کد خبر: 355007
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

رشد ۴۰ درصدی تجارت با اتحادیه اوراسیا در نیمه نخست ۱۴۰۰

به گزارش روز شنبه ایرنا از گمرک، «سید روح اله لطیفی» اظهار داشت: در نیمه نخست امسال پنج میلیون و ۵۴۹ هزار و ۳۱۱ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۴۸۳ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۷۸۴ دلار بین ایران و اتحادیه اقتصادی گمرکی اوراسیا تبادل شد که سهم صادرات یک میلیون و ۱۶۷ هزار و ۸۵۸ تن به ارزش ۵۱۴ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۳۲۴ دلار و سهم واردات نیز چهار میلیون و ۳۸۱ هزار و ۴۵۳ تن به ارزش یک میلیارد و ۹۶۸ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۴۶۰ دلار بوده است.

وی افزود: صادرات ایران در این مدت به پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از نظر وزنی حدود پنج درصد و از لحاظ ارزش ۳۶ درصد افزایش داشته است.

لطیفی در خصوص میزان صادرات به اعضای اوراسیا تصریح کرد: روسیه با ۵۰۳ هزار و ۷۷۳ تن به ارزش ۲۷۰ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۸۸۵ دلار با رشد ۶ درصدی در وزن و ۳۲ درصدی در ارزش نسبت به سال گذشته در رتبه نخست خرید کالای ایرانی قرار گرفته است سپس ارمنستان با خرید ۴۱۲ هزار و ۶۲۳ تن به ارزش ۱۲۳ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۲۰۲ دلار و کاهش ۲۰ درصدی در وزن و رشد ۲۹ درصدی در ارزش، قزاقستان با ۲۲۷ هزار و ۲۶۵ تن به ارزش ۷۸ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۴۹۶ دلار و رشد ۹۵ درصدی در وزن و ۲۸ درصدی در ارزش در رتبه های بعدی ایستاده اند.

وی افزود: قرقیزستان نیز چهارمین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی به این اتحادیه با ۱۹ هزار و ۹۲۱ تن به ارزش ۳۲ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۷۳۷ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه ۳۴۱ درصد در وزن و ۲۵۹ درصد در ارزش افزایش داشته است و نهایتا بلاروس با چهار هزار و ۲۷۶ تن به ارزش ۹ میلیون و ۵۰۵ هزار و چهار دلار آخرین مقصد کالاهای ایرانی با رشد ۷۳ درصدی در وزن و ۲۲ درصدی در ارزش بوده است.

سخنگوی گمرک در خصوص واردات از اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: در این بخش از مبادلات با این اتحادیه در نیمه نخست امسال، شاهد رشد ۱۴.۵ درصدی در وزن و ۴۱ درصدی در ارزش هستیم که روسیه با سه میلیون و ۵۷۵ هزار و ۲۶۴ تن به ارزش یک میلیارد و ۷۱۶ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۸۲ دلار که با ۸۱.۵ درصد وزن و ۸۷ درصد ارزش از کل واردات اتحادیه اوراسیا را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه نیز سه درصد در وزن و ۳۴ درصد در ارزش افزایش را تجربه کرده است.

وی افزود: بعد از روسیه، قزاقستان با ۸۰۲ هزار و ۲۳ تن به ارزش ۲۳۴ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۹۸۸ دلار قرار دارد که رشد ۱۳۵ درصدی در وزن و ۱۳۷ درصدی در ارزش را در فروش کالا به ایران نسبت به مدت مشابه داشته است.

لطیفی تاکید کرد: بلاروس با سه هزار و ۷۰ تن کالا به ارزش ۱۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۸۸۰ دلار و کاهش ۴۲ درصدی در وزن و کاهش ۲۸ درصدی در ارزش در رتبه سوم و ارمنستان با ۸۶۴ تن کالا به ارزش چهار میلیون و ۶۲۷ هزار و ۹۶۹ دلار و کاهش ۷۴ درصدی در وزن و افزایش ۲۶ درصدی در ارزش، چهارمین شریک ایران در تامین کالاها و قرقیزستان با ۲۳۲ تن کالا به ارزش ۳۷۲ هزار و ۴۴۱ دلار پنجمین فروشنده کالا به ایران با کاهش ۷۸ درصدی وزن و ۶۷ درصدی ارزش نسبت به مدت مشابه بوده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین اعلام گمرک، تجارت خارجی ایران در نیمه نخست سال جاری به ۷۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۵ میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ۶۰ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس