کد خبر: 358426
۰
۰
نسخه چاپی

کاهش درخواست شهروندان در تماس‌های مردمی سامانه ۱۳۷ برای نظافت شهری

سامانه ارتباط مردمی 137 شهرداری قم در ماه گذشته با کاهش درخواست‌های مردمی در بخش‌های مختلف به‌ویژه نظافت شهری روبرو بوده که بخش عظیمی از تماس‌های این حوزه نیز مربوط به پسماندهای خارج از نوبت جمع‌آوری بوده است.

کاهش درخواست شهروندان در تماس‌های مردمی سامانه ۱۳۷ برای نظافت شهری

به گزارش قم پرس:، ارتباط مستقیم و بی‌واسطه مدیران و مردم؛ موضوعی که این روزها بیش از بیش در دستگاه‌های خدمات‌رسان برای موفقیت مطرح بوده و بدون این تعامل و درک درست از مطالبات مردم، نمی‌توان مدیریتی دقیق همراه با رضایت‌مندی مردم را انتظار داشته باشیم.

این ارتباط در شهرداری با توجه به سطح گسترده خدماتی که به مردم از لحظه تولد تا مرگ ارائه می‌دهد، بسیار حیاتی است و انجام این مأموریت بر عهده سامانه ۱۳۷ به‌عنوان پل ارتباطی در دسترس و اثرگذار گذاشته‌شده است.

بررسی و تحلیل مطالبات مردم که در قالب تماس تلفنی یا پیامک و دیگر بسترهای نوین ارتباطی ثبت می‌شود، نقش بسیار مهمی در تصمیمات کلان‌شهری داشته و می‌توان در بسیاری از اتفاقات شهر این موضوع را به‌خوبی دید.

نکته قابل‌توجه در بررسی و تحلیل پیام‌ها و مطالبات مردم علاوه بر ارتقاء سطح خدمات شهرداری، می‌تواند منجر به شناخت ریشه مشکلات در شهر باشد، مشکلاتی که گاهی حتی با ارائه خدمات بیشتر هم رفع نمی‌شود.

با این پیشینه و تحلیل و بررسی که به‌صورت ماهیانه در سامانه ۱۳۷ شهرداری قم انجام می‌شود چند موضوع به‌صورت جدی مطرح می‌شود که نوع این درخواست‌ها تا چه میزان ناشی از ضعف خدمات ارائه‌شده توسط شهرداری است و تا چه میزان نقش عواملی دیگر ازجمله رفتار صحیح و اصولی شهروندان در آن دخیل است.

البته بعضی از مطالبات شهروندان نیز مانند آسفالت معابر، توسعه فضای سبز و ایجاد بوستان‌های محله‌ای به‌مرورزمان کاهش پیداکرده و عملکرد و پیگیری شهرداری توانسته است رضایتمندی شهروندان را در این موضوعات در پی داشته باشد.

چرا نظافت معابر و جمع‌آوری زباله مطالبه اصلی شهروندان است؟!

با بررسی آمار سامانه ۱۳۷ ، یکی از موضوعات پرتکرار در تماس‌های مردمی در تمامی مناطق نظافت معابر است و در آمار آبان ماه سال جاری، بیش از یک هزار و ۳۷ تماس از تمام مناطق هشتگانه با موضوع نظافت معابر در سامانه ۱۳۷ ثبت‌شده است.

این در حالی است که نظافت معابر در شهر قم با توجه به حضور سالانه ۲۰ میلیون زائر در شهر یکی از مسائلی بوده که باید به‌صورت جدی به آن پرداخته شود و ریشه این حجم از تکرار تماس و مطالبه مردمی را باید موردتوجه قرارداد.

در این زمینه مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم تعداد پیمانکارهای فعال در سطح شهر را ۸ پیمانکار اعلام می‌کند و می‌گوید: بر اساس نیاز هر منطقه هم نیرو و هم ماشین‌آلات پیش‌بینی‌شده و نظافت، لایروبی و شستشوی جداول عادلانه انجام می‌شود.

به گفته سید محسن میرهادی، همچنین تعداد یک هزار و ۵۰۰ نیروهای پاکبان فعال در سطح شهر هر شب از ساعت ۲۱ الی ۷ صبح کار نظافت و جمع‌آوری زباله را با ۲۷۰ دستگاه خودرو انجام می‌دهند.

اما این تعداد تماس در کنار ۴۷۶ تماس برای جمع‌آوری زباله، ۴۴۷ تماس برای لایروبی جوی و ۳۱۷ تماس برای پاک‌سازی جوی و تکرار آن در همه ماه‌ها با تقریباً همین فراوانی در کنار خدماتی که شهرداری در بخش نظافت در حال ارائه است نیازمند بررسی و آسیب‌شناسی دقیق است.

جمع‌آوری ۱۲ درصد زباله‌ها خارج از نوبت

یکی از مشکلات در بخش نظافت شهر و اعتراض شهروندان وجود زباله‌ها در طول روز در کنار خیابان‌ها و معابر است که ریشه‌یابی این مشکل چندان کار دشوار و پیچیده‌ای نیست.

متأسفانه شهروندان در شهر قم ۱۲ درصد زباله‌ها را خارج از نوبت بیرون گذاشته و باوجود پیش‌بینی بخشی از نیروها در هسته مرکزی شهر، پیرامون حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و همچنین ورودی‌های شهر برای نظافت و پشتیبانی و گشت زدن تعدادی از خودروهای جمع‌آوری زباله در تمام سطح شهر در تمامی ساعات شبانه‌روزی اما هنوز به شرایط مطلوب و مورد رضایت شهروندان نرسیده‌ایم.

میرهادی، حفظ نظافت شهر را مستلزم همکاری شهروندان و ارائه خدمات شهرداری در کنار هم می‌داند و معتقد است به علت بی‌توجهی تعدادی از شهروندان در همه مناطق این مشکل تا امروز حل‌نشده و نیازمند توجه بیشتری به این موضوع وجود دارد.

همچنین توجه صاحبان مشاغل نیز به رعایت زمان جمع‌آوری زباله نیز می‌تواند بخشی از نظافت معابر اصلی شهر را بهبود ببخشد.

باید بدانیم سهل‌انگاری و بی‌توجهی تعدادی از شهروندان که با توجه به آمار خدمات شهری تعداد زیادی نیستند، علاوه بر تأثیر بر سیما و منظر شهر بر روی عواملی مانند افزایش حیوانات موذی و شیوع بیماری‌ها نیز تأثیر بسیاری داشته و تمام تلاش‌های نیروهای شهرداری را بی‌اثر می‌کند.

حضور کارشناسان آموزشی در درب منازل

یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش کیفیت نظافت شهر موضوع آموزش است؛ مسئله‌ای که شهرداری قم بیش از بیش برای ارتقاء فرهنگ شهروندی به آن توجه کرده و در بخش جمع‌آوری پسماند و زباله نیز به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم در پیمان‌های جدید در ۲۶ ناحیه زیرمجموعه مناطق هشتگانه به آن پرداخته‌شده است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم، تکمیل آموزش مناطق ۲ و ۶ را قبل از شیوع کرونا یکی از اتفاقات خوب در بخش فرهنگ شهروندی می‌داند و از مراجعه کارشناسان به درب منازل برای آموزش خبر می‌دهد.

میرهادی می‌گوید: پرونده افراد متخلف بعد از گذراندن دوره آموزشی در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی به شورای حل اختلاف فرستاده خواهد شد، البته تعداد این افراد بسیار کم بوده و بیشتر شهروندان بعد از گذراندن دوره آموزشی و دریافت اطلاعات و آگاهی کافی مسائل مربوط به بهداشت و نظافت شهر را رعایت می‌کنند.

باید بدانیم برای داشتن شهری پاک و زیبا ارتباط و همکاری شهروندان با نیروهای شهرداری بیش از موضوعات دیگر اهمیت داشته و باید برای آگاهی شهروندان در مشارکت و توجه آن‌ها در بخش نظافت و سیما و منظر شهری اطلاع‌رسانی و آموزش بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد.

رعایت قوانین و مقررات در جمع‌آوری پسماند و زباله گام نخست در داشتن شهری پاک خواهد داشت، شهری که امروز برای داشتن اقتصادی پویا بیش از بیش به حضور و ماندگار مسافران و زائران نیاز دارد.

شهروندان می‌توانند با رعایت چند نکته ساده مانند گذاشتن زباله در ساعت‌های مشخص‌شده تأثیر زیادی در نظافت و افزایش کیفیت سیما و منظر شهر داشته باشند.***/

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید