کد خبر: 363091
۰
۰
نسخه چاپی
کارشناس معارفی حرم بانوی کرامت:

تنها راه نجات از مشکلات روانی پناه بردن به دین است

کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت تنها راه برون رفت از مشکلات حاد کنونی را پناه بردن به دین دانست و گفت: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از کودکی عبادت خدای متعال را در روح و روان فرزندانش تثبیت کرد و از آغازین روزهای زندگی آنها را برای کسب معارف الهی آماده کرد.

  تنها راه نجات از مشکلات روانی پناه بردن به دین است

به گزارش قم پرس: پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، همتی کارشناس حرم مطهر بانوی کرامت پیش از ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه (س) حرم بانوی کرامت با بیان اینکه انسان برای رسیدن به رشد و تعالی باید ظاهر و باطن خود را باهم هماهنگ کند، اظهار کرد: تربیت انسان‌ها ازدرون آغاز می‌شود و باورها و معیارهای فکری او را تصحیح می‌کند.

وی افزود:اصالت و کیفیت رفتارها بر اصلاح باطن و درون استوار است و چه بسیار رفتارهایی که در ظاهر انسانیست ولی با انگیزه‌های خودخواهانه و غیرانسانی صورت می گیرد؛ به طور مثال انفاق رفتاری خدا پسندانه است اما اگر با منت و تحقیر دیگران باشد رفتاری غیرانسانی است.

این استاد حوزه اظهار داشت: سلامت روان به معنای تعادل و انسجام فراگیر در همه ابعاد جسمانی و نفسانی انسان است که تعقل و اندیشیدن، آگاهی، هدف، انصاف، عدالت، امانتداری، حقیقت‌جویی، تسلیم در برابر رشد مستمر و آرامش از نشانه‌های آن است و در مقابل دنیاطلبی، ظلم، ضعف اراده، سستی، اضطراب، ترس، خودپسندی، حسد و کینه‌ورزی ازنشانه‌های آن است.

وی افزود: روح و جسم هر یک برای خود سلامتی و بیماری مخصوصی دارد و بیماری یکی از آنها سبب بیماری دیگری می‌شود.

همتی تصریح کرد: امام علی علیه السلام در خصوص تاثیرگذاری متقابل روح وبدن فرمودند «هرکس نفس بزرگوار دارد عواطفش افزون می شود و آن کس که عواطفش زیاد باشد دوستانش زیاد می شوند».

وی اصلاح درون را برای تصحیح دریافت‌های فکری در دین اسلام بسیار مهم دانست وعنوان کرد: اسلام وجود آدمی را متشکل از دو بعد روانی و جسمانی معرفی می کند و سلامت هر یک را در گرو سلامت دیگری و متأثر از آن می‌داند.

کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به راهکار سلامت روح و روان انسان خاطرنشان کرد: تنها راه برون رفت از مشکلات حاد کنونی که منشاء آن صنعتی شدن زندگی بشر و درگیر شدن با انواع بیماری های روحی و روانی دین است.

وی افزود: فطرت پاک بشر پیوسته به دنبال شناخت و باور حضور خداوند در لحظات زندگی است.

همتی با بیان اینکه روح سالم در بدن سالم است، ابرازداشت: پژوهش‌های علمی نشان داده که ریشه و علت بسیاری از ناتوانی‌های جسمی در نابسامانی‌های فکری وعاطفی است بنابراین سلامت جسم و روح تا حد زیادی به هم پیوسته است و انسان سالم کسی است که از هر عیب و نقصی سالم باشد.

وی تصریح کرد: رابطه مستقیم بین سلامت جسمی و روحی باعث شده تا بهره‌مندی از بهداشت روان تأثیر مثبتی بر سلامت جسم گذاشته و بستر مناسبی برای رسیدن به امنیت درون و سلامت ذهن فراهم سازد.

کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر لزوم الگوپذیری مادران از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در تربیت فرزند، خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از کودکی عبادت خدای متعال را در روح و روان فرزندانش تثبیت کرد و از آغازین روزهای زندگی آنها را برای کسب معارف الهی آماده کرد.

وی رسیدگی به نیازهای جسمانی و عاطفی فرزندان را یکی دیگر ازمؤلفه‌های مادری در سیره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دانست و گفت: حصرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در پرورش جسم و سلامت روح فرزندان خویش از هیچ کوششی دریغ نکرد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید