کد خبر: 357908
۰
۰
نسخه چاپی

نسبت بین توانمندی اقتصادی و فرزندآوری نسبت عکس است

به گزارش قم پرس حجت‌الاسلام «محسن عباسی ولدی» در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه اصلی‌ترین مانعی که جوانان در بحث فرزندآوری مطرح می‌کنند، عموماً مسائل اقتصادی است، اظهار کرد: اما این افراد فراموش می‌کنند که اغلب خودشان هم از خانواده‌های ثروتمندی نبودند و این تغییر نگرش‌ها باعث شده که امروز این‌طور فکر کنند که لازمه فرزنددار شدن رفاه اقتصادی است، چراکه ما با مفهوم برکت غریبه شدیم و با این نگاه که تو تلاشت را بکن آن کسی که کلیدهای زمین و آسمان در دست اوست رزقت را گسترده می‌کند به زندگی نگاه نمی‌کنیم، در حالی که ما به عنوان یک مخلوق و مرزوق موظف به تلاش و بندگی هستیم.

وی در ادامه گفت: ما تا نگاه‌مان را به داشته‌ها متمرکز نکنیم نمی‌توانیم خوشبختی را احساس کنیم حتی در روانشناسی مادی‌گرا هم می‌گویند راز عدم رضایت از زندگی بی‌توجهی به داشته‌ها و تمرکز روی نداشته‌هاست، لذا ما باید نوع نگاه‌مان را به بسیاری از مسائل زندگی تغییر دهیم. در کشور ما استانی که بالاترین درآمد سرانه خانوار را دارد در فرزندآوری رتبه ۳۱ را داراست، الان پولدارترها بیشتر بچه دارند یا کم درآمدترها؟ من بسیار به این نکته اعتقاد دارم که فضای تبلیغاتی ما را به سویی می‌برد که عوامل را اشتباه تشخیص می‌دهیم در نتیجه تحلیل‌مان هم اشتباه می‌شود.

این کارشناس و پژوهشگر در حوزه خانواده همچنین تصریح کرد: در جمعیت‌شناسی می‌گویند نسبت بین توانمندی اقتصادی و فرزندآوری نسبت عکس است، و در یک صورت شما توانمندی اقتصادی را در نسبت با فرزندآوری می‌بینید که نگرش به فرزندآوری عوض شود، اگر این نگرش عوض شده و فرزند از حاشیه به متن بیاید آن موقع است که رفاه اقتصادی هم می‌تواند منجر به فرزندآوری شود. در دنیا کمترین فرزندآوری به ژاپن، نروژ و سوئیس اختصاص دارد و هر قدر هم مشوق می‌گذارند باز هم این مشکل حل نمی‌شود پس این موضوع نشان می‌دهد صرفاً رفاه اقتصادی نمی‌تواند عاملی برای فرزندآوری باشد.

عباسی ولدی خطاب به مسؤولان عنوان کرد: من در این ۱۰ سالی که در مورد فرزندآوری صحبت می‌کنم بسیاری از کنایه‌ها و طعنه‌هایی که باید به شما می‌زدند به من زدند، من در مورد اینکه در جامعه فقر وجود دارد هیچ شکی ندارم و این مسئله قابل انکار نیست، اما قبول کنید که احساس فقر در جامعه ما از خود فقر بیشتر بوده و این موضوع به مراتب خطرناک‌تر از خود فقر است.

وی ادامه داد: امروز اگر در خانه‌ای مبلمان نباشد برای عده‌ای احساس فقر و کمبود ایجاد می‌کند اما واقعاً این مسئله دلیل بر فقر است، واقعاً چند درصد از این افرادی که بچه نمی‌آورند محتاج نان شب هستند؟ من تحقیقات میدانی ۱۰ ساله داشته و مشاهده کردم بسیاری از این افراد حتی پول برق‌شان از هزینه‌های یک فرزند بیشتر است. گاهی این طور نگاه می‌کنیم که لازمه موفقیت این است که تمام شرایط لازم فراهم باشد آن موقع من تیر خلاص موفقیت را بزنم در حالی که دین و کل دنیا می‌گوید که اصلاً دنیا در سختی است پس از سختی فرار نکن.


این محقق و پژوهشگر در حوزه سبک زندگی در پایان نیز یادآور شد: ثانیاً اینکه بسیاری از افرادی که به جایی رسیدند و موفق شدند به دلیل مبارزه با سختی‌ها بوده و رشدشان از دل همین سختی‌ها بیرون آمده، یعنی همین سختی و فقر می‌تواند یک فرصت بزرگ برای رشد باشد، حتی اگر نگاهی به زندگی ثروتمندان در ایران هم بکنید خیلی از آنها از دامن فقر امروز به این جایگاه رسیدند، اما ما متأسفانه یاد گرفتیم به جای حل مسئله صورت مسئله‌ها را پاک کنیم.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید