۶۵ درصد انتقال ویروس کرونا در خراسان جنوبی خانوادگی است

محمد دهقانی روز پنجشنبه در بازدید از بخش کرونا بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند افزود: طی ۲ هفته اخیر روند افزایشی بسیار شدیدی را در شناسایی موارد مثبت و بستری بیماران شاهد هستیم.

وی بیان کرد: ما در بیمارستان ولی‌عصر (عج) در مجموع به ۱۴ بیمار رسیده بودیم ولی امروز ۱۰۶ بیمار مثبت و مشکوک به کرونا در بخش‌های کرونایی این بیمارستان بستری هستند که این اتفاق در مدت کوتاه حدود یک تا ۲ هفته رخ داده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: نگران هستیم در صورت ادامه این روند، تخت‌های بیمارستان‌های ما خیلی سریع پر شود که فرصت ارائه خدمت را از ما سلب خواهد کرد.

وی با بیان اینکه خیلی از بیماران به صورت خانوادگی بستری هستند افزود: در ارزیابی‌هایی که انجام شده، بیش از ۶۵ درصد موارد راه انتقال ویروس، انتقال خانوادگی است یعنی در دورهمی‌ها و تجمعات خانوادگی و شب‌نشینی‌ها انتقال ویروس اتفاق افتاده بخصوص با ویروس کرونای جهش یافته یا انگلیسی این موضوع حساسیت بیشتری پیدا می‌کند.

دهقانی بار دیگر بر خودداری از تجمع، دورهمی و شب‌نشینی‌ها تاکید کرد و گفت: از آنجایی که راه انتقال از طریق تماس نزدیک است، از ۲ ماسک استفاده شود و یک ماسک سه لایه در زیر و یک ماسک پارچه‌ای روی ماسک سه لایه قرار گیرد که به طرز قابل توجهی راه انتقال را کاهش می‌دهد.

وی اظهار داشت: تهویه فضایی که در آن هستیم بر انتقال بیماری تاثیر دارد و حتما تهویه مناسب داشته باشد و فضا بسته نباشد، کماکان شست و شوی دست جزو مواردی است که می‌تواند از انتقال بیماری جلوگیری کند.

۶۵ درصد انتقال ویروس کرونا در خراسان جنوبی خانوادگی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند امروز از بخش کرونا بیمارستان ولی‌عصر (عج) که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران کرونایی در مرکز استان است، بازدید کرد و از نزدیک روند درمان بیماران را مورد بررسی قرار داد.

روند صعودی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی از اوایل هفته دوم فروردین امسال آغاز شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است به طوری که هفته گذشته مرکز استان بعد از مدت‌ها در وضعیت نارنجی و از دیروز به همراه ۲ شهرستان دیگر استان در وضعیت قرمز قرار گرفت.

امروز هم دومین بار پس از پشت سر گذاشتن پیک سوم کرونا در خراسان جنوبی، آمار مبتلایان روزانه در این استان سه رقمی شد. خراسان جنوبی که آذر ۹۹ پیک سوم کرونا را پشت سر گذاشت و با کاهش موارد ابتلا، بستری و فوتی کرونا تا اسفند ماه مواجه بود، اکنون سه شهرستان قرمز و هفت شهرستان نارنجی دارد و هیچ شهرستانی در این استان آبی (کم‌خطر) نیست.

۱۴۹ مورد مثبت ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته از طریق آزمایش مولکولی (PCR) در این استان شناسایی شد که از این تعداد ۲۷ بیمار در بیمارستان‌ها بستری هستند و ۱۲۲ نفر با نمونه‌گیری سرپایی شناسایی شدند.

همچنین ۷۳۹ آزمایش سریع (RT) در شبانه‌روز گذشته انجام شد که ۱۰۸ مبتلای به کرونا هم از این طریق شناسایی شدند.

در حال حاضر تعداد بیماران تنفسی بستری در بیمارستان‌های خراسان جنوبی به ۲۳۲ نفر رسیده که کم‌سابقه است و از این تعداد آزمایش ۹۲ بیمار مثبت شده است.

۱۵ نفر از بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بستری هستند که حال عمومی یک نفر وخیم است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید