کد خبر: 355047
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

کنفرانس وحدت اسلامی بیش از ۵۰۰ سخنران خواهد داشت

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجت الاسلام حمید شهریاری روز شنبه در نشست خبری سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت گفت: در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی خواهیم داشت که ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری خواهد بود و ۱۸۰ سخنران نیز از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور خواهد بود.
وی افزود: ۳۶۰ سخنرانی به صورت وبیناری خواهد بود که شامل ۱۸۰ سخنرانی خارجی و بین المللی و ۱۸۰ سخنرانی ایرانی در کانال یک کنفرانس و ۱۰۰ سخنرانی در کانال دوم کنفرانس پخش خواهد شد و در طول هفته وحدت این دو کانال پخش کننده سخنرانی های ۵۱۴ گانه ای است که با همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایندگان مقام معظم رهبری در کشورها و ستاد کنفرانس ضبط و پخش خواهد شد.
شهریاری افزود: ۲۴ نشست وبیناری که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام برگزار می شود که مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جها است و برنامه سخنرانی ها به صورت زنده در فضای مجازی و در سایت مجمع تقریب مذاهب اسلامی خواهیم داشت.
وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی کنفرانس وحدت و فعالیت هفت کارگروه گفت: در برنامه حضوری شاهد چهار جلسه و هفت نشست تقریب جانبی با عنوان امت همدل خواهیم بود که از اساتید حوزه و دانشگاه دعوت کردیم تا موضوع های خود را طرح کنند. علاوه بر چهار جلسه حضوری، یک جلسه افتتاحیه و یک جلسه اختتامیه در خدمت یکی از سران قوا خواهیم بود.
شهریاری ادامه داد: ۱۷ نفر از شخصیت های برجسته به صورت حضوری در چهار جلسه سخنرانی خواهند کرد و این مراسم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار خواهد شد. البته ۵۰ مقاله علمی که به دبیرخانه کنفرانس در دانشگاه مذاهب اسلامی، رسیده است، در این کنفرانس مطرح خواهد شد.


** توصیه به حاکمان افغانستان
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به شکست آمریکا در افغانستان، گفت: این شکست بزرگی بود که بر دوش سیاستگذاران آمریکایی تحمیل کرد و با خفت و خواری از افغانستان خارج شدند.
وی با اشاره به شرایط جدید افغانستان و انفجارهای یک هفته اخیر اظهار داشت: تلاش می کنیم تا یکی از وبینارهای کنفرانس وحدت اسلامی درباره افغانستان تشکیل شود. در غیر این صورت بعد از هفته وحدت نشستی را با موضوع افغانستان برگزار خواهیم کرد ولی آن چه که در افغانستان طی دو رویداد تروریستی که در قندوز و قندهار اتفاق افتاده نقشه دشمنان اسلام است و باقی مانده های داعشی به کمک واسطه ها و ابزارهای امنیتی استکبار جهانی این برنامه ها را ایجاد کرده اند تا جنگ طائفه ای میان مسلمانان به راه بیاندازند و من از رهبران اهل سنت تشکر می کنم که با صدور بیانیه هایی این حملات را محکوم کردند.
شهریاری اضافه کرد: به تمام دست اندرکاران حاکم فعلی افغانستان توصیه می کنیم یک دولت فراگیر تاسیس کنند و حقوق شهروندان به خصوص اقلیت های مذهبی و قومی را رعایت کنند و از خودشان نوعی رفتار سیاسی بروز دهند که زمینه پذیرش حکومت آینده افغانستان در اختیار همه کشورها قرار گیرد.


** توصیه به حاکمان برخی کشورهای اسلامی
وی افزود: امروز در شرایطی هستیم که جهان دچار آسیب های گسترده ای از ناحیه ظالمان استکباری است و امروز آمریکای جهان خوار و کشورهای غربی سلطه گر به کمک همپیمانان خود مصیبت هایی جدی در جهان اسلام و در حوزه منطقه غرب آسیا ایجاد کرده اند که عمده ترین این مشکلات، جنگ هایی است که دامن زده می شود و ملت های مظلومی را در یمن، فلسطین، سوریه، بحرین، لبنان، عراق، افغانستان و حتی پاکستان و هندوستان گرفتار کرده و هر چند وقت یک بار شاهد ترور و کشته شدن کودکان و زنان و مظلومانی از مسلمانان جهان اسلام هستیم.
دبیر مجمع تقریب مذاهب تاکید کرد: این فرصت را مغتنم شمرده و به همه دست اندرکاران اداری کشورهای اسلامی از جمله سیاستمداران، مسئولان امنیتی و مسئولان نظامی توصیه می کنیم که نهایت تلاش خود را برای ایجاد صلح عادلانه در کشورهایی که جنگ تحقق دارد و برای جلوگیری از خشونت و قتل عام بی گناهان تمام تلاش خود را برای پیشگیری از این مصیبت ها انجام دهند اما شاهد آن هستیم که استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا در صدد ایجاد تفرقه و درگیری در منطقه است.
شهریاری با محکوم کردن رفتارهای خصمانه و کودک کش رژیم صهیونیستی در قبال مردم فلسطین گفت: امروز مردم مظلوم فلسطین در محاصره کامل قرار دارند و نسبت به زندگی معمولی خود دچار مشکلات بنیادی هستند. امروز اسراییل غاصب تمام توان خود را صرف جلوگیری از تشکیل دولت به حق فلسطین کرده است.


** حاکمان برخی کشورهای اسلامی به دستور قرآن عمل کنند
وی با محکوم کردن عادی سازی رابطه با رژیم اسراییل که حاکمان کشورهایی رابطه با اسراییل را مدنظر قرار داده اند، توصیه ای برادرانه کرد: در تصمیم های خود تجدیدنظر کنند. این افتضاحی که در رفتار این حاکمان در برخی کشورهای اسلامی مشاهده شده موجبات بدبختی و سرنگونی این حکومت ها را پدید خواهد آورد.
دبیر کل مجمع تقریب از این کشورها خواست به دامن اسلام و جامعه اسلامی برگردند و برای تاسیس امت واحده اسلامی و مقابله با دشمنان اسلام برگردند. قرآن به همه مسلمانان توصیه می کند که شدت به خرج دادن در مقابل کفار و رحمت و مهربانی در مقابل مسلمانان شرط همراهی و معیت با پیامبر اکرم (ص) برشمرده شده است.


** سپاهیان مقاومت در کشورهای اسلامی راه اندازی می شود
وی اظهار داشت: اگر قرار باشد ما امت واحده اسلامی را شکل بدهیم و اتحادیه کشورهای اسلامی را تاسیس کنیم حتما یکی از محورهای کلیدی تاسیس سپاهیان مقاومتی در سراسر کشورهای اسلامی است. سپاهیانی که در مقابل جنگ سخت دشمن مقاومت می کنند و ابزارها و امکانات کافی برای مقابله با آمریکا و هم پیمانانش را در اختیار دارند.
شهریاری اضافه کرد: تجربه سوریه و عراق نشان داده که استکبار جهانی معمولا با استفاده از روش های خشونت آمیز همچون جنگ و ترور سعی دارد تا اهداف خودش را در کشورهای اسلامی تثبیت کند و خوشبختانه شاهد بودیم مقاومت اسلامی در سوریه در مقابل مجموعه ای از سرکردگان استکباری مقاومت کرد.
وی افزود: امروز شاهد نابودی داعش در سوریه و عراق هستیم به گونه ای که در این دو منطقه نابود شدند و امروز پس مانده های آنها در مناطق دیگری در حال شرارت هستند که به نظر ما آنچه در قندوز و قندهار در افغانستان اتفاق افتاده زیر سر این گروه تکفیری منحوس است و امیدواریم بقایای داعش هر چه زودتر به وسیله حاکمان سرزمین های اسلامی نابود شوند.


** فضای رسانه ای را برای مباحث مقاومت آماده کنیم
شهریاری در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره احتمال تکراری بودن برخی از سخنرانی ها گفت: ما تعیین کننده محتوای سخنران ها نیستیم و سخنرانان از شخصیت های برجسته و مدیران فرهنگی و اجتماعی داخل و خارج هستند که خودشان محورهای سخنرانی را تعیین می کنند. با این حال برای گسترده تر شدن محورهای سخنرانی ها، هشت محور کلیدی را تعیین کردیم تا سعی کنیم سخنرانان را به سمت محتواهای اثرگذار هدایت کنیم.
وی افزود: در سال گذشته مجموعه سخنرانی ها را بر روی سایت کنفرانس سی و چهارم قرار دادیم و بسیاری از سخنرانان خواستار تغییر بخش هایی از سخنرانی های خود شده بودند که این مساله نشان می داد این اطمینان برای آن ها حاصل شده که محتوای سخنرانی ها در اختیار دیگران قرار می گیرد.
دبیر کل مجمع تقریب ادامه داد: گاهی اوقات سخنرانی های کنفرانس به عنوان بحث های ترویجی مطرح می شود و در بحث ترویجی شعار دادن مطلوب است. وقتی ما با دشمنی روبرو هستیم که از جنگ نرم و فضاهای ماهواره ای استفاده می کند و سخنان خود را به صورت مکرر از دهان دیگران پخش می کند، یکی از وظایف ما آماده کردن فضای رسانه ای است که مباحث مقاومتی، انقلاب اسلامی و تقابل با استکبار جهانی از زبان شخصیت های برجسته تکرار شود و تکرار در شرایطی که انسان در جنگ نرم قرار دارد اشکال ندارد.
وی افزود: فضای کنفرانس فقط فضای علمی نیست بلکه فضای رسانه ای هم هست که بستری را در اختیار قرار داده و جنگ نرم بین حوزه مقاومت و حوزه استکبار در جریان است. در این فضا ییان محتواهای مقاومتی هر چند تکراری از نظر ما مطلوب تلقی می شود؛ با این حال برای این که بتوانیم غنای علمی به کنفرانس دهیم از شش ماه پیش موضوعات کنفرانس را در هیات علمی عرضه کردیم و با انتشار موضوعات کلیدی از نویسندگان و علمای جهان اسلام خواستیم در موضوعات علمی وارد شوند و تا کنون ۵۰ مقاله به دبیرخانه رسیده است.


** تقابل با دشمن استکباری مهمترین هدف کنفرانس است
وی درباره اهمیت و نتایج کنفرانس وحدت اسلامی گفت: مهمترین اهداف کنفرانس وحدت اسلامی تقابل با دشمن استکباری است که در جهان از طریق جنگ سخت و جنگ نرم در تلاش است تا میان امت واحده اسلامی تفرقه ایجاد کنند. ما برای تقابل فرهنگی با این رویکرد کنفرانس را برای سی و پنجمین بار تکرار می کنیم. چون حامل پیامی برای جهان اسلام هستیم که جهان اسلام فقط با وحدت و همدلی می تواند در مقابل استکبار جهانی ایستادگی کند.
شهریاری با اشاره به نقش کنفرانس در ارسال پیام امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی گفت: امروز جهان با افکار حضرت امام و رهبر معظم انقلاب آشنا شده و کنفرانس وحدت اسلامی نقش کلیدی در ارسال این پیام داشته است.


** ترویج گفتمان وحدت با ملاقات های حضوری
وی اظهار داشت: یکی از وظایف مجمع تقریب مذاهب برپایی نشست هایی با علمای اهل افتا در جهان اسلام است که با شخصیت های حقوقی و سازمان های بین المللی ارتباط برقرار می کند و از طریق این ارتباط گفتمان وحدت را ترویج کند، فاصله ها را کم کند، اختلافات را به صورت مودبانه پیگیری کند و از توهین به مقدسات مذاهب پیشگیری کند که این فعالیت با ملاقات های علمایی و زیارت گروه هایی از کشورهای مختلف اتفاق می افتد.
شهریاری ادامه داد: با توجه به ویروس کرونا در دو سال اخیر محدودیت هایی برای این ملاقات ها داشتیم که اخیرا با رعایت شیوه نامه های بهداشتی این ملاقات ها دوباره شروع شده و از کشورهای لبنان، عراق و قطر ملاقات هایی با اهل سنت و شیعه داشتیم تا بتوانیم فکر مقاومت و تقبیح رفتارهای اسراییل را دنبال کنیم.
وی با اشاره به سفر اخیر خود به کشور قطر گفت: بعد از این جلسه اتحادیه جهانی علمای مسلمان وابسته به اخوان المسلمین به صورت غیرمنتظره ای حادثه قندوز را محکوم کرد. این محکومیت یکی از نادر اطلاعیه های این اتحادیه بوده است و ما هفته قبل ملاقاتی با دبیر کل این اتحادیه و رئیس این اتحادیه داشتیم و گفتمانی را شکل دادیم و تبادل نظرات در این مساله نقش داشت.


** مواظب تفکر داعشی باشیم
رئیس سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی گفت: اگر یک گروه افراطی مثل داعش، داعیه دار نوعی اسلام خشونتی شود، طبیعی است که اولین کاری که باید شکل بگیرد، تقبیح این رفتار است . در مقابل، ممکن است برخی از کشورها همین اسلام را تایید کنند که با رشادت های حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و دیگر رزمندگان در سپاه و حشد الشعبی دیدیم که داعش در سوریه و عراق سقوط کرد ولی ممکن است آن فکر و ایده دوباره ظهور پیدا کند و در کشوری دیگر جان بگیرد و به عرصه بیاید. وظیفه ما تقبیح این کارهاست و در جنگ نرم با روش های جدید باید با این افکار مقابله کنیم.


** پیام مقاومت و پیام سلامت
وی افزود: چشم انداز روشنی برای شرایط کرونایی وجود ندارد و بر همین اساس میهمانان حضوری را به صورت محدود دعوت کردیم تا در این شرایط برای بزرگان جهان اسلام مشکلی پیش نیاید. چون ما غیر از پیام رسانی مقاومت، انقلاب اسلامی و وحدت جهان اسلام باید پیام سلامت هم برای جمهوری اسلامی داشته باشیم و به همین دلیل مواظب هستیم تا با گستردگی جمعیت حضوری، سلامت عزیزان را به خطر نیاندازیم. ما با تصمیم و برنامه قبلی به سمت محدودیت مهمانان حضوری رفتیم و با این که ۵۰ نفر را دعوت کردیم ولی قرار است نیمی در مراسم افتتاحیه و نیمی در مراسم اختتامیه حضور پیدا کنند.
شهریاری ادامه داد: برای کنفرانس سی و ششم به دنبال آن هستیم تا در سطح مفتیان و شخصیت تراز یک جهان اسلامی را در حد ۵۰ تا ۶۰ نفر را دعوت کنیم و بقیه مهمانان را در طول سال دعوت کنیم. از طرف دیگر به دنبال آن هستیم که کیفیت کنفرانس آینده را نیز ارتقا دهیم و امسال به صورت پایلوت این کار را انجام دادیم.
وی افزود: پیشنهاد من برای کنفرانس سال آینده دعوت از حداکثر ۶۰ نفر از مفتیان اهل سنت و بزرگان جهان شیعه و بقیه به صورت وبیناری حضور پیدا کنند. این روش در سال های آینده حتی بدون کرونا هم می تواند ادامه پیدا کند.


** فرصت استثنایی برای تاریخ جهان اسلام
این استاد حوزه اضافه کرد: سخنرانی ۵۰۰ نفر از بزرگان کشورهای اسلامی در کنفرانس وحدت اسلامی یک فرصت استثنایی برای تاریخ جهان اسلام است؛ حتی اگر صحبت ها تکراری باشد. چون یک دانش انباشته ای را برای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به ارمغان خواهد آورد.

سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در یک نگاه

سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ۲۷ مهر تا ۲ آبان سال جاری هم‌زمان با هفته وحدت برگزار می‌شود. هدف از برگزاری کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

تاکنون برای صدها نفر از نخبگان، اندیشمندان، علماء، فرهیختگان، اساتید دانشگاه های ایران و جهان اسلام و در مجموع برای ۶۵ کشور از سوی دبیرخانه این کنفرانس، دعوتنامه فرستاده شده تا فیلم سخنرانی خود را برای شرکت در کنفرانس ارسال کنند. دست اندرکاران کنفرانس می گویند امسال سعی کردیم اندیشمندانی از تمام مناطق جغرافیایی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا، جنوب شرق آسیا، آسیای میانه و قفقاز مشارکت داده شوند و قرار است این سخنرانی ها در فضای مجازی به نشانی iuc.taqrib.ir به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی بارگذاری شود.

کنفرانس سی و پنجم دارای دو بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند.

این کنفرانس دارای هشت محور و موضوع است که شامل کنفرانس جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت آیت الله محمدعلی تسخیری است.

مراسم افتتاحیه و اختتامیه کنفرانس امسال به صورت زنده از فضای مجازی و سایت مجمع تقریب مذاهب از شش طریق در فضای مجازی مانند آپارات و اینستاگرام پخش می شود.

مجمع تقریب مذاهب اسلامی از سال ۶۹ به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شده و تاکنون ۳۴ دوره از کنفرانس وحدت برگزار شده است که اولین تا چهارمین کنفرانس وحدت قبل از تشکیل مجمع تقریب مذاهب در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد و از آن پس کارهای تقریبی و مسائل مربوط به وحدت جهان اسلام جزو وظایف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی قرار گرفت.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس