کد خبر: 357981
۰
۰
نسخه چاپی

لزوم تفکیک زباله‌ها توسط شهروندان مدیریت پسماند پزشکی با تولیدکننده آن است/۱۰ درصد پسماند قم نایلون است

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: روزانه 630 تن پسماند شهری در قم جمع‌آوری می‌شود که خانواده‌ها باید زباله را به‌صورت خشک، تر و خطرناک تفکیک کرده و هر کدام را جداگانه تحویل بدهند.

لزوم تفکیک زباله‌ها توسط شهروندان مدیریت پسماند پزشکی با تولیدکننده آن است/۱۰ درصد پسماند قم نایلون است

به گزارش قم پرس:عبدالله میرابراهیمی با اشاره به اقدامات و برنامه‌ها در حوزه مدیریت پسماند در شهر قم اظهار داشت: روزانه ۶۳۰ تن پسماند شهری در قم جمع‌آوری می‌شود که خانواده‌ها باید زباله را به‌صورت خشک، تر و خطرناک تفکیک کرده و هر کدام را جداگانه تحویل بدهند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: پسماندهای خشک و خطرناک توسط ناوگان ویژه‌ای به‌صورت هفتگی از درب منازل جمع‌آوری می‌شود، همچنین شهروندان می‌توانند برای تحویل این پسماندها به غرفه‌هایی در سطح مناطق مراجعه کنند.

وی در مورد پسماندهای خطرناک توضیح داد: با توجه به اینکه فرآیند تولید کود کمپوست در مجموعه شهرداری از چندسال قبل آغازشده و قسمت عمده‌ای از پسماندهای شهروندان در مرحله فرآوری و تولید مورداستفاده قرار می‌گیرد، لذا شهروندان باید پسماندهایی که خطرناک بوده را جداسازی کنند.

میرابراهیمی ابراز کرد: پسماندهای خطرناک شامل وسایل تیز و برنده، انواع باطری‌های مصرفی و ظروف مواد اسیدی، اسپری‌ها، وسایل الکترونیکی و لامپ بوده که باید در ظروف پسماند خشک با کیسه‌های قرمز و یا در غرفه‌ها تحویل داده شوند.

وی با بیان اینکه زباله پزشکی به‌صورت جداگانه در منزل به جز وسایل تیز و برنده تعریف‌شده و در مراکز پزشکی و مطب‌ها نیز به‌صورت جداگانه جمع‌آوری می‌شوند، عنوان کرد: در مورد جمع‌آوری زباله‌های خطرناک و پزشکی نیز به نیروهای خدماتی، آموزش کافی ارائه می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم تصریح کرد: در ادارات و واحدهای اجرایی سطح شهر که کمترین پسماند خطرناک را داشته نیز به نیروهای خدماتی آموزش داده‌شده است که پسماندهایی چون باطری و وسایل تیز و برنده را جداگانه جمع‌آوری کنند.

وی با تأکید بر اینکه براساس قانون در مدیریت شهری، اجرای مدیریت پسماند پزشکی بر عهده تولید‌کننده است گفت: دراین‌باره اطباء و صاحبان درمانگاه‌ها، مطب‌ها و پلی کلینیک‌ها باید خدمات ویژه‌ای را دریافت کنند و زباله‌های پزشکی را در کیسه‌های زرد جمع‌آوری کرده و به پیمانکارانی که توسط نظام پزشکی و معاونت بهداشتی مرکز بهداشت معرفی‌شده تحویل دهند.

میرابراهیمی خاطرنشان کرد: در نهایت این زباله‌ها در سایت البرز تحویل داده می‌شود و با دستگاه ویژه‌ای که امسال به مجموعه ظرفیت‌های سازمان اضافه‌شده به‌صورت جداگانه امحا و دفن می‌شود.

وی یادآور شد: عدم مدیریت پسماند در این حوزه توسط پیمانکاری که به‌وسیله نظام پزشکی انتخاب می‌شود و یا سهل‌انگاری تولیدکنندگان زباله‌های عفونی می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد، در مجموع به عوامل اجرایی تأکید شده در صورت دیده شدن این نوع زباله‌ها آن را جمع‌آوری نکنند، زیرا مخاطره‌های شغلی به همراه دارد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم بیان کرد: شهروندان هرگونه مشاهدات در زمینه وجود پسماند پزشکی در میان زباله‌ها را با سامانه ۱۳۷ در میان بگذارند تا افراد متخلف شناسایی شوند.

وی عنوان کرد: کیسه‌های زرد برای پسماند پزشکی و عفونی، کیسه‌های سیاه برای پسماندهای تر و ارگانیک و کیسه‌های آبی‌رنگ برای پسماند خشک است و اگر شهروندان در سطح شهر از کیسه‌های اقلام خرید استفاده کنند، در کاهش تولید کیسه‌زباله مدیریت خوبی ایجاد می‌شود.

میرابراهیمی اضافه کرد: شهروندان با خرید هوشمند می‌توانند تولید زباله را کاهش دهند، در حال حاضر ده درصد پسماند نایلون‌هاست.***

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید