کد خبر: 363270
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

احداث ۱۵۰ هزار واحد مسکن اجاره‌ای

به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «محمود محمودزاده» با اشاره به اینکه ۶ راهبرد برای اجرای قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) طراحی شده است، افزود: اولین راهبرد این است که ساخت و ساز فعلی مسکن کشور که توسط بخش خصوصی سالانه بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار واحد است، ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: دومین راهبرد، تحریک تقاضا در بافت فرسوده است. در شرایط فعلی بیش از ۱۴۴ هزار هکتار بافت فرسوده مصوب در کشور داریم که این‌ها مسائل ویژه‌ای از جمله ناپایداری را در کشور به همراه دارد. راهبرد سوم، ساخت واحدهای مسکونی برای دهک‌های اول تا سوم و در استطاعت خانوارهای این دهک‌هاست که مقرر شده این بخش با حداکثر حمایت دولت ساخته شود که نقطه کانونی طرح نهضت ملی مسکن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: راهبرد چهارم ساخت مسکن برای دهک‌های متوسط با حمایت نسبی دولت است. راهبرد پنچم احداث واحدهای مسکونی روستایی است. راهبرد دیگر موضوع مسکن اجاره ای است که برای اولین بار در کشور، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی اجاره‌ای احداث خواهد شد.

احداث ۱۵۰ هزار واحد مسکن اجاره‌ای و عرضه آن به بازار

محمودزاده تصریح کرد: در خصوص مسکن اجاره‌ای، دولت زمین و امکانات در اختیار می‌گذارد و واحدهای مسکونی اجاره‌ای توسط شهرداری‌ها و بخش خصوصی احداث و به بازار عرضه می‌شود. این نوع از ساخت و ساز، یک نوع ساختارسازی جدید است. این واحدها با حمایت‌های دولتی از جمله زمین، تسهیلات ارزان‌قیمت و خدمات تعریف شده که نرخ آنها کنترل شده است و می تواند قیمت تمام شده واحدها و یا اجاره واحدها را کنترل کرد.

آغاز احداث اولین‌ واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن در اردبیل

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از روز گذشته عملیات اجرایی اولین پروژه‌های نهضت ملی مسکن در اردبیل با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد، اعلام کرد: واجدان شرایط باید چهار شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از ابتدای پیروزی انقلاب را در حوزه مسکن، داشته باشند.

محمودزاده گفت: بانوان مجرد بالای ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند.

وی گفت: افرادی که مالکیت خصوصی داشته باشند نمی‌توانند از مزایای نهضت ملی مسکن بهره‌مند شوند.

مکانیابی ۱۰ هزار هکتار زمین برای اجرای نهضت ملی مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این اطمینان را به متقاضیان می‌دهیم که برای سال نخست، ۱۰ هزار هکتار زمین توسط همکاران ما در سراسر کشور، مکانیابی و ایجاد شده است. به همین دلیل نیز در سراسر کشور از چهارشنبه (۲۸ مهر)، ثبت‌نام در سامانه قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن saman.mrud.ir ) شروع شده است.

محمودزاده در خصوص تامین زمین در شهر تهران، اعلام کرد: تامین زمین در کلانشهرها با دو راهبرد طراحی می‌شود. نخست آنکه بند اول و دوم سیاست های اعلام شده که شامل تسهیلات مدیریت شده و ارزان‌قیمت دولتی است که به بافت های فرسوده و بافت‌های شهری اختصاص می‌یابد. همچنین واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید و شهرها و شهرک‌های حاشیه شهرهای مادر که تقاضا وجود دارد احداث ‌می‌شوند.

وی اعلام کرد: متقاضیان می‌توانند در سامانه ثمن در بخش نهضت ملی مسکن، مشخصات خود را درج کنند. به متقاضیان یک ماه فرصت ثبت نام داده شده است و در این مرحله در ۴۸۰ شهر کشور ثبت نام انجام می‌شود.

به گفته وی، بر اساس برنامه‌ریزی‌ها واجدان شرایط باید در ۵ مرحله واریز وجه داشته باشند و تسهیلاتی که به نام متقاضیان است به حساب مسدودی متقاضیان واریز خواهد شد. از آن محل نیز در اختیار سازندگان قرار می گیرد تا پروژه را شروع و تمام کرده و تحویل متقاضیان بدهد.

تامین ۸۰ درصد هزینه ساخت دهک‌های اول تا سوم با تسهیلات

محمودزاده در خصوص پیش‌بینی قیمت ساخت واحدهای جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) اعلام کرد: تسهیلاتی که پیش‌بینی شده و از سوی وزارت راه و شهرسازی نیز اعلام شده، متفاوت است. در این طرح، برای اولین بار میزان تسهیلات و سود تسهیلات به شکل هوشمند و با توجه به توان مخاطب تنظیم شده است. بدین معنا برای دهک‌های مختلف از جمله دهک اول تا سوم، حدود ۸۰ درصد قیمت تمام شده مسکن را به صورت تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد قیمت ساخت مربوط به مصالح و ۳۰ درصد دستمزد است، اعلام کرد: تلاش دولت این است که با مدیریتی که در حوزه مصالح و خدمات انجام می‌دهد، مصالحی ارزان تر به این پروژه‌ها تخصیص داده شود. پیش‌بینی ما این است که واحدهای قانون جهش تولید مسکن نزدیک به ۳۰ درصد از قیمت مشابه بازار ارزان‌تر باشد.

پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات بانکی توسط صندوق ملی مسکن

وی سود تسهیلات پرداخت شده در قانون جهش تولید مسکن را ۱۸ درصد برشمرد و افزود: در قانون جهش تولید مسکن، صندوق ملی مسکن تعریف شده است که صندوق ملی مسکن مابه‌التفاوت سودها را مدیریت می‌کند. بدین معنا برای دهک‌های اول تا سوم با پایین‌ترین قیمت ممکن با ۵ درصد سود تسهیلات پرداخت می شود. برای دهک‌ها متوسط نیز سود تسهیلات تا حداکثر ۱۲ درصد است و مابه التفاوت توسط صندوق ملی مسکن به بانک‌ها پرداخت می‌شود.

واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن بیمه کیفیت می‌شوند

محمودزاده با تاکید بر کیفی‌سازی واحدهای مسکونی قانون جهش تولید مسکن، توضیح داد: در پروژه نهضت ملی مسکن تمامی ساختمان‌ها بیمه کیفیت می‌شوند. بدین معنا علاوه بر نظارت‌های جاری که وجود دارد نظارت شرکت‌های بیمه نیز در این واحدها وجود دارد. به همین دلیل اطمینان بیشتری برای متقاضیان در خصوص کیفیت واحدهای نهضت ملی مسکن، ایجاد خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت سیاست دولت این است که یک پلاک در اختیار دو و یا سه خانوار قرار بگیرد و خود آنها با نظارت مجریان ذی‌صلاح، اقدام به ساخت کنند. همچنین در پروژه‌های بزرگتر در دیگر شهرها سه دسته سازنده وجود دارد. دسته اول سازندگان، تعاونی‌ها هستند. تعاونی‌هایی که در مراحل قبل خوب کار کردند می توانند در این پروژه مشارکت کنند. دسته دوم انبوه‌سازان و دسته سوم پیمانکارانی هستند که بر اساس نظام فنی و اجرایی پرورش پیدا کردند و صلاحیت ساخت و ساز دارند.

عرضه واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن ۳۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار

وی در خصوص اثرگذاری اجرای نهضت ملی مسکن بر تورم قیمت مسکن، گفت: در حوزه زمین که حدود ۶۰ درصد قیمت زمین در تهران به طور متوسط مربوط به زمین است به طور کامل حذف می‌شود و زمین به شکل اجاره‌ای در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. در حوزه ساخت نیز برآورد شده است که ۳۰ درصد نسبت به قیمت بازار برای متقاضیان ارزان‌تر تمام خواهد شد.

بازار مصرف از بازار سرمایه‌گذاری جدا می‌شود و مصرف کنندگان واقعی مسکن با قیمت مناسب، واحد مسکونی خود را دریافت ‌می‌کنند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس