هفتم بهمن‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

زمانی که بسیاری از مناطق کشور در رنگین کمان زرد و آبی ویروس کرونا قرار گرفته و بسیاری از محدودیت‌ها لغو شده است رعایت نکردن پروتکل ها و عادی انگاری برخی از مردم خبر از موج چهارم کرونا را می دهد.

ساختار بیماری زایی کرونا به گونه ای است که در کمین تجمع و اجتماعات نشسته و دنبال فرصتی است تا دوباره اوج یابد؛ در این صورت با آغاز پیک چهارم که برخی کارشناسان نسبت به احتمال وقوع آن اخطار می دهند، تعداد قربانیان خیلی بیش از پیک های اول تا سوم خواهد بود؛ از طرفی امیدهای تازه برای واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل بهداشتی که از طرف تعداد زیادی از مردم تا حدودی خوب رعایت می شود، بارقه های امید را در دل ها روشن کرده است.

نظارت دقیق مسوولان و رعایت دستورالعمل های بهداشتی از طرف صنوف، مسوولان و سخت گیری ها در قبال سفرهای مردم و رهگیری نزدیکان بیماران کرونایی برای تست کرونا، کلید موفقیت مهار کرونا با همت همگانی است که نباید با عادی انگاری و ساده انگاری به باد هوا برود.

اکنون بر همگان آشکار شده که افزایش یا کاهش بیماری کووید ۱۹ حاصل از ابتلا به ویروس کرونا به وضوح و بطور مستقیم بستگی به مشارکت آحاد مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی دارد. هر زمان که مردم مشارکت خوبی در این زمینه داشتند و نسبت به رعایت مسائل پیشگیرانه احساس مسوولیت کردند شاهد کاهش تبعات این بیماری بودیم و هرگاه آحاد جامعه به این امر توجه نداشتند، آثار و تبعات آن در افزایش بیماری کووید ۱۹ نشان داده شد.

مهمترین تهدیدی که در این روزها می تواند کشور ما را بار دیگر با موج جدیدکرونا مواجه کند سهل انگاری و بی توجهی به خطرات این ویروس است و بنا به گفته مسوولان خطر شیوع ویروس کرونا همچنان جدی است و برای جلوگیری از وخیم شدن اوضاع نظارت ها و محدودیت های جدید کرونایی در نقاط مختلف کشور افزایش یافته و در کنار آن با افرادی که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بی‌توجه باشند، برخورد جدی و قانونی می‌شود.

آمادگی موسسه رازی برای آغاز آزمایش انسانی واکسن کرونای ایرانی

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به صدور گواهی آغاز کارآزمایی بالینی فازهای یک و ۲ نخستین واکسن نوترکیب ایرانی، پروتئین اسپایک کووید -۱۹ کرونا متعلق به موسسه رازی، اعلام کرد: با تصویب کمیته ملی اخلاق، آزمایش انسانی این واکسن به زودی آغاز می شود.

دکتر علی اسحاقی امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان این که مجوز کمیته اخلاق برای آغاز کارآزمایی بالینی فازهای یک و ۲ واکسن کرونا موسسه رازی اخذ شد، گفت: پروپوزال و پروتکل مربوطه در جلسه کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش، مورد بررسی قرار گرفت و براساس مدارک ارسالی، در تاریخ ۲۷ دی ماه به تصویب کمیته اخلاق رسید.

وی افزود: کارآزمایی بالینی این واکسن به زودی آغاز شده و امید است به پشتوانه ۱۰۰ سال انباشت دانش و تجربه ملی و بین المللی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در واکسن سازی و انجام موفقیت آمیز تمام مراحل کارآزمایی بالینی، تولید این واکسن به عنوان واکسنی ایمن و کارا به زودی در کشور آغاز شود و مورد استفاده هموطنان عزیز قرار گیرد.

مثبت بودن نتایج تست فاز اول واکسن کرونای ایرانی بر روی داوطلبان

رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: نتایج تست فاز اول واکسن کرونا بر روی داوطلبان کاملا مثبت بوده و هیچ عوارضی نداشته است.

محمد مخبر سه شنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه و رونمایی از پنج هزار طرح اشتغال اجتماع محور در دانشگاه کردستان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: تا پایان سال ۲ تا سه میلیون دوز واکسن در کشور تولید خواهد شد که فاز اول تست کرونا برای ۲۱ داوطلب اول رو به اتمام است.

وی با بیان اینکه روز گذشته مجوز تست بر روی ۱۴ نفر دیگر دریافت شده است افزود: با اتمام فاز اول تست این واکسن بر روی ۵۶ نفر اول، فاز دوم شروع خواهد شد و فروردین یا اردیبهشت ماه سال آینده با تایید پروتکل‌ها، واکسن در اختیار عموم مردم کشور قرار خواهد گرفت.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) یادآور شد: به مردم این اطمینان را می‌دهیم که واکسن ایرانی قوی تر، باکیفیت تر و با فراوانی بیشتر به زودی تولید و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رسیدن به تولید انبوه مساله اصلی ما است گفت: واکسن تولیدی را زیر قیمت خارجی آن در اختیار مردم قرار خواهیم داد و کشور در این بخش خودکفا خواهد شد.

هفتم بهمن‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

وضعیت کرونا در استان ها

براساس تازه ترین ارزیابی که از طریق نرم افزار ماسک در سوم بهمن ماه انجام شد، ۱۰ شهرستان مازندران پس از دو هفته از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند و هفت شهرستان نیز از وضعیت نارنجی و قرمز به وضعیت زرد تغییر یافتند و با احتساب شهرستان بابل که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان قرار دارد در حال حاضر ۱۵ شهرستان استان در وضعیت نارنجی قرار دارند که محدودیت های کرونایی برای این شهرستان ها شامل ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد، دور کاری ۵۰ درصد از کارکنان دستگاههای اجرایی و فعالیت مشاغل سطح دو و سه تا ساعت ۱۸ عصر است.

همچنین در شهرستان با وضعیت نارنجی که روستاها نیز شامل آن می شود، تردد خودروهای غیربومی نیز ممنوع است و در صورت ورود حدود پنج میلیون ریال جریمه می شوند.

طبق آخرین گزارش در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۸ بیمار مشکوک مبتلا به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری شده و ظرف همین مدت تعداد ۲۵۱ نفر بیمار نیز پس از بهبود نسبی از بیمارستان مرخص شدند.

هم اکنون یک هزار و ۳۰۵ بیمار مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش ۲ دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران و بابل بستری و تحت درمان قرار دارند که ۲۶۷ بیمار به دلیل وضعیت حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که طبق اعلام رسمی حدود نیمی از این بیماران بستری را روستاییان تشکیل می دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به وضعیت شیوع کرونا در روستاها هشدار داد و گفت: هم‌اکنون ۱۲۰روستای این استان در وضعیت الگوی رنگ‌بندی نارنجی کرونایی قرار دارند.

دکتر قاسم اویس افزود: تمام این روستاها در ۱۴ شهرستان با وضعیت نارنجی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی این استان قرار دارند و این رنگ بندی نیز متناسب با بیماران قطعی کووید-۱۹ بستری در بیمارستان های این دانشگاه محاسبه شده است.

از شهر کرد خبر رسیده که چهار شهرستان کوهرنگ، بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت آبی(کم خطر) شیوع ویروس کرونا و ۶ شهرستان شهرکرد، بروجن، فارسان، اردل، لردگان و کیار نیز در وضعیت زرد(خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: پس از کاهش قابل توجه تعداد مبتلایان و مرگ‌و میرهای ناشی از شیوع کرونا در استان ،در ماه‌های آذر و دی، این روند کاهشی در بهمن‌ماه متوقف شد.

مجید شیرانی افزود: روند کاهشی شیوع ویروس کرونا در استان پس از اوج‌گیری آن در آبان، از روزهای ابتدایی آذر آغاز شد اما این روند کاهشی که از شدت ۸۰ درصدی در آمار مبتلایان و مرگ‌ومیرها برخوردار بود در بهمن ماه متوقف شده و این موضوع می‌تواند احتمال افزایش شیوع کرونا را قوت بخشد.

وی تصریح کرد: اگر چه شیوع ویروس کرونا در بیماران بستری از ثبات نسبی برخوردار است اما تعداد بیماران سرپایی در نوسان است و طی ۲ هفته اخیر در برخی روزها، افزایش تعداد بیماران سرپایی به مراکز درمانی استان گزارش شده است.

از سوی دیگر در زنجان هم معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در خصوص رنگ بندی کرونایی استان گفت : در زمان حاضر شهرستان‌های زنجان، خرمدره، طارم، ماهنشان در وضعیت زرد و شهرستان‌های ابهر، خدابنده، سلطانیه و ایجرود در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

خدابخش مرادی‌نافچی، در زمینه تداوم محدودیت‌های تردد در شهرستان‌های دارای وضعیت زرد کرونایی استان ادامه داد: محدودیت‌های تردد در شهرستان‌های دارای وضعیت زرد کرونایی همانند گذشته از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد اعمال می‌شود.

وی با تاکید بر کنترل و نظارت جدی بر اعمال محدودیت‌های تردد در شهرهای دارای وضعیت زرد کرونایی افزود: زنجانی‌ها به محدودیت‌ها توجه کنند در غیر این صورت از روش‌های الکترونیک (دوربین‌ها) و نیروهای انتظامی مستقر، اعمال قانون خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت کرونایی شهرستانها از قرمز به زرد به معنی عادی شدن رفتار مسوولان و شهروندان در حوزه های مختلف نیست و نباید اینگونه تصور شود که با این شرایط می‌توان تجمعات برگزار کرد، بلکه هنر در انجام اقدامات پیشگیرانه است.

هفتم بهمن‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

در سمنان ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک فوتی در استان سمنان برجای گذاشت و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر دوشنبه تعداد جانباختگان این بیماری در استان به عدد ۸۸۳ رسید.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان شامگاه دوشنبه با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ۳۴ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان به ۲۲ هزار و ۲۱۶ نفر رسید.

بنابر این گزارش، ۲۸ بیمار بهبودیافته از کرونا در ۲۴ ساعت اخیر از بیمارستان‌های استان سمنان ترخیص شدند و بر این اساس موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در استان سمنان به هفت هزار و ۸۶ نفر رسید.

طبق اعلام این کمیته، ۱۱۰ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۵ هزار و ۵۳۰ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

از کرمانشاه خبر رسیده که سخنگو ستاد مقابله با کرونا کرمانشاه گفته که آمار مبتلایان و مرگ ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان در حال بالا رفتن از دیوار ساده‌انگاری مردم نسبت به این ویروس است.

مسعود بهرام نژاد اظهارداشت: در روزهای اخیر شاهد رشد آمار بیماران بستری و مبتلا به کرونا در سطح استان هستیم که نگران کننده است.

وی با بیان اینکه نگرانی ها در رابطه با آغاز پیک چهارم بیماری در استان کرمانشاه جدی است، پیش بینی کرد: در صورتی که روند شیوع بیماری به این شکل ادامه داشته باشد بدون شک در اسفند ماه با پیک چهارم بیماری و بحرانی شدن اوضاع روبه رو خواهیم شد.

سخنگو ستاد مقابله با کرونا کرمانشاه با بیان اینکه اکنون ۱۵۹ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند، گفت: ۱۳ مورد بیمار مثبت بستری و ۳۲ بیمار مثبت سرپایی در شبانه روز گذشته شناسایی شدند

بهرام نژاد، تعداد موارد فوت با ابتلای قطعی در ۲۴ ساعت گذشته را ۲ نفر در استان کرمانشاه شامل یک نفر در شهرستان کرمانشاه و یک نفر در شهرستان سرپل ذهاب اعلام کرد و افزود: مجموع جان باختگان از ابتدای اپیدمی تاکنون در استان به هزار و ۴۴۸ نفر رسیده است.

خبر دیگر اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد : افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا در این استان طی یک هفته گذشته ملموس بوده که زنگ خطری برای همه است.

مریم کوشکی افزود: شهروندان نباید از رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از کرونا غافل شوند و اگر رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه کم رنگ شود، موج چهارم کرونا در راه خواهد بود.

وی عنوان کرد: هنوز بخش اعظم جمعیت به کرونا مبتلا نشده اند و قطعا عدم رعایت پروتکل های بهداشتی یک پیک جدید و آمار بالای ابتلا و مرگ و میر دربین مردم استان خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: تاکنون یک هزار و ۳۱۸ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان های خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنین شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا هستند.

از اردبیل خبر رسیده که رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته، ۳۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شده و تحت مداوا قرار گرفتند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده ، مجموع بیماران بستری همزمان در مراکز درمانی استان اردبیل را ۱۷۵ نفر اعلام کرد و گفت: این آمار ۳۲۸ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در سطح این استان است.

وی همچنین با اشاره به جان باختن ۲ نفر دیگر از مبتلایان به کرونا در استان اردبیل طی شبانه روز گذشته، مجموع آمار جان‌باختگان کرونا در این استان طی ۱۱ ماه گذشته را یک‌هزار و ۳۴۸ نفر ذکر کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: شیوع کرونا در این استان در وضعیت پایدار قرار گرفته و در ادامه این وضعیت، کاهش جزئی در تعداد فوتی، آمار بستری بیماران جدید و نیز مجموع شمار بیماران مبتلا به کرونا دیده می‌شود.

وی افزود: در شبانه‌روز گذشته مجموع تعداد بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل نیز با روند نزولی از ۸۳ مورد به ۵۶ نفر کاهش یافته است.

دکتر حبیب‌زاده اضافه کرد: هم‌اینک، ۱۰ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی(وضعیتی بین سفید و زرد) و ۲ شهرستان خلخال و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

وی از ترخیص ۱۸ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان پس از بهبودی نسبی در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و اظهار کرد: با کاهش بستری شدن مبتلایان به کووید.۱۹، آمار بیماران کرونایی این استان به پایین‌تر از میانگین ۱۰ ماه گذشته رسیده ولی نگرانی از اوج دوباره شیوع کرونا در استان پابرجاست.

از سوی دیگر سخنگوی ستاد مدیریت کرونا استان همدان اعلام کرد: شهرستان های همدان، ملایر و کبودراهنگ بیشترین بیماران کرونایی بستری و همدان، رزن، درگزین و نهاوند بیشترین آمار مبتلایان سرپایی را به خود اختصاص دادند.

مهرداد نادری فر اظهار داشت: بیشترین نگرانی مسوولان کمیته ها در رابطه با احتمال افزایش شیوع کرونا در مطب پزشکان، کلینیک ها و داروخانه ها، دفاتر پیشخوان، بانک ها، مرکز شماره گذاری، سالن های ورزشی، خانه مسافرهایی که مجازی و خیابانی مسافر جذب می کنند، قلیان سراها و فروشگاه های زنجیره ای بود.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که اکنون ۲۷۷ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که ۳۲ نفر آنان در ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شدند.

دکتر محمدفتحی گفت: با مرگ سه بیمار دیگر کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری در البرز به ۲ هزارو۶۵۱ نفر رسید.

وی بیان داشت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۳۰ هزارو ۱۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز بستری شده که ۲۷ هزار و ۸۶ نفر آنان پس از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

از مجموع هفت شهرستان البرز چهار شهرستان وضعیت آبی و سه شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

به گفته فرماندار اسدآباد آمار متوفیان ناشی از ویروس کرونا در این شهرستان، در یک ماه گذشته صفر بوده است.

سعید کتابی اظهار داشت: هم اینک سه بیمار اسدآبادی ناشی از ویروس کرونا در بیمارستان بستری هستند و بیماریابی به منظور کاهش بار و ورودی به بیمارستان ها با جدیت دنبال می شود.

فرماندار اسدآباد اظهار داشت: با توجه به وضعیت آبی کرونایی این شهرستان انتظار می رود پروتکل های پیش بینی شده برای صنوف و بخش های مختلف متناسب با این نوع رنگ بندی به فرمانداران ابلاغ شود.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۲۱ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به۲۷ هزار و ۸۸ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۹۶ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. همچنین ۳۲ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در شبانه روز گذشته فوتی کرونا نداشتیم و شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان تا کنون به یکهزار و ۱۴۶ نفر رسیده است.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۹ بیمار کرونایی جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند که با احتساب موارد جدید مجموع بستری شدگان به ۲۷ نفر رسید.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: ۳۰ مورد جدید ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان ثبت شد و مجموع مبتلایان به ۲۴ هزار و ۶۷۰ نفر رسیدند.

وی افزود: هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان ثبت نشده و تعداد فوتی تا این لحظه ۶۵۹ نفر است.

هفتم بهمن‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

گزارش کرونایی استان ها

شکست کرونا باهم، دور از هم

پست‌چی‌ها، فداکارانه در دل خطر کرونا

کرونا در کمین عادی‌انگاری مردم

سیاه و سفید نرم‌افزار شاد

رفتارهایی برای مقابله با بازگشت قدرتمندانه کرونا

تازه ترین آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۷۰۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۷ هزار و ۵۶۰ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۷ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۴۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۹۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۷۰۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۳۶۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند گفت که ۴۰۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۹ میلیون و ۱۵ هزار و ۳۷۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش قم پرس، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید