کد خبر: 358143
۰
۰
نسخه چاپی

پایداری‌ ایران بر مخالفت‌ با نقض‌ حاکمیت‌ کشورها و تغییر جغرافیایی

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، در پی انتشار اخباری مبنی بر احیای دالان زنگه‌زور در مرزهای شمال غربی ایران، یکی از کانال‌های تلگرامی با انتشار خبری مجعول مدعی پذیرش این مساله از سوی جمهوری اسلامی ایران شد.

این ادعا با استناد به گزارش روزنامه ینی‌مساوات چاپ باکو مطرح شد که درآن آمده است: دیدگاه آذربایجان و روسیه در رابطه با کریدور زنگزور به یکدیگر نزدیک شده است. ترکیه نیز از آن حمایت می‌کند. بر اساس نتایج نشست سوچی این کریدور ایجاد خواهد شد و ارمنستان نیز بر آن کنترلی نخواهد داشت. البته این گزارش به نظر می‌رسد بیشتر با هدف تاثیرگذاری روانی بر نشست ۱۵ دسامبر پاشینیان و علی‌اف در بروکسل منتشر شده باشد.

انتشار مطلبی در واکنش به گزارش روزنامه مذکور و تاکید بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی درباره حفظ تمامیت ارضی کشورها و تغییرناپذیری مرزهای بین المللی در یکی از رسانه های کشور دستمایه یکی از کانالهای تلگرامی قرار گرفت که در یک خبرسازی آشکار مدعی شد که "دولت ابراهیم رییسی با حذف مرز ایران وارمنستان موافقت کرده است"؛ در حالی که این مطلب نه در گزارش ینی مساوات و نه در گزارش خبرگزاری دانشجو دیده نمی شود و حتی تیتر منتشر شده در متن خبر کانال تلگرامی مذکور هم وجود ندارد!

جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر به صراحت مواضع خود را در خصوص حفظ تمامیت ارضی کشورها و تغییرناپذیری مرزهای شناخته شده بین المللی اعلام کرده و در جریان سفر آیت‌الله رییسی به عشق آباد نیز این موضع در پانزدهمین نشست سران اکو بار دیگر مورد تأکید قرار گرفت.

یک منبع آگاه حاضر در مذاکرات رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هم با مثبت و سازنده خواندن فضای مذاکرات بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، به خبرنگار ایرنا گفت که در جریان مذکرات، خود الهام علی اف نیز رأساً توضحیاتی درباره برخی ادعاهای رسانه‌ای درباره کریدور زنگه‌زور ارائه و تأکید کرد ادعاهای مطرح شده درباره اینکه ما نسبت به مرز ایران و ارمنستان حرف داریم و نقشه طراحی شده را قویاً رد می‌کنم.

رییس جمهوری در سخنرانی خود در اجلاس سران اکو با ابراز خرسندی از پایان یافتن خصومت‌ها در منطقه قفقاز که آن را آغاز فصل جدید توسعه و همگرایی منطقه‌ای دانست، خاطرنشان کرد: معتقدیم با شرایط جدید منطقه قفقاز، احیای مسیرهای سُنّتی و تسهیل جابجایی کالا و مسافر در منطقه پس از سه دهه به رشد و توسعه منطقه اکو کمک خواهد کرد.

آیت الله رییسی همچنین همکاری کشورهای حوزه قفقاز بر پایه احترام متقابل و حفظ تمامیت ارضی کشورها و قواعد بین‌ المللی را تضمین‌کننده صلح، ثبات و زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه کشورهای منطقه دانست و متذکر شد: هرگونه تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه نه تنها به ثبات منطقه کمک نمی‌کند بلکه زمینه‌ساز تنش‌های بیشتر در آینده خواهد بود.

در همین زمینه «محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری که در هیأت همراه رییس جمهوری در ترکمنستان و اجلاس اکو حضور داشت، به خبرنگار ایرنا گفت که در جریان مذاکرات رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هیچ بحثی درباره احیای گذرگاه زنگه‌زور مطرح نشده است.

وی بر همین اساس خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از احیای «راه‌های مواصلاتی سُنّتی» در منطقه برای تسهیل در جابجایی کالا و مسافر از این مسیرها استقبال می‌کند.

جمشیدی تاکید کرد: مسیر راه‌آهن و جاده‌ای ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بسیار خوبی است که می‌تواند در خدمت منافع همه کشورهای منطقه قرار بگیرد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری بر موضوع مهم حفظ تمامیت ارضی کشورها تأکید کرد و با بیان اینکه نقض حاکمیت کشورهای منطقه و تمامیت ارضی آنها توسط هیچ کشوری پذیرفته نیست، متذکر شد: قطعاً تعاملات همه کشورهای منطقه با همدیگر، نفع همگانی دارد.

بنابراین اظهارات رییس جمهوری در اجلاس اکو و موضع گیری معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری تصریح بر آن دارد که جمهوری اسلامی ایران اساسا ایران درمورد ایجاد کریدور مذکور هیچ توافقی با هیچ طرفی نداشته و در چهارچوب منافع ملی از موضع اصولی خود در خصوص مرزهای رسمی به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید