خطر اوج گیری دوباره کرونا سوغات سفر به هرمزگان

گویی هنوز برخی ها خطر کرونا را جدی نگرفته اند که همچون روزگاران نه چندان دور کوله بار سفر می بنند و عازم سرزمین هرمزگان سرزمین آفتاب و دریا می شوند ؛ غافل از آنکه شاید کرونا در این مسیر همسفر آنها و میهمان ناخوانده و مرگ آوری شود که لب خندانشان را با یک اشاره و یا سرفه به چشم گریان بدل سازد و نفس هایشان را به شماره اندازد.

بارها و بارها از سوی مسوولان اعلام شده که سفر و دورهمی ها سرعت انتشار ویروس کرونا را دوچندان و چرخه انتقال آن را گسترده تر می کند؛ اما با این حال و با وجود همه هشدارها، شاهد سفرهای غیرضروری بسیاری در اقصی نقاط کشورمان به ویژه در مناطق جنوبی همچون هرمزگان با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب آن در فصل زمستان هستیم؛ به گونه ای که در تعطیلات اخیر بیش از ۵۰ هزار مسافر وارد جزایر کیش و قشم و هرمز در این استان شدند و وضعیت این مناطق با توجه به ورود این حجم از مسافر طبق اعلام کارشناسان بهداشتی نگران کننده است و باید منتظر تبعات آن در هفته های آینده بود.

افزایش ۲۱ درصدی موارد بستری مبتلا به کرونا در هرمزگان

امروز در نتیجه ورود حجم بالای مسافر به استان هرمزگان در هفته های اخیر و کم توجهی مردم به پروتکلهای بهداشتی ، شاهد افزایش شمار مراجعان سرپایی مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان هستیم .

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در یک مقایسه تحلیلی از آمار دو هفته اخیر گفت : مراجعه کنندگان سرپایی این هفته نسبت به هفته قبل ۱۵ درصد افزایش یافته است.

دکتر فاطمه نوروزیان با اشاره به اینکه موارد مثبت تست‌های گرفته شده هم ۳ درصد افزایش دارد، افزود: در صورت رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی خیز جدید همه گیری کرونا در استان آغاز می‌شود و ممکن است وضعیت هرمزگان دوباره قرمز شود.

وی بیان داشت: شمار بیماران قرنطینه در منزل هم این هفته نسبت به هفته قبل ۲۱ درصد افزایش یافته و این افزایش نسبت به دو هفته گذشته ۴۵ درصد است که بسیار قابل توجه هست .

این مقام مسوول اظهار داشت: در همین مدت زمان موارد بستری ابتلا به کرونا در هرمزگان نیز ۲۱ درصد افزایش داشته است.

دکتر نوروزیان با اشاره به اینکه بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هم ۷ درصد افزایش یافته، گفت: بررسی‌ها حاکی از این است که با وجود هشدارهای متناوب مبنی بر مراجعه به هنگام ، دیر مراجعه کردن مبتلایان یکی از دلایل این افزایش است.

شمار فوتی های کرونا در هرمزگان در یک قدمی چهار رقمی شدن

افزایش گردشگران و دورهمی‌ها از یک سو و از دیگر سو کاهش استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی نگرانی‌ها را از موج تازه همه گیری کرونا در استان هرمزگان بیشتر کرده است.

کارشناسان بهداشتی همواره بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون برای مقابله با کرونا تاکید می کنند؛ اما این شیوه نامه ها در صورتی که همه مردم اهتمام لازم نسبت به انجام آن را نداشته باشند، نمی تواند ما را از شر این ویروس منحوس در امان نگه دارد و شیوع آن در جامعه همچنان ادامه خواهد داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص آخرین وضعیت استان از نظر ابتلا به کرونا گفت: در وضعیت بسیار حساس و ناپایداری به سر می بریم و با توجه به شرایط موجود و کم توجهی مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی، احتمال بازگشت دوباره بحران کرونا به استان وجود دارد.

دکتر محمود حسین پور با انتقاد از کسانی که با وجود هشدارهای بسیار همچنان نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی بی تفاوت هستند، اظهار داشت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته دو نفر مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و شمار مبتلایان در استان به ۹۹۰ نفر رسید.

وی خاطرنشان کرد: اکنون جزیره هرمز و شهرستان پارسیان در وضعیت زرد کرونا و دیگر شهرستان‌های هرمزگان در وضعیت آبی (کم خطر) هستند.

این مقام مسوول بیان داشت: بررسی های اخیر نشان می دهد که سن بیماران کرونایی بستری در هرمزگان رو به کاهش است و افراد میانسال و جوانان به دلیل بی توجهی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی در معرض ابتلای بیشتر به این بیماری قرار گرفتند.

دکتر حسین پور ابراز داشت: تا زمانی که همه مردم به اهمیت اجرای پروتکلهای بهداشتی واقف نشوند و رعایت آن را جدی نگیرند، نمی توان چندان به ریشه کنی کرونا امیدوار بود.

وی با تاکید بر لزوم رعایت همگانی شیوه نامه‌های بهداشتی ، گفت: کارشناسان بهداشتی در صورت مشاهده هر گونه تخلفی در این زمینه برابر قانون وارد عمل شده و واحدهای متخلف را پلمپ خواهند کرد.

اعمال محدودیت های شدید تردد تا پایان اردیبشهت ۱۴۰۰در هرمزگان

آسیب های ویروس کرونا بسیار جدی و قدرت انتشار آن بسیار بالا است و این ویروس منحوس تنها سلامت یک فرد و یا یک خانواده را درگیر نمی کند، بلکه بخش های مختلف جامعه از اقتصاد و سیاست گرفته تا ورزش و فرهنگ درگیر آن و متحمل خسارت های بسیاری می شوند و از همین رو است که برای کمک به قطع زنجیره انتقال کرونا با توجه به دامنه وسیع آسیب های آن ، بر پرهیز از انجام سفرهای غیرضروری و رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی تاکید می شود.

به دنبال ورود حجم بالای مسافر در تعطیلات اخیر به استان هرمزگان و نگرانی مسوولان وزارت بهداشت و مسوولان استان هرمزگان، تدابیر جدیدی برای ممانعت از ورود گردشگر و خودروهای غیربومی به این استان اتخاذ شد.

استاندار هرمزگان عصر شنبه چهارم بهمن ماه در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در این خصوص اظهار داشت: محدودیت شدید تردد برای جلوگیری از مسافرت های غیرضروری و ممانعت از ورود گردشگر و خودروهای غیربومی به هرمزگان از این هفته تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده اعمال می‌شود.

فریدون همتی با تاکید بر کنترل شدید ورودی های هرمزگان در مدت مذکور، اظهار داشت: حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و زمینی در هرمزگان برای جلوگیری از ورود مسافران غیرضروری شدیدا کنترل خواهد شد و فرمانداران در شهرستان‌ها باید نظارت لازم را در این خصوص انجام دهند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی و ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در کمیته‌ای چگونگی وضعیت تردد و کنترل مسافران را بررسی کنند، گفت: سفر ضروری به استان هرمزگان نیز مشروط به ارائه گواهی تست منفی از مراکز معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت است.

استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه تجمعات در هرمزگان بدون هماهنگی و کسب مجوز از دانشگاه علوم پزشکی ممنوع است، خاطرنشان کرد: ورود خودرو به ساحل، نصب چادر در پارک ها و سواحل هرمزگان و رفت و آمد به روستاها جهت تفریح ممنوع است.

همتی با تاکید بر ضرورت تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری، بیان داشت: در هر مکانی که خدماتی ارائه می‌شود، مسئولان آن مجموعه موظف به نظارت و رعایت فاصله‌گذاری هستند.

استاندار هرمزگان بیان داشت: همچنین صنایع و بنگاه‌های اقتصادی فعال در هرمزگان موظف به خرید ماسک و تجهیزات بهداشتی مورد نیاز خود از واحدهای تولیدی داخل هرمزگان و حمایت از تولیدکنندگان استان هستند.

خیز دوباره کرونا در هرمزگان و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی

استان هرمزگان در حال حاضر در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارد اما با توجه به گزارش وزارت بهداشت مبنی بر احتمال خیز جدید بیماری کرونا در استان ، مردم باید به طور جدی همکاری و همراهی لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را داشته باشند تا از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری شود.

نباید فراموش کنیم که خطر ابتلا به کرونا بیخ گوشمان بوده و هر لحظه بر شمار قربانیان آن افزوده می شود و رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم و عادی انگاری شرایط می تواند سرعت و قدرت انتشار این ویروس مرگبار را دوچندان کند و فشارهای وارده بر بخش های مختلف جامعه را مضاعف سازد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر اخیر خود به استان هرمزگان در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در بندرعباس گفت: در صورت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در کشور ، نگران بازگشت طوفان موج سهمگین کرونا هستیم.

دکتر سعید نمکی اظهار داشت: رابطه تنگاتنگی بین رعایت پروتکل ها و پیروزی بر بیماری کرونا و رعایت نشدن پروتکل‌ها و شکست در برابر این ویروس وجود دارد و از همین رو فعالان نظام سلامت زمانی که آمار بالای سفرها به هرمزگان را می‌بینند، نگران می‌شوند.

دکتر نمکی افزود: علاوه بر سفرها شاهد برگزاری برخی مراسم‌ها بودیم که برگزاری آن‌ها با پروتکل‌های کنترل و مقابله با بیماری کرونا همخوانی نداشت.

وی بیان داشت: ایران بیش از ۱۰ کشور اروپایی وسعت اقلیم و تنوع ژنتیکی بسیاری دارد که اگر این ویروس در ژن مختلف بچرخد آثار مختلفی برجای می‌گذارد.

دکتر نمکی ادامه داد: می‌دانیم مردم خسته شده و نیازمند مسافرت اند و کاسب‌ها به درآمد و بهبود شرایط اقتصادی نیاز دارند بنابراین اگر هرچه زودتر بتوانیم بیماری را مهار و کنترل کنیم خدمت بیشتری به گردش چرخ های اقتصاد ملی و آرامش روانی جامعه کرده‌ایم.

سفرهای اخیر به جزایر هرمزگان نگران کننده است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در سفر اخیر وزیر بهداشت به هرمزگان اعلام کرد: هفته گذشته گزارشی از وضعیت قشم در نشست ستاد ملی ارائه کردیم که تعداد زیادی مسافر به این جزیره وارد شدند که جای نگرانی است.

دکتر علیرضا رئیسی بیان داشت: با توجه به این شرایط باید در سطح ملی تصمیماتی بگیریم و هم اینکه در سطح استانی هم نظراتی وجود دارد که قابل انجام است.

وی بیان داشت: در کشور یک خیز خیلی سختی داشتیم که آن را گذراندیم و بعد از آن، در کل کشور یک ماموریت ویژه داریم که هیچ استانی وارد خیز جدید بیماری نشود.

رعایت پروتکلهای بهداشتی و کمک به بازگشت جامعه به شرایط عادی

در شرایط حال حاضر جامعه رعایت پروتکلهای بهداشتی یک وظیفه انسانی و یک مسوولیت اجتماعی است و انجام آن کوچکترین اقدامی است که می‌توانیم برای نجات جان خود و اطرافیانمان و بازگشت جامعه به شرایط عادی انجام دهیم.

همه ما باید برای بازگشت به شرایط عادی رعایت پروتکلهای بهداشتی را با جدیت بیشتری انجام دهیم که اگر کرونا کنترل شود نیاز به اقدامات سختگیرانه کمتری خواهد بود و به طور یقین در صورت کنترل شدن شرایط، محدودیت ها برداشته خواهد شد.

همه کارشناسان بهداشتی بر این موضوع تاکید دارند که تنها سلاح قدرتمند در برابر ویروس مرگبار کرونا، رعایت پروتکلهای بهداشتی است.

کاش برخی ها به این باور و اعتقاد برسند که زدن ماسک ، ضدعفونی کردن دست، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از خروج غیرضروری از منزل سخت تر از مرگ خود و دیگران نیست که آنچنان در برابرش مقاومت می کنند.

به گزارش قم پرس، شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد و در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۸ وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شده و این موضوع خود مقدمه‌ای شد برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران و تدابیری که نیاز بود در سطح ملی و استانی اندیشیده شود.

شایع ترین علایم بیماری کووید ۱۹ تب، خستگی و سرفه خشک است، سایر علایم آن با شیوع کمتر شامل احساس درد، گرفتگی بینی، سردرد، التهاب ملتحمه، گلودرد، اسهال، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، ظهور لکه‌های پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پاست، این نشانه ها بطورمعمول خفیف بوده و به تدریج شروع می‌شود، در حالی که برخی از افراد بدون احساس علایم بسیار خفیف به عفونت آلوده می‌شوند.

حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، اما از هر پنج نفر مبتلا به کووید ۱۹ علایم یک نفر شدت می‌گیرد که دچار مشکلات تنفسی می‌شود و خطر ایجاد عوارض شدید بین افراد مسن و افرادی که سایر مشکلات بهداشتی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ریوی، دیابت یا سرطان دارند، افزایش می‌یابد.

ویروس کرونا عمدتا از طریق قطره‌های تنفسی ترشح شده توسط شخصی که سرفه می‌کند یا علایم دیگری مانند تب یا خستگی دارد ترشح می‌شود، اما بسیاری از افراد آلوده به کووید ۱۹ فقط علایم بسیار خفیفی از خود نشان می‌دهند. در واقع ممکن است این بیماری را از شخصی که سرفه خفیف دارد و احساس بیماری نمی‌کند، بگیرید.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز مشخص نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس


دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید