کد خبر: 363024
۰
۰
نسخه چاپی

۱۵ فروردین مهلت ارسال آثار به جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع)

به گزارش خبرنگار مهر نشست خبری دومین جشنواره رسانه بین‌المللی امام رضا (ع) صبح امروز سه شنبه پنجم بهمن ماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست محسن هوشمند دبیر اجرایی گفت: در مجموعه آستان قدس رضوی گروه‌های مختلفی از مردم به فراخور شغلشان مشغول خدمت هستند. یکی از گروه‌هایی که سال‌های سال مشغول فعالیت‌های مثمر ثمر بوده‌اند، اهالی رسانه هستند که این گروه از طریق رسانه‌های خود به نشر و گسترش تولیدات رسانه‌ای با سیره رضوی مشغولند.

هوشمند ادامه داد: بر همین اساسی پویشی را امسال با عنوان «همه خادم الرضاییم» برگزار کردیم تا همگان خود را زائر امام رضا (ع) قرار دهند.

وی با اشاره به اولین دوره جشنواره رسانه بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: در اولین دوره سه بخش رسانه‌های خبری و تحلیلی، مجازی، تصویری، ۲۵۰۰ اثر به جشنواره ارسال شد و امسال نیز در دومین جشنواره تغییراتی را در فراخوان شاهد بودیم.

دبیر اجرایی با اشاره به چهار محور موضوعی این جشنواره گفت: چهار محور که با تاکید بر سیره رضوی، آموزه‌هایی مانند زیارت رضوی مورد بحث قرار گرفته همچنین موقوفات رضوی، خدمت رضوی و کریمانه در سیره امام رضا (ع) مطرح شده است.

هوشمند گفت: ۸ حوزه فعالیت رسانه‌ای در ۶ سرفصل طراحی شده و مطبوعات، خبرگزاری‌ها، عکس و گرافیک، پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی جز این هشت بخش هستند.

وی با اشاره به بخش مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: گزارش، مصاحبه، سرمقاله، یادداشت، رسانه‌های صوتی و تصویری، پویانمایی و موشن گرافی، گزارش خبری رادیویی و تلویزیونی را در این بخش پیش بینی کرده ایم. در بخش بین‌الملل نیز گزارش خبری، مستند، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و عکس محورهای این حوزه هستند.

دبیر اجرایی جشنواره با اعلام مهلت آثار گفت: فعالان رسانه‌ای تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ با مراجعه به سایت جشنواره امام رضا (ع) به نشانی mediafest.razavi.ir می‌توانند از فرصت شرکت در این جشنواره بهره مند شوند. اختتامیه این جشنواره نیز در دهه ولایت سال آینده برگزار خواهد شد.

هوشمند در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر بازه زمانی شرکت آثار گفت: تمامی آثار در همه بخش‌های خبری از سال ۱۳۹۹ قابل شرکت در این جشنواره خواهد بود و علاقه مندان می‌توانند در آنها شرکت کنند. همچنین در هر بخش و رشته سه نفر تقدیر و تجلیل خواهند شد. همچنین جایزه‌های این جشنواره کمک هزینه سفر به مشهد مقدس و اهدای نقدی خواهد بود.

۱۵ فروردین مهلت ارسال آثار به جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع)

به آثار مرتبط با حاج قاسم توجه ویژه ای خواهد شد

سپس اکبر نصراللهی دبیر علمی جشنواره گفت: دو بخش امسال اضافه شده که رسانه‌های بین‌الملل و پایان نامه‌ها و مقالات امسال در بین محورهای جشنواره قرار گرفته‌اند. پیش بینی می‌کنیم امسال پایان نامه‌های مربوط به سال جدید را نخواهیم داشت، به همین دلیل رساله‌ها و پایان نامه‌هایی که در پنج سال گذشته دفاع شده و مرتبط با فرهنگ رضوی است، شرکت داده خواهد شد. ما باید از ظرفیت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها استفاده کنیم تا در تدوین الگوهای فرهنگ و سیره رضوی گام مهمی برداریم.

نصراللهی با اشاره به ترویج مکتب حاج قاسم گفت: از آنجایی که حاج قاسم سلیمانی خادم واقعی امام رضا (ع) بودند، امسال تصمیم گرفتیم تا به آثار مرتبط با حاج قاسم در کنار بخش‌های دیگر توجه ویژه داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های این جشنواره استفاده از داوران با سابقه و اندوخته‌های علمی و برجسته کشور است.

نصراللهی به سه ویژگی مهم در این جشنواره اشاره کرد و گفت: خادمان فرهنگ رضوی باید صادقانه، سریع و صریح پیام‌های ناب اسلامی را تولید و از هم سبقت گیرند. پیام‌هایی که منبعث از فرهنگ رضوی، عشق، بندگی، گفتگو، تفکر، آزاد اندیشی است.

وی یکی دیگر از این پیام‌های این جشنواره را مقاومت عنوان و تصریح کرد: افراد عادی با کمترین امکانات از مناطق مختلف جهان در کنار افراد حرفه‌ای می‌توانند در ترویج فرهنگ رضوی فعالیت کنند. مخاطبان این جشنواره شرکت کنندگان متفاوتی هستند. آنان عاشقان، مدافعان و سفیران شیعیان در دنیا هستند و این جشنواره با این ویژگی‌ها می‌تواند گوی نوربخشی برای رسانه‌های دینی باشد تا حقایق را تولید و منتشر کرده و راهبردهای واقع نمایانه را اتخاذ کنند.

وی با اعلام اینکه خبرها در حوزه‌های دینی کم و بیشتر مناسبتی است، گفت: این حجم از خبرهای دینی نمی‌تواند بازدارندگی در مقابل رسانه‌های دیگر داشته باشد. هر فعالیت رسانه‌ای آغازش خبر است. متأسفانه تولید خبر دینی ما از تولید خبر کشور ترکیه کمتر است و بنابراین باید شاخص‌هایی را مدنظر قرار دهیم و سوژه‌های اختصاصی و زوایای پنهان مسائل دینی را در نظر بگیریم.

۱۵ فروردین مهلت ارسال آثار به جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع)

جشنواره امام رضا (ع) عرصه جهاد تبیین است

حمیدرضا مقدم فر عضو هیئت علمی جشنواره امام رضا (ع) گفت: امروز حرم امام رضا (ع) و آستان قدس رضوی کانون و مرکز نشر معارف اسلامی و تشیع است. اهمیت این جشنواره با توجه به این موضوع شناخته و رصد می‌شود. چرا که این حرم یک زیارتگاه به تنهایی نیست بلکه پناهگاهی همه جانبه برای مردم است. این جشنواره با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری عرصه جهاد تبیین است. همکاران رسانه‌ای با توجه به فرم‌های خبری حضوری جهادی خواهند داشت و در قالب فرم‌های مختلف به تبیین معارف قرآنی دینی و تشیع می‌پردازند.

مقدم فر ادامه داد: امروز دشمنان رسانه‌ای با جنگ ادراکی به افکار عمومی حمله کرده و آنها را از معارف اهل بیت دور می‌کنند. ما می‌خواهیم با حضور در این جشنواره با دشمن مبارزه کنیم.

وی با اعلام اینکه شهید سلیمانی افتخارش خادمی امام رضا (ع) بود، گفت: حاج قاسم سلیمانی در عرصه جهاد سخت و دفاع از حرم عالی‌ترین مقام را داشت. همچنین در عرصه جهاد تبیین نیز موفق بود و سخنان و سخنرانی‌های وی به عنوان راهبردهایی برای تبیین شمرده می‌شد.

وی افزود: شرکت در این جشنواره مانند سایر جشنواره‌ها رقابت نیست بلکه به نوعی خادمی امام رضا (ع) است و شرکت کنندگان فعالیت خود را به حساب خدمت بگذارند و بدانند که وارد جهاد عرصه تبیین شده اند و چه خوب که جهاد خود را از حرم امام رضا (ع) آغاز می‌کنند.

۱۵ فروردین مهلت ارسال آثار به جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع)

شاخص‌ها و معیارهای جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع)

عبدالکریم خیامی از اعضای هیئت علمی جشنواره به بیان سخنانی پرداخت و گفت: در حال حاضر تلفن همراه و قلم در دسترس همگان است و همه مردم می‌توانند در این جشنواره حضور یابند. موضوع و زاویه دید در ساحت امام رضا (ع) و تولید اثر رسانه‌ای می‌تواند بسیار شاخص باشد. گاهی اوقات موضوعی رسانه‌ای شده و گاهی موضوع جدید است. اما موضوع نحوه ورود و پرداخت زاویه دید بدیع و تازه است و هر دو می‌تواند ارزشمند و قابل اهمیت باشد. به رغم تصور اولیه بسیار موضوعات پرداخته نشده و فراوان وجود دارد که به زوایای پنهان آن توجه نشده است.

وی روایت را از دیگر شاخصه‌های این جشنواره دانست و تصریح کرد: روایت داشتن ویژه فیلم و سریال نیست. یک خبر هم می‌تواند روایت داشته و توصیفی بی نظیر را ارائه کند.

خیامی با تأکید بر اینکه آثار جشنواره محدود به جغرافیای مکانی نمی‌شود، اظهار داشت: جغرافیای فیزیکی آستان مقدس در این جشنواره مدنظر نبوده و نیست بلکه در کوچه و پس کوچه‌های هر شهری می‌توانیم دلدادگی‌هایی از خدمت گذاری به امام هشتم را پیدا کرده و آن را جهانی کنیم.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید