کد خبر: 354516
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

هشدار بخش خصوصی درباره تنظیم بازار نهاده‌های دامی

محمد مهدی نهاوندی، عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران درباره نوسانات قیمت نهاده‌های دامی بویژه ذرت طی هفته‌های اخیر در بازار با بیان اینکه افزایش نسبی تقاضا به دلیل خشکسالی و ناهماهنگی میان بخشی، عوامل اصلی نوسانات در بازار نهاده‌ها هستند، گفت: همانطور که قبلاً هم گزارش شده بود افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت نهاده‌ها (بویژه ذرت دامی) در بازارهای جهانی و خشکسالی کم سابقه از جمله عواملی هستند که موجب شده تا منابع ارزی پیش بینی شده برای تأمین نهاده‌های دامی جوابگوی نیاز امسال کشور نباشد.

وی افزود: همچنین برخی ناهماهنگی‌های بین بخشی نیز از جمله تأخیرهای مقطعی در تخصیص ارز مورد نیاز هم از عمده عوامل بروز وضعیت موجود است.

عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران تصریح کرد: رویه‌های اجرایی فعلی جوابگوی شرایط ۶ ماهه دوم نیست و قطعاً بایستی در همه آنها بازنگری فوری انجام گیرد تا در تنظیم بازار نهاده‌های دامی دچار تکرار مشکلات نشویم.

این مسؤول صنفی خاطرنشان کرد: مشکلی که امروز در حوزه کمبود ذرت بروز کرده قطعاً قابل پیش بینی و قابل پیشگیری بود، البته این مشکل در صورت عدم اصلاح رویه‌ها می‌تواند برای سایر نهاده‌ها هم تکرار شود.

نهاوندی خاطرنشان کرد: قبل از هر چیز دولت بایستی برای وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تأمین نهاده‌های مورد نیاز کشور اختیارات ویژه تعریف کند تا سایر دستگاه‌ها از جمله سیستم بانکی، حمل و نقل، گمرک و.... با هماهنگی ۱۰۰ درصدی و با هدف پیشگیری از بروز مشکلات آتی اقدام کنند.

وی تاکید کرد: با برنامه ریزی و تعامل بیشتر وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های مرتبط این چالش‌ها قابل حل است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس