کد خبر: 337866
۰
۰
نسخه چاپی

عزت خواهی اصل بنیادین انقلاب اسلامی است

به گزارش عصر شنبه ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا در سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های دوره ای کرسی‌های آزاداندیشی که از سوی دانشگاه طلوع مهر و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری در قم به‌صورت مجازی برگزار شد اظهار داشت: یکی از عناصر برجسته شرایط سیاسی دوره طاغوت برجسته سازی عنصر ذلت ملی بود که سبب توجه به اصل عزت طلبی و استقلال خواهی عمومی ملت ایران و پیروزی انقلاب اسلامی شد.

وی با تبیین جایگاه اصل عزت و نقش آن در پیروزی انقلاب خاطرنشان کرد: عزت به معنای صلابت، نفوذناپذیری، شکست ناپذیری همراه با احساس حرمت و کرامت است، عزت از سنخ مفاهیمی چون عظمت، شوکت، کرامت، شرافت، قدرت، استقلال، خوداتکایی و سربلندی می‌باشد.

مهاجرنیا ادامه داد: در مقابل ذلت نیز به مفهوم خفت، خواری، ضعف و زبونی، شکست پذیری و سست عنصری است بسیاری از انقلاب‌ها در شرایط استبداد و خفقان بر اساس اصل عزت علیه زمینه های ذلت و حقارت انجام می گیرد.

وی به شرایط ذلت بار مردم ایران بعد از مشروطه تا انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: وابستگی های فرهنگی، سیاسی، نظامی که در دوران پهلوی به غرب ایجاد شد کشور در مسیر تقلید از الگوهای غربی قرار گرفت و برخی از رفتارهای سیاسی همانند کشف حجاب، خلع لباس روحانیت، صدور فساد به روستاها از طریق انقلاب سفید، مبارزه با قرآن از طریق انجمن‌های ایالتی و ولایتی و مهمتر از همه آنها اعطای امتیاز حقارت بار مصونیت قضایی کاپیتولاسیون به نیروهای آمریکایی در ایران سبب نوعی خودآگاهی ملی به‌ویژه در بین نخبگان شد.

وی افزود: یکی از مهمترین نقطه عطف‌های انقلاب اسلامی که مبارزه‌های امام راحل را برجسته کرد همین ذلت پذیری کاپیتولاسیون بود که امام در اطلاعیه خود درباره آن فرمود: استقلال ما را فروختند، عزت ما را پایکوب کردند، عظمت ایران از بین رفت!

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به فضای ذلت بار دوره طاغوت بیان داشت: آن قدر شرایط تحقیر شدید شد که خود رژیم نیز به فکر احیای هویت و شکوه ایرانی از طریق اسطوره‌ها و افسانه‌های تاریخی شاهنشاهی و تخت جمشید، کوروش کبیر، داستان رستم و افراسیاب، احیای ادبیات فارسی حافظ و فردوسی و پیشینه سازی تاریخ شاهنشاهی و گاهی هم شجاعت و مردانگی امیرالمؤمنین(ع) برآمد.

وی تصریح کرد: بسیاری از مبارزه‌ها همانند نهضت ملی شدن صنعت نفت و جریان‌های سیاسی مبارزاتی نیز عمدتا برای مبارزه با ذلت پذیری دستگاه سیاسی شکل گرفتند.

وی اضافه کرد: مهمتر از هم، انقلاب اسلامی از همین نقطه عطف استکبارستیزی و عزت طلبی را آغاز کرد.

مهاجرنیا با تبیین هویت ذهنی و تاریخی عزت و ذلت گفت: این ۲ خصلت ممکن است به‌ویژگی عمومی یک ملت تبدیل شود همان طوری که در داستان فرعون در قرآن آمده که فرعون رفتار استخفاف کننده داشت و جامعه مصر نیز به دلیل انحراف ذلیلانه از او اطاعت می کردند.

وی گفت: بنابراین عزت و ذلت جنبه روان شناختی یک ملت به‌شمار می آید که البته مجموعه ای از خصلت‌ها و ویژگی‌ها باید دست به دست هم بدهد تا یک ملت به چنین هویتی از هستی و حقیقت بودن خود برسد و شخصیت عزیز بودن و یا ذلیل بودن به شاخصه تاثیرگذار آن تبدیل شود.

این پژوهشگر سیاسی در ادامه با اشاره به بنیادهای انقلاب اسلامی گفت: این انقلاب بر اساس آموزه‌های قرآنی و باورهای دینی تحت رهبری امام (ره) شکل گرفت در قرآن ۲ نوع عزت و ذلت مطرح است یکی عزت توهمی است که مخصوص صاحبان قدرت و مستکبران است که فریفته شکوه تاج شاهی و قدرت سلطانی هستند و بر اساس قرآن کاری جز فساد و نابودی بشر ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در آیه 34 سوره نمل خصلت استبداد سلطانی را با عزیز و ذلیل کردن مردم معرفی می‌نماید در داستان فرعون او خود را صاحب عزت معرفی می‌کند و مردم تحقیر شده مصر و ساحران مزدور او در مقابل حضرت موسی (ع) به عزت توهمی فرعون قسم یاد کردند که ما پیروز می شویم.

وی ادامه داد: قدرت و عزت واقعی از آن خدا است همان طوری که عزت واقعی نزد خداست و من به او ایمان می آورم محمدرضا شاه هم در هنگام فرار از ایران از قدرت توخالی خود توبه کرد.

وی در تبیین عزت واقعی که اساس اندیشه انقلاب اسلامی است گفت: مردم ایران بر پایه این نوع عزت واقعی قیام کردند این عزت و قدرت مخصوص خداوند است و او به هر ملتی و قومی و جامعه ای که بخواهد عزت می دهد و ذلت هر قوم و ملتی هم به دست اوست.

وی گفت: در گفتمان الهی قرآن، اصل عزت و عزیز بودن از آنِ خداوند است با این منطق ملت ایران خواهان استقلال و آزادی و نفی استکبار و استثمار از ایران شد و نظام شاهنشاهی را ساقط کرد.

مهاجرنیا در پایان به مرحله نظام سازی و آینده انقلاب اشاره و بیان کرد: اصل عزت و عناصر اساسی آن در قانون اساسی آمده است و آینده عزتمندانه این ملت در گرو عناصری است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم در قالب هفت عنصر اساسی علم و پژوهش، معنویت گرایی و اخلاق، اقتصاد مقاومتی، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، مرزبندی با دشمن بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت و سبک زندگی اسلامی مطرح کرده اند./

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید