کد خبر: 334495
۰
۰
نسخه چاپی

موضوع کارآفرینی اجتماعی می‌تواند نظام مددکاری ما را جابجا کند

به گزارش قم پرس علی ربیعی سخنگوی دولت عصر امروز (چهارشنبه) در جریان بازدید از کارگاه کارآفرینی زنان سرپرست خانوار کمیته امداد امام خمینی (ره)، اظهار داشت: موضوع کارآفرینی اجتماعی و روستایی به طور جدی مورد توجه دولت قرار گرفته است. معمولاً تصور بر این بود که باید سرمایه‌گذاری های کلان صورت بگیرد تا ما بتوانیم از این طرق ایجاد اشتغال کنیم.

ربیعی گفت: با وجود تحریم و با وجود اینکه بخش عمده‌ای از مشاغل ما در مشاغل خرد بود و ما سیاستگذاری لازم را نداشتیم، شورای عالی اشتغال در سال ۹۳ بحث اکوسیستم کارآفرینی خرد و روستا را مدنظر قرار داد. ما بعد از انقلاب زیرساخت‌های زیادی به روستاها آوردیم ولی مشکل ما این بود که این زیرساخت‌ها به معیشت مردم متصل نشد.

وی افزود: یکی از سیاست‌های ما حرکت به سمت کار در روستا بود و در یک برنامه‌ریزی از سال ۹۵ تا امروز حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در روستاها سرمایه گذاری کردیم و ظرفیت ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم وجود دارد و توانستیم سهم اشتغال روستایی را از ۳ درصد به بالای ۲۶ درصد در اشتغال کل کشور برسانیم.

سخنگوی دولت گفت: در دورانی که هم واردات ممنوع شد و هم جلوی قاچاق گرفته شد، برخی صنایع ما رشد کرد و برخی اشتغالات خرد ما توسعه یافت.
ربیعی با بیان اینکه همکاران من در کمیته امداد فعالیت بسیار خوبی در زمینه اشتغال کردند، گفت: ما در اشتغال خرد و کوچک خود یک بخش اشتغال حمایتی در نظر گرفتیم. در اشتغال حمایتی از حمایت فردی و مستقیم ماهیانه به سمت حمایت ایجاد شغل تغییر شیفت دادیم.

وی ادامه داد: کمیته امداد بیش از ۲۰۳ هزار شغل تمهید کرد. اگر بتوانیم آینده این اشتغالات را در قالب بیمه‌های زندگانی تامین کنیم، مفهوم کارآفرینی اجتماعی مفهوم جذابی خواهد بود برای افرادی که دچار آسیب‌های اجتماعی هستند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در این زمینه من روز شنبه مرکزی را برای معتادان شفایافته افتتاح خواهم کرد، گفت: موضوع کارآفرینی اجتماعی می‌تواند نظام مددکاری ما را جابجا کند.

ربیعی تاکید کرد: امروز در کارگاه کارآفرینی زنان سرپرست خانوار کمیته امداد امام خمینی (ره) ۱۳ نفر به صورت مستقیم و ۱۷ نفر نیز غیرمستقیم فعال هستند. ما با این مراکز می‌توانیم مساله اشتغال و مبحث حمایت‌ها را حل کنیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز روز ملی کارآفرینی و سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. در ارتباط با کارآفرینی وقتی با تحرمی هم مواجه شدیم، جهت گیری های درستی را در این دوران اتخاذ کردیم. بحث کارآفرینی در سال‌های اخیر به سمت کارآفرینی‌های متوسط و کوچک و خرد آمد. کارآفرینی خرد را باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه کارآفرینی خرد، روستایی و حمایتی جزو سیاست‌گذاری‌های دولت است، گفت: امروز در این مرکز، در بخش کارآفرینی حمایتی هستیم.

ربیعی تاکید کرد: ما تا امروز بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان وام ۴، ۶ و ۱۰ درصد به کارآفرینی روستایی اختصاص دادیم. وام ۱۰ درصد برای سرمایه در گردش بوده و این موجب شد که سهم اشتغال روستائیان در سهم اشتغال کل بالاتر برود.

وی ادامه داد: با توجه به این اقدامات و سیاستگذاری‌ها ماندگاری در روستاها و مهاجرت معکوس نیز اتفاق افتاده است.

سخنگوی دولت گفت: ما یالانه پول زیادی را در بودجه پیش‌بینی می‌کنیم برای حمایت از خانوارهایی که توانایی ندارند که روی پای خودشان بایستند، این سیاستگذاری درست اتخاذ شد. ما همزمان با اینکه حمایت مستقیم ماهانه انجام می‌دهیم، سیاستگذاری ایجاد اشتغال و حمایت شغلی را مدنظر می‌گیریم.

ربیعی اظهار کرد: یکی از سازمان ها و نهادهایی که از روز اول در کنار سیاستگذاری‌های کلان قرار گرفت کمیته امداد بود. ایجاد اشتغال سالانه توسط کمیته امداد بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است. کار، کارآفرینی اجتماعی رو به تکمیل می‌رود. فکر می‌کنم بعد از مدتی، بجای اینکه ماهانه به افراد کمک کنیم، بجز کسانی که توانایی کار نداشته باشند، می‌توانیم با گسترش شغل‌ها بیش از حداقل حقوق کارگران را پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: مشکلی که ما امروز داریم، مشکل اینده زندگی برای روستائیان و مشاغل حمایتی است. مطالعات ما نشان می‌دهد بیش از ۶ میلیون نفر را باید با بیمه های اجتماعی حمایت کنیم. امروز هیچ ایرانی نیست که بیمه سلامت نداشته باشد.

سخنگوی دولت گفت: در بحث بیمه روستایی اقدامات خوبی انجام شده است و ۲ میلیون نفر اضافه شدند. ما سطوح مختلفی را در این زمینه تعریف کردیم. ایده‌ای هم در ستاد اقتصادی دولت مطرح شده و این ایده تکمیل می‌شود تا در نظام اجتماعی چند لایه خودمان بتوانیم درجات مختلف بیمه را تعریف کنیم.

ربیعی گفت: کارآفرینی با سرمایه‌گذاری ها و صنایع بزرگ برای کشور مفید است ولی اشتغال ما را پاسخگو نخواهد بود. به نرخ سه سال قبل، یک شغل در صنعت نفت ۱۲ میلیارد تومان هزینه داشت. با این شرایط نمی‌توانیم بازار کار ۴ میلیون دانشجویی که می‌خواهند وارد بازار کار شوند، پاسخ دهیم. بنابراین محیط کارآفرینی خرد را فراهم کردیم و الان آئین نامه ای در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده و به صحن دولت خواهد آمد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید