هشتم آذرماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

به گزارش گروه استانهای ایرنا، بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و پس از گذشت بیش از ۲۹۰ روز ،هیچ شهری قرمز نیست و رنگ بندی ۲۲ شهر نارنجی ، ۲۰۷ شهرستان زرد و ۲۱۹ شهر آبی است ، این آمار به معنای پایان عمر کرونا نیست چرا که در روزهای گذشته خبری از شناسایی و تاییدسویه جدید" B.۱.۱.۵۲۹ "در آفریقای جنوبی با نام «اومیکرون» منتشر شده است که می تواند در صورت همه گیری تمامی معادلات و برنامه های اتخاذ شده برای از سرگیری جریان عادی زندگی در جهان را بر هم زند .

به باور کارشناسان این ویروس تهدید جدی دیگری برای بشریت است و با جهش های مختلف می تواند یکبار دیگر وضعیت مردم جهان را تحت تاثیر قرار دهد،کرونا و جهش های آن در حدود ۲ سال گذشته نشان داده که این ویروس به طور کامل از بین نمی رود اما با انجام واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی می توان آن را تا حدودی کنترل و از حالت اپیدمی(همه گیری) خارج کرد .

به گفته عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم اکنون در کشور از لحاظ کنترل بیماری کرونا در وضعیت خوبی بسر می بریم اما نباید با عادی انگاری سبب بروز موج ششم و سویه جدید شویم.

سویه جدید کرونا اومیکرون یکی از بدترین گونه‌های این بیماری با ۳۲ جهش در پروتئین «اسپایک» به شمار می‌رود و هم اکنون ۱۲ کشور درگیر آن هستند ،از آنجایی که هنوز ابهامات زیادی در خصوص آن وجود دارد ،همچنان تنها و مطمئن‌ترین راه برای مبارزه با تمام سویه‌های کرونا ،زدن ، ماسک ، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت موارد بهداشتی است.

به گفته محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، سویه جدید کرونا در جنوب آفریقا دارای تعداد زیاد و باورنکردنی جهش است که احتمال آنکه این سویه نسبت به جهش های قبل شدیدتر باشد و واکسن هم روی آن جواب ندهد وجود دارد .

دکتر علیرضا صداقت رییس سازمان نظام پزشکی مشهد هم با بیان اینکه سویه جدید کرونا "او میکرون" نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است افزود :سرایت پذیری این سویه چهار تا پنج برابر بیشتر از نوع دلتا است.

دکتر سیدمحمد علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان هم احتمال خطر بروز موج جدید کرونا را جدی دانست و گفت : با توجه به اوضاع بحرانی اروپا و آمریکای شمالی و ابتلا تعدادی به این بیماری از همه خواست تا هر چه سریعتر نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.

عباسعلی درستی معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به پدید آمدن سویه جدید کرونا در خارج از کشور، خاطرنشان کرد: اکنون این نوع ویروس در ایران و کشورهای همجوار دیده نشده، اما یک نگرانی جهانی وجود دارد که آن سرعت انتشار بسیار بالای این سویه است.

هشتم آذرماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

تداوم واکسیناسیون و دو رقمی شدن آمار جانباختگان

طی روزهای اخیر و به مدد رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات و تسریع واکسیناسیون، تلفات کرونا دو رقمی و به زیر ۹۰ نفر رسیده است و وزارت بهداشت هم جمعه گذشته اعلام کرد که با عبور از خیز پنجم کرونا و واکسیناسیون گسترده، همه شهرستان‌ها از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده اند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اعلام اینکه سه شهر خوزستان در وضعیت زرد و ۲۴ شهرستان آبی رنگ هستند، گفت: تاکنون حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن تزریق شده است.

دکتر سید محمد علوی اظهار داشت :حدود سه میلیون نفر یا ۸۰ درصد جمعیت هدف استان حداقل یک دُز و حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یعنی ۵۸ درصد نیز ۲ نوبت واکسن زده اند. همپنین حدود ۳۴ هزار نفر نوبت سوم واکسنشان را دریافت کرده اند.

در کیش و به گفته مسوول کمیته واکسیناسیون ،با تزریق ۴۴ هزار و ۸۲۸ مورد دُز دوم بین ۹۰ درصد از جامعه هدف طرح واکسیناسیون عمومی در این جزیره در ۲ نوبت واکسن کرونا را دریافت کردند.

مریم ستاریان با بیان اینکه برای ایمنی نسبی جامعه باید ۸۰ درصد افراد باید ۲ دُز واکسن خود را دریافت کنند اظهار داشت: عملیات تزریق واکسن در بین افراد بالای ۱۲ سال ادامه دارد.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری هم جمعیت بالای ۱۲ سال استان را ۷۷۳ هزار و ۴۴۰ نفر اعلام کرد و گفت: ۷۰ درصد این جمعیت با دریافت هر ۲ دُز واکسن کرونا علیه این ویروس واکسینه کامل شده است.

سید راشد جزایری افزود: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون تاکنون با تزریق ۶۵۱ هزار و ۹۸۲ دُز واکسن، ۸۴.۳ درصد جمعیت استان دُز نخست واکسن را دریافت کرده‌اند و در مجموع تاکنون یک میلیون و ۱۹۱ هزار و ۴۰۷ دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده است.

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، فارسان، کیار، اردل، بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت زرد (خطر متوسط) و شهرستان کوهرنگ در وضعیت آبی (کم‌خطر) قرار گرفته است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب نیز اعلام کرد که در این شهرستان تاکنون ۱۵۱ هزار دز واکسن کرونا در نوبت دوم تزریق شده است و شهروندان برای بالا بردن سطح ایمنی و مصون ماندن در برابر بیماری کووید- ۱۹ به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

سهراب حیدری با بیان اینکه در مجموع ۳۴۶ هزار و ۵۰۰ دز واکسن کرونا در این شهرستان تزریق شده است، افزود: همچنین در نوبت سوم برای کادر درمان و گروه‌های هدف شامل افراد دارای بیماری زمینه‌ای و ضعف ایمنی هم ۲ هزار و ۵۰۰ دز واکسن تزریق شده‌است.

فرماندار شهرستان پاکدشت هم از پوشش ۹۰ درصدی واکسن دانش‌آموزی در این شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون ۳۸ هزار و ۴۹۰ نفر از محصلان ۱۲ تا ۱۸ سال این شهرستان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

مهدی یوسفی جمارانی از واکسیناسیون ۹۳ درصد جامعه هدف این شهرستان خبر داد و افزود: از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون تاکنون بیش از ۵۵۰ هزار و ۸۵۰ دُز واکسن کرونا در شهرستان تزریق شده که از این مجموع ۲۷۶ هزار و ۲۰۰ نفر دز اول ۲۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر دُز دوم و ۲ هزار و ۲۵۰ نفر دُز سوم را دریافت کردند.

در اردستان و به گفته مدیر آموزش و پرورش این شهرستان ،۹۰ درصد از مجموع ۲ هزار و ۴۷ نفر دانش آموز واجد شرایط در این شهرستان واکسن کرونا تزریق کرده اند.

احمد خاکسار مهابادی افزود: تزریق واکسن برای ۱۰ درصد باقیمانده دانش آموزان نیز در حال پیگیری است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تنگستان هم خبر داد که هم اینک ۹۳ درصد از جمعیت دانش آموزی تنگستانی علیه کرونا واکسینه شده اند .

ایرج زنده بودی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ هزار دُز واکسن در شهرستان تنگستان تزریق شده است ادامه داد: برای ایمن سازی شهرستان جمعیت واکسینه شده باید به ۹۰ درصد برسد که انتظار می رود مردم در این خصوص همکاری لازم داشته باشند.

هشتم آذرماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

محمدعلی شفیعی‌نیا رئیس مرکز بهداشت شهرستان دزفول هم تاکید کرد که تزریق دُز نخست واکسن کرونا بدن را در برابر این بیماری ایمن نخواهد کرد و افراد زیادی که دُز نخست واکسن خود را دریافت کرده‌اند، هنوز برای تکمیل واکسیناسیون و دریافت دُز دوم مراجعه نکرده‌اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین با بیان اینکه درصد پوشش واکسیناسیون کرونا در شهرستان قصرشیرین برای نوبت اول ۹۰ درصد و برای نوبت دوم ۷۰ درصد است افزود: ۲۹ هزار و۵۰۰ دُز واکسن کرونا از ابتدای شروع طرح واکسیناسیون در این شهرستان تاکنون برای واکسینه کردن افراد گروه‌های جمعیتی هدف تزریق شده است.

دکتر رضا منصوری افزود: از مجموع واکسن‌های تزریق شده، ۱۷ هزار دُز در نوبت اول و ۱۲ هزار و ۵۰۰ دُز هم مربوط به نوبت دوم است که در مراجعه گروه‌های فراخوان شده و هدف برای آنها تزریق شده است.

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد هم گفت: اکنون ۹۱ درصد فرهنگیان این شهر دُز نخست واکسن و ۷۵ درصد دُز دوم را دریافت کرده‌اند همچنین ۸۵ درصد دانش آموزان بالای ۱۲ سال نیز دُز نخست و ۶۰ درصد نیز دُز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی ۲۴ ساعت گذشته، ۸۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۶۲۹ تن رسید.

در خبری دیگر و به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود،تاکنون سه هزار و ۳۳۴ نفر از جمعیت هدف در شهرستان های شاهرود و میامی دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند.

رضا چمن افزود : تاکنون ۹۱ درصد جمعیت تحت پوشش بالای ۱۲ سال شهرستان های شاهرود و میامی دستکم یک دُز واکسن کرونا را تزریق کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم یادآور شد: حدود ۷۰ درصد مردم قم از واکسن استفاده کرده‌اند و ۱۰ درصد نیز افراد واکسن هراس بوده و ۲۰ درصد هم همچنان تردید دارند که باید اقناع سازی لازم انجام شود.

محمد رضا قدیر تاکید کرد: در موج جدید کرونا که کشورهای اروپایی را گرفتار کرده‌است، به طور حتم افرادی که واکسن نزده‌اند، مورد هجمه بیشتر ویروس قرار دارند.

فرماندار شهرستان رشت نیز اعلام کرد که ۱۱۵ هزار و ۳۸۲ نفر شامل ۱۳.۶ درصد از جمعیت هدف شهرستان رشت واکسن کرونا نزده‌اند.

علی فتح اللهی اظهار داشت: جمعیت هدف شهرستان رشت برای تزریق واکسن کرونا ۸۴۵ هزار و ۳۸۲ نفر است که از این تعداد ۷۳۰ هزار نفر شامل ۸۶.۴ درصد دُز اول و ۶۴۳ هزار نفر شامل ۷۶ درصد دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی با اشاره به تزریق دُز سوم واکسن کرونا به افراد بالای ۶۰ سال، کادر درمان و بیماران خاص افزود: تاکنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ درصد از جمعیت هدف شامل ۱.۴ درصد دُز سوم واکسن کرونا را در شهرستان رشت دریافت کرده اند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان فارس گفت: مردم از گروه های مختلف شهرستان های لارستان، خنج و اوز تاکنون از زمان آغاز پوشش واکسیناسیون عمومی در کشور ۳۰۵ هزار دُز واکسن دریافت کرده اند.

وحید یگانه اظهار داشت: میزان پوشش واکسیناسیون در جمعیت بالای ۱۲ سال سه شهرستان لارستان، خنج و اوز تاکنون ۷۴ و در جمعیت بالای ۱۸ سال نیز ۷۳ درصد است.

تا کنون ۵۷ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۷۴ نفر دُز اول، ۴۶ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۱۶۲ نفر دُز دوم و ۹۹۵ هزار و ۹۷۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۵ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۲۰۸ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۲۷۵ هزار و ۸۳۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

هشتم آذرماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

وضعیت کرونا در استان ها

به منظور پیشگیری از شیوع سویه جدید تمهیدات بهداشتی پیشگیری از کرونا در فرودگاه بین‌المللی مشهد تشدید شده‌ است ، این مطلب را مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی اعلام کرد .

محمود امانی‌بنی افزود: در پروازهای خارجی، از مسافران در بدو ورود ابتدا آزمون سریع کرونا گرفته می‌شود و در صورت مثبت بودن تست پی. سی. آر مسافر قرنطینه می‌شود.
وی اضافه کرد: در پروازهای داخلی نیز طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری، صدور بلیت برای مسافران داخلی منوط به داشتن کارت واکسن است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از بستری شدن ۳۶۲ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان خبر داد و افزود : از این تعداد، ۹۲ بیمار بدحال در بخش مراقبت های ویژه(i.c.u) خدمات درمانی دریافت می کنند.

به گفته سید ابراهیم سلمانی ، از این تعداد، ۲۷ نفر به دلیل وخامت حال عمومی در بیمارستان بستری شدند و بقیه در منزل دوران نقاهت خود را طی می کنند. همچنین در شبانه روز گذشته پنج بیمار براثر ابتلا به کووید ۱۹ در شهرستان های ابرکوه، اشکذر ، تفت و یزد جان خود را از دست دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد با فوت ۲ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته به مرز یک هزار و ۱۷ نفر رسید.

پرویز یزدان پناه با اشاره به اینکه بیشترین درصد موارد بستری طی۲ هفته گذشته در شهرستان‌های کهگیلویه، مارگون و چرام بوده است افزود: مردم و مسئولان این شهرستان‌ها باید همکاری بیشتری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و نظارت‌ها داشته باشند.

ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل هم اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته سه نفر دیگر از مبتلایان بیماری کووید-۱۹ بستری در مراکز درمانی استان اردبیل جان باختند که با فوت این سه نفر، مجموع جان باختگان کرونا در این استان طی ۲۱ ماه گذشته و در خلال پنج موج، به ۲ هزار و ۵۷۷ نفر رسید.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، هم اکنون شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت آبی قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان روند آرام کاهشی را طی می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به ورود این استان به وضعیت آبی کرونایی در مورد شکننده بودن این شرایط هشدار داد.

محمدرضا قدیر تاکید کرد که این وضعیت به شرطی پایدار خواهد بود که بتوانیم دستورهای بهداشتی را رعایت کنیم و در صورت توجه نکردن به آن، دچار مشکل‌های متعددی خواهیم شد.

دبیر شورای سلامت اهواز نیز روند بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان را کاهشی عنوان کرد و گفت: با این وجود رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی همه مردم همچنان ضروری است.

دکتر مهران احمدی بلوطکی با اشاره به تاثیر واکسیناسیون در کاهش بستری و موارد مرگ گفت: مرگ و میر ناشی از کرونا در افرادی رخ می دهد که واکسن نزده اند و در افرادی که واکسن تزریق کرده اند موارد فوت ناشی از کرونا به ندرت اتفاق می افتد مگر اینکه فرد بیماری زمینه ای داشته باشد.

سرپرست ‌دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز اعلام کرد که ۵۷ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.

دکتر شهرام صیادی با اشاره به اینکه سه بیمار بدحال کووید ۱۹ طی این مدت جان باختند، ‌اظهارداشت: مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۶ هزارو ۴۴۳ نفر رسیده است.

از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز پنج شهرستان در وضعیت آبی و ۲ شهرستان کرج و اشتهارد در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

در لرستان و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، سه بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان خود را از دست دادند و شمار قربانیان این ویروس در لرستان به ۲ هزار و ۶۵۷ نفر رسیده است.

دکتر "مریم کوشکی" افزود: ۱۳۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شده و مجموع مبتلایان به ۱۹۵ هزار و ۷۶۶ نفر رسیده است.

اکنون وضعیت شیوع کرونا در شهرستان های خرم آباد، چگنی، ازنا، دلفان، دورود، رومشکان، الیگودرز و سلسله زرد، و در شهرستانهای بروجرد و کوهدشت آبی و در پلدختر نارنجی است.

کردستان هم دومین روز بدون فوتی ناشی از کرونا را در آذرماه پشت سر گذاشت این مطلب را رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد .

دکتر فرزین رضاعی اضافه کرد: روند بستری و ابتلا به کرونا در استان نزولی شده و بیشتر روزها تعداد مبتلایان ۲ رقمی است که این تعداد امروز ۷۱ نفر است که این تعداد دیروز ۴۱ نفر بود.

هشتم آذرماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

گزارش هایی با محوریت کرونا

حمایت، مرهم التیام زخم‌های کرونا بر پیکر گردشگری بوشهر

چادر سیاه کرونا بر سر چادرشب رویین اسفراین

بیم و امیدهای بازگشایی مدارس در سایه کرونا

آمارهای جدید وزارت بهداشت /۸۲ نفر جانباختند

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۲ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموعه واکسن‌های تزریق شده در کشور از ۱۰۵ میلیون دُز گذشت.

بر اساس این گزارش ،از دیروز(یکشنبه) تا امروز دوشنبه هشتم آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، چهار هزار و ۳۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۴۵ نفر از آنها بستری شدند که با این آمار مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۱۹۲ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۸۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۷۱۱ نفر رسید.

در شبانه روز گذشته، ۹ استان کشور شامل خوزستان، گلستان، کردستان، هرمزگان، خراسان شمالی، سمنان، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان، هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی نداشته اند.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی کووید ۱۹ می‌شود ؛ این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر "ووهان" واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین نهم دی ماه همان سال به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

از جمله راه‌های انتقال این ویروس عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است .

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه شده‌ است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید