۲۱ فروردین و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش خبرنگاران ما از سراسر کشور ، موج جدید کرونا و به دنبال آن شیب افزایش بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بیشتر مناطق کشور نسبت به پیک سوم بسیار تند شده و افزایش بیماران ،مشکلاتی را در زمینه بستری شدن آن ها ایجاد کرده است و بیمارستان ها بطور مداوم در حال افزایش تخت های بخش های دیگر به بخش کرونا هستند.

به همین منظور برای مقابله با گسترش بیش از پیش ویروس کرونا تصمیم گرفته شده که سراسر کشور به مدت ده روز از امروز شنبه ۲۱ فروردین ماه محدودیت هایی اعمال شود و به گفته علیرضا رییسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در پایان این ده روز، بسته به نتیجه ارزیابی‌ها ممکن است این محدودیت ادامه پیدا کند.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت موج چهارم شیوع کرونا در حال گسترش است و این امر باعث شده تعداد مبتلایان به نوع جهش‌یافته این بیماری بیشتر شود و مرگ‌ومیر نیز به شدت افزایش پیدا کند.

موجی که به گفته مقامات وزارت بهداشت و درمان به ‌دلیل درگیرشدن همه گروه‌های سنی و چرخش کرونای جهش یافته در کشور این بارسهمگین‌تر از قبل خواهد بود .

سعید نمکی وزیر بهداشت هم روز گذشته (جمعه ) با اشاره به موارد ویروس جهش یافته کرونا، خطاب به معاونان و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفته است که روزهای سختی در پیش است و باید برای مبارزه با چموش‌ترین ویروس جهش یافته‌ای که متاسفانه مملکت را گرفتار کرده آماده باشیم .

به گفته وی ، آنچه همکارانم در روزهای اخیر از موارد بستری می‌بینند ناشی از بی توجهی‌های قبل از سفرها به خصوص بازارهای شلوغ، صف‌های طولانی و درهم فشرده مرغ و غیره است و افزایش تصاعدی موارد سرپائی حاکی از اثرات سفرهای نوروزیست که از روزهای آینده باید منتظر افزایش موارد بستری باشیم.

در همین حال سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت که ویروس کرونای انگلیسی نوع غالب ویروس در ایران است. سرعت انتشار کرونا در ۱۲ استان بسیار تند است، میزان رعات پروتکل های بهداشتی ۵۶ درصد است و هفته‌های بسیار سختی را پیش رو داریم.

علیرضا رئیسی افزود: همه استانها با موج سنگین ابتلا به کرونا مواجه هستند. اکثر بیمارستانها شلوغ شده و تعداد مراجعان زیاد است. استانهایی هم داریم که تازه از موج قبلی رها شده بودند و دوباره درگیر موج جدید شدند.

وی ادامه داد: عوامل مختلفی در شکل گیری این موج جدیدی نقش داشته، قبل از سال تحویل و از نیمه اسفند خریدهای شب عید و دید و بازدیدها، افت شاخص رعایت پروتکل ها که متاسفانه به زیر ۶۰ درصد سقوط کرد و عوامل مختلف دست به دست هم داد که این موج شکل گرفت.

رئیسی اظهار داشت : در ۱۲ استان شیب بسیار تندی داریم، اردبیل، بوشهر، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، فارس، زنجان، همدان، کرمان، لرستان مرکزی و قم استانهایی هستند که شیب افزایشی کرونا بسیار تند است و باید به شدت مراقبت کرد تا بتوانیم از میزان خسارت کم کنیم.

وی ادامه داد : در برخی استانها که ۱۱ استان هستند، شیب تند است اما به تندی ۱۲ استان قبلی نیست اما وارد موج چهارم شده اند و شیب صعودی این استانها در حال تند شدن است هفته های سختی را پیش رو داریم. ایلام البرز، آذربایجان غربی، سمنان، تهران، خراسان رضوی، کردستان،چهار محال و بختیاری، اصفهان، کرمانشاه و قزوین شیب تندی دارند.

رئیسی گفت: استانهایی هم داریم که موج جدید کرونا را به تازگی تجربه می کنند و تازه از موج قبلی گذشته بودند. فشار سنگینی را پشت سر گذاشتند گیلان، مازندران، خوزستان به رغم اینکه در یکی دو ماهه به شدت درگیر بود اما بقیه شهرهای این استان ها به شدت درگیر هستند.

سخنگوی مقابله با کرونا در ادامه گفت : چهار استان در ابتدای موج جدید کرونا هستند. شاید با رعایت شدید پروتکل ها، طوری عمل کرد که مثل بقیه استانها درگیر نشوند، یزد، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، سیستان و بلوچستان و به اضافه استان هرمزگان در این وضعیت هستند، در مجموع ۲۵۷ شهر قرمز ۱۲۹ شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی هستند.رعایت پروتکل ها به ۵۶ درصد رسیده که بسیار پایین است.

وی افزود: از امروز به مدت۱۰ روز طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها بر اساس رنگ بندی شهرها در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اعمال می شود. در شهرهای قرمز به جز گروه مشاغل یک که بسیار ضروری هستند بقیه مشاغل تعطیل است. در شهرهای نارنجی فقط مشاغل گروه یک و دو می توانند فعالیت کنند، در شهرهای زرد، مشاغل گروه یک، دو و سه می توانند فعالیت کنند و در شهرهای آبی، مشاغل گروه چهار تعطیل است.

با این همه امروز سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جان باختن ۱۹۳ نفر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته خبر داد تا تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۴ هزار و ۲۳۲ نفر برسد.

سیما سادات لاری روز شنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۱ فروردین) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۹ هزار و ۶۶۶ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۲۰۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۹ هزار و ۷۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۰۲ هزار و ۶۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و ۳۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۳ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۵۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: هم اکنون۲۵۷ شهرستان از جمله همه مراکز استانها و کلانشهرها در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

در همین حال حفاظت از مازندران در وضعیت قرمز کرونایی از صبح امروز شنبه با اعمال آخرین مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا تشدید و برخورد با متخلفان جدی‌تر شده است.

اگر چه آژیر تشدید شیوع کرونا در مازندران از ۱۳ فروردین با تغییر رنگ اولین شهرستان به قرمز روشن شد و در کمتر از پنج روز ۱۸ شهرستان استان همین رنگ را به خود گرفتند و تنها چهار شهرستان نارنجی باقی ماندند ، ولی محدودیت های کرونایی تا حدود زیادی با سرعت کندتری اعمال شد.

طبق اعلام ستاد مقابله با کرونای مازندران ، تمامی محدودیت های مربوط به شرایط قرمز و نارنجی از امروز به صورت جدی به اجرا گذاشته شده است و تا اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز با بیان اینکه ۲۰ درصد کل مبتلایان به ویروس کرونا در این استان مربوط به سه هفته نخست فروردین ماه است گفت که این روند افزایشی در این استان نگران کننده‌است.

دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان افزود: در هفته نخست فروردین ماه ۷۰۱ نفر، هفته دوم با ۱۴۲ درصد افزایش یکهزار و ۶۹۵ نفر و هفته سوم با ۱۰۹ درصد افزایش شمار مبتلایان کرونا در استان بوشهر به سه هزار و ۵۴۵ نفر رسید.

وی بیان کرد: این درحالی است که در آذر سال گذشته بطور میانگین هفته‌ای ۱۱۰ مورد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان بوشهر شناسایی می‌شد.

خواجه ئیان با بیان اینکه وضع بستری‌ها در بیمارستان‌ها مناسب نیست اضافه کرد: همچنین در این شرایط میزان مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا نیز افزایش یافته است به نحوی که در هفته اخیر ۱۶ مورد مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان بوشهر به ثبت رسیده‌‍است که نسبت به هفته گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی نشان می‌دهد.

در استان چهارمحال و بختیاری رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی این استان گفت: گروه سنی بین ۱۶ تا ۴۵ سال حدود۵۴.۹۲ درصد از مجموع مبتلایان به کرونا را در این استان به خود اختصاص داده‌اند که بیشتر جمعیت مبتلایان به این ویروس در استان است.

مجید شیرانی با اشاره به رشد فزاینده تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان طی روزهای اخیر به مردم توصیه کرد تا با رعایت سه اصل استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست‌وشوی دست‌ها در مهار شیوع این ویروس مسئولان را یاری دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز اعلام کرد که افزایش آمار ابتلا و بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل غیرمتعارف و فراتر از پیش‌بینی است.

دکتر شهرام حبیب زاده گفت : سرعت و سطح موج چهارم شیوع کرونا در این استان نسبت به موج‌های اول، دوم و سوم غیرمتعارف و بسیار زیاد است.

وی با اشاره به محدودیت‌ها، کمبود تخت و فشار کاری، خستگی شدید شبانه‌روزی پزشکان و پرستاران مراکز درمانی استان اردبیل افزود: بار مراجعه بیماران کرونایی و ازدحام در مراکز درمانی استان در موج چهارم کرونا بسیار بالاست.

بر اساس گزارش ها از آذربایجان غربی نیز وضعیت شیوع کرونا در این استان هر روز بدترو بغرنج‌تر می‌شود و علاوه بر افزایش مبتلایان، تعداد بستری شدگان نیز طی روزهای اخیر همواره صعودی بوده و با ارقام روزهای اوج پیک سوم در اواسط پاییز گذشته برابری می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به بازدید از وضعیت کرونایی برخی شهرستان های استان گفت: استفاده از ماسک در برخی مناطق استان به ۲ تا ۳ درصد رسیده که این بسیار خطرناک است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی، فاصله بستری تا بخش مراقبت های ویژه و فوت شدن در استان به سه روز کاهش یافته است.

از استان ایلام نیز خبر رسیده که هفته گذشته با افزایش تعداد مبتلایان و بستری های کرونا، این استان رسما وارد پیک چهارم کرونا شد و تعداد شهرستان های قرمز این استان به هشت شهرستان افزایش یافت.

بنا بر اعلام مسوولان بهداشتی روند ابتلا و بستری بیماران کرونایی با جولان ویروس جهش یافته انگلیسی در استان ایلام به سرعت در حال افزایش است و در صورت ادامه این وضعیت روزهای سختی در پیش رو است.

در حال حاضر به جز سیروان، هلیلان و ملکشاهی که نارنجی هستند، سایر نقاط استان ایلام به رنگ قرمز درآمده اند و مسوولان تداوم این روند را برای استان بحرانی می دانند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید