سوم بهمن ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

گزارش های خبرنگاران ما حاکی از آن است که شمار مبتلایان و جانباختگان در بیشتر استان ها با شیب ملایم به سمت کاهش است و هر منطقه ایی که مردم در آن مقررات و فاصله گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت کرده اند بار بیماری کمتر شده است اما کوچکترین غفلت به طور قطع تعداد بستری ها و جانباختگان را افزایش خواهد داد.

شهروندان به هیچ وجه نباید کاهش تعداد بستری بیماران در بیمارستان را به معنای روند نزولی ابتلا به کووید ۱۹ بدانند بلکه باید همچنانحساسیت خود را در باره خطرناک بودن و جهش های آن حفظ کنند چرا که با هر سهل انگاری و عدم رعایت مراقیت های بهداشتی احتمال شعله ور شدن این بیماری در جامعه وجود دارد.

این روزها اغلب استان ها و شهرهای کشور در وضعیت آبی ، زرد و نارنجی به سر می برند و هر چند عبور و مرور در خیابان ها و جاده ها رو به افزایش رفته و مردم بیشتر در مجامع عمومی حاضر می شوند اما مشاهدات میدانی نشان می دهد که اکثریت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی پایبند بوده و این اصل را یک ضرورت و مسئولیت اجتماعی قلمداد می کنند.

بر اساس اخبار خوش رسیده رنگ کرونایی هفت شهرستان استان مازندران زرد شده است و هیچ نقطه‌ای از استان دیگر قرمز نیست.

طبق ارزیابی نرم افزار ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در سوم بهمن ماه، هم اکنون وضعیت کرونایی شهرستان های گلوگاه ، میاندرود ، سیمرغ ، سوادکوه شمالی ، سوادکوه ، عباس آباد و کلاردشت زرد است.پیش از این وضعیت سوادکوه قرمز و بقیه ۶ شهرستان هم نارنجی بود.

نقشه رنگ بندی کرونایی این نرم افزار نشان می دهد که وضعیت بقیه ۱۵ شهرستان مازندران هم اکنون نارنجی است.پیش از این وضعیت ۱۰ شهرستان مازندران شامل ساری ، قائمشهر ، آمل ، فریدونکنار ، بابل ، جویبار ، تنکابن ، رامسر ، نکاء و سوادکوه قرمز بود.

مازندران طی ۲ هفته گذشته تنها استان کشور با نقاط قرمز کرونایی بود.

براساس نقشه رنگ بندی نرم افزار ماسک اکنون وضعیت ۱۷ شهرستان در کشور نارنجی است که از تعداد ۱۵ شهرستان مربوط به مازندران است. لاهیجان در گیلان و بندرگز در استان گلستان ۲ شهرستان دیگری هستند که وضعیت کرونایی نارنجی دارند.

از استان سمنان هم خبر رسیده که با توجه به کاهش شمار مبتلایان به کرونا ،وضعیت بسیاری از شهرها از قرمز ، نارنجی و زرد خارج و به وضعیت آبی تبدیل شده است که در استان سمنان سه شهرستان آرادان، سرخه و میامی در آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفته و سایر شهرستانها نیز در وضعیت زرد بسر می برند.

بر اساس مقررات و ضوابط اعلام شده از سوی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا ، طی هفته آینده فعالیت مراکز تجاری ، بازرگانی و خدماتی شامل گروههای شغلی ۱ تا ۴ در شهرستانهای میامی ، سرخه و آرادان و فعالیت گروههای ۱ تا ۳ در شهرستانهای با وضعیت زرد با رعایت کامل ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی بلا مانع و تنها فعالیت گروه چهار همچنان در شهرستانهای با وضعیت رنگ بندی زرد کرونایی ممنوع است.

سوم بهمن ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

بیش از ۲۶ میلیارد ریال تسهیلات کرونا در شازند استان مرکزی پرداخت شد

با توجه به خسارت های ناشی از کرونا بر فعالیت بسیاری از اصناف ، دولت و مسئولان دستگاه ها بر آن شدند تا تسهیلاتی برای جبران این خسارت ها به واحدهای آسیب دیده اختصاص دهند که رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شازند در این خصوص گفت که ۲۶ میلیارد و ۵۱۰ میلیون ریال تسهیلات تاکنون به واحدهای آسیب دیده از کرونا در این شهرستان پرداخت شده است.

«محسن محمودی» افزود: میزان تسهیلات درخواستی برای جبران خسارات کرونا در این شهرستان ۴۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال بود که بخشی از آن محقق شد و در اختیار متقاضیان قرار گرفت و در مجموع میزان تسهیلات پرداختی به واحدهای آسیب دیده ناشی از کرونا بوده که زمینه اشتغال ۴۱۴ نفر را در این شهرستان فراهم کرده است

۵۰۴۵ فرد آسیب‌پذیر از کرونا در چهارمحال و بختیاری حمایت شدند

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز از حمایت پنج هزار و ۴۵ فرد آسیب‌پذیر از کرونا در چهارمحال و بختیاری در قالب طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد.

سید راشد جزایری افزود: بیشترین جمعیت مورد حمایت تیم‌های حمایتی طرح محله و خانواده‌ محور سردار شهید سلیمانی در شهرستان شهرکرد با ۲ هزار و ۷۶۰ نفر بوده است.

وی تعداد تیم‌های حمایتی فعال در طرح سردار سلیمانی را ۴۵۶ تیم اعلام کرد و افزود: در این تیم‌ها، یک هزار و ۵۴۴ نفر فعالیت دارند.

باشگاه‌های ورزشی لرستان ۱۰۰ میلیارد تومان از کرونا خسارت دیدند

مسئول امور باشگاه‌های ورزشی لرستان نیز با اعلام متضرر شدن باشگاه داران اعلام کرد که از ابتدای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، باشگاه داران استان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان متضرر شدند.

"علیرضا معتمدی" اظهار داشت: اکنون ۸۵۶ باشگاه ورزشی دارای مجوز در لرستان فعالیت می کنند که از این تعداد بیش از ۴۰ درصد را باشگاه های بدنسازی تشکیل می‌دهند و رشته های همگانی مانند آمادگی جسمانی و ایروبیک بانوان در جایگاه بعدی هستند.

سوم بهمن ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

قرنطینه خانگی ۹۹۳ فرد مبتلا به کرونا در هرمزگان

با توجه به نقش مهم قرنطینه خانگی در روندبهبود بیماری کووید ۱۹ و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ،در حال حاضر ۹۹۳ فرد مبتلا به کرونا در استان در قرنطینه خانگی به سر می برند و وضعیت آنها به طور مداوم از سوی کارشناسان بهداشتی رصد می شود.

دکتر محمود حسین پور اظهار داشت: طبق اظهار نظر مسوولان کشوری شرایط هرمزگان در کنترل کرونا مناسب است و تمام تلاش ما پیشگیری از ایجاد یک موج جدید کووید ۱۹ در استان می باشد که بیماریابی فعال تر و قرنطینه خانگی نقش مهمی در این مسیر و قطع چرخه انتقال ویروس دارد.

وی افزود: براساس آمارها در ماه های گذشته ۶۱ درصد از تست های کرونا در هرمزگان مثبت بود که این میزان هم اکنون به ۹ درصد رسیده که امیدواریم با رعایت هر چه بیشتر پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم این میزان نیز کاهش و شرایط استان بهبود پیدا یابد.

سیزدهمین شهید مدافع سلامت اصفهان به دیدار حق شتافت

از اصفهان هم خبر رسیده که محمد گلشن پزشک فوق تخصص ریه بیمارستان خورشید اصفهان به عنوان سیزدهمین شهید مدافع سلامت این استان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا به دیدار حق شتافت.

به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، دکتر گلشن سال‌ها و حتی پس از بازنشستگی در بیمارستان خورشید به بیماران خدمت ‌کرد روز گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت.

این پزشک مدافع سلامت حدود ۲۰ روز پیش بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان خورشید اصفهان بستری شد و روز گذشته آسمانی شد که مراسم تشییع دکتر گلشن، امروز در محوطه دانشکده پزشکی اصفهان برگزار می‌شود.

در زمان حاضر ۱۰ شهرستان استان اصفهان در وضعیت آبی(کم خطر) و ۱۴ شهرستان در وضعیت زرد (خطر متوسط) همه گیری کووید ۱۹ قرار دارد؛ استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت ۲۴ شهرستان دارد

وضعیت پایدار کرونا با ۲۵ بستری و ۲ جانباخته جدید در استان اردبیل

وضعیت پایدار کرونا در استان اردبیل هم همچنان ادامه دارد و هم اکنون شهرستانهای پارس آباد، خلخال و سرعین در وضعیت زرد و اردبیل ، مشگین شهر، بیله سوار، نیر، نمین ، کوثر . اصلا ندوز و گرمی مغان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمارها نشان می دهد که ر شبانه روز گذشته ۲۵ نفر بیمار مبتلا به کوید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شده و ۲ نفر نیز جان باختند.

هم اکنون ۱۶۱ نفر در بیمارستانهای استان بستری هستند که از این تعداد ۵۷ نفر در ای سی یو تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

مورد جدید مرگ کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته البرز ثبت نشد

از هفت شهرستان تابعه البرز چهارشهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند. و با تلاش مدافعان سلامت در ۲۴ساعت گذشته هیچ مورد مرگ ناشی از بیماری کووید۱۹ در این استان ثبت نشده است.

شمار روزهای بدون مرگ ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به پنج روز در البرز رسید.

در زمان حاضر ۴۵ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستان های استان البرز انتقال یافتند و تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

سوم بهمن ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

گزارش هایی با محوریت کرونا

بومگردی گزینه ای برای گردشگری در دوران کرونا

تازه ترین آمارهای وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۶۰ هزار و ۸۲۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جانباختگان این بیماری در کشور به ۵۷ هزار و ۲۲۵ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز جمعه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (سوم بهمن ماه ۱۳۹۹) براساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۳۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۵۸۹ نفر در مراکز درمانی بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۶۰ هزار و ۸۵۲ نفر رسید.

وی افزود: تاکنون یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۶۷۶نفر از بیماران نیز بهبود یافته اند. همچنین ۴ هزار و ۱۳۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ به دلیل شرایط نامناسب بالینی در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

نگاهی به کرونا

شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد و در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۸ وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش و این موضوع خود مقدمه‌ای برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران و به دنبال آن اتخاذ تدابری برای کنترل این بیماری در سطح ملی و استانی شد.

شایع ترین علایم بیماری کووید ۱۹ تب، خستگی و سرفه خشک است، سایر علایم آن با شیوع کمتر شامل احساس درد، گرفتگی بینی، سردرد، التهاب ملتحمه، گلودرد، اسهال، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، ظهور لکه‌های پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پاست، این نشانه ها معمولاً خفیف بوده و به تدریج شروع می‌شود، در حالی که برخی از افراد بدون احساس علایم بسیار خفیف به عفونت آلوده می‌شوند.

حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، اما از هر پنج نفر مبتلا به کووید ۱۹ علایم یک نفر شدت می‌گیرد که دچار مشکلات تنفسی می‌شود و خطر ایجاد عوارض شدید بین افراد مسن و افرادی که سایر مشکلات بهداشتی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ریوی، دیابت یا سرطان دارند، افزایش می‌یابد.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید