کد خبر: 357839
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

شیوه‌نامه‌های بهداشتی بازگشایی مدارس به آموزش و پرورش ابلاغ شد

به گزارش ایرنا، رییس‌جمهوری روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه واکسیناسیون دانش‌آموزان و دانشجویان با جدیت دنبال شود، گفت: وزارت بهداشت، با همکاری وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش، طوری برنامه‌ریزی کند تا مدارس و دانشگاه‌ها از اول آذر طبق شیوه‌نامه‌ها بازگشایی شوند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همچنین با تاکید بر اینکه به رعایت اصول و شیوه نامه‌های بهداشتی همچنان باید مورد توجه جدی مردم باشد، افزود: در مسیر مقابله و غلبه بر بیماری کرونا، حساس بودن نسبت به رعایت موارد بهداشتی ضرورت اجتناب ناپذیر است. همچنان باید از اجتماعات و هرآنچه امکان ابتلاء به بیماری را افزایش می‌دهد، دوری کرد.

رییس‌جمهوری تاکید کرد: با توجه به انجام واکسیناسیون دانش آموزان بالای ۱۲ سال و دانشجویان، از ابتدای آذرماه می توان برایی بازگشایی مراکز اموزشی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: با مجموعه اقدامات پیشگیرانه و مناسبی که از طریق دستگاه‌های مربوطه بویژه بهداشت و درمان در پیش گرفته شده است امیدواریم از موج بعدی جلوگیری و از سلامت مردم بطور موثر صیانت شود.

رئیسی با اشاره به پیشنهاد وزارت کشور برای تدوین نقشه راه یک‌ساله به منظور مقابله با کرونا تصریح کرد: در تدوین این نقشه راه، باید از نظرات دستگاه‌های مختلف و تمامی استان‌ها استفاده شود.

در همین پپوند محسن فرهادی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا افزود: برای بازگشایی مدارس در دوران همه گیری کرونا با وزارت آموزش و پرورش جلسات مختلفی داشتیم و هماهنگی های لازم انجام شده است.

وی اظهار داشت: بازگشایی مدارس بصورت تدریجی بوده و اکنون مدارس عشایری و روستایی به دلیل جمعیت کم دانش آموزان و اینکه دارای زیر ساخت های الکترونیکی ضعیف است باز بوده و دانش آموزان حضوری به تحصیل می پردازند و مشکل عمده ما در مناطق شهری و کلانشهرها به دلیل جمعیت زیاد دانش آموزان است.

فرهادی تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل شیوه نامه های بهداشتی برای بازگشایی مدارس، به وزارت آموزش و پرورش اعلام شده که دانش آموزان بالای ۱۲ سال واکسن دز اول و دوم را تزریق کردند و کارکنان و معلمان مدارس نیز باید علیه کرونا واکسینه شده باشند و اگر برخی از آنها اقدام به این کار نکنند، ضرورت دارد هر ۷۲ ساعت یکبار تست پی سی آر منفی انجام و آن را به مدرسه اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: البته هر فردی از کارکنان و معلمان مدارس هم در موارد استثنایی و خاص که مبتلا به کرونا بوده و واکسن نزدند باید دوره بیماری را بگذارنند و سپس اقدام به واکسینه شدن علیه کرونا کنند.

به گفته معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همچنین بر اساس این دستورالعمل، با حضور دانش آموزان در مدارس، زدن ماسک برای همه الزامی است و باید تهویه مناسب در کلاسها وجود داشته باشد.

وی توضیح داد: برخی از مدارس دارای تهویه مطبوع نیستند در این صورت باید به تهویه طبیعی روی آورند و درب و پنجره ها کمی باز باشد تا هوای تازه در کلاس جریان داشته و دانش آموزان و معلمان نیز لباس کافی به تن داشته باشند تا دچار سرماخوردگی نشوند.

فرهادی ادامه داد: تامین فضای مناسب (چهار متر مربع) برای هر نفر باید رعایت شود و دانش آموزان کنار یکدیگر قرار نگیرند و با توجه به تعداد دانش آموزان، حضور آنها به صورت دسته جمعی ممنوع است.

به گفته وی، رعایت بهداشت فردی، گندزدایی سطوح مشترک شامل سرویس های بهداشتی و دستگیره درها در کلاس ضروری است و مسوولان مدارس، فاصله دانش آموزان در زنگ تفریح را حفظ کرده و از تجمعات خودداری کنند و ورزش و نرمش نیز بصورت انفرادی باشد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان تاکید کرد: اولیای دانش آموزان از حضور در مدرسه خودداری کنند و اگر کار اضطراری دارند کارت واکسیناسیون را هنگام حضور در مدرسه همراه داشته باشند.

به گزارش ایرنا، تا کنون ۵۲ میلیون و ۵۹ هزار و ۲۳۷ نفر دُز اول، ۳۲ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر دُز دوم و ۸۰ هزار و ۳۴۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۴ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۳۸۰ دُز رسید.

خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر دادند. در این خیز در ۲۸ مرداد و و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چند بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا (اسفند ۹۸) در کشور رسید.

گرچه طی ماه های اخیر به پشتوانه رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون تلفات کرونا کاهش یافته هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد ویروس را رقم بزند.
۱۳۵۲

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس