کد خبر: 361603
۰
۰
نسخه چاپی

درج مجریان ذی‌صلاح در پروژه‌های عمرانی قم برای نظارت بر پیش‌فروش‌ها و کاهش تخلفات

طبق آخرین ابلاغیه‌های دیوان عدالت، درج نام مجری ذیصلاح در احداث ساختمان ضروری است و سازمان نظام‌مهندسی قم نیز درج مجری ذی‌صلاح را در بخش اسکلت از سال‌های گذشته آغاز کرده و هم‌اکنون در حال درج مجری ذی‌صلاح برای تمام پروژه عمرانی است.

درج مجریان ذی‌صلاح در پروژه‌های عمرانی قم برای نظارت بر پیش‌فروش‌ها و کاهش تخلفات

به گزارش قم پرس: امین مقومی امروز با حضور در بیست و سومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری این شورا اظهار داشت: طی سال‌های اخیر آمار صدور پروانه در بحث ساختمان کاهش‌یافته است، اما انتظار می‌رود با آغاز نهضت ملی مسکن این وضعیت به سمت مطلوبیت و بهبودی بیشتر حرکت کند.

به گفته وی، ورود به برخی اقدامات عام‌المنفعه در خصوص تخفیف یا صدور رایگان پروانه در مسکن محرومین، مساجد و حسینیه، موقوفات، مباحث فرهنگی و اموری از این است از ابتکارات مهم سازمان نظام‌مهندسی قم است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان قم عنوان کرد: طبق آخرین ابلاغیه‌های دیوان عدالت، درج نام مجری ذیصلاح در احداث ساختمان ضروری است و سازمان نظام‌مهندسی قم نیز درج مجری ذی‌صلاح را در بخش اسکلت از سال‌های گذشته آغاز کرده و هم‌اکنون در حال درج مجری ذی‌صلاح برای تمام پروژه عمرانی است.

وی با بیان اینکه درج مجری ذی‌صلاح در تمام پروژه عمرانی مانع از پیش‌فروش غیرقانونی و تخلفات ساخت‌وساز می‌شود، گفت: هم‌اکنون ساختمان و مجتمع‌های بسیار زیادی در قم وجود دارد که هیچ‌گونه پایان کاری از نظام‌مهندسی و شهرداری دریافت نکرده‌اند و عمده آن‌ها در پردیسان هستند.

مقومی با اشاره به مسئله تخلفات ساختمانی، تصریح کرد: در حوزه تخلفات ساختمانی و اظهارنظر و نحوه تصمیم‌گیری کمیسیون ماده ۱۰۰ همچنان حرف‌وحدیث‌های زیادی وجود دارد و همچنان بخش زیادی از مشکلات به قوت خود باقی است.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از مشاوران بومی در مبحث ساختمان‌سازی، تأکید کرد: اگر مشاوران بومی در اولویت قرار بگیرند، با توجه به شناخت این افراد از شرایط و ویژگی‌های شهر مقدس قم، پیوست‌های فرهنگی رعایت خواهد شد و آسیب‌های کنونی شهرک پردیسان تکرار نخواهد شد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان قم ادامه داد: این مشاوران غیربومی همچنین به خاطر استفاده از مصالح ساختمانی و نیروهای کار غیربومی به نحوی به صنعت ساختمان‌سازی قم خیانت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه وضعیت ایمنی در برخی احداث ساختمان‌ها در قم مورد تأیید نیست، ادامه داد: با توجه به تأکید دولت بر احداث گسترده مسکن، لازم است تا تعامل و همکاری شهرداری و نظام‌مهندسی در صدور پایان کار، پروانه، نظارت و غیره بیش از همیشه باشد.

مقومی با اشاره به‌ضرورت تشکیل کمیته مشترک بین نظام‌مهندسی ساختمان و شورای شهر قم، اظهار داشت: با تشکیل این کمیته امکان بحث و بررسی هفتگی معضلات و مشکلات ساخت‌وساز و ساختمان فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: صنعت ساختمان نیز مانند سایر حوزه‌ها دچار آسیب واسطه‌گری است و دلال‌های فاقد تخصص با نگاه اقتصادی وارد این حوزه شده‌اند.

وی ادامه داد: حدود ۵ هزار و ۵۰۰ مهندس هم‌اکنون عضو سازمان نظام‌مهندسی ساختمان قم هستند و حدود ۶ هزار مهندس نیز هنوز به عضویت این سازمان درنیامده‌اند.

مقومی در پایان عنوان کرد: با توجه به سهم بزرگ جامعه مهندسین قم در ساخت‌وساز و عمران شهری، از شورای شهر قم درخواست می‌شود یکی از معابر یا میادین شهری را به نام” مهندس” نام‌گذاری نماید.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید