مشارکت عمومی، قوی‌ترین سد در مقابل کرونا

نوروز پارسال شاهد تاخت و تاز کرونای چینی بودیم و طبق تمهیدات وزارت بهداشت، قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی در شهرهای مختلف اجرا و با همراهی خوب مردم تعداد فوتی‌های کرونا در اواخر فرودین ماه دو رقمی شد.
البته کاهش آمار فوتی‌ها منجر به عادی انگاری در جامعه و افزایش دورهمی‌ها شد، دورهمی‌هایی که دوباره ویروس کرونا را قدرتمند ساخت به طوری که در اواخر آبان ماه تعداد فوتی‌های کرونا به ۵۰۰ نفر در روز رسید.
نوروز امسال نیز در همان شرایط حاد پارسال قرار داریم گرچه روزنه‌های امید و آغاز واکسیناسیون در دنیا و کشورمان افزایش یافته اما هنوز تا واکسیناسیون عمومی راه درازی در پیش است و از سوی دیگر با شیوع ویروس کرونا و افزایش قدرت کشندگی این ویروس، همچنان روی موج خطر قرار داریم.
بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر وضعیت کرونا در استان‌های مختلف در مجموع روند با ثباتی دارد اما ویروس جهش یافته انگیسی تقریبا در اکثر استانها راه خود را باز کرده است و هم اکنون در سطح کشور ۱۱ شهرستان، قرمز، ۳۲ شهرستان، نارنجی، ۲۵۱ شهرستان، زرد و ۱۵۴ شهرستان، آبی هستند و شیب نمودار موارد بستری روزانه کرونا در کشور همچنان رو به افزایش است.
در خراسان رضوی نیز وضعیت از لحاظ شیوع ویروس کرونا با ثبات است اما بنا به اعلام مسوولان، شرایط از نظر شیوع ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی شکننده و هشدار دهنده است لذا همچنان بر مشارکت مردمی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از دورهمی‌ها و بازارگردی‌ها تاکید می‌شود.


لزوم همراهی مردم
بنا به تاکید استاندار خراسان‌رضوی، همکاری و مشارکت مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و اجتناب از سفرهای غیرضروری نقش به سزایی در پیشگیری از شیوع کرونا دارد و توصیه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا این است که در تعطیلات نوروزی مسافرتی صورت نگیرد.
محمد صادق معتمدیان افزود: اطلاع رسانی، بیان هشدارها و ضرورت ها پیرامون رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از سفر نیز باید از طریق رسانه های مختلف شامل نشریات مکتوب، صدا و سیما و شبکه های اجتماعی به طور جدی دنبال شود.
وی اضافه کرد: محدودیت در ترددهای شبانه نقش مهمی در کاهش دورهمی‌ها و محافل خانوادگی و کاهش ابتلا به کرونا داشته است لذا اجرای این مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا یک تکلیف برای همه دستگاههای اجرایی محسوب می شود.
استاندار خراسان ‌رضوی گفت: در اسفند ماه و نیمه فروردین ماه نگرانی هایی بابت رفت وآمدهای مردم وجود دارد بنابراین نظارت ها و بازرسی ها در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی باید با جدیت بیشتری دنبال شود.
معتمدیان افزود: در حال حاضر ۱۸ شهرستان این استان وضعیت آبی و ۱۵ شهرستان استان از جمله مشهد وضعیت زرد از نظر شیوع کرونا دارند و طی هفته های اخیر تغییری در رنگ بندی ها نداشته ایم.


سهم ۵۰ درصدی دورهمی‌ها در ابتلا به کرونا
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: طبق بررسی ستاد ملی مقابله با کرونا دورهمی های خانوادگی و شب نشینی ها سهم بیش از ۵۰ درصدی در ابتلا به بیماری کووید ۱۹ دارد.
دکتر مهدی قلیان افزود: دورهمی ها و تجمع افراد به این مناسبت‌ها، ممکن است شرایط بدی را برای همه رقم بزند.
وی ادامه داد: کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد استانی مقابله با کرونا با دستور استاندار خراسان رضوی به طور جدی فعال شده و از ظرفیت همه رسانه‌های استان برای آموزش و اطلاع رسانی مردم در این زمینه استفاده می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مردم باید همچنان از دورهمی‌ها خودداری کنند و در زمان خروج از منزل باید فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت و از ماسک استفاده شود.


ازدحام جمعیت در حمل و نقل عمومی
حمل و نقل عمومی همواره از نقاط پرخطر برای شیوع ویروس کرونا بوده و هست و از ابتدای شیوع کرونا، طرح‌های مختلفی از تعطیلی این ناوگان تا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در این ناوگان اجرایی شد که البته در این حوزه بین شرایط موجود تا شرایط ایده‌آل فاصله زیادی است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد در گفت و گو با خبرنگار ما از افزایش ۱۵ درصدی جا به جایی مسافر توسط این ناوگان طی یک ماه اخیر خبر داد.
وحید مبین‌مقدم افزود: در دی ماه امسال حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر توسط خطوط یک و ۲ قطارشهری مشهد جا به جا شدند که این تعداد در بهمن ماه به بیش از سه میلیون و ۷۷۰ هزار نفر رسید.
وی ادامه داد: در نیمه اول اسفند ماه نیز حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر توسط این ناوگان جا به جا شده‌اند و با توجه به فرارسیدن ایام نوروز، میزان ترددها و جا به جایی‌ها در حال افزایش است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد گفت: با توجه به افزایش ازدحام در روزهای پایانی سال، شهروندان باید ترددهای خود را مدیریت و از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند.
مبین مقدم افزود: الزامی بودن استفاده از ماسک در مترو ادامه دارد و ناظرانی در ایستگاه‌های مترو و داخل واگن‌ها مستقر هستند و از ورود افراد بدون ماسک به داخل ناوگان جلوگیری می‌شود.


استفاده ۸۵ درصد مسافران ناوگان اتوبوسرانی از ماسک
سخنگوی سازمان اتوبوسرانی مشهد نیز به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر میزان استفاده از ماسک در ناوگان اتوبوسرانی، بیش از ۸۵ درصد است.
عباس اتحادی افزود: در حال حاضر هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در خطوط مختلف شهر مشهد کار جا به جایی مسافران را برعهده دارند.
وی اضافه کرد: ضدعفونی ناوگان به صورت مسمتر انجام می‌شود و روی صندلی‌ها نیز برچسب‌های فاصله‌گذاری اجتماعی نصب شده است اما برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نیازمند مشارکت و همراهی شهروندان هستیم.
او با اشاره به افزایش مسافران طی یک ماه گذشته ادامه داد: برای جلوگیری از ازدحام مسافر، سعی شده سرفاصله ناوگان را کاهش دهیم اما شهروندان نیز باید سفرهای خود را مدیریت کنند.
البته یکی از گلایه‌های مسوولان حوزه سلامت، کمبود اقلام اساسی در بازار و ایجاد صفوف طولانی توسط مردم برای تهیه این اقلام است که زنگ خطری برای شیوع کرونای انگلیسی است همچنین در کنار مشارکت و همراهی مردم، مسوولان نیز باید همراهی لازم را داشته ‌باشند و با تهیه و توزیع کافی اقلام اساسی همچون مرغ و روغن نباتی در بازار از ایجاد صفوف در خیابان‌ها و جلوی در فروشگاه‌ها که خود عاملی برای شیوع ویروس کروناست جلوگیری کنند.

بنا بر آخرین اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۶۹۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۹۳ تن از مبتلایان طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۰ هزار و ۶۸۷ تن رسیده است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید