کد خبر: 362835
۰
۰
نسخه چاپی

خشکسالی، دریاچه نمک قم را به معضلی زیست محیطی تبدیل می‌کند

محسن اروجی روز یکشنبه در «نشست علمی آموزشی آلودگی هوا، اثرات بهداشتی و چالش‌های اجرای قانون هوای پاک در استان قم»، افزود: برخلاف بسیاری از کلان‌شهرهای کشور، هوای شهر قم به دلیل اقداماتی که صورت گرفته یا مقاومت‌هایی که در کارگروه‌های مختلف بوده است، وارد فازهای بسیار آلوده نشده است.

وی با بیان این‌که روزهایی که در کلان‌شهرها بسیار آلوده است، هوایی به نسبت خوب در قم داریم، اضافه کرد: در شهر قم منابع آلوده‌کننده چندانی نداریم، ولی تعداد روزهای آلوده نسبت به سال‌های قبل ۲ برابر شده است.

وی با اشاره به انواع آلودگی هوا در شهر قم، خاطرنشان کرد: آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی و صنعت و آلودگی‌های گردوخاک ۲ نوع آلودگی هواست که در شهر قم با آنها مواجه هستیم.

اروجی ادامه داد: در نیمه اول سال از اردیبهشت‌ماه تا اوایل خبرنگارماماه وزش بادها در استان قم به طور عمده از شرق به غرب و در نقاطی که بیشترین بیابان و دریاچه نمک قرار دارد، اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: اگر خشک‌سالی به این صورت ادامه یابد، دریاچه نمک به معضلی برای کشور تبدیل و مشکلاتی همانند معضلات دریاچه ارومیه را باعث می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری نشست‌های علمی و بررسی راهکارهای علمی، معضل دریاچه نمک حل شود.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران قم، آلودگی‌های صنعتی نیز در شهر قم به طور عمده در ۶ ماه دوم سال در بازه زمانی ۱۵ آذرماه تا پایان دی‌ماه اتفاق می‌افتد.

وی گفت: آماری از میزان افزایش تعداد بستری‌های مرتبط با آلودگی هوا نداریم و از دانشگاه علوم پزشکی انتظار می‌رود در این زمینه تحقیق و بررسی داشته باشد.

وی افزود: از بیمارستان‌ها و جامعه پزشکی نیز انتظار می‌رود بررسی بیشتری در این زمینه داشته باشند تا خلاهای موجود رفع شود.

اروجی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری نشست‌های علمی بتوان دستاوردهای خوبی در راستای اجرای قانون هوای پاک داشته باشیم که منجر به جامعه سالم شود و روزهای آلوده کاهش یابد.

مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت قم نیز در این نشست گفت: در سال جاری در استان قم ۶ روز بسیار ناسالم و ۹ روز خطرناک از نظر آلودگی هوا ثبت شده است.

نرگس جعفری افزود: سال گذشته ۷۱ روز به‌عنوان روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۸ روز نیز روز ناسالم و پرخطر اعلام شد.

وی با تاکید بر این‌که باید با تدابیر اندیشیده شده روزهای سالم را افزایش دهیم، گفت: آلودگی هوا ناشی از آلودگی‌های صنعتی نام‌گذاری می‌شود و روزهایی نیز ناشی از آلودگی زیست‌محیطی است.

وی افزود: خارج کردن صنایع از نزدیک شهر و کم کردن تعداد صنایع آلاینده از جمله اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی هواست، ولی انتظار می‌رود اقدامات بهتری نیز انجام شود.

جعفری با اشاره به ضرورت کاهش استعمال دخانیات میان اقشار مختلف جامعه، تصریح کرد: قانون جامع کنترل دخانیات که سال‌هاست نوشته شده، ولی اجرا نمی‌شود که امیدوارم قوانین مرتبط به دخانیات بیشتر و بهتر اجرایی شود.

آلودگی هوا و مسئولیت های اجتماعی،‌ پیامدها و جنبه‌های آلودگی هوا، آلودگی هوا در محیط‌های بسته، بیماری تنفسی و ارتباط با آلودگی هوا از جمله مباحثی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید