کد خبر: 340622
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

سرگذشت ترجمه طلاکوب رباعیات خیام در کشتی تایتانیک مستند شد

به گزارش قم پرس به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، «حقیقت گمشده» ساخته‌ محمدعلی فارسی سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ساعت ۱۹ به مناسبت بزرگداشت حکیم عمر خیام فیلسوف، منجم، ریاضی دان و رباعی سرای قرن ۵ هجری قمری از شبکه مستند پخش می‌شود.

«حقیقت گمشده» که به مدت ۶۲ دقیقه در سیما فیلم تهیه شده است به ترجمه‌ دفتر شعر خیام توسط ادوارد فیتز جرالد و سرگذشت این کتاب می‌پردازد.

در خلاصه این فیلم آمده: ادوارد فیتز جرالد ۲۵ سال از عمر خود را به ترجمه رباعیات خیام پرداخته که بازتاب گسترده‌ای می‌یابد. این کتاب طلاکوب پس از صحافی نفیس و به مقصد آمریکا، به کشتی تایتانیک برده می‌شود. کشتی مجللی که سال ۱۹۱۲ در هنگام سفر از بندر ساوت‌همپتون انگلستان به نیویورک آمریکا به علت برخورد با کوه یخی غرق شد و ۱۵۱۴ نفر از مسافران و خدمه آن جان خود را از دست دادند.

عوامل تولید این فیلم مستند بلند عبارتند از کارگردان و تدوینگر: محمدعلی فارسی، پژوهشگران: ناصر زعفرانچی، علی نقاشی، تصویربردار: مهدی جعفری، صداگذار: قاسم کاظمی، نویسنده گفتارمتن: محمدعلی فارسی، داود نماینده، گوینده: ناصر طهماسب، تهیه‌کننده: سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد.

بازپخش این مستند روز بعد چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ساعت ۲۴:۱۵ خواهد بود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس