کد خبر: 361366
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

چگونه می‌توان از هک شدن وای فای جلوگیری کرد؟

باشگاه خبرنگاران جوان -شاید شما هم پس از راه اندازی و نصب مودم وای فای و روتر، به حفاظت از شبکه وای فای خود اهمیت ندهید، اما محافظت از دستگاه علاوه بر حفظ امنیت آنلاین به دلیل نقش بسیار مهمی که در ایجاد بهترین اتصال ممکن برای کاربران دارد، امری ضروری است.

باید بدانید که برنامه‌ های زیادی وجود دارند که به سرقت و هک شبکه‌ های Wi-Fi کمک می‌کنند، پس باید ایمنی وای فای را افزایش دهید. البته پس از خواندن مراحل امنیتی زیر و انجام آن‌ها، وای فای شما ایمن خواهد شد. این مقاله سعی دارد تا روشی ساده و آسان را برای ایمن سازی اتصال وای فای و جلوگیری از هک و سرقت شبکه در اختیار شما بگذارد.

محافظت از Wi-Fi با خاموش کردن WPS

اول باید بدانیم WPS چیست. این واژه مخفف عبارت Wi-Fi Protected Setup است. این ویژگی در سال ۲۰۰۶ اضافه شد و هدف آن این بود که به جای استفاده از رمز عبور بزرگ برای هر دستگاه، اتصال بین روتر و بقیه دستگاه‌ ها از طریق یک پین ۸ رقمی آسان‌تر شود.

رمزگذاری وای فای

چرا باید WPS را خاموش کنیم؟ به این دلیل که اعداد پین را حتی اگر از قبل نیز تغییر داده باشید به راحتی قابل حدس زدن هستند و این همان چیزی است که برنامه‌ها برای یافتن رمز وای فای به آن تکیه می‌کنند و تا ۹۰% نیز موفق به کشف رمز وای فای می‌شوند.

چگونه می‌توان ویژگی WPS را از داخل روتر غیرفعال کرد؟

با تایپ آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ در مرورگر خود به صفحه تنظیمات روتر بروید. نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید، سپس به پارتیشن اصلی و سپس به WLAN بروید. در این قسمت به تب WPS بروید و علامت چک را از روی آن بردارید یا آن را در حالت OFF قرار دهید و در نهایت ذخیره کنید.

نکته مهم: توجه داشته باشید به صورت پیش فرض User Name و Password مودم باید Admin، Admin (یا با حروف کوچک) باشند، همچنین باید در پشت یا زیر دستگاه نیز قید شده باشد. اگر باز هم نتوانستید وارد شوید، می‌توانید نام (مدل) دستگاه خود را در گوگل جستجو کنید و نام کاربری و رمز عبور مودم خود را پیدا کنید.

نحوه محافظت از وای فای در برابر هک به روشی آسان و ساده
به مرورگر وب خود بروید و آدرس "۱۹۲.۱۶۸.۱.۱" را تایپ کنید تا به تنظیمات روتر خود دسترسی پیدا کنید. نام کاربری و رمز عبور را ارائه دهید و موارد زیر را انجام دهید.

از رمز عبور قوی استفاده کنید

اکثر مردم ترجیح می‌دهند برای مودم وای فای خود از رمزهای عبور کوتاه و آسان استفاده کنند، حتی برخی برای رمز عبور از عنوان فیلم یا شخصیت مورد علاقه خود استفاده می‌کنند تا برای کسانی که با آن‌ها رمز وای فای خود را به اشتراک می‌گذارند، جذاب به نظر برسد.

به یاد داشته باشید که هر چه رمز عبور وای فای آسان‌تر باشد، شبکه شما در برابر هک آسیب پذیرتر است، بنابراین به جای استفاده از رمزهای عبور آسان، توصیه می‌کنیم از رمزهای عبور طولانی‌تر با حروف بزرگ و کوچک و همچنین اعداد و نمادها استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که رمز عبور خود را با کمترین افراد ممکن به اشتراک می‌گذارید.

استفاده از سیستم رمزگذاری ایمن

روترهای قدیمی از سیستم امنیتی WEP استفاده می‌کردند و بعداً مشخص شد که این سیستم دارای آسیب پذیری‌ های زیادی است و هک آن بسیار آسان است.

اما روترهای جدید دارای سیستم امنیتی WPA و WPA۲ هستند که در مقایسه با سیستم قدیمی، ایمن‌تر هستند و همچنین رمزگذاری خوبی را برای شبکه شما ارائه می‌دهند و از شما در برابر هکرها محافظت می‌کنند. مطمئن شوید که گزینه WPA۲ در روتر شما فعال است.

رمزگذاری wpa2 وای فای / نام مودم را تغییر دهید

هک کردن مودم‌ هایی که هنوز از نام شبکه پیش‌ فرض خود مانند D-Link یا TP-Link استفاده می‌کنند آسان است، چون هکرها ابزارهایی دارند که با استفاده از SSID پیش‌فرض شما، قادر به ورود به شبکه شما هستند.

پنهان کردن نام شبکه Wi-Fi

همانطور که اشاره کردیم هکرها می‌توانند از نام شبکه برای کاوش و هک وای فای شما استفاده کنند، بنابراین بهتر است از ویژگی مخفی کردن نام شبکه وای فای استفاده کنید. البته طبیعی است که استفاده از این مودم محدود به کسانی خواهد شد که از شبکه آن استفاده می‌کنند که احتمالا فقط افراد داخل خانه هستند و هیچ کس دیگری از آن اطلاع ندارد. پس این یک ترفند عالی برای ایمن سازی شبکه وای فای نسبت به هک شدن است.

استفاده از Filter for Mac Study برای دستگاه‌های شما

آدرس‌های مک آدرسی هستند که در تجهیزات شبکه دستگاه شما تعبیه شده اند. این نشانی شبیه به آدرس‌های IP است، با این تفاوت که نمی‌توان آن را تغییر داد. برای محافظت بیشتر، می‌توانید آدرس‌های مک همه دستگاه هایتان را به شبکه وای‌فای اضافه کنید و به دیگران اجازه استفاده از شبکه خود را ندهید.

رمزگذاری وای فای

برای انجام این کار، آدرس‌ های مک را در دستگاه‌های خود جستجو کنید. در رایانه، در بخش فرمان‌ها "ipconfig /all" را تایپ کنید. اکنون آدرس مک خود را در مقابل نام "آدرس فیزیکی" خواهید دید. در تلفن خود نیز، آدرس مک خود را در تنظیمات شبکه پیدا خواهید کرد.

حالا به سادگی این آدرس‌ های مک را به تنظیمات رسمی روتر بی سیم خود اضافه کنید. بعد از انجام این کار فقط این دستگاه‌ها می‌توانند به شبکه WiFi شما دسترسی داشته باشند.

شبکه‌های مهمان را خاموش کنید

یکی از ویژگی‌ های مودم این است که می‌توان به اطرافیان چیزی به نام شبکه مهمان داد تا بتوانند بدون نیاز به دریافت رمز عبور از وای فای استفاده کنند، البته اگر از این ویژگی عاقلانه استفاده نشود می‌ تواند خطرناک باشد. بهتر است چنین کاری را انجام ندهید.

مطمئن شوید که یک مودم خوب دارید

این یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از هک شبکه وای فای و اطمینان از امنیت دستگاه است. اگر دستگاه شما خوب باشد، شبکه را در هر جایی که بخواهید پخش می‌کند، می‌توانید به امنیت آن تکیه کنید و آن را با انعطاف کنترل کنید. داشتن دستگاه‌های ایمن و قابل اعتماد که به طور ایمن روی Wi-Fi کار می‌کنند، مهم است پس ارزش آن را دارد که برایش هزینه کنید. پیشنهاد می‌ شود یک دستگاه خوب و با کیفیت تهیه کنید. با این کار شما از شبکه خود برای مقابله با همه تهدیدات در مقابل هک شدن محافظت کرده و کار را برای هکرها دشوارتر می‌کنید.

به طور مداوم نرم افزار روتر را به روز کنید

آپدیت کردن نرم افزار مودم نیز مهم است، زیرا با به‌ روزرسانی‌های جدید، می‌توانید تنظیمات امنیتی جدیدی را برای روتر خود دریافت کنید.

منبع:ایسکانیوز

انتهای پیام/

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس