کد خبر: 337727
۰
۰
نسخه چاپی

اختلاف نظر فقهی در مسأله رؤیت هلال مورد سوءاستفاده دشمنان قرار نگیرد

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین فلاح زاده عصر پنجشنبه در نشست علمی "رؤیت پذیری هلال ماههای رمضان و شوال سال ۱۴۴۲ هجری قمری" درقم افزود: رؤیت هلال به لحاظ فقهی دارای ابعاد و زوایای گوناگونی است و با توجه به وجود برخی اعمال واجب چون روزه داری در ایام خاصی از ماه های قمری، این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه هرکس باید به فتوای مرجع خود عمل کرده و اینگونه نیست که دو نفر در یک مسأله فقهی باید متحد عمل کنند، گفت: هنگامی که فتوای مراجع عظام متفاوت است، عمل مقلدان نیز متفاوت خواهد بود.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه افزود: مسأله مهم اینجاست که باید در جامعه فرهنگسازی شده و همه بدانند که مسائل فقهی قابل دست اندازی نبوده و قرار هم نیست بر سر اختلاف نظرهای فقهی، دعوایی پیش بیاید و همه علما و مؤثران باید در این مسیر کمک و یاری کنند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی به دنبال آگاه سازی مردم بوده و فرموده‌اند که نمی‌شود عقیده همه مردم به یک روز به عنوان عید فطر باشد، گفت: قرار بر این است که ضمن احترام به فتاوای مجتهدان، چندین اطلاعیه صادر و نماز عید رسمی در روزهای مختلف انجام نشود و برخی مسائل در جهت رعایت مصالح اسلامی به یک روند مشترک برسند.

نشست علمی "رؤیت پذیری هلال ماههای رمضان و شوال سال ۱۴۴۲ هجری قمری" با حضور جمعی از علما و روحانیون، کارشناسان و صاحبنظران و اعضای دفاتر مراجع عظام تقلید، با رعایت پروتکل های بهداشتی در مرکز انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید