گردشگری، سفر و زیارت بیشترین خسارت را از کرونا دیده است

ولی تیموری روز چهارشنبه در دیدار با مدیر عالی حرم‌ مطهر رضوی افزود: بی‌سابقه‌ترین سال را در زمینه گردشگری و زیارت پشت‌سر گذاشتیم و گرچه به ‌صورت مقطعی شیوع بیماری‌هایی در یک نقطه از دنیا وجود داشته است اما این ‌که کل دنیا درگیر ویروس باشد و ویروس دنیا را زمین‌گیر کند تاکنون تجربه نشده بود.

وی ادامه داد: شیوع کرونا نه‌ تنها ابعاد سلامت و بهداشت جامعه را متاثر کرد بلکه در ابعاد اجتماعی و اقتصادی نیز گریبان‌گیر مردم شد.

معاون گردشگری وزارت ‌میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: در حوزه گردشگری قبل از شیوع این ویروس سالانه ۱.۴ میلیارد سفر بین‌الملی انجام می‌شد اما امسال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون سفر بین‌الملی از دست رفته و حدود ۸۵ درصد این نوع سفرها انجام نشده است.

وی با اشاره به کاهش سفرها به مشهد افزود: در مشهد فقط نباید نگران هتل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی بود، بلکه کاهش مسافر معیشت کسبه و مردم شهر را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

تیموری با اشاره به اعمال محدودیت‌های تردد ادامه داد: محدود کردن ساعت‌ها ازدحام ایجاد می‌کند و اگر زمان باز باشد سفرها توزیع می‌شود، تلاش ما این بوده که تعطیلی نداشته باشیم.

وی با بیان این‌که در ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا هم هیچ‌گونه تعطیلی برای مراکز گردشگری تصویب نشده است گفت: تلاش این بوده که گردشگری داخلی ایمن و کنترل شده انجام شود، چون اقتصاد و معیشت مردم وابسته به سفر است.

معاون گردشگری وزارت ‌میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی افزود: در مرحله اول برای سفرهای تجاری و در ادامه برای گردشگری سلامت، گشایشی انجام شد.

وی ادامه داد: شرایط برای سفر در نوروز ۱۴۰۰ سخت است چون در شرایطی قرار داریم که ویروس جهش یافته انگلیسی نیز شیوع پیدا کرده است.

تیموری گفت: در نوروز ۹۸ با موضوعاتی مثل سیل و سرما مواجه شدیم و در نوروز ۹۹ نیز به دلیل شروع ویروس کرونا تاسیسات گردشگری تعطیل شد و اگر سفرهای نوروز ۱۴۰۰ را از دست بدهیم دیگر برگشت صنعت گردشگری به شرایط عادی دشوار خواهد بود.

وی با بیان این که ۷۰ درصد شهرهای کوچک فقط در نوروز درآمد دارند و در بین سال درآمد اندکی دارند افزود: در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده است برای سفرهایی که در قالب تور برنامه‌ریزی شده آموزش‌های لازم به شرکت‌های مجری داده شود و از افرادی که در قالب تور سفر می‌کنند، آزمایش‌های لازم گرفته شود تا بتوانند سفر کنند.

معاون گردشگری وزارت ‌میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ادامه داد: افرادی که در مقصد، تاسیسات گردشگری مجاز رزرو کرده اند می‌توانند در ایام نوروز سفر کنند، این افراد در طول مسیر با خانواده بوده و در مقصد نیز از تاسیسات گردشگری مجاز استفاده خواهند کرد و نگرانی درباره این افراد وجود ندارد.

وی به ضرورت فعالیت مستمر تاسیسات گردشگری اشاره کرد و گفت: هتل‌ها و مراکز اقامتی در گروه یک برای فعالیت قرار دارند و در شرایط قرمز نیز تعطیل نخواهند بود.

تیموری با اشاره به اقدامات انجام شده برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در تاسیسات گردشگری افزود: پروتکل های بهداشتی را دوباره ابلاغ کردیم و بازرسی‌های تمهیدی پیش از نوروز را شروع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: سخت‌گیری‌ها برای سفرهای غیرمسوولانه انجام خواهد شد اما با تاسیساتی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت ‌کنند همکاری صورت خواهد گرفت.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: با توجه به شرایط تاسیسات گردشگری استان، برای پذیرش در این مراکز مشکلی نداریم.

محمدصادق براتی افزود: مراکز و تاسیسات گردشگری خراسان رضوی، در بین اماکن عمومی با ۸۱ درصد میزان رعایت، بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارند.

استان خراسان رضوی با برخورداری از بیش از ۲۸۰۰ واحد تاسیسات گردشگری رتبه اول کشور را در این زمینه دارد.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید