کد خبر: 359010
۰
۰
نسخه چاپی
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

راهکار اساسی در جلوگیری از ارائه خام پژوهش‌ های علمی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر فرآوری پژوهش، افزایش وجه انضمامی در پژوهش‌های این دفتر و همچنین اهتمام به بازنمایی پژوهش تأکید کرد.

راهکار اساسی در جلوگیری از ارائه خام پژوهش‌ های علمی

به گزارش قم پرس: دفتر تبلیغات اسلامی، حجت ‌الاسلام‌ والمسلمین احمد واعظی در آیین نکوداشت هفته پژوهش و افتتاحیه هفتمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی، با گرامیداشت هفته پژوهش قدردانی از تلاش مدیران، اعضای هیئت‌ علمی، پژوهشگران و کارشناسان عرصه پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: پژوهش در دفتر تبلیغات اسلامی که رکن رکین آن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همچنین بخشی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) است، یک مسیر رشد محسوس دارد و این را نیز، ناظران بیرونی اذعان دارند.
وی بیان کرد: رشد علمی و پژوهشی در دفتر تبلیغات اسلامی تنها رشد کمی نیست و بلکه سال ‌به ‌سال شاهد افزایش حجم تولید و تنوع موضوعی در پژوهش‌ها هستیم و این تعامل با نهادهای علمی دیگر حتی خارج از کشور توسعه ‌یافته است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: انتشار نشریه های دفتر تبلیغات اسلامی به زبان‌های عربی و انگلیسی در دو سال گذشته نویدبخش تعاملی بودن این پژوهش‌ها در عرصه‌های بین‌المللی است و رشد آن در مرهون نیروی انسانی متعهد، عالم و کارآمد است.
وی یکی از دلایل ارتقای پژوهش‌ها در دفتر تبلیغات اسلامی را محصول محور شدن و متعهد شدن به تولید محتوای علمی دانست و گفت: در این راستا همچنین ایجاد قطب ‌های فکری و فرهنگی به رشد پژوهش در دفتر تبلیغات اسلامی کمک کرده و در این زمینه، شاهد افزایش حجم پژوهش ‌ها بودیم که باید بیش از پیش تمرکز بر روی مسائل به منظور برند شدن و مرجعیت علمی مورد توجه قرار گیرد.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین واعظی در بخش دیگری از سخنان خود، ارتقای بیشتر پژوهش و آورده های علمی در دفتر تبلیغات اسلامی را نیازمند توجه به سه راهبرد اساسی دانست و اظهار داشت: این راهبردها شامل جدی گرفتن فرآوری پژوهش، افزایش وجه انضمامی در پژوهش ‌های دفتر و اهتمام به بازنمایی پژوهش است که سبب رشد و شکوفایی بهتر دانش می‌ شود.
وی به موضوع جدی گرفتن فرآوری پژوهش به‌عنوان یکی از راهبردهای مورد توجه در پژوهش‌های مراکز آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، پژوهش ‌ها به شکل سنتی مکتوب و منتشر می ‌شود و خیال می‌ کنیم که این آخر کار است اما این در حالی است که پایان کار نبوده و همانند خام فروشی یک محصول می ‌ماند، بنابراین باید از پژوهش فرآوری و با تولید محتواهایی دیگر آن را به جامعه مخاطب عرضه کرد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه فرآوری محتوایی و راهبردی این است که از پژوهش نتیجه بگیریم تصریح کرد: برخی از این پژوهش‌ ها در بخش‌های مختلف جامعه از جمله قانون‌گذاری، آسیب ‌های اجتماعی، مسائل فرهنگی و بسیاری از عرصه ‌های دیگر می ‌تواند در حل مسائل کلان کشور تأثیرگذار و باید با فرآوری کردن مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از پژوهش‌ های انجام‌ شده در دفتر تبلیغات اسلامی قابلیت تبدیل به فرآوری راهبردی دارد، گفت: احتیاج داریم این کار را نصب ‌العین قرار داده و با گرفتن خروجی راهبردی از پژوهش‌ ها در تعامل و ارتباط با نهادهای مصرف کننده احتمالی آن را در حوزه های مختلف عرضه کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: امروز با توجه به انقلاب رسان‌ه ای زمینه های عرضه بسیار متنوع شده و مجلات ‌زیادی برای ارتباط با مخاطبین وجود دارد که باید بر اساس ذائقه مخاطب پژوهش تولیدی خود را فرآوری کنیم.
وی بیان کرد: همچنین باید آورده دانشی و پژوهشی خود را در قالب ‌جدید فرآوی کرده و مخاطب را نیز به عده ‌ای محدود منحصر نکنیم تا مخاطبان با سرعت و زمان کمتری از دامنه دانشی بهره‌ مند شوند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، راهبرد دیگر پژوهش را تقویت وجه انضمامی پژوهش‌ها دانست و تصریح کرد: باید در تدوین پایان نامه‌ها در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) به سمت مسائل عینی و کاربردی‌ تر که مساله جامعه امروز است، حرکت کنیم و بین پژوهش ‌های بنیادین، هنجاری و کاربردی معطوف به مباحث عینی جامعه تراز ایجاد کنیم.
وی، همچنین به موضوع اهتمام به بازنمایی پژوهش‌ها تأکید کرد و گفت: اگر می‌خواهیم پژوهش ‌های ما بیشتر بازنمایی کند و مخاطبان گسترده ‌تری را در نظر داشته باشد، باید تولید خودمان را فرآوری کرده و به قابلیت‌ های متعدد درآوده و بارگذاری کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: بخشی از این بازنمایی در سایه تعامل حادث می‌ شود و باید با دیگر محافل علمی ارتباط بگیریم و جلسه ها و بینارهای علمی داشته باشیم و مخاطبان گسترده تری داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر به شدت نیازمند داد و ستد علمی با جهان عرب و تسنن هستیم، به طوری که یافته های خودمان را بازنمایی کنیم، افزود: بسیاری از پژوهش‌هایی که در حال حاضر در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و سایر مراکز آموزش علمی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی انجام‌شده، به شدت مورد علاقه و توجه جهان تسنن و نهادهای علمی عرب قرار می گیرد که باید بازنمایی و خودمان را معرفی کنیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه در بازنمایی های پژوهشی باید به موضوع های مشترک برسیم، گفت: باید بدانیم در حال حاضر دغدغه علمی جهان عرب و نسل جدید اخوان المسلمین چیست و بر این اساس، به دنبال تولید پژوهش باشیم.
وی بیان کرد: همچنین باید به بازنمایی پژوهش به‌عنوان راهبرد توجه کنیم که این اقتضائاتی دارد و باید به ‌عنوان مبنای رشد و شکوفایی بیشتر دفتر تبلیغات اسلامی که احتیاج به خلاقیت، نوآوری و ایده پردازی دارد، مورد توجه بخش‌ های مختلف قرار گیرد و ما نیز آماده حمایت هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی همچنین در سخنان خود از مدیران ارشدی که پژوهش و آموزش را در دفتر تبلیغات اسلبامی بر عهده دارند، قدردانی و خاطرنشان کرد: تمام موفقیت ‌های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی محصول برادری و همکاری متعهدانه بین تمام اعضای هیئت‌ علمی و کارشناسان است و از تلاش های آنان قدردانی می ‌کنیم که با توجه به تمام مشکلات مادی متعهدانه و مخلصانه پای کار هستند و رهاوردهای دانشی را تقدیم جامعه می ‌کنند.
براساس این گزارش، هفتمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی که از شنبه 20 آذرماه 1400 در مرکز همایش های غدیر واقع در قم، چهارراه شهدا برگزار شده تا پنج شنبه 25 آذرماه پذیرای عموم علاقه مندان است.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید