وزیر بهداشت: اومیکرون سرایت بالا اما مرگ و میر کمتری دارد

دکتر بهرام عین‌اللهی روز پنجشنبه در حاشیه گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران افزود: هماهنگی و تمهیدات لازم برای کنترل و پیشگیری از شیوع سویه اومیکرون در کشور اندیشیده شده است و از مردم تقاضا داریم همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، چراکه احتمال خطر از بابت کرونا همیشه وجود دارد و غفلت از این موضوع بازگشت به وضعیت گذشته را در پی دارد.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکنون وضعیت ایران به لحاظ کنترل کرونا در شرایط نسبتا خوبی است و از ۱۰ روز گذشته تاکنون آمار مرگ و میر کرونا در کل کشور ۲ رقمی شده است، هر چند که حتی مرگ یک نفر نیز برای ما اهمیت دارد ونمی توان براحتی از کنار آن گذشت.
وی افزود: این در حالی است که اکنون وضعیت آمریکا و کشورهای اروپایی در خصوص شیوع کرونا بسیار بحرانی است ، بطوری که همین امروز بالای یک میلیون نفر در کشورهایی مثل آمریکا و روسیه تلفات کرونا گزارش شده است.
دکتر عین اللهی افزود: در کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا و انگلستان نیز میزان تلفات کرونا بالا است.
وزیر بهداشت، پوشش فراگیر واکسیناسیون را یکی از دلایل کنترل مطلوب کرونا در ایران دانست و گفت: اکنون ۸۶ درصد جمعیت واجد شرایط ایران دُز اول واکسن و ۷۵ درصد نیز ۲ دز آنرا دریافت کرده اند که در همین جا باید از همراهی و همکاری مردم عزیز و بافرهنگ قدردانی کنیم.
وی تاکید کرد: ما باید به سمتی پیش برویم که بالای ۸۵ درصد جمعیت ایران ۲ دز واکسن کرونا را در کنار رعایت پروتکلهای بهداشتی دریافت کرده باشند.

وزیر بهداشت در بخشی از سخنان خود گفت: بعد از انقلاب موفقیت‌های بزرگی در حوزه پژوهش و سلامت در سطح کشور داشته ایم، بطوریکه اکنون در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی مراکز تحقیقاتی فعالیت دارند.
دکتر عین اللهی افزود: ماموریت گرایی و بومی‌گرایی تحقیقات مورد تاکید است و تلاش بر این است که مراکز تحقیقاتی در جهت حل مشکلات در حوزه سلامت به صورت بومی گام بردارند.
وی بیان کرد: منظور از ماموریت گرایی این است که هر دانشگاه لازم نیست در هر تحقیقی وارد شود بلکه هر مرکز دانشگاهی باید با توجه به مسائل درگیر منطقه خود و امکانات و منابع خاص خود تحقیقات خود را دنبال کند.
عین اللهی تصریح کرد: به‌طور مثال دانشگاههایی که در نزدیک دریا مستقر هستند و دانشگاههایی که در مناطق کویری فعالیت دارند، می توانند تحقیقات کاربردی و خاص خود را در حوزه سلامت داشته باشند.
وی با اشاره به لزوم تولیدگرایی در حوزه سلامت گفت: در حال حاضر برخی از داروها و تجهیزات پزشکی از کشورهای دیگر وارد می‌شود که در این زمینه باید به سمت خودکفایی حرکت کنیم.
عین اللهی افزود: هم اینک سه درصد داروهای مصرفی کشور از خارج وارد می شود و ۹۷ درصد تولید داخلی است و در بخش تجهیزات و لوازم پزشکی نیز ۲۰ درصد تجهیزات وارداتی است و ۸۰ درصد در داخل تولید می گردد که البته در تجهیزات با فناوری بالا میزان واردات از کشورهای دیگر بیشتر است و بین ۵۰ تا ۶۰ درصد موارد را شامل می شود.
گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی کشور دیروز در مشهد آغاز شد که امروز به کار خود پایان می دهد.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید