کد خبر: 353004
۰
۰
نسخه چاپی

تهذیب نفس و رعایت تقوا یک واجب شرعی است

به گزارش قم پرس، آیت الله سیدمحمد سعیدی در درس اخلاق کارکنان آستان مقدس بانوی کرامت با اشاره به نزدیک شدن به هفته دفاع مقدس، گفت: پیامبر (ص) به عده‌ای که از جنگ برگشته بودند فرمودند آفرین بر شما که جهاد اصغر را پشت سر گذاشتید و اکنون باید خود را آماده جهاد اکبر کنید که جهاد با نفس است.

وی با اشاره به وجوب جهاد اصغر که جهاد با دشمن است، جهاد اکبر که جهاد با نفس است را به طریق اولی واجب دانست و افزود: تهذیب نفس و رعایت تقوا یک بحث اخلاقی نیست بلکه واجب شرعی است و همه ما وظیفه داریم در این راه قدم برداریم و خود را ملزم به تهذیب نفس کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قم با اشاره به سازوکار تهذیب نفس عنوان کرد: خداوند هیچ تکلیفی را که از توان‌مان خارج باشد واجب نکرده است بنابراین همه ما قدرت بر تهذیب نفس داریم و تنها باید راه‌های تهذیب نفس را در خود پیدا کنیم و موانع تهذیب نفس را برطرف کنیم.

وی با اشاره به موانع تهذیب نفس و جهاد اکبر تصریح کرد: مهم‌ترین مانع تهذیب نفس، خود نفس و تمایلات نفسانی ما است که مانع تهذیب می‌شود و برای تهذیب نفس باید ابتدا از روی نفس خود بگذریم.

سعیدی با بیان اینکه دومین مانع تهذیب نفس شیطان است که قسم خورده مانع هدایت انسان شود، ادامه داد: سومین مانع تهذیب مجالست با منحرفان است که تأثیر زیادی روی انسان دارد و نباید گمان کنیم که روی ما تأثیری ندارد و امیرالمؤمنین (ع) نیز در نهج‌البلاغه فرمودند که هم‌نشینی با اهل گناه سبب زائل شدن ایمان انسان می‌شود.

وی ارتکاب معاصی و گناهان را چهارمین مانع تهذیب نفس دانست و گفت: عادت کردن به برخی گناهان از انسان سلب توفیق می‌کند و نمی‌شود کسی گناهان خود را ترک نکند و به دنبال تهذیب نفس باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید از شهدا برای تهذیب نفس الگوبرداری کنیم، افزود: شهید سلیمانی در کلامی قابل تأمل گفته بود که شهدا قبل از شهادت‌شان شهید شده بودند یعنی در جهاد با نفس موفق بودند که لیاقت شهادت را پیدا کردند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید