کد خبر: 362257
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

اولویت‌های سرمایه‌گذاری در بندر امیرآباد اعلام شد

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد سعیدنژاد با اشاره به طرح توسعه بندر امیرآباد، ‌فعالیت‌های صادراتی مواد واسطه‌ای معدنی، ترانزیتی غلات، سیستم‌های تأمین آب شیرین و تأسیسات جمع‌آوری و تصفیه مواد زائد‌ را به عنوان دیگر اولویت‌های سرمایه‌گذاری این بندر اعلام كرد.

وی با بیان آنكه بندر امیرآباد به عنوان پایلوت غلات بنادر شمالی كشور مطرح است از احداث سیلوی غلات به عنوان یكی از اولویت های سرمایه‌گذاری در این منطقه خبر داد و گفت:‌ بندر امیرآباد‌ توانایی نگهداری سالانه 120 هزار تن انواع غلات را داراست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: كریدور شمال - جنوب كه بخش مهمی از آن از خاك ایران می گذرد‌ در حال حاضر مهمترین و مناسبترین حلقه ترانزیت كالا بین آسیا و اروپا به شمار می‌رود.

سعیدنژاد با بیان اینكه ‌این كریدور ‌از حوزه اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندرعباس در جنوب ایران متصل می‌شود، اضافه كرد: در داخل خاك ایران كالاها به وسیله حمل و نقل جاده‌ای و یا ریلی به بنادر شمال كشور نظیر بندر انزلی و بندر امیرآباد انتقال می‌یابند و سپس از طریق دریای خزر به بنادر آستاراخان و لاگان روسیه حمل می‌شوند.

** طراحی بندر امیرآباد برای ظرفیت 18 میلیون تن كالا

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان آنكه بندر امیرآباد یكی از بنادر مهم در دریای خزر است، گفت: منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در شرق استان مازندران و فاصله 51 كیلومتری مركز استان قرار دارد، عملیات ساختمانی این بندر از سال 1375 آغاز شد و در سال 1376 با توجه به موقعیت ممتاز و استعداد های بالقوه از سوی شورای عالی مناطق آزاد به عنوان منطقه ویژه معرفی شد.

سعیدنژاد افزود: ظرفیت‌های عملیاتی این بندر در فاز اول 5/6 میلیون تن بوده و برای فاز نهایی با ظرفیت 18 میلیون تن طراحی شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: این بندر دارای پنج اسكله غلات، اسكله رورو كامیون، اسكله شرقی، اسكله جنوبی و اسكله غربی است؛ سه اسكله شرقی، جنوبی و غربی و چند منظوره هستند.

** طرح توسعه بندر امیرآباد

وی تصریح كرد: در حال حاضر طرح‌های توسعه بندر امیرآباد شامل مواردی نظیر «توسعه اراضی بندر از 1060 هكتار به 2120 هكتار»، «ایجاد شهر بندری» و « تطویل موج‌شكن و تعریض دهانه و لایروبی كانال و حوضچه» است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: «احداث ایستگاه تغییر بوژی» و «تغییر ایستگاه شانتینگ‌یارد (‌توقفگاه ریلی) و جانمایی ایستگاه در خارج از محدوده 1000 هكتاری» از دیگر موارد مربوط به طرح توسعه بندر امیرآباد است.

** تكمیل حوضچه شماره 2بندر امیرآباد از منابع داخلی

وی اظهار داشت: در حال حاضر در بندر امیرآباد، حوضچه شماره 2 بندر در دست اجراست كه از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی ساخته می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان آنكه اسكله‌ها، حوضچه‌ها و تأسیسات استراتژیك از منابع داخلی سازمان تأمین می‌شود، اضافه كرد: تمام تأسیسات پشتیبانی اعم از سیلو‌ها، مخازن، انبار‌ها و محوطه‌سازی، توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود.

سعیدنژاد با بیان اینكه تأسیسات زیربنایی، اسكله و برخی از تجهیزات جلویی اسكله بندر توسط سازمان بنادر اجرا می‌شود، ‌گفت: در بندر امیرآباد حوضچه شماره 2 و‌ یكی از اسكله‌های آنجا به بهره‌برداری می‌رسد.

براساس این گزارش، چندی پیش با سرمایه‌گذاری 107 میلیارد ریالی بخش خصوصی، قرارداد ساخت سیلوی نگهداری غلات در بندر امیرآباد به امضاء رسید.

‌این سیلوها در زمینی به مساحت 6 هزار و 764 متر در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد احداث می‌شود و توانایی نگهداری سالانه 45 هزار تن انواع غلات را داراست‌.

اقتصام(1)1108**1558

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس