کد خبر: 332810
۰
۰
نسخه چاپی

استقرار سرور شبکه های اجتماعی درخارج از کشور بسترساز جرائم سایبری

سرگرد سید محمد حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگارما، در خصوص کوچ کاربران به سمت فضای مجازی بعد از شیوع ویروس کرونا گفت: بعد از همه‌گیری کرونا با کوچ کاربران به فضای مجازی بی اطلاعی مردم از این فضای پرپیچ و خم، جولان مزاحمین سایبری و کلاهبرداران در فضای مجازی را هموار ساخته و امنیت دارایی‌های مردم را با خطر مواجه کرده است. در این بین بیشترین ضریب آلودگی در فضای سایبری به شبکه‌های اجتماعی خارجی مربوط می‌شود چرا که سرور این شبکه‌ها در خارج از کشور قرار دارد و پروتکل‌های قانونی را رعایت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پلیس به دنبال بالا بردن میزان امنیت در شبکه‌های اجتماعی است افزود: در تلاش هستیم با رصد و پایش مستمر فضای مجازی، آلودگی شبکه‌های اجتماعی خارجی را که بیشترین حجم نقض حریم خصوصی و ترویج مزاحمت‌ها در آن صورت می‌پذیرد را کم کنیم، مجرمان سایبری با طراحی بدافزارها یا ارسال لینک‌های مخرب برای کاربران به دنبال سرقت اطلاعات شخصی و بعضاً اخاذی از طعمه‌های خود هستند.

استفاده از آنتی‌ویروس ضروری است

کارشناس فضای مجازی گفت: برخی از مجرمان سایبری با ارسال بدافزارها و باج افزارها سعی در سرقت اطلاعات مهم کاربران داشته و در نهایت به دنبال هتک حیثیت و باج‌گیری از آنها هستند. حفاظت از داده‌ها و اطلاعات، جلوگیری از نفوذ ویروس‌ها، حذف بدافزارها و ویروس‌ها از جمله دلایلی است که استفاده از یک آنتی‌ویروس به روز و قوی را در جهت حفظ حریم خصوصی افراد ضروری می‌کند.

وی با توجه به اینکه در ایام کرونا انجام فعالیت‌های روزمره به‌صورت دورکاری و با از استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد گفت: فضای کرونایی استفاده از اینترنت را تا حد زیادی تسهیل و تشدید کرده است اما به خطر انداختن حریم خصوصی افراد از دیگر عوارض آن است که موجب تشدید مزاحمت‌ها و بروز ناهنجاری‌ها در بستر فضای مجازی می‌شود و هوشیاری بیش از پیش شهروندان برای حفظ امنیت مجازی آنها ضروری است.

از مطلبی که بارگذاری می‌کنید مطمئن باشید

سرگرد حسینی افزود: به شهروندان توصیه می‌کنیم تا از اعتبارشان در شبکه‌های اجتماعی مراقبت کنند زیرا مواردی که پیامی آنلاین می‌کنید در اینترنت یا روی دستگاه بقیه کاربران می‌ماند بنابراین قبل از اینکه عکس یا پستی را ارسال کنید، حتماً مطمئن باشید که بعداً از بارگذاری آن پشیمان نمی‌شوید.

وی افزود: اگر شخصی مزاحم است یا پست و عکس نامتعارف و یا خشونت‌آمیز منتشر کرده است، حتماً آن را به پلیس فتا گزارش دهید و از دایره دوستان خود خارج کنید.

کارشناس فضای مجازی گفت: تا جایی که امکان دارد حساب خود را شخصی نگاه دارید و اجازه ندهید شخص غریبه پست‌ها و عکس‌های شما را ببیند. تا روی دوستان یا افرادی که شما را دنبال می‌کنند کنترل داشته باشید.

وی در پایان گفت: هموطنان می‌توانند در صورت نیاز به اخذ مشاوره و راهنمایی و گزارش موارد مشکوک از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir در قسمت ثبت گزارشات مردمی برای تسریع در رسیدگی اقدام کنند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید