کد خبر: 355514
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

نماینده مجلس خبرگان رهبری:

به گزارش شنبه شب روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله احمد پروایی ریک در وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، افزود: فهم موضوع مورد مناظره و شناخت همه ابعاد و جوانب آن، صراحت بیان و پرهیز از تکلف، تعارف، مبهم گویی، مجامله گویی و حرف های کنایه آمیز از شرایط یک مناظره سالم است.

وی ادامه داد: در مناظره علی الخصوص مناظره علمی میان دو عالم شیعه و سنی باید بر مشترکات تاکید شود. در این صورت است که ما می توانیم هم مناظره خود را به صورت علمی پیش ببریم و هم به آن نقطه وحدت بخش برسیم که عبارت است از ایجاد الفت، اتحاد، انسجام و برادری میان مسلمانان و حصول به وحدت کلمه در برابر کفار و استکبار جهانی.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، حق محوری، مراعات احترام، ملایمت و منطق گرایی را از آداب مناظره اسلامی دانست و تصریح کرد: مواردی چون مراء و جدال، عدم پذیرش حق، تظاهر و ریاکاری، غلبه خشم و غضب و کینه توزی از آفات اخلاقی هر مناظره ای است که باید به آن توجه داشته باشیم. هدف از مناظره، رسیدن به حق است، زمانی که به نقطه‌ ای رسیدیم که حق روشن ‌شد، باید آن را بپذیریم و روشنگری کنیم.

آیت الله پروایی ریک در ادامه اظهارداشت: امروزه دنیای استکبار با تاسیس شبکه های اجتماعی و رسانه ای و صرف میلیاردها دلار به دنبال این است که با ایجاد درگیری میان مسلمانان، آنان را به یکدیگر مشغول سازد و این چنین است که شاهد اتفاقاتی همچون برادرکشی، تجاوز به حقوق همدیگر و آواره شدن مسلمانان در دنیا هستیم.

** تسلیم شدن در برابر قدرت خداوند، گام اول برای کنار گذاشتن اختلافات است

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین موسوی تبریزی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در وبینار روز پنجم کنفرانس وحدت به موضوع وحدت و امت اسلامی در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: موضوع وحدت از همان آغاز رسالت پیامبر اکرم (ص) مطرح بوده است.مساله ای که در قران کریم هم مورد تاکید ویژه ای قرار گرفته است. چنانکه در سوره‌ی آل عمران آیه ۶۴، آمده است: قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَی کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ این آیه که خطاب به پیامبر نازل شده است، ایشان را موظف می‌کند که برای متحد کردن مسلمانان اقدام کند. بنا بر اصول و ارزش های اسلامی همه مسمانان با یکدیگر برابرند و نباید میان آنها با تبعیض رفتار کرد.

حجت الاسلام موسوی تبریزی گفت: خداوند بر اساس فرامینی که صادر کرده، امر نموده است تا همه به کتاب قران و ریسمان الهی چنگ بزنند و همگی حول محور اسلام با یکدیگر متحد شوند. ممکن است اختلاف نظرات بسیاری میان مسلمانان درباره آداب و فروع اسلامی وجود داشته باشد اما همه باید با توجه به هدف اصلی یعنی حفظ اسلام و اتحاد در برابر دشمنان این اختلافات را کنار بگذارند و همانند حلقه ای به یکدیگر وصل شوند. تسلیم شدن در برابر قدرت خداوند متعال، گام اول برای کنار گذاشتن این اختلافات است. در آیه ۹۰ سوره نخل آمده است: وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا یا رسول الله اگر در میان مومنان کسانی هستند که با همدیگر جنگ و قتال می‌کنند و حق همدیگر را رعایت نمی‌کنند، تو امور میان آنها را اصلاح کن. خداوند همچنین در قرآن می فرماید: فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَی الْأُخْرَی اگر کسی به تو گوش نکرد و ظلم کرد فَقَاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتَّی تَفِیءَ إِلَی أَمْرِ اللَّهِ باید با آن کسی که ظلم می‌کند مبارزه کند. در این مسیر فرقی ندارد که ظالم مسلمان، مسیحی، یهودی، مجوس یا نصرانی باشد. در آن صورت فَقَاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتَّی تَفِیءَ إِلَی أَمْرِ اللَّهِ تو با او جنگ کن تا برگردد و امر پروردگار را قبول کند. فَإِنْ فَاءَتْ و اگر برگشت و گفت من امر خدا را قبول می‌کنم فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ بین آن دو قوم یا دو فرد که اختلاف وجود داشت و با صلح حل شد، با عدالت رفتار کن.

این مدرس حوزه با بیان اینکه خداوند عدالت را در همه موقعیت‌ها دوست دارد و دنبال عدالت است، افزود: این امر در میان همه فرقه ها و مذاهب اسلامی صدق می کند. پیروان تشیع و تسنن نباید به دلیل اختلاف نظراتی که با یکدیگر دارند، چنان از هم دور شوند که به درگیری و تقابل بیانجامد. بلکه آنها باید با اصل قرار دادن هدف اجرایی کردن اصول اسلامی از اختلاف و جنگ دوری کنند و در برابرخداوند متعال تسلیم شوند.

حجت الاسلام موسوی تبریزی تصریح کرد: همه انسان ها بنا بر انسان بودن از یکسری حقوق طبیعی برخوردار هستند و باید مورد احترام قرار گیرند. این احترام به ویژه در میان مسلمانان که از سوی خدا به مهربانی و حرکت به سمت اخوت توصیه شده اند، باید دوچندان رعایت شود.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس