کد خبر: 337711
۰
۰
نسخه چاپی

ژاپن پیشرو در مطالعات ایران‌شناسی است

حسین دیوسالار عصر پنجشنبه در ششمین دوره مطالعات فرهنگی با محوریت شرق آسیا در قم، افزود: اسلام شناسی، فرهنگ بالای مطالعه و کتابخوانی، فضای مطلوب، همزیستی فرهنگی، نظم، صداقت و عمل به وعده، گفت و گوهای دینی، آموزش زبان فارسی و ایرانیان ساکن این کشور از فرصت های دیگر در حوزه فرهنگ دو کشور هستند.

به باور وی، جزییات فرهنگی در ژاپن بشدت مهم است و ژاپنی ها به جزییات و مقدمات طرح بیشتر از اصل مساله توجه می کنند و این نکته، نظم، قانونمندی و احترام می تواند به فرصتی برای پیشبرد تعاملات فرهنگی منجر شود.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن گفت: از ویژگی های جالب ژاپن این است که در آن سرانه استفاده از فضای مجازی بسیار پایین و در حدود ۴۵ دقیقه برای هر فرد در طول روز و سرانه بسیار بالای مطالعه است.

وی اظهار داشت: ایران و ژاپن با محوریت جاده ابریشم بیش از هزار و ۳۰۰ سال سابقه تعامل و همکاری داشته است و ارتباطات مختلفی در طول ۱۳ قرن گذشته بین دو کشور حاکم بوده است.

دیوسالار اضافه کرد: مردم ژاپن نسبت به فرهنگ و تمدن ایران علاقه مندی و نگاه بسیار مثبتی دارند و مردم ایران نیز فرهنگ و تمدن ژاپن را با علاقه مندی دنبال می کنند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن افزود: شناخت ایران از کشور ژاپن شناخت متوازنی نیست و به میزانی که ژاپنی ها از جزییات و ویژگی های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، ادبی وغیره ایران اطلاع دارند؛ ایرانی ها از ژاپن ندارند و شناخت ما از ژاپنی ها کاملا سطحی و ظاهری می باشد.

به گفته وی، در طول ۹۱ سال گذشته و دوره جدید تحولات بین المللی همکاری و کمک های ارزشمندی بین این دو کشور در ادوار مختلف تاریخی با یک دیگر داشته اند.

وی اظهار داشت: ژاپن جزء سه اقتصاد برتر دنیا و عضو گروه اقتصادی جی هشت است و به نوبه خود اولین کشور پیشرفته صنعتی غیراروپایی است و این کشور یکی از ملت هایی است که در طول تاریخ همیشه سعی کرده آداب و رسوم خود را حفظ کند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن ابراز داشت: ژاپن یکی از معدود کشورهایی است که بارها برخی از شهرهای آن به دلیل عوامل طبیعی و غیرطبیعی بصورت کامل از بین رفته و ژاپن تنها کشوری است که جنگ هسته ای و اتمی را تجربه کرده است و همین مسائل سبب شده تا مردم این کشور یک شیوه خاصی از قناعت پیشگی را در خود پرورش داده است.

دیوسالار با اشاره به دوره های تاریخی رفته بر تاریخ و تمدن کشور ژاپن عنوان کرد: این کشور در طول این دوره ها تجربه های گراسنگی بدست آورده و تا سال ۲۰۱۱ بعنوان دومین اقتصاد قدرتمند جهان خود را ارتقا داده بود و هم اکنون سومین اقتصاد قدرتمند است.

وی بررسی ساختار فرهنگی با رویکردی بر مناسبت ها و فرصت های میان دو کشور، گفت: فرهنگ در ژاپن بشدت با حوزه کسب و کار و فرهنگ اقتصادی ارتباط دارد و از سال ۱۹۹۸ میلادی طرح بزرگ تحول فرهنگی با اهداف بلندمدت عملیاتی شده است.

دیوسالار اضافه کرد: بین توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور ژاپن شاهد نوعی توازن هستیم و مباحث مختلف فرهنگی در طرح بزرگ توسعه فرهنگی این کشور پیش بینی شده بود و این کشور با علم و آگاهی در حوزه فرهنگ برنامه ریزی و اقدام داشته است.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن ادامه داد: ۱۱۶ اندیشکده و اتاق فکر فعال در این کشور مشغول فعالیت هستند و برنامه های آنها در امر سیاست گذاری موثر است.

به باور وی، ژاپن نگاه اقتصاد فرهنگی را در خود نهادینه کرده و وزارتخانه های مختلف این کشور بسته به نوع رسالتی که در اختیار دارند فرهنگ مربوط به بخش خود را در داخل و خارج از این کشور پیش می برند.

دیوسالار بنیان ها و مبانی فرهنگی ژاپن را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: پشت کار، سلسله مراتبی بودن، جمع گرایی، نظام، قناعت، اولویت "نظریه ژاپنیت" و اموری از این دست از مبنانی مهم فرهنگی این کشور است.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن ادامه داد: ژاپن از آنجایی که از فرهنگ غرب برای رسیدن به مراتب مختلف مدرنیته استفاده کرده و به یک کشور پیشرفته تبدیل شده است و از طرفی خصلت های شرقی خود را نیز حفظ کرده به این باور رسیده است که می تواند پل ارتباطی بین غرب و آسیا باشد و در این عرصه نقش اول را بازی کند.

به باور وی، با وجود اقتباس جدی فرهنگ ژاپن از غرب اما بنیان های فرهنگی این کشور در اموری مانندسازگاری با طبیعت، صلح طلب بودن، جمع گرایی مطلق و اموری از این دست کاملا با سنت مدرنتیه در تعارض است.

دیوسالار یادآور شد: طبق طرح "ژاپن جذاب" و اصل صلح طلب بودن این کشور سبب شده تا ژاپن به یک ابر قدرت اقتصادی در تولیدات صنعتی و سرمایه گذاری های خارجی تبدیل شود و عموما این کشور با نگاه غنی به مساله فرهنگ این حوزه را به یک بخش بسیار درآمدزا و اقتصادی تبدیل نموده است.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن اظهار داشت: آنچه که در سیاست فرهنگی ژاپن مهم بوده این است که بنیادهای فرهنگی این کشور بر مبنای اصل صلح جهانی بنیان نهاده شده و این مساله سبب شده تا این کشور بعد از جنگ جهانی دوم مخاطب بین الملل خود را جذب کرده و به یک الگو و مدل فرهنگی و اقتصادی تبدیل گردد.

به گفته وی، مشارکت ژاپن در عملیات صلح جهانی، کمک اقتصادی برای توسعه کشورهای عقب مانده و دیپلماسی فرهنگی و استفاده از قدرت نرم سه شاکله مهم فرهنگ حاکم بر این کشور است و آنها درصدد این هستند تا به جهانیان ثابت کنند که ژاپن امروز با گذشته تغییر کرده و می تواند به یک ابر قدرت فرهنگی در قدرت نرم تبدیل گردد.

تعامل اسلام با چین به صدر اسلام بازمی گردد

"سلیمان بای جی سو" مترجم قرآن و پژوهشگر مطالعات منطقه ای نیز اظهار داشت: تاریخ مراوده و تعامل بین دین اسلام و چین به دوران صدر اسلام بازمی گردد.

وی خاطرنشان کرد: اسلام در طول هزار و ۴۰۰ سال گذشته به یکی از آیین های بزرگ و پرطرفدار در این کشور تبدیل شده است و بیش از ۲۳ میلیون تن از مردم این چین را مسلمانان تشکیل داده اند.

به باور این پژوهشگر مطالعات منطقه ای، تعداد شیعیان اثنی عشری در بین سایر فرقه های اسلام کمتر است و اغلب مسلمانان این کشور را اقلیت های ازبک، قزاق، تاتار و ایغور تشکیل داده است.

بای جی سو در ادامه جریان های فرهنگی در چین با تکیه بر تصوف را مورد توجه قرار داد و توضییحاتی در سابقه فعالیت و ورود تصوف به چین و کم و کیف کنونی فعالیت فرقه های صوفیه در این کشور ارائه کرد.

ششمین دوره مطالعات فرهنگی با محوریت شرق آسیا روز پنجشنبه با سخنرانی جمعی از شخصیت های سیاسی و فرهنگی ایرانی و خارجی، توسط مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی(جامعه المصطفی) در قم برگزار شد./

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید