کد خبر: 357621
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

پژوهش اجتماعی مصائب و مشکلات روزگار کرونایی

رسانه‌های ایران یکم آذر ۱۴۰۰ خورشیدی نگاه ویژه‌ای به کرونا داشته‌اند. به گونه‌ای که اصولگرایان، اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان هر کدام گزارش، یادداشت و مصاحبه‌هایی در این خصوص منتشر کرده‌اند که در ادامه بخشی از این گزارش‌ها رصد می شود.

رسانه‌های اعتدالگرا

واکسن نزده‌ها درتور سامانه هوشمند

روزنامه ایران در گزارشی به تغییر فاز محدودیت‌های کرونایی پرداخت و نوشت: ۹۱ درصد ایرانی‌های بالای ۱۲ سال در اولویت دریافت واکسن کرونا یک دوز و ۷۵ درصدشان دو دوز را دریافت کرده‌اند و طبق آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت تزریق واکسن از مرز ۱۰۲ میلیون دوز عبور کرده است و به رغم خلوت بودن پایگاه‌های تجمیعی، واکسیناسیون برای ۱۵ درصد افراد با احتساب اتباع (جمعیت ۶۷ میلیونی) ادامه دارد. تلاش‌ها برای کاهش مرگ و میرهای کرونایی ادامه دارد با این حال آخرین تصمیم وزارت بهداشت و تأکید مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا درباره افرادی که واکسینه نشده‌اند، قرنطینه هوشمند است به این معنا که افرادی که واکسینه نشده‌اند، نمی‌توانند در فضاهایی با تجمع بالا حضور پیدا کنند. اجرای قرنطینه هوشمند از روزهای ابتدای آذرماه در سراسر کشور در حالی کلید می‌خورد که به گفته کارشناسان، هنوز خطر آغاز موج ششم همه‌گیری در ایران وجود دارد و نقشه وضعیت کرونا چندان امیدوارکننده نیست. به همین دلیل طرح محدودیت‌های هوشمند کرونایی در آستانه اجرای سراسری قرار گرفته است و آن طور که فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا به «ایران» خبر می‌دهد، سامانه وزارت کشور آماده رصد هوشمند افراد واکسینه نشده است و به‌زودی با اتصال دستگاه‌ها به سامانه وزارت کشور، داده‌های افراد در این سامانه بر اساس واکسیناسیون تحلیل و پایش می‌شود به طوری که برای افرادی که واکسن نزده‌اند، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.

همچنین مصطفی قانعی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا که البته یکی از مجریان اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند هم هست، به «ایران» می‌گوید: ستاد توسعه زیست فناوری و ستاد فناوری اطلاعات سامانه «امید» را برای اجرای محدودیت‌های هوشمند در اختیار وزارت کشور قرار داده و زیرساخت‌ها تا حد ممکن متصل شده‌اند البته محدودیت‌ها بر اساس اولویت‌بندی و ایجاد خطر طبقه‌بندی شده‌اند و قرنطینه هوشمند در مراحل مختلف و طبقه‌بندی شده در حوزه‌های مختلف توسعه پیدا می‌کند. در هر حال، دایره سفرها و استفاده از خدمات عمومی برای افرادی که از تزریق واکسن امتناع می‌کنند، روز به روز تنگ‌تر می‌شود.

چگونه تدبیر دولت درباره واکسن، طراحی امریکا را خنثی کرد؟

روزنامه ایران یادداشتی به قلم نیما منطقی پژوهشگر سیاسی منتشر کرد و نوشت: شورای ملی ایرانیان امریکا ملقب به نایاک (National Iranian-American Council) یکی از نهادهای لابی‌گر امریکایی است که ادعا دارد برای پیشبرد منافع جامعه ایرانیان امریکا تشکیل شده است. اما اگر رد پای گروه‌ها و افراد وابسته به این شورا را پیگیری کنیم، به موارد بسیاری برخورد خواهیم کرد که نشان می‌دهد، «نایاک» یک لابی امریکایی بوده که منافع امریکا را در قبال ایران دنبال می‌کند. تریتا پارسی بنیانگذار و جمال عبدی رئیس فعلی شورای ملی ایرانیان امریکا (نایاک) هستند. نایاک به همراه ۴۷ سازمان غیردولتی و مردم‌نهاد در نامه‌ای به «جو بایدن»، در تاریخ ۱۱ آبان (۲ نوامبر ۲۰۲۱)، خواستار کمک بشردوستانه امریکا به مردم ایران شدند. محورهای این نامه شامل حصول اطمینان از عدم ایجاد مانع برای تهیه واکسن از جانب تحریم‌ها، در دسترس قرار گرفتن دارایی‌های محدود شده ایران برای خریدهای بشردوستانه، معاف کردن بخش بهداشت عمومی ایران از تحریم‌ها و حمایت از جمعیت رو به رشد پناهندگان افغان در ایران است. همچنین رایان کاستلو، مدیر سیاستگذاری شورای ملی ایرانیان امریکا، در مطلبی که در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۲۱ در نشنال اینترست منتشر شده، به این موضوع اشاره کرده است که کمک به ایران برای مبارزه با کرونا، روابط ایران و امریکا را از بن بست دیپلماتیک خارج می‌کند. وی همچنین ادامه ‌می‌دهد: «دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد چنین اقداماتی می‌تواند کمک قابل توجهی به مذاکرات هسته­‌ای کند. دولت بایدن توجیه کافی برای انجام چنین اقداماتی دارد، از جمله ضرورت امنیت ملی برای مبارزه با کووید۱۹ در سراسر جهان و معافیت‌های بشردوستانه مستمر که در قوانین کنگره و دستورات اجرایی به طور یکسان گنجانده شده است. ماه گذشته وزارت خزانه داری، همچنین بررسی تحریم‌هایی را که بر تضمین جریان تجارت بشردوستانه متمرکز بود، تکمیل کرد. اکنون، دولت بایدن باید این برنامه‌ها را عملی کند. انجام این کار هم برای امنیت ملی ایالات متحده و هم برای مبارزه جهانی علیه کووید۱۹ یک برد خواهد بود. دلیلی برای تأخیر وجود ندارد.» این نوع ادبیات در صحبت‌های بایدن قبل از انتخابش به عنوان رئیس‌ جمهور امریکا نیز دیده شده است. او در بیانیه‌اش در فروردین ۱۳۹۹، اشاره کرده است که «عدم ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران، به جمهوری اسلامی بهانه خواهد داد که از زیر بار مسئولیتش شانه خالی کند.» بایدن همچنین از ترامپ درخواست کرده بود تا راه ارسال دارو و تجهیزات پزشکی لازم برای مقابله با کرونا را به ایران تسهیل کند و از ایران نیز خواسته بود در مقابل، «حرکتی انسان‌دوستانه نشان دهد و اجازه دهد امریکایی‌های زندانی به وطن‌شان بازگردند.»

توافق اولیه با وزارت بهداشت برای تزریق عمومی واکسن کووپارس

روزنامه همشهری به بازتاب سخنان مجتبی نوفلی مدیر کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن رازی کوو پارس پرداخت و نوشت: تاکنون بیش از ۱۰ میلیون دوز واکسن رازی تولید شده که پنج میلیون دوز آماده تحویل به وزارت بهداشت است. تولید واکسن های تزریقی و استنشاقی رازی کوو پارس با توجه به اطمینان کامل از اثربخشی و ایمنی زایی آن در مطالعات پیش بالینی و فازهای یک و دو بالینی آغاز شده و این کار ادامه می یابد. هم اکنون نیز درخواست هایی از چند کشور برای خرید واکسن رازی کوو پارس از موسسه رازی شده است که در حال رایزنی هستیم. وی روند مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس را مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: تاکنون حدود ۲۳ هزار داوطلب دوز اول واکسن را زده اند و حدود ۱۸ هزار داوطلب هم دوز دوم را تزریق کرده اند. تا کنون حدود ۴ هزار داوطلب این مرحله هم دوز سوم استنشاقی خود را دریافت کرده اند. بعد از اتمام موفقیت آمیز مراحل اول و دوم کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس، فاز سوم از ۱۴ شهریور ماه آغاز شد. در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس مقایسه ای بین واکسن رازی و واکسن سینوفارم انجام می شود. آنالیز بینابینی مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن به اتمام رسیده و نتایج اولیه نشان دهنده ایمنی زایی بالا و بی ضرری این واکسن است. بی ضرری و ایمنی زایی واکسن رازی کوو پارس در فاز اول مطالعه بالینی با انجام آزمایش های گسترده و کامل افراد در مدت بیش از ۸ ماه پیگیری به اثبات رسیده بود. در این مرحله نشان داده شد که رازی کوو پارس واکسنی ایمن است.

رسانه‌های اصولگرا

کرونا در کمین است، پروتکل‌ها فراموش نشود

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: آمار روزانه جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا در حالی روند نزولی را طی می‌کند که کارشناسان هشدار می‌دهند مردم نباید با کاهش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری «کووید-۱۹» در کشور نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم‌توجه شوند، چرا که کرونا همچنان در کمین است و سهل‌انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی منجر به شیوع دوباره کرونا در کشور خواهد شد. طی شبانه‌روز گذشته ۴ هزار و ۳۴۰ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۰۴ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. بر این اساس، از ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۴ هزار و ۳۴۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۶۵۰ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۶ میلیون و ۷۷ هزار و ۴۳۸ نفر رسید. همچنین متاسفانه در طول این مدت ۱۰۴ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۹۵۶ نفر رسید. از سویی خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۴۲۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳ هزار و ۴۰۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. گفتنی است تاکنون ۳۷ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۱۳۴ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ۶۵۲ هزار دوز واکسن کرونا در یک شبانه‌روز (ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه) در کشور تزریق شده است. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۵۶ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۹۴۷ نفر دوز اول، ۴۴ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۴۷ نفر دوز دوم و ۷۶۵ هزار و ۲۳۵ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر اساس این گزارش، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۲ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۲۲۹ دوز رسید.

ایمنی جمعی با تکمیل چرخه تزریق واکسن کرونا

باشگاه خبرنگاران جوان به گفت وگو با جمال میرزایی متخصص عفونی و فلوشیپ فوق تخصص نقص ایمنی، سرطان و پیوند پرداخت و نوشت: واکسیناسیون در تمام بیماری‌ها دو بعد شخصی و اجتماعی دارد. هیچ گاه نمیتوان یک نفر را مجبور کرد که حتماً واکسن را تزریق کند اما سیاست‌گذاری‌های کلان یک جامعه ایجاب می‌کند با افرادی که در تهدید سلامت جامعه نقش دارند، برخورد قانونی شود. به همین دلیل در مواردی که شخص قصد تزریق واکسن نداشته باشد، طبیعی است که از برخی حقوق محروم شود. دلیل این مسئله اجباری بودن واکسن نیست بلکه اهمیت سلامتی تمام افراد جامعه و مطالبه اکثریت واکسینه شده است. در شرایط کنونی که سلامت مردم در خطر است، کسی حاضر نیست در مجامع عمومی در کنار شخصی که واکسن را دریافت نکرده حضور پیدا کند. بنابراین از لحاظ بُعد اجتماعی، محدودیت‌هایی برای افرادی که باعث تهدید سلامتی جامعه می‌شوند، اعمال می‌شود. طبق آمارهای ارائه شده در کشورهای مختلف، واکسیناسیون نقش بسیار موثری در کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر افراد داشته است؛ شواهد نشان داده مبتلایان به کرونا نسبت به دو سال قبل با درگیری‌های بسیار کمتر ریوی مواجه می شوند. چند ماه قبل ما شاهد بستری افراد مسن و درگیری‌های حاد ریوی و در نتیجه مرگ و میر بودیم اما اکنون اکثر ابتلاها خفیف هستند و درگیری‌های ریوی در حداقل ممکن قرار دارند و حتی در بسیاری از موارد بدون نیاز به بستری در بیمارستان و درمان سرپایی به پایان می رسد و همه این‌ها چیزی جز تاثیر واکسیناسیون نیست. ما تعداد زیادی از کادر درمان را در روزهای ابتدایی کرونا از دست دادیم در حالی که هم اکنون شاهد حداقل ابتلا به کرونا در بین کادر درمان که در مواجهه مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا هستند، هستیم.

هرگونه واکسن هراسی و عادی انگاری موجب افزایش موارد ابتلا به کرونا می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان به بازتاب سخنان مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد پرداخت و نوشت: هرگونه واکسن هراسی و عادی انگاری موجب افزایش موارد ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا می‌شود. از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۲۴۸ هزار و ۷۷۷ نمونه گیری از بیماران مشکوک به کرونا انجام شده است که از این تعداد ابتلای ۸۵ هزار و ۸۷۸ نفر به کرونا قطعی شده است. هم اکنون به لحاظ میزان شیوع بیماری کرونا، وضعیت شهرستان‌های بروجن، شهرکرد، لردگان و فارسان نارنجی و وضعیت شهرستان‌های اردل، سامان، کیار، کوهرنگ، بن و خانمیرزا زرد است. در حال حاضر انجام واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی موثرترین راه مقابله با بیماری کرونا است. کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، شروع موج ششم بیماری کرونا و تهدید جدی سلامت و جان خود و عزیزمان را در پی خواهد داشت. وضعیت شیوع بیماری کرونا بسیار شکننده است و هرگونه واکسن هراسی و عادی انگاری موجب افزایش موارد ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا می‌شود. با توجه به سردی هوا، داشتن تهویه مناسب در فضاها و منازل از ضروریات است.

آیا کرونا تمام شده است!؟

خبرگزاری آنا در گزارشی نوشت: در روزهای اخیر شاهد بوده‌ایم که برخی از مردم نه تنها در سطح شهر، بلکه در ناوگان حمل و نقل عمومی مانند مترو نیز دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و این امر باعث شیوع بیشتر کرونا خواهد شد. میثم نامنی؛ بیش از ۲ سال از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور می‌گذرد و در این مدت تمامی هموطنان شاهد از دست رفتن برخی آشنایان و نزدیکان خود به دلیل ابتلا به این ویروس منحوس بوده‌اند، ویروسی که رحم ندارد و نمی‌گذارد انسان به همین راحتی‌ها جان سالم به در ببرد. البته تزریق واکسن کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط هموطنان، به کاهش آمار مبتلایان و جان باختگان این بیماری کمکی خوبی کرده، اما همچنان شاهد شیوع آن هستیم. شما مخاطبان نیز در روزها و ماه‌های اخیز اخبار متفاوتی در راستای شروع موج یا پیک ششم کرونا شنیده‌اید و این موضوع در حالی رخ خواهد داد که دستورالعمل‌های بهداشتی را مانند قبل رعایت نکنیم و توجه نکردن به این نکته، ممکن است ما را به سمت پیک بعدی شیوع ویروس کرونا ببرد. در حال حاضر شرایط واکسیناسیون در کشور خوب است و در تمامی شهرها مراکز تزریق واکسن آماده انجام این کار هستند. اما مسئولان بهداشتی و کادر درمان از هموطنان و برخی دستگاه‌ها انتظار دارند که برای سلامتی خود، خانواده و جامعه دستورالعمل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند، چراکه طبق گفته سید محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واکسن کرونا تا ۸۵ درصد می‌تواند از بدن در مقابل ویروس کرونا جلوگیری کند و همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه نیاز است.

آنتی بیوتیک‌ها کرونا را درمان نمی‌کنند

خبرگزاری دانشجو به بازتاب سخنان دستیار مدیر سازمان جهانی بهداشت درباره مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای بیماران کرونایی پرداخت و نوشت: آنتی بیوتیک‌ها داروهایی هستند که در درمان عفونت‌های باکتریایی مفید اند، نه عفونت‌های ناشی از ویروس و بیماری کرونا، ناشی از عفونت با ویروس «SARS-Cove-۲» است. این ویروسی است که یا بیماری خفیفی در فرد ایجاد می‌کند که درنتیجه فرد باید در خانه درمان شود و یا بیماری فرد متوسط و یا شدید است که بایستی فرد برای درمان به بیمارستان منتقل شود. در برخی موارد شدید، افراد تحت معالجه بایستی در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان منتقل شوند؛ اما مشکل آنجاست که با وجود تعداد فراوان بیماران کرونایی، دادن آنتی بیوتیک‌ها به بیماران افزایش می‌یابد.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

نجات گردشگری در بزنگاه عبور از کرونا

روزنامه ابتکار در گزارشی راه‌های برون رفت صنعت توریسم از ورشکستگی را بررسی کرد و نوشت: صنعت گردشگری بزرگ‌ترین صنعت خدماتی جهان از نظر درآمدزایی شناخته می‌شود. رشد این صنعت، همواره آثار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیادی را به‌دنبال داشته است. به همین دلیل توسعه‌ صنعت گردشگری برای کشورهایی که با معضلاتی همچون بیکاری و محدودیت منابع ارزی روبه‌رو هستند از اهمیت فراوانی برخوردار است. اقتصاد ایران از گذشته تا کنون به درآمدهای حاصل از صادرات نفت وابستگی بالایی داشته است اما اکنون به دلیل تحریم‌ها درآمدهای ارزی کشور تحت تاثیر قرار گرفته، در چنین شرایطی توجه به فرصت‌های دیگر که سبب افزایش درآمدهای ارزی، ایجاد اشتغال و بهبود فضای اقتصاد شود از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به ظرفیت‌های عرصه گردشگری در ایران، صنعت گردشگری می‌تواند فرصتی مناسب برای رشد اقتصادی باشد. البته به نظر کارشناسان، این صنعت از توسعه‌ای که شایسته آن است برخوردار نبوده‌ و از دلایل آن می‌توان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب در ایران برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه اشاره کرد. این مسئله نشان می‌دهد که اقتصاد و صنعت گردشگری دو مسئله مرتبط باهم بوده و فراز و نشیب هر کدام بر دیگری تاثیر زیادی دارد بنابراین باید به این دو توجه ویژه‌ای شود، چراکه توجه به صنعت گردشگری، می‌تواند باعث خروج کشور از بحران اقتصادی و معضل بیکاری باشد و از سوی دیگر محرک سایر بخش‌های اقتصادی مانند صنعت، کشاورزی و خدمات کشور شود. همچنین توجه به بسترهای اقتصادی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مرتبط با این صنعت باعث رونق گردشگری ‌خواهد شد... د. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: «بی توجهی به ظرفیت‌های عرصه گردشگری در کنار مشکلاتی که تحریم و کرونا به وجود آورده‌اند، باعث شده بسیاری از فعالان صنعت گردشگری ایران در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند. ایران از نظر ظرفیت‌های بالقوه گردشگری شرایط بسیار مطلوبی دارد و در صورت استفاده از این ظرفیت‌ها، ما می‌توانیم در میان اصلی‌ترین مقاصد گردشگری منطقه قرار بگیریم. متاسفانه تاکنون به ظرفیت‌های این بخش توجه چندانی صورت نگرفته است.»

ادعای آسترازنکا: تولید دارویی موفق‌تر از واکسن علیه کرونا

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت: شرکت آسترازنکا اعلام کرد که کوکتل آنتی‌بادی پیشگیرانه آن ۸۳ درصد محافظت در برابر علائم بیماری کووید ۱۹ را حداقل به مدت ۶ ماه ارائه می‌دهد و آن را از واکسن تولید شده توسط این مجموعه موثرتر می‌داند. آسترازنکا پیشروی خود را در رقابت برای توسعه و عرضه داروی پیشگیری‌کننده کووید ۱۹ تثبت کرد؛ این دارو به صورت شات در بازو تزریق می‌شود. براساس داده‌های کارآزمایی با دارویی به نام AZD۷۴۴۲ که به صورت یک دوز ۳۰۰ میلی‌گرمی به شرکت‌کنندگان داده شد، خطر ابتلا به کووید ۱۹ علامت‌دار طی ۶ ماه تا ۸۳ درصد کاهش یافت. در گروه آزمایشی این آزمایش هیچ مورد مرگ یا عفونت شدیدی ثبت نشده است. نتایج کارآزمایی جداگانه نیز نشان داد که این دارو طی سه روز پس از شروع علائم خطر ابتلا به کووید ۱۹ شدید یا مرگ ناشی از آن را تا ۸۸ درصد کاهش می‌دهد. منه پانگالوس، معاون اجرایی شرکت آسترازنکا، در این خصوص اظهار کرد: این داده‌های جدید به شواهد رو به رشدی می‌افزاید که از ظرفیت AZD۷۴۴۲ پشتیبانی می‌کنند. ما در حال پیشرفت پرونده‌های نظارتی در سراسر جهان و مشتاقانه منتظر ارائه یک گزینه مهم جدید در برابر سارس کوو ۲ هستیم. این شرکت انگلیسی سوئدی موافقت کرده ۷۰۰ هزار دوز AZD۷۴۴۲ را در صورتی که سازمان غذا و دارو اجازه استفاده اضطراری بدهد، به دولت ایالات‌ متحده عرضه کند. این شرکت توافقات مشابهی با سایر کشورها نیز دارد.

ایستادگی مدافعان سلامت در مبارزه با کرونا قابل تقدیر است

خبرگزاری برنا به بازتاب سخنان محمود ثمینی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان پرداخت و نوشت: واردات واکسن و تولید واکسن و تزریق عمومی واکسن نشان از مسئولیت پذیری و تعهد پذیری مسئولین نظام اسلامی است. واردات واکسن و تولید واکسن و تزریق عمومی واکسن نشان از مسئولیت پذیری و تعهد پذیری مسئولین نظام اسلامی است ومسئولین نظام بالاخص در حوزه سلامت در ایام شیوع ویروس کرونا با احساس مسئولیت و با استفاده از تمامی امکانات ممکن دقیق و پرتوان توانستند اهداف خود را در دفاع از سلامت مردم به ثمر بنشانند. آمریکای جنایتکار علاوه بر تحریم های اقتصادی ظالمانه در بحث دارویی نیز مردم مسلمان ایران را تحت شدید ترین تحریم ها قرار داده، اما جوانان انقلابی و دانشجویان و دانش پژوهان با حضور نقش آفرین سپاه و بسیج در کنارهم توانستند ، همینه ی استکباری دشمنان را در این زمینه بشکنند و با تولید واکسن در کنار برترین های جهان از لحاظ علمی قرار بگیرند. در این مدت نیز خیرین سلامت نیز نقش آفرین بودند و دکتر نیکبخت با توجه به شرایط سخت موجود از لحاظ تجهیزاتی وجذب تجهیزات مورد نیاز تخصصی و درمانی بسیار موفق عمل کردند.

از جنگ تا سیل واکسن

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت: در ابتدای ورود کرونا به ایران نیز ترس به جان مردم افتاد، هرچند که عده‌ای جنجال کووید ۱۹ در جهان را توطئه می‌دانستند، اما هرچه بود، این ویروس داشت جان می‌گرفت. در کشورمان اولین دستورات ضدکرونایی شستن مداوم دست‌ها، عدم روبوسی و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی بود. با ورود کرونا ویروس به مرحله پاندمی و همه‌گیری جهانی و با شیوع گسترده آن در کشور، اجرای طرحی با عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی در دستور کار مسئولان قرار گرفت و بر اساس همین طرح بود که تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی، کاهش ساعات اداری کارکنان، محدودیت در برگزاری تجمعات مذهبی، فرهنگی و... کلید خورد و به صورت مرحله‌ای به اجرا درآمد. مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و بازار آموزش مجازی داغ شد، ساعت اداری کارکنان کاهش یافت و به تدریج بحث دورکاری کارمندان مطرح و اجرا شد، همچنین همه مشاغل و اصناف در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام کردند و محدودیت‌هایی برای فعالیت اصناف و مشاغل مختلف طراحی شد. همچنین بنا شد تا رفت‌وآمدها و سفرها محدودتر شوند. بر این اساس زندگی اجتماعی از ترس کرونا، به اذعان مسوولان وقت در "قرنطینه‌ای هوشمند" قرار گرفت.

بازگشت به مدرسه با استرس اضافه

روزنامه همدلی در گزارشی نوشت: پس از یک سال و اندی تعطیلی مدارس رسماً از امروز بازگشایی می‌شوند. این بازگشایی اما بعضی خانواده‌ها را به خاطر احتمال ابتلای فرزندانشان به کرونا نگران کرده است. افراد دیگری نیز به‌واسطه آنکه این بازگشایی ممکن است به موج ششم این ویروس چینی دامن بزند این نگرانی را دارند؛ اما سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش در امر بازگشایی مدارس توضیحاتی برای رفع نگرانی خانواده ارائه کرده است و اطمینان داده که پروتکل‌های بهداشتی در مدارس رعایت خواهد شد. اینکه این اطمینان بخشی نزدیک به‌واقع است یا آنکه صرفاً یک دلداری است به اندکی گذر زمان نیاز دارد. علیرضا کمرئی، با بیان اینکه از امروز همه دانش آموزان ابتدایی و متوسطه اول بر اساس مقررات مدرسه و در روزهای تعیین‌شده به مدرسه می‌روند، گفت: تکلیف است که مدارس بازگشایی را انجام دهند؛ بنابراین با برگشت به شرایط آموزش حضوری هم مدارس تکلیف روشنی دارند و هم دانش آموزان باید بر اساس آیین‌نامه‌های آموزشی مقررات مدرسه را رعایت کنند. علیرضا کمرئی دراین‌باره توضیح داد: سومین مرحله از بازگشایی مدارس جهت فعالیت‌های حضوری را از ابتدای آذرماه خواهیم داشت که ابتدایی‌ها در همه پایه‌ها و متوسطه اولی‌ها وارد مدارس خواهند شد. این امر بر اساس برنامه‌ریزی که مدارس انجام داده‌اند و قبلاً به اطلاع دانش آموزان رسانده‌اند صورت می‌گیرد.

جمع‌بندی

به اعتقاد بسیاری از متخصصان حوزه بهداشت وقوع پیک ششم در ایران قطعی است اما این پیک را می‌شود با انجام و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تأخیر انداخت. در این راستا رسانه‌های اعتدالگرا در عناوینی به تبعات واکسن نزدن پرداختند، آنها همچنین به توافق اولیه با وزارت بهداشت برای تزریق عمومی واکسن کووپارس توجه کرده‌اند و آوردند: آخرین تصمیم وزارت بهداشت و تأکید مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا درباره افرادی که واکسینه نشده‌اند، قرنطینه هوشمند است. رسانه‌های اصولگرا هم در گفت وگو و یادداشت‌های خود ضمن تاکید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خصوص موج جدید کرونا و افزایش مرگ و میر هشدار دادند و بنا به اعتقاد آنها واکسن هراسی و عادی انگاری موجب افزایش موارد ابتلا به کرونا می‌شود. رسانه‌های اصلاح‌طلب هم در گزارش‌ها و تحلیل‌های خود به دغدغه‌های والدین و پایین آمدن سطح کیفی تحصیلی دانش‌آموزان با آموزش مجازی نگاه ویژه‌ای داشته‌اند.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس