کد خبر: 354703
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

درگفت وگو با کارشناسان مطرح شد:

به گزارش روز دوشنبه گروه پژوهش ایرنا، در دورانی که جهان به سبب ظهور و بروز تکنولوژی های ارتباطاتی به مثابه دهکده جهانی یاد می شد و رسانه ها به عنوان قدرت بلامنازع در جهت دهی به افکار عمومی در اختیار صاحبان زر و زور و یا به عبارتی در دستان استعمارگران و دشمنان بشریت افتاد تا مسیر آینده انسان به گونه ای رقم خورد که سور عزای انسانیت بر سر سفره هایشان نشسته باشد ؛ آخرین انقلاب کلاسیک قرن بیستم به وقوع پیوست.

انقلاب اسلامی ایران که بنا به فرموده امام خمینی (ره) به مثابه انفجار نور بود، همچون تیری پرفروغ بر بدن دژخیمان سیاه پوشی بود که سعی داشتند جهان را از معنویت دور و گمراهی را بر پیکره آن قرار دهند و بر همین اساس نیز با تمام هیمنه و ابزارآلات جنگی توسط مزدوران بر علیه اش شوریدند.

هر چند که این فروغ جاویدان آنچنان تابناک بود که دل مستضعفان جهان را گرم کرد و ایمان ایرانیان را به وعده های راستین خداوند در امر نصرت الهی استوارتر ساخت و در نهایت هم پیروزی از آن همین ملتی شد که با چنگ به ریسمان الهی به تمام جهالت ها و افکار شیاطین پشت پا زده بودند.

البته اینگونه کینه ورزی ها مختص ایرانیان نبود، بلکه هر مردمی که طرفدار عدالت و آرمان های اصیل الهی بودند؛ مورد غضب شیاطین استکباری قرار می گرفتند و اگر با ابزارهای سخت نظامی و یا کودتا به اهداف نمی رسیدند، ابرام به کسب موفقیت طی جنگ های نرم داشته اند.

توطئه اهریمنان در چنین شرایطی وارد مرحله تازه ای شد و دیگر به مانند گذشته تنها شامل جنگ های سخت نبود که نبردها در آن مشخص شده بودند به گونه ای که امروزه جنگ های اقتصادی و سیاسی با ایجاد فشار و به زانو در آوردن دیگران توسط قدرت های استعماری مورد استفاده قرار می گیرد.

جنگ رسانه ای و تبلیغاتی یکی از نمودهای جنگ نرم است ؛ این نوع جنگ‌ها در صفحات روزنامه ها و تلویزیون، میکروفون، رادیوها و عدسی دوربین ها جریان دارد و طی چندسال اخیر شبکه های اجتماعی نیز به محلی برای ایجاد شبهه افکنی و کاشتن بذر تردید میان مردم تبدیل شده است.

اهداف این جنگ رسانه‌ای ، ایجاد اضطراب ، یاس ، ناامیدی و احساس بن‌بست و بدبین کردن مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به دستگاه‌های مسوول و همچنین بیشتر و بزرگ‌تر نشان دادن مشکلات اقتصادی در ذهن جامعه است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به دفعات از ایجاد چنین جبهه ای سخنرانی کرده اند و جنگ نرم دشمنان نظام جمهوری اسلامی را به همگان و علی الخصوص مسوولان و جوانان کشور گوشزد کرده اند ؛ البته ایشان همیشه ایمان به نصرت الهی داشته و پیروز نهایی این میدان را نیز اذعان دل های مومنان دانسته اند به گونه ای که در یکی از دیدارهایشان با نخبگان و استعدادهای برتر علمی فرمودند: " الان یک جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای بسیار تندی علیه ما وجود دارد، درست مثل جنگ تحمیلی... الان امکانات تبلیغاتی و رسانه‌ای ‌ما در مقابل دشمن، مثل امکانات آن روز ما است در مقابل دشمن؛ البته آن روز ما غلبه کردیم بر دشمن، امروز هم غلبه خواهیم کرد؛ بدون تردید غلبه خواهیم کرد، اما وضع این است".{۱}

هم اکنون تشکیلات بسیار بزرگی از سوی دشمن برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی و فضای تبلیغاتی ایران اسلامی و تصویر سازی غلط از وضعیت کشور در حال فعالیت مداوم است و بر همین اساس باید ملت ایران باید در مقابل دشمنان آرایش مناسب را اتخاد کنند و در این بین جوانان و نخبگان نخسیتن کسانی هستند که میدان جنگ رسانه‌ای آنها را به نقش آفرینی فرا می‌خواند و جوانان باید پیشگام در شکستن این محاصره تبلیغاتی باشند.

هر شهروند ، چراغی بیفروزد

حجت الاسلام سید مهدی میراحمدی معاون منابع انسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت و گو با خبرنگار گروه پژوهش ایرنا اظهار داشت: بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در روز اربعین حسینی در جمع دانشجویان نیز در همین زمینه بود ؛ البته این نصایح داهیانه نه تنها خطاب به دانشجویان بلکه به تمام اقشار جامعه بود. {۱}

وی گفت: فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی همه مردم را مکلف می کند تا در زمینه تبیین و روشنگری به تعبیر ایشان جهاد گونه در میدان عمل حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به ایام شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبی (ع) افزود: تفاوت امام حسن (ع) با بردارش امام حسین (ع) در چیست؟ یا تفاوت معاویه با یزید چه بود؟ که ایشان در برابر معاویه به تکلیف روشنگری و تبیین می پردازد و سیدالشهدا در برابر یزید به تکلیف مقاومت، ایستادگی، جانفشانی و بذل جان می پردازد.

حجت الاسلام میراحمدی ادامه داد: این دو موضع را می توان از این منظر دید که وقتی مردم جامعه دچار جهل بوده و دشمنان مردم، رویکرد و استراتژیک فریب دارند؛ در چنین موقعیتی تکلیف انسان های آگاه، روشنگری در جامعه است.

وی با بیان اینکه مردم در جامعه به دو دسته تقسیم می شوند که یا نمی دانند و یا نمی توانند، تصریح کرد: اگر جامعه ای ناآگاه بود یا دشمن بنای بر فریب را داشت؛ آنجا باید تببین و روشنگری کرد، باید مردم را بیدار و دست دشمن را رو کرد، اما آنجایی که مردم می دانند، اما می ترسند؛ باید مقاومت و ایستادگی کرد.

معاون منابع انسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: اکنون نظام جمهوری اسلامی به لحاظ قدرت سخت در وضعیت بسیار ارزشمندی قرار دارد و مردم ما ملت مقاومی هستند، اما توطئه های دشمنان هم پیچیده تر شده است.

وی اظهار داشت: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دیگر می دانند که با جنگ سخت ره به جایی نخواهند برد، بنابراین بنای خصومت و تهاجم به ملت ایران را به جنگ نرم گذاشته است؛ در چنین شرایطی وظیفه هر شهروندی است که جهادگونه اقدام به روشنگری کند و توطئه های پیچده دژخیمان را افشا سازد.

حجت الاسلام میراحمدی با تاکید بر اینکه باید هر شهروندی چراغی را روشن کند تا توطئه های دشمنان باز شود، گفت: این تکلیف در شرایط کنونی بسیار مهم است، اما بایستی برای انجام این امر در وهله نخست خودمان روشن و آگاه باشیم.

وی افزود: بایستی با چراغ علم و دانش، پیچیدگی ها را شناسایی و گره ها را باز کنیم و به گونه ای نباشیم که خدایی ناکرده با جهل و عدم دانش و اطلاع کافی یک گره بر گره های دیگر بزنم.

معاون منابع انسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: بر همین اساس نیاز به شناخت هوشمندانه از شرایط و مقتضیات زمان و نیز دشمنان و دوستان انقلاب هستیم تا با مراقبت از مسیری که در آن هستیم؛ بتوانیم توفیقاتی را کسب کنیم.

وی اظهار داشت: روشنگری و تبیین یک توفیق الهی است که سختی آن کمتر از دشواری در حضور جبهه های جنگ نظامی نیست و این کاری است که حضرت امام حسن مجتبی (ع) به ما آموختند و توانستند چهره تزور، ریا و نفاق را از معاویه عیان کنند.

حجت الاسلام میراحمدی گفت: ما نیز در چنین شرایطی مکلف هستیم تا معاویه های تاریخ را با تمام پیچیدگی هایی که دارند و منافقانه راهبرد، تزویر و نفاق را به دست گرفتند، شناسایی و به افکار عمومی تبیین کنیم.

ترویج کرسی های آزاداندیشی

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه پژوهش ایرنا اظهار داشت: اسلام دین، بیان، تبیین و گفتار است به گونه ای که در قرآن کریم به دفعات بدان اشاره شده و حتی شروع صحبت خداوند تعالی با پیامبر اسلام (ص) علاوه بر وحی که از یقین های مسلمانان است، سوره مبارکه اقرا هست. {۲}

وی افزود: نخستین کلام خدا این بود که بخوان و سپس چند آیه بعد می فرماید "عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ" یعنی آنچه را که انسان نمی‌دانست [بتدریج به او] آموخت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: خداوند در این سوره به مباحثی همچون آموختن علم، دانستن، بیان کردن، گفتار، نوشتن اشاره می کند و حتی به قلم که ابزار نوشتاری است، قسم یاد می کند.

وی ادامه داد: در فتنه سال ۸۸ دوستان از اوضاع پیش آماده ناراحت بودند و حدود ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی وقت، نزد رهبر معظم انقلاب اسلامی مشرف شدیم و هنوز فراموش نکردم که یکی از فرازهای سخن ایشان این بود که توجه داشته باشید همیشه در هوای مه آلود و یا در آب گل آلود، ماهی گرفته می شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند در فضای مه آلود خدایی ناکرده از خودی ها هم ممکن است سوء استفاده شود و باید به این نکته توجه ویژه داشت؛ البته کار دشمن همین است و هم اکنون هم تمامی ابزارهای تبلیغاتی دست خودشان است.

وی تصریح کرد: گاهی همین نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا در مجلس های نمایندگان و سنا نیز طی سخنرانی هایشان اذعان می کنند که این کارهایی که در فضای مجازی صورت می پذیرد، بچه هایشان را گمراه کرده و نابود و از بین می برد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: متاسفانه فضای مجازی که می تواند ابزار بسیار ارزشمندی در راستای تعالی افراد باشد در کشورمان رها شده است؛ بنابراین امر تبیین از جمله کارهای جدی است که باید صورت پذیرد.

وی اظهار داشت: بنده در دوره های گذشته مجلس شورای اسلامی که ریاست کمیسیون فرهنگی را بر عهده داشتم و در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت می کردم، شاهدم که به نظرم طی یک سال شاید ۱۰ بار پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی را در شورا دریافت کردیم که سعی کنید در دانشگاه ها کرسی های آزاد اندیشی را ترویج کنید.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی گفت: متاسفانه این اقدامات به سبب تنگ نظری ها و مسائل دیگر تاکنون آنگونه که شایسته است، صورت نپذیرفته و بایستی با برپایی چنین جلساتی در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور فضایی را ایجاد کنیم تا دانشجویان موافق و مخالف مطالبشان را به صورت محترمانه و مودبانه بازگو کنند.

وی افزود: البته بیان و نوع گفتار هم در مناظره ها و سخنرانی ها و کرسی های آزاداندیشی باید با آداب حاکم در جامعه باشد چرا که معتقدم بی ادبی و بی اخلاقی، نادرست و خلاف شرع و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هیچ شهروندی حق ندارد، سکوت کند، چرا که سکوت یعنی همراهی با جهل و در تاریخ اسلامی نیز شواهد بیشماری در این زمینه داریم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) یکی از جفاهایی که به اسلام شد؛ همین بود که گفتند نقل حدیث از ایشان ممنوع است و تا ۸۰ سال بعد هم این امر تدوام داشت و در نهایت در دوران حضرت امام محمد باقر (ع) این ممنوعیت برداشته شد.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی یادآور شد: بیشترین نقل احادیث و گفته های حضرت محمد (ص) برای دوران زمامت امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) است و شیعیان هر چه دارند از آن مقطع تاریخی است، به طور مثال مجموعه کتب ۱۱۴ جلد بحارالانوار که بیان اهل بیت (ع) است. {۳}

وی در ادامه با بیان اینکه بیان و تبیین مسائل همه جا لازم و ضروری است، اظهار داشت: به طور مثال در امر هنر همچون سینما، تئاتر، عکس و یا در نوشتارها، کتاب، منبرها، سخنرانی ها و حتی سفرهای زیارتی همچون اربعین که مردم از همه جای دنیا حضور دارند؛ باید این مسائل را بیان و تبیین کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: البته این بیان و تبیین بایستی با مطالعه باشد و متاسفانه میزان کتابخوانی در کشور آمار مناسب و مطلوبی ندارد.

۱) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=۴۰۷۲۵

۲) https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=۴۸۷۴۲

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در مراسم عزاداری اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام از طریق ارتباط تصویری از دانشگاه تهران (محل تجمع هیئت‌های دانشجویی) با حسینیه امام خمینی(ره) با اشاره به هجمه تبلیغاتی دشمنان علیه ملت ایران برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی با روش‌ها و ابزارهای مختلف، حرکت تبیینی را خنثی‌کننده هجمه‌های تبلیغاتی دانستند و افزودند: شما دانشجویان عزیز که میوه دل ملت و امید واقعی کشور هستید با اهمیت دادن به مسئله تبیین حقایق، هر کدام مانند چراغی اطراف خود را روشن و ابهام‌زدایی کنید.

۳) سوره عَلَق یا إِقرا، نخستین سوره‌ای که بر پیامبر (ص) نازل شد (به نظر بیشتر مفسران). این سوره نود و ششمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن است که در جزء سی‌ام جای گرفته است. نام سوره برگرفته از آیه دوم آن است که اشاره به خلقت انسان از خون بسته (علق) دارد. سوره علق به خلقت و تکامل انسان و نعمت‌های خداوند به او سخن می‌گوید و متذکر می‌شود انسان با این حال، در برابر پروردگارش ناسپاس و گردنکش است.

گزارش از: حمیدرضا بازگشا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس