کد خبر: 362610
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

پژوهش بین‌الملل توان موشکی و پهپادی انصارالله به روایت اندیشکده آمریکایی

انفجارهای گسترده روز دوشنبه (۲۷ دی‌ماه) در شهر ابوظبی امارات متحده عربی تعجب کارشناسان مسائل نظامی و نگرانی مقام‌های این کشور از توانایی انجام عملیات موشکی و پهپادی گسترده و پیچده از سوی انصارالله یمن را به همراه داشت.
انصارالله یمن در واکنش به تحرکات اخیر امارات در همراهی با تجاوز عربستان سعودی به یمن، مجموعه حملات ترکیبی موشکی و پهپادی را علیه شهر مهم و صنعتی ابوظبی انجام داد. در این حملات با استفاده از ۲۰ موشک و ۱۰ پهپاد دو منطقه مهم این شهر یعنی شهرک صنعتی «المصفح» و فرودگاه بین‌المللی آن هدف حمله قرار گرفت.
در این حملات دقیق که تعدادی از تاسیسات و مخازن سوخت شرکت‌های صنعتی و هوایی هدف اصابت قرار گرفت، چند نفر هم کشته شدند. اصابت موشک در نزدیک مخازن شرکت نفت «ادنوک» و انفجار در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی از جمله عملیات‌های انصارالله اعلام شده؛ حتی برخی رسانه‌ها اعلام کردند یک هواپیمای ترابری اماراتی نیز در فرودگاه هدف قرار گرفت.

بی‌توجهی امارات به هشدارهای انصارالله
این حملات در واکنش به افزایش دخالت‌های امارات و تشدید تجاوزهای مشترک این کشور در همراهی با عربستان و آمریکا به یمن رخ داد. حملات ائتلاف سعودی پس از پیروزهای اخیر جنبش انصارالله و نزدیک شدن آن‌ها به شهر راهبردی مارب شدت یافته بود. انصارالله یمن از چندی پیش به امارات در زمینه میزان همکاری با عربستان هشدار داده بود؛ سخنگوی انصارالله از این کشور خواست هر چه سریع‌تر از مداخله در امور یمن دست بردارد در غیراین صورت با اقدام قاطعی روبرو می‌شود.

در چند سال اخیر مشاهده افزایش توان موشکی و پهپادی انصارالله، حاکمان اماراتی را به این سمت سوق داده بود که از سیاست‌های تنش‌آفرین خود و مشارکت پررنگ در ائتلاف علیه یمن عقب‌نشینی کنند و در مانوری سیاسی اقداماتی را برای جلب نظر انصارالله و متحدان آن انجام دهند اما در چند ماه اخیر گویا پس از آنکه امارات نسبت به نتیجه‌بخش شدن رویکردهای دیپلماتیک خود اطمینان یافت، بار دیگر به ریاض نزدیک شد و حملات مشترکی را علیه نیروهای انصارالله ترتیب داد و موانعی را برای مبارزان یمنی در مسیر آزادسازی مارب ایجاد کرد. به نظر می‌رسد امارات و عربستان پیشاپیش، غنایم و سرزمین‌های یمن را نیز بین خود تقسیم کردند.

انصارالله با درک شرایط، هشدارهایی را برای حکام امارات صادر کرده بود. مدتی پیش «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله به امارات توصیه کرد به اقدامات تنش‌آفرین خود ادامه ندهد زیرا اگر این رویکرد ادامه یابد، یمن به عمق خاک این کشور حمله می‌کند.

رژیم صهیونیستی در تیررس انصارالله
حملات اخیر، یک عملیات پیچیده نظامی از سوی انصارالله بوده که دو پیام را به حاکمان امارات متحده عربی منتقل کرد:
۱. نباید با دسیسه سیاسی و ترفندهای خاص، خود را بی‌تقصیر اما منتفع از شرایط یمن بدانند و هر اقدامی برای آن‌ها هزینه به همراه خواهد داشت.
۲. این حملات ترکیبی پهپادی_موشکی نشان داد توانایی نظامی انصارالله فراتر از چیزی است که آن‌ها تصور می‌کنند.

انصارالله پیشرفت‌های زیادی در افزایش برد موشک‌های خود کسب کرده است و اکنون این گروه شلیک به اهداف در اسرائیل یا دیگر کشورهای نزدیک‌تر را در دسترس خود می‌بیند.

چند ماه پیش «موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» در گزارشی نسبت به افزایش توانایی انصارالله یمن هشدار داده بود و با یاد کردن از این گروه یمنی با عنوان «حزب‌الله جنوب» نوشت: انصارالله پیشرفت‌های زیادی در افزایش برد موشک‌های خود کسب کرده و حتی اکنون این گروه شلیک به اهداف در اسرائیل یا دیگر کشورهای نزدیک‌تر را در دسترس خود می‌بیند.

در این گزارش آمده است: چند ماه پیش گروه حوثی یمن با ۱۸ پهپاد انفجاری و ۸ موشک بالستیک، در کنار دیگر سلاح‌ها، خاک عربستان سعودی و تاسیسات انرژی آن تا استان‌های نفت‌خیز شرقی (حدود ۹۰۰ مایلی از نقاط پرتاب) و سواحل دریای سرخ را مورد حمله قرار داد.

طبق نظر این اتاق فکر آمریکایی، حملات حوثی‌ها در حال تبدیل شدن به یک رویداد هفتگی و تکراری است، که وجود و پیشرفت یک صنعت تولید موشک و پهپاد در مناطق تحت کنترل انصارالله یمن را اثبات می‌کند. در این شرایط افزایش بیشتر برد تجهیزات پرتابی، این گروه را قادر می‌سازد تا اهدافی دورتر و جدید حتی در اسرائیل را مورد هدف قرار دهد. این حملات می‌تواند علیه مصر و اردن یا برای نشان دادن تاثیرگذاری در دریای سرخ ( و بر حمل‌ونقل بین‌المللی و زیرساخت‌های کانال سوئز) به کار برده شود. بر اساس این تحلیل، «برنامه‌ریزان نظامی و دیپلمات‌های ایالات متحده باید این مجموعه تهدیدها را در محاسبات آینده خود فراتر از جنگ کنونی یمن لحاظ کنند.»

تعجب کارشناسان از رشد سریع توان نظامی انصارالله
گزارش این اندیشکده در زمینه تکامل موشک و پهپادهای گروه حوثی یمن آورده است که پس از ۶ سال جنگ میزان تکامل توانایی پهپادی، موشکی و راکت‌های کوتاه‌برد آن‌ها از سوی کارشناسان سازمان ملل، دولت آمریکا بسیاری از متخصصان مورد تائید قرار گرفته است. مجموعه ساختار تهاجمی بلند و کوتاه‌برد در سه مرحله تکامل یافته‌اند. همچنین در ابتدا سیستم‌های موشکی و دفاع هوایی حوثی‌ها از دو منبع تامین شد: اتحاد با رئیس‌جمهوری مخلوع علی عبدالله صالح و سپس حمله و کنترل انبارهای نظامی دولت.

عملیات هوایی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ علیه زرادخانه‌های شناخته‌شده یمن، برخی از موشک‌های دوربرد ارتش یمن را نابود کرد و بقیه این زرادخانه نیز تا سال ۲۰۱۷ مصرف شد. حداقل ۶ موشک OTR-۲۱ و ۱۸ موشک FROG-۷ (که انصارالله آن را زلزال نامید) به اهداف نزدیک و استان‌های مرزی جیزان و نجران عربستان سعودی شلیک شدند؛ همچنین تعداد اندکی موشک R-۱۷ ، موشک‌های اسکاد-بی B یا Hwasong-۶ (اسکاد-سی کره شمالی) با بردی تا ۵۰۰ مایل باقیمانده بود که برای حمله به درون قلمروی پادشاهی سعودی استفاده شدند. پایه اصلی موشک‌های دوربرد حوثی‌ها در این دوره موشک قاهر-۱ بود که می‌توانست اهداف زمینی را در حدود ۱۹۰ مایل دورتر البته با دقت اندک و با مواد انفجاری کمتر هدف بگیرد.

انصارالله در مسیر تکامل صنعت موشکی یمن نشان داد با استفاده از این سیستم‌ها، صنعت نظامی کوچک اما موثری را برای خود توسعه داده است.طبق ادعای این اندیشکده آمریکایی، مرحله دوم افزایش توان موشکی یمن توسعه سیستم‌های قاهر-۱ شاخصی از همکاری ایران در مشاوره به نیروهای موشکی حوثی بود، که در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، با توسعه چند سکوی پیشرفته جدید برای پرتاب آشکار شد و ظرفیت گسترده‌ای را برای یمنی‌ها ایجاد کرد.
موشک‌های «قاسف۲»، موشک سوخت جامد «بدر» و سیستم پرتابی «صمد» از دیگر دستاوردهایی بود که با آن یمنی‌ها قادر شدند اهدافی تا برد ۹۰۰ مایلی در عربستان و امارات را هدف قرار دهند. سپس موشک‌های بالستیک «بورکان۲H» و «قیام» نیز در حملات انصارالله مورد استفاده قرار گرفته شد.

طبق این تحلیل، انصارالله در مسیر تکامل صنعت موشکی یمن نشان داد با استفاده از این سیستم‌ها، صنعت نظامی کوچک اما موثری را برای خود توسعه داده است. کارشناسان سازمان ملل ادعا کرده‌اند که انصارالله با کمک خارجی و دریافت موتورهای پهپاد، سیستم‌های هدایت، اجزای مربوط به بخش سوخت در کنار ادغام آن با توان نظامی موجود در داخل یمن و مواد صنعتی وارداتی توسعه یافت. در این روند، انصارالله توانست توانایی حملات موشکی، پهپادی و موشکی طولانی‌ مدتی را برای خود ایجاد کند.
در ارزیابی تعداد حملات انصارالله که از سوی مؤسسه واشنگتن انجام گرفت سرعت حملات انصارالله به‌شدت در حال افزایش است و تنها در ماه مارس ۲۰۲۱ بیشتر از ۷۰ حمله موشکی و ... به سمت عربستان سعودی شلیک شد که نسبت به ماه‌های پیش از آن افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

انصارالله یعنی حزب‌الله جنوب
این اندیشکده آمریکایی همان چندماه پیش، پیش‌بینی‌هایی را در مورد افزایش توان موشکی و پهپادی انصارالله ارائه کرد که اکنون کشورهای جهان به ویژه امارات درستی آن را بهتر درک می‌کنند. بر اساس اعتراف این اتاق فکر، افزایش تدریجی دقت پرتابه‌های یمنی‌ها به سوی دشمنان قابل ملاحظه خواهد بود و اگر سیستم‌های جدید انصارالله بتوانند دقت و برد عملیات را اندکی افزایش دهند، می‌توانند به طور جدی پایگاه هوایی عربستان در خمیس مشیط و محور دفاع از مارب را مختل کنند.

در مرحله بعد، استفاده از پهپادها نیز به حوثی ها اجازه می‌دهد حملات پی در پی و گسترده‌ای را در دریای سرخ و خاک عربستان و حتی علیه کشتی‌ها و سیستم دفاع هوایی عربستان انجام دهند. همچنین توسعه موشک‌های بورکان ۴ می‌تواند بخش‌هایی از جنوب اسرائیل در ۱۱۰۰ مایلی یمن را مورد هدف قرار دهند.
اضافه شدن ۲۰ درصدی برد موشک‌های انصارالله نیز توان فزاینده تهاجمی را به یمنی‌ها خواهد داد. علاوه بر این، استفاده ترکیبی از پهپادهای تهاجمی در کنار موشک‌های کروز -همچون حملات سال سپتامبر ۲۰۱۹ به تاسیسات آرامکو در عمق خاک عربستان- توانایی تهاجمی انصارالله در کل شبه جزیره، اسرائیل و دریای سرخ را گسترش می‌دهد.

اگر حوثی‌ها بر مارب که مرکز انرژی یمن است، تسلط یابند، در عمل در جنگی که از سال ۲۰۱۴ کلید خورد، پیروز شده‌اند.موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک در بخش نتیجه‌گیری تاکید کرد: اگر حوثی‌ها بر مارب که مرکز انرژی یمن است، تسلط یابند، در عمل در جنگی که از سال ۲۰۱۴ کلید خورد، پیروز شده‌اند. با این‌حال انصارالله حتی بدون مارب هم می‌تواند دستاوردهای گسترده نظامی را کسب کند. بنابراین، پیروزی در جنگ یا حتی صلح بدون باخت، حوثی‌ها را به عنوان یک «حزب‌الله جنوبی» جدید در دریای سرخ تثبیت می‌کند که در واقع موجب تحکیم موقعیت حزب‌الله لبنان در دریای مدیترانه هم می‌شود؛ البته این گروه به وسیله زرادخانه رو به رشد از موشک‌های بالستیک و کروز و پهپادهای تهاجمی که در اختیار دارد، کانال سوئز، تنگه باب المندب، کشورهای خلیج فارس، دریای سرخ و شاید حتی اسرائیل را در تیررس خواهد داشت.

این اندیشکده برای مقابله با تهدیدهای انصارالله اقداماتی را توصیه کرد: سخت‌تر کردن شرایط برای عملیات یمنی‌ها، تقویت سیستم‌های هشدار اولیه در دریای سرخ و توجه به همه احتمالات حتی گزینه‌های غیرممکن از جمله پیشنهادها هستند.
بر این اساس واشنگتن باید سیاست خود را در قبال انصارالله بررسی و اهداف آینده آن‌ها را نه تنها در قبال نیرو و تأسیسات ایالات متحده در منطقه، بلکه نسبت به اسرائیل، کشتیرانی بین‌المللی، عربستان سعودی، ایران و حزب‌الله در نظر داشته باشد. این گروه بدون توجه به چگونگی پایان درگیری یمن و عربستان در آینده دشمن ایالات متحده خواهد بود، بنابراین کاخ سفید باید به فکر راهبرد مهار آن باشند.

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/yemens-southern-hezbollah-implications-houthi-missile-and-drone-improvements

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس