کد خبر: 363028
۰
۰
نسخه چاپی

مشكلی در روند فعالیت سدهای قم وجود ندارد

احمد حاجی حسینی مسگر پنجشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بر اساس آخرین وضعیت انتقالی آب از سرشاخه ها و سدهای مسیر سامانه انتقال به قم، سد گلپایگان با حجم 27، سد 15 خرداد با حجم 42.76 و سد كوچری با حجم 75.78 میلیون مترمكعب ذخیره آبی بدون هیچ مشكلی فعالیت می كنند.
وی بیان كرد: تخلیه آب سر ریز از سدكبار نیز بدون هیچ مشكل و تهدیدی به رودخانه های پایین در جریان است.
وی ادامه داد: تا این لحظه هیچ خطری سدهای استان قم را تهدید نمی كند و همه چیز تحت كنترل است، همچنین تمهیدات لازم برای مواجهه با حجم گسترده آب ناشی از بارندگی های روزهای آینده نیز اندیشیده شد و مشكلی وجود ندارد.
سد كوچری در هشت كیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه 1395با هدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرك پردیسان قم به طور رسمی به بهره برداری رسید.
برای تنظیم آب انتقال یافته از حوضه دز، در پایین دست سد گلپایگان، سد كوچری با ارتفاع 73 متر از كف و 96.5 متر از پی، با حجم بدنه 5.2 میلیون مترمكعب و با حجم مخزن 207 میلیون مترمكعب ساخته شد.آب ذخیره شده در سد كوچری توسط خط لوله ای به طول 108 كیلومتر به تصفیه خانه «دودهك» و از آنجا توسط خط لوله ای به طول 72 كیلومتر به شهر قم می رسد.
سد 15 خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله 5 كیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداكثر ارتفاع از كف رودخانه 30.54 متر و ارتفاع از روی پی 96 متر، طول تاج 320 متر و عرض آن در تاج 10 متر است. حجم آب مفید آن 165 میلیون متر مكعب می‌باشد. این سد به وسیله آبهای جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می شود.
سد قدیمی كبار در دشت كبار در نزدیكی زنبورك روستای خورآباد از توابع بخش كهك قم قرار دارد، بخش كهك درجنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم 30 كیلومتر است.
بارندگی شدید از یك شنبه شب هفته جاری در قم آغاز شد و تا روز ششم فروردین ماه ادامه داشت و طبق اعلام اداره كل هواشناسی این استان، بارش در برخی ساعت ها در ارتفاعات استان بویژه در بخش كهك به صورت برف بود. مدیریت بحران قم نیز در اطلاعیه ای، نسبت به احتمال سیلابی شدن مسیل ها و آبگرفتگی معابر به دلیل ناپایداری وضعیت جوی استان طی روزهای دوشنبه و سه شنبه(پنجم و ششم فروردین) هشدار داد بود.
طی دوشنبه و سه شنبه هفته جاری بیش از 40 میلیمتر باران درقم بارید.
7405/ 6133/

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید