کد خبر: 362905
۰
۰
نسخه چاپی

مذاکرات پیشرفت‌ خوبی داشته است همه پذیرفته اند که آمریکا نباید دوباره از توافق خارج شود

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار سیاست خارجی ایرنا سعید خطیب زاده در نشست خبری در مورد آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات ایران با ۱+۴ در وین اظهار داشت: آنچه امروز در وین امروز شاهدش هستیم، پیشرفت گفتگوها در مسیر درست است. ما در چهار حوزه که اسنادی برای گفت و گو و مذاکرات داریم، پیشرفت های خوبی داشتیم. در برخی اسناد میزان اختلافات کمتر شده و پرانتزها کمتر شده است.

وی اضافه کرد: موفقیت بزرگ این بود که بسیاری از ایده هایی که جمهوری اسلامی از جمله در حوزه تضامین مطرح کرده بود، تبدیل به کلمات شدند. مهم این است که همه اطراف مذاکرات در وین پذیرفته‌اند که نباید آنچه در سال‌های گذشته با خروج غیرقانونی ایالات متحده اتفاق افتاد، تکرار شود. لذا اصل اینکه تضامین باید اندیشیده شود مورد توافق همه بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما ایده‌های کاملا اجرایی و عملیاتی را با واقع‌نگری در وین ارائه کردیم و فکر می‌کنیم ایده‌های ما امکان گفت و گو را در حوزه تضامین فراهم آورد. البته طبیعی است که ما در فضای رسانه آنچه در پشت درهای بسته مذاکره می‌شود را مجدد مذاکره نمی کنیم.

خطیب زاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در وین هست برای اینکه توافقی پایدار و قابل اتکا به دست‌آید و برای همین هم مسیر اخذ تضامین مسیر بسیار مهمی است.

وی همچنین در خصوص اظهارات اخیر رابرت مالی درباره پیش شرط مذاکرات گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته است. طرح این موضوعات اگر برای مصارف داخلی و رسانه باشد از آن عبور می کند وگرنه پیام و قطعی آن همواره این بود که مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است و نباید با اظهارات پیچیده، آن را پیچیده‌تر کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اتباع زندانی در دو کشور اظهار کرد: در خصوص وضعیت اتباع جمهوری اسلامی ایران در ایالات متحده ما از روز اول به خاطر موضوعیت انسانی این داستان نگرانی‌های خود را مطرح کردیم . چه به صورت مستقیم چه غیر مستقیم.

وی اضافه کرد: این موضوع چه پیش از این مذاکرات و چه همراه با این مذاکرات در دستور کار ما بوده ولی طبیعی است که دو مسیر مختلف هست. اگر ایالات متحده به توافقاتی که از قبل هم انجام داده بود، پایبند باشد این موضوع انسانی در کمترین زمان قابل حل است.

خطیب زاده یادآورشد: برخلاف اتباع ما که در ایالات متحده به بهانه واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی فراسرزمینی و غیر موجه ایالات متحده بر ضد مردم ایران گروگان گرفته شده اند و امروز برخی از آنها در شرایط غیر انسانی نگهداری می‌شوند. برخلاف آنها کسانی که در ایران زندانی هستند قوه قضائیه کاملاً اتهاماتشان را اعلام کرده و جرائمی مرتکب شدند که در دادگاه صالحه مراحل آن طی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر تاکید کرد: این دو مسیری است که از هم جداست ولی اگر اراده در طرف مقابل باشد در هر دو مسیر این امکان را داریم در کمترین زمان ممکن به توافق قابل پایدار برسیم و قابل اتکا برسیم.

وی همچنین در مورد پیشنهاد رابرت مالی در مورد مذاکرات وین و شروع به کار شرکت‌های آمریکایی در تهران گفت: برجام به خوبی نشان می‌دهد که این آمریکا بود که تمامی شرکت‌ها و کمپانی‌های آمریکایی را تحریم کرده که وارد ایران نشوند و اگر خواهان حضور شرکتها در ایران هستند، تحریم شرکت‌های خود و تحریم های اولیه را بردارند. این تصمیم یک طرفه است که باید خودشان بگیرند و ربطی به ایران ندارد.

خطیب‌زاده همچنین در مورد توافق موقت که از سوی برخی از رسانه‌ها مطرح شد، گفت: ایران به دنبال توافق پایدار و قابل اتکا است و چیزی را کمتر از آن نمی پذیرد.کیفیت توافق برای ما مهم هست و نه چیزی کمتر و نه چیزی بیشتر.

وی تاکید کرد: توافق موقت هیچ وقت در دستور کار ایران نبوده است و ما ضرورت جدی برای رسیدن برای توافق کیفی و محتوایی داریم و امیدوارم واشنگتن این ضرورت را متوجه شده باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در مورد تحولات اخیر یمن افزود: آنچه که در یمن اتفاق می‌افتد، ترادژی انسانی است. ایران همواره در کنار مردم یمن است تا صدای آن‌ها به گوش مردم جهان برسد و همواره تلاش کردیم تا به فرایند گفت و گوهای یمنی- یمنی کمک کنیم.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره رزمایش چین، ایران و روسیه اظهار کرد: هدف رزمایش مرکب که با شرکت واحدهای مختلف نیروهای ایران و واحدهای متناظر از چین و روسیه، برگزار شد، صلح و ثبات در منطقه بود و مسیر تعاملات ایران با روسیه و چین در حال گسترش است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ایجاد چالش‌ها توسط آمریکا در وین گفت: در حوزه راستی آزمایی پیشرفت های بیشتری نسبت به تضامین بوده است. موضوعات بسیار مهمی در مورد راستی آزمایی باقی مانده است و باید تصمیمات اساسی در این خصوص گرفته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درخصوص عکس منتشر شده توسط اولیانوف در مورد پیشرفت مذاکرات وین گفت:مذاکرات در مسیر مشخص و گفت‌وگو های روشن و دستور کار دقیق در حال انجام است. اگر طرف مقابل اراده لازم را از خودش نشان بدهد گفت‌وگوها در زمان خودش به نتیجه می‌رسد.

خطیب زاده همچنین در مورد گفت وگو های بین افغانی گفت: ایران موافق گفت‌وگوهای بین الافغانی بوده است و تهران به طور جدی به دنبال این است که گفت‌وگوها به نفع مردم افغانستان باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در مورد حق رای ایران در سازمان ملل و بدهی کره جنوبی گفت: بدهی کره جنوبی به ایران همچنان پرداخت نشده است و باقی مانده است، آنچه که در حال اتفاق افتادن است پول مردم ایران است که نزد بانک‌های کره در امانت هست. از طرفی بخشی از پول ما از طریق کره جنوبی به دلیل شرایط اضطراری به سازمان ملل منتقل شده است.

ادامه دارد

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید