کد خبر: 355384
۰
۰
نسخه چاپی

عزت اسلامی حاصل وحدت مسلمانان است

به گزارش قم پرس نشست افتتاحیه سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی همزمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) و آغاز هفته وحدت با موضوع «اتحاد اسلامی صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» با حضور مهمانان داخلی و خارجی از ۳۹ کشور جهان برگزار شد. در این نشست مهمانان زیادی به ارائه سخنرانی پرداختند. در ابتدای این نشست حجت الاسلام حمید شهریاری، دبیر کل مجمع تقریب مذاهب، به سخنانی پرداخت و در ادامه آیت الله اعرافی مدیر کل حوزه‌های علمیه کشور، به بیان نکاتی در این خصوص پرداختند.

بدنام کردن اسلام از اهداف قدرت‌های استعماری در ایجاد گروه‌های تکفیری است

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین مقصود علی دومکی، رئیس حوزه علمیه خاتم النبیین (ص) و سخنگوی حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان، در سخنانی با موضوع «تشکیل گروه‌های تکفیری و سازمان‌های افراط‌گرای نوین در دنیای اسلام، اثرات و اعتلای آنها در کشورهای اسلامی و استراتژی و راه‌های مقابله با آنها در آینده» خاطرنشان ساخت: به طور کلی گروه‌های تکفیری در دنیای اسلام با هدف خدمت به استعمار جهانی ایجاد شده‌اند و تشکیل، آموزش، تقویت و پیشبرد این گروه‌ها و سپس ترویج آنها در سطح جهانی در دستور کار قدرت‌های مخالف اسلام قرار دارد.

وی با بیان اینکه اسلام دین صلح و آشتی است، گفت: عناصر تکفیری تصویری نادرست از اسلام در برابر دنیا ارائه کرده‌اند یا به عبارت دیگر قدرت‌های استعماری تلاش کرده‌اند که از طریق این عناصر تصویری از اسلام ارائه دهند که دنیا با دیدن آن دچار رعب و وحشت شود. قدرت‌های جهانی به ویژه قدرت‌های استعماری و استکباری که بر تمام دنیا تسلط دارند در تلاشند که سلطه خود را دوام ببخشند. آنها برای نیل به این هدف سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» را در پیش گرفته‌اند. این سیاست و شیوه قدیمی استعمار جهانی است.

وی درباره پیدایش تکفیری‌ها اظهار داشت: بنا به اعترافات مستر همفر، بریتانیا در راستای سیاست‌های قدرت استعماری خود، عبدالوهاب نجدی پیرو و مرید امام ابن تیمیه را برای ایجاد جنگ و درگیری در میان مسلمانان و تکفیر آنها به خدمت گرفت و مذهبی به نام «وهابیت» به وجود آمد. قدرت‌های استعماری عصر حاضر از بطن همین وهابیت، گروه‌هایی را بیرون کشیده‌اند که با اسامی مختلف در دنیا وجود دارند، به عنوان مثال آنها در پاکستان با نام لشکر جهنگوی و سپاه صحابه فعالیت می‌کنند که از نام مقدس صحابه کرام رضی الله عنهم استفاده می‌کنند اما در واقع آنها سپاه یزید هستند. آنها پیرو تفکر و فلسفه یزید هستند.

عزت اسلامی، حاصل وحدت مسلمانان است

«عبدالهادی آونگ» رئیس حزب اسلامی مالزی عزت اسلامی را حاصل وحدت مسلمانان دانست، و افزود: وحدت اسلامی با اطاعت از دستور خداوند علی‌رغم تنوع مذاهب اسلامی محقق می‌شود.
«عبدالهادی آونگ» رئیس حزب اسلامی مالزی در وبینار برگزار شده در سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی در ارتباط با امت یکپارچه اسلام سخن گفت.

وی با بیان اینکه امت اسلامی دارای رسالت جهانی است که از رحلت پیامبر اکرم (ص) تا برپایی قیامت ادامه می‌یابد، تصریح کرد: رسالت پیامبر اسلام (ص) مانند دیگر پیامبران نیست که منحصر به قوم و زمان و سرزمین آنها بوده است.

وی در این باره توضیح داد: هر پیامبری صاحب دعوتی محدود به قوم، زمانه و وطن خویش بود؛ اما رسالت پیامبر ما حضرت محمد (ص) تا آخر الزمان و پایان جهان ادامه دارد و از حد و مرز، قومیت و… در آن خبری نیست.

این اندیشمند مالزیایی با بیان اینکه امت اجابت کننده و پاسخ دهنده همان مسلمانان هستند، بویژه کسانی که دعوت خداوند متعال را پاسخ گفتند، تنها او را پرستیدند، به رسالت محمد (ص) ایمان آوردند، تصریح کرد: رسول خدا (ص) الگو و سرمشقی نیکو بود که میان مؤمنان مهاجر و انصار برادری و اخوت ایجاد کرده و غیر مسلمانان را بدون اکراه و اجبار به اسلام دعوت کرد و با غیر مسلمانان پیمان و معاهده امضا نمود و از آن به عنوان ابزاری ارتباطی برای تبلیغ و رساندن رسالت اسلام، و پیاده کردن دعوت عملی صلح آمیز استفاده نمود.

وی در ادامه به تشکیل نخستین دولت اسلامی در مدینه با هدف ایجاد اتحاد میان امت اسلامی و دعوت به اسلام در سایه دولتی یکپارچه اشاره کرد و افزود: اصل، وحدت امت از حیث دعوت و اجابت کردن است و تفرقه و پراکندگی در مرتبه بعدی جای دارد.

رئیس حزب اسلامی مالزی در بخش دیگری از سخنان خود به حدیثی از رسول خدا (ص) در این باره اشاره کرد که فرموده‌اند: «حکایت مؤمنان در دوستی و رحم و شفقت با یکدیگر مانند یک جسد واحد است که اگر عضوی از آن به درد آید سایر اعضای جسد با بیداری و تب با او همراهی و همدردی می‌کنند.»

این اندیشمند مسلمان، عزت اسلامی را حاصل وحدت مسلمانان دانست، و افزود: گرچه ملت‌های مسلمان متنوع هستند و مذاهب اسلامی با هم تفاوت دارند اما با اطاعت از دستور خداوند است این امر محقق می‌گردد: «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا: به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید».

وی تاکید کرد: رسول اکرم (ص) با ایجاد وحدت بین مهاجرین و انصار، موفق به برپایی دولت اسلامی در مدینه شد تا اجرا کننده این کلام الهی باشد که می‌فرماید: «وَٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَٰهَدُواْ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ وَٱلَّذِینَ ءَاوَواْ و نَصَرُوٓاْ أُوْلَٰٓئِکَ هُمُ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ حَقّٗاۚ لَّهُم مَّغۡفِرَةٞ وَرِزۡقٞ کَرِیمٞ: بی گمان کسانی که ایمان اوردند و مهاجرت کردند و در راه خدا جهاد نموده‌اند و کسانی که پناه دادند و یاری کرده‌اند، آنان حقیقتاً مؤمن و باایمانند و برای آنان آمرزش و روزی شایسته است.».

آونگ مؤمنان را حاملان پیروزی موعود و وارثان قدرت و نعمت خداوند در زمین خواند، چنان که خداوند متعال در آیات ۴۰ و ۴۱ حج فرموده است: «وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیز الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمور: و مسلماً خداوند یاری می‌دهد کسانی را که او را یاری دهند و خداوند نیرومند و چیره است. کسانی هستند که هرگاه در زمین ایشان را قدرت بخشیم، نماز را برپا می‌دارند و زکات را می‌پردازند و امر به معروف و نهی از منکر می‌نمایند، و سرانجام همه کارها به خدا برمی‌گردد.»

وی با اشاره به نفوذ اسلام به قاره‌های مختلف، از جنوب شرق آسیا و آسیای میانه و شرق آن تا شمال آفریقا و اندلس در جنوب اروپا و بخشی از اروپای شرقی، بر تشکیل تمدن اسلامی در این مناطق تاکید کرد.

این اندیشمند مسلمان دور شدن از دین و عدم برخورداری از وحدت را عامل ضعف کنونی امت اسلامی خواند و تاکید کرد: عدم پایبندی حاکمان جهان اسلام به دین و اهمال آنها در فراهم کردن قدرت معنوی و مادی، تفرقه و بروز کشمکش در میان امت اسلامی شده و گرفتار شدن آنها در استعمار نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را به همراه داشته است.

وی اظهار داشت: ما ناگزیریم ذهن‌ها و اندیشه‌ها را از جهالت نسبت به دین، کشورها را از زنجیرهای استعماری، علما را از ضعف و حاکمان را از عبودیت و بندگی استعمار آزاد کنیم؛ استعماری که حاکمان را در برج‌ها و کاخ‌ها قرار داده و آنها را به جنگ با امتشان و ویران کردن کشورهایشان تحریک می‌کند.

رئیس حزب اسلامی مالزی، انقلاب اسلامی ایران را نمونه‌ای از یک آزادی درست و صحیح و نقطه رهایی از غل و زنجیرهای استکبار جهانی و آزاد شدن از استعمار قدیم و جدید خواند و تصریح کرد: بیشتر کشورهای اسلامی به دلیل مسئله مذهب، که در صورت بروز اختلاف با مراجعه به علمای فرهیخته حل می‌شود، همچنان مخالف و ضد این انقلاب عظیم هستند.

وی جایگاه جمهوری اسلامی ایران را بسیار مهم قلمداد کرد و افزود: ایران جامعه ایست که مذاهب متعدد اسلامی در آن و در کشورهای همجوار آن وجود دارد و علاوه بر آن اقلیت‌های غیر مسلمان در آن زندگی می‌کنند.

حفظ امت اسلامی تنها با پایبندی و التزام کامل به آموزه‌های دینی محقق می‌شود

آیت الله حاتم الساعدی اظهار داشت: پایبندی مسلمانان به آموزه‌های دینی، خط‌مشی پیامبر (ص) و نیز التزام به قرآن کریم از جمله مهمترین عوامل تقویت «وحدت اسلامی» در صفوف امت اسلامی است، امتی که به یک عقیده واحد و به یک تفکر واحد اعتقاد داشته باشد، بدون شک می‌توان نام این امت را «امت واحده» نامید.
آیت‌الله شیخ نوری حاتم الساعدی مرجع دینی عراق در اولین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، اظهار داشت: دین اسلام همواره تأکید کرده است که با هرگونه جدایی، تفرقه، اختلاف و منازعه در صفوف امت اسلامی مخالف است و اگر گاهی هم برخی اختلافات و منازعات در صفوف امت اسلامی ایجاد شود، موضع دین اسلام این است که خیلی زود راهکارهای عبور از این اختلافات و تفرقه‌ها شناسایی شوند و باید گفت هدف از این موضع‌گیری دین اسلام در واقع فراهم کردن مستلزمات تحقق وحدت در جای جای کشورهای جهان اسلام است.

وی با اشاره به دو محور اصلی و اساسی که دین اسلام به منظور حمایت از امت اسلامی و تحقق وحدت اسلامی بر روی آن تاکید دارد، اظهار داشت: محور اول، وجود یک نظام و حکومت سیاسیِ اسلامی است؛ نظام و حکومتی که بتواند از مرزهای طایفه‌گرایی و قومیت‌گرایی عبور کند، طبیعی است که چنین نظامی هیچگاه مواضع و اقداماتِ سیاسی خود را بر پایه و اساس مؤلفه‌های تفرقه‌انگیز مانند قومیت‌گرایی و طایفه‌گرایی، مبتنی نمی‌سازد، باید گفت حکومت سیاسی اگر بر پایه و اساس موازین اسلامی شکل گرفته باشد، موجب تقویت مسلمانان در جوامع اسلامی می‌شود و تا زمانی که همگان دارای هویت اسلامی باشند و به دین اسلام به عنوان اصیل‌ترین دین برای ساختار سیاسی اعتقاد داشته باشند، زیر یک پرچم واحد قرار دارند.

وی ادامه داد: دین اسلام با این سازوکار فراقومیتی توانسته است از امت اسلامی حمایت کند، این نگاه و نگرش فراقومیتی است که موجب تقویت وحدت امت اسلامی می‌شود و از گزند تمامی تفرقه‌ها، جدایی‌ها، منازعات و اختلافات مصون می‌ماند.

وی در همین خصوص ادامه داد: پایبندی مسلمانان به آموزه‌های دینی، خط‌مشی پیامبر (ص) و نیز التزام به قرآن کریم از جمله مهمترین عوامل تقویت «وحدت اسلامی» در صفوف امت اسلامی است، امتی که به یک عقیده واحد و به یک تفکر واحد اعتقاد داشته باشد، بدون شک می‌توان نام این امت را «امت واحده» نامید؛ چنین امتی قادر است از تمامی موانع طایفه‌گرایانه و فرقه‌گرایانه عبور کند.

مرجع دینی عراق با بیان اینکه افرادی در داخل امت اسلامی وجود دارند که همواره به دنبال ایجاد تفرقه، اختلاف و منازعه هستند، اظهار داشت: کسانی که در چنین مسیری گام برمی‌دارند، همان فتنه‌گران هستند، این افراد عمدتاً از رهگذر تحریک احساسات قومیت‌گرایانه و کمرنگ کردن ارزش‌های اسلامی برای تحقق مطامع سیاسی خود تلاش می‌کنند؛ هدف اصلی و اساسی آن‌ها این است با تفرقه‌افکنی می‌خواهند بر کرسی قدرت تکیه بزنند.

وی ادامه داد: امروز فرهیختگان و علمای امت اسلامی باید کاملاً آگاه و هوشیار باشند، آن‌ها باید علل و عواملی را که به ایجاد تفرقه و منازعه در صفوف امت اسلامی منجر می‌شود، شناسایی نمایند؛ یکی از مهمترین علل و عوامل شکل‌گیری تفرقه و منازعه، تلاش برای تحقق مطامع و اغراض سیاسی است.

آیت‌الله حاتم الساعدی با اشاره به اینکه اگر امت اسلامی دچار تفرقه و تشتت گردد، منافع عموم مسلمانان در برابر دشمنِ واحد به خطر خواهد افتاد، اظهار داشت: در این شرایط، در جوامع اسلامی یا توفیقی حاصل نمی‌شود و یا اگر توفیقی هم حاصل شود، بسیار ناچیز خواهد بود و مسلمانان نخواهند توانست از برکات آن استفاده کنند.

وی در پایان گفت: اگر امت اسلامی وحدت کلمه خود را حفظ کند، دستاوردها و پیروزی‌های بزرگ و استراتژیکی را رقم خواهند زد؛ دستاوردهایی که می‌توان از رهگذر آن‌ها به بازسازی مجدد تمدن جوامع اسلامی و تمدن بشریت پرداخت و موجب خواهند شد تا یک فضای فکری و سیاسی جدید در عصر کنونی ایجاد شود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید