کد خبر: 363322
۰
۰
نسخه چاپی

صادرات ۲۳۲ میلیون دلار کالا تا بهره‌مندی‌های جدید برای واحدهای تولیدی قم

قم دارای ظرفیت تولیدی گسترده‌ای برای صادرات به بازار منطقه،بهره‌برداری از طرح ایمن‌ سازی پل آزادراه قم - تهران،رسیدن حجم مخزن سدهای تامین کننده آب قم به ۱۶۱ میلیون متر مکعب، دلالی زمین در شهرک‌های صنعتی مانعی برای تولید،خشکسالی، دریاچه نمک قم را به معضلی زیست محیطی تبدیل می‌کند،آزادی ۵۵ زندانی در قم ، اهدای ۱۱۰ کمک جهیزیه به نوعروسان قمی و انجام روزانه ۵۰ هزار سفر با اتوبوس شهری از دیگر اخبار هفته گذشته قم می‌باشد.

فراتر رفتن صادرات ۱۰ ماهه قم از ۲۳۲ میلیون دلار

مدیرکل گمرکات قم گفت: ارزش صادرات کالاها از مبدا گمرکات قم از ابتدای سال‌جاری تا پایان دی‌ماه از ۲۳۲ میلیون دلار فراتر رفت و هدف ما رساندن این عدد به مرز ۳۰۰ میلیون دلار تا پایان سال است.

اسفندیار دریکوندی درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت ششم بهمن روز جهانی گمرک با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این اداره کل در سال‌جاری، بیان کرد: طی مدت یاد شده مقدار۲۲۹هزار و ۲۷۶تن انواع کالا همچون سرب، انواع هیدروکربن، مفتول مسی، انواع گرانول و کفش وصندل به ارزش۲۳۲ میلیون دلار از گمرکات قم صادر شده‌است.

وی با اشاره به این که این میزان صادرات از نظر ارزش ۱۰۱ درصد و از نظر وزن ۱۳۴ درصد رشد داشته‌است، افزود: صادرات صورت گرفته از گمرکات قم در این ۱۰ ماه، بیشتر به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، امارات، هند، پاکستان و ازبکستان بوده‌است.

وی ادامه داد: دربخش ترانزیت نیز طی این مدت، مقدار۷۴هزار و ۶۰۷ تن کالا از سایر گمرکات به گمرکات استان قم ترانزیت شده‌است که در مقایسه با مدت مشابه از نظر وزن ۲۳درصد افزایش داشته‌است.

رسیدن حجم مخزن سدهای تامین کننده آب قم به ۱۶۱ میلیون متر مکعب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: بر اساس آخرین پایش صورت گرفته ،حجم مخزن سدهای کوچری و ۱۵ خرداد به عنوان منابع اصلی تامین کننده آب استان درحال حاضر حدود ۱۶۱ میلیون متر مکعب است.

علی اصغری هفته گذشته درگفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: حجم آب ذخیره شده در این دو سد در مدت مشابه سال قبل حدود ۲۴۷ میلیون متر مکعب بوده‌ که این موضوع نشان دهنده کاهش حجم آب ذخیره شده و لزوم صرفه جویی مصرف آب در استان قم است.

وی با اشاره به این که تا دوم بهمن‌ماه جاری حجم مخزن سد کوچری ۷۷.۷۲۹ میلیون متر مکعب و حجم مخزن سد ۱۵ خرداد ۸۳.۵۰۰ میلیون متر مکعب برآورد شده‌، افزود: حجم مخزن این دو سد در مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۴۶.۹۱۹ و ۱۰۰.۳۴۰ میلیون متر مکعب بوده‌است.

وی با اشاره به این که تامین آب مورد نیاز قم از طریق سدهای مورد نظر به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی آن‌ها به سختی و با هزینه بالا صورت می‌پذیرد، تاکید کرد: نیاز است تا همه دستگاه‌های اجرایی و اقشار مختلف مردم، همکاری لازم را در رعایت الگوی مصرف تعیین شده داشته باشند.

امکان بهره‌مندی بنگاه‌های تولیدی از تسهیلات تبصره ۱۸

رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت،معدن و تجارت قم گفت: امکان بهره‌مندی بنگاه‌های تولیدی قم از تسهیلات تبصره ۱۸ در دو بخش تامین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش براساس قانون بودجه سال جاری، فراهم شده‌است.

جواد ناطق در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ ضمن اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بــرای بهره‌مندی واحدها و طرح‌های دارای اولویت استان از تسهیلات این ماده قانونی، بیان کرد: بهره‌مندی از این تسهیلات در قالب ابلاغ دستورالعمل جزء یک تا ۹ بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور و تصویب و ابلاغ برنامه وزارت صمت، از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت می‌پذیرد.
وی افزود: دارا بودن جواز تاسیس برای متقاضیان با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد، دارابودن یکی از مجوزهای پروانه بهره‌برداری، گواهی فعالیت صنعتی و یا کارت شناسایی معتبر برای متقاضیان استفاده از تسهیلات بازسازی و نوسازی، دارابودن یکی از مجوزهای پروانه بهره‌برداری، گواهی فعالیت صنعتی و یا کارت شناسایی معتبر برای متقاضیان استفاده از تسهیلات سرمایه در گردش از شرایط پرداخت این تسهیلات به متقاضیان است.
رییس اداره طرح و برنامه سازمان صمت قم در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد اولویت اصلی پرداخت تسهیلات با آن دسته از متقاضیان است که به طور کلی دارای مشکلات نقدینگی بوده و از لحاظ ظرفیت تولید، دانش فنی، توان مدیریت و بازار، مشکلی که مانع راه اندازی یا افزایش تولید باشد، نداشته و با دریافت این تسهیلات قادر به راه اندازی سریع، انجام نوسازی و بازسازی لازم و تثبیت و یا افزایش تولید و اشتغال باشند.

قم دارای ظرفیت تولیدی گسترده‌ برای صادرات به بازار منطقه

استاندار قم گفت: این استان ظرفیت تولیدی گسترده‌ای برای صادرات محصولات و پاسخ‌گویی به نیاز بازار کشورهای همسایه و منطقه دارد.

سید محمد تقی شاهچراغی هفته گذشته در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر قم در اتاق بازرگانی استان، بیان کرد: باور داریم که با توسعه فضای تولید و صادرات و افزایش درآمدزایی اقتصادی بسیاری از مشکل‌های استان حل می‌شود و در همین رابطه با استفاده از همه ظرفیت‌ها به دنبال رفع مشکل‌های فعالان اقتصادی استان و پیگیری امور در این حوزه فراتر از مراحل اداری هستیم.

وی با اشاره به فراهم بودن بازار کشورهایی همچون لبنان برای صادرات، افزود: هم‌اکنون در برخی از کشورهای همسایه و منطقه امکان صادرات محصولات تولید شده در قم به خوبی فراهم است که باید با حمایت از فعالان اقتصادی در این رابطه شاهد جهش در حوزه صادرات استان باشیم.

وی همچنین ادامه داد: تاکید ما این است که نمایشگاه دایمی استان که نقش مهمی در معرفی محصول‌های تولید شده در قم و توسعه صادرات دارد در مدت باقی مانده از سال‌جاری به بهره‌برداری برسد تا از فرصت گردشگری ایام نوروز نیز برای شناساندن کالاهای ساخت قم استفاده شود.

خشکسالی، دریاچه نمک را به معضلی زیست محیطی تبدیل می‌کند

مدیرکل مدیریت بحران قم گفت: عدم حل مشکلات زیست‌محیطی و خشکسالی در دریاچه نمک قم، این دریاچه را به معضلی جدی برای کشور تبدیل خواهد کرد.

محسن اوروجی هفته گذشته در «نشست علمی آموزشی آلودگی هوا، اثرات بهداشتی و چالش‌های اجرای قانون هوای پاک در استان قم»، افزود: برخلاف بسیاری از کلان‌شهرهای کشور، هوای شهر قم به دلیل اقداماتی که صورت گرفته یا مقاومت‌هایی که در کارگروه‌های مختلف بوده است، وارد فازهای بسیار آلوده نشده است.

وی با بیان این‌که روزهایی که در کلان‌شهرها بسیار آلوده است، هوایی به نسبت خوب در قم داریم، اضافه کرد: در شهر قم منابع آلوده‌کننده چندانی نداریم، ولی تعداد روزهای آلوده نسبت به سال‌های قبل دو برابر شده‌است.

وی با اشاره به انواع آلودگی هوا در شهر قم، خاطرنشان کرد: آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی و صنعت و آلودگی‌های گردوخاک دو نوع آلودگی هواست که در شهر قم با آنها مواجه هستیم.

آزادی ۵۵ زندانی در قم

دادستان عمومی و انقلاب قم گفت: به مناسبت فرخنده زادروز حضرت فاطمه زهرا (س)، ۵۵ نفر از افراد محبوس در ندامتگاه‌های قم آزاد شدند.

حجت‌الاسلام حسن غریب در گفت‌وگویی اظهار داشت: این تعداد زندانی آزاده شده جرایم غیر خشن مرتکب شده بودند.

دادستان قم همچنین افزود: با توجه به روز زن و بزرگداشت مقام مادر تعدادی از محکومان زن استان نیز با استفاده از نهادهای ارفاقی از مرخصی بهره‌مند شدند.

اهدای ۱۱۰ کمک جهیزیه به نوعروسان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره)‌قم گفت: همزمان با سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، ۱۱۰ سری کمک جهیزیه هر کدام به ارزش ۳۰ میلیون تومان به نوعروسان تحت حمایت کمیته امداد استان اهدا شد.

این کمک جهیزیه شامل ۵ قلم کالا از جمله یخچال فریزر، ماشین لباسشویی اتوماتیک، تلویزیون ال ای دی، اجاق گاز، و جارو برقی بود.

بهره‌برداری از طرح ایمن‌ سازی پل آزادراه قم - تهران

معاون راهداری اداره ‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم گفت: با اعتبارهشت میلیارد ریال، طرح تعمیر و ایمن‌سازی پل سنجر آزاد راه قم - تهران، طی مدت ۷۵ روز اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اکبر نوروزپور هدف از اجرای طرح فوق را ارتقا سطح خدمات و صیانت از ابنیه فنی عنوان کرد.

او افزود: پل سنجر که در لاین غربی آزاد راه قم - تهران، ورودی میدان ۷۲ تَن شهر قم واقع شده، به دلیل ترافیک ترکیبی و چشمگیر، در زمره ابنیه جاده‌ای استان است که صیانت و ارتقا ایمنی آن هماره دراولویت اقدامات این اداره کل قرار دارد.

۸۸۸ نانوایی در استان قم فعال است

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: تعداد ۸۸۸ نانوایی در استان قم فعال است که ۵۸۰ مورد آن یارانه‌ای یک و ۳۰۸ مورد آن یارانه‌ای دو است که تفاوت این دو در قیمت آرد یارانه‌ای است که به آن‌ها تخصیص پیدا می‌کند.

سعید محمدی درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: در مجموع ۷۶۰ واحد نانوایی یارانه‌ای یک و دو در سطح شهر قم و ۱۲۸ واحد نانوایی در روستاهای استان فعال است.

وی افزود: بیشترین تعداد نانوایی استان مربوط به نان سنگک است که در همین رابطه ۲۸۴ واحد نانوایی سنگک یارانه‌ای یک و دو در سطح شهر قم و ۵۴ نانوایی در سطح روستاهای استان به پخت این نان می‌پردازند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۲۱ واحد نانوایی یارانه‌ای یک و دو در زمینه پخت نان بربری در سطح شهر قم و ۱۴ واحد نانوایی بربری در سطح روستاهای استان فعال است.

محمدی گفت: ۷۱ واحد نانوایی تافتون یارانه یک و دو نیز در سطح شهر قم و ۲۲ واحد نانوایی تافتون در روستاهای استان نان مورد نیاز مردم را عرضه می‌کنند.

کسب رتبه نخست تنوع تولید کشور توسط منطقه ویژه سلفچگان

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم گفت: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در ۹ سال گذشته به صورت متوالی از نظر تعداد گواهی تولید و همچنین تنوع تولید در بین مناطق آزاد و ویژه کشور رتبه نخست را داشته است.

سیدمهدی علیزاده طباطبایی هفته گذشته دردویست و چهاردهمین سلسه نشست‌های کانون هم‌اندیشی تعالی و توسعه قم در موسسه طلوع خبرنگارما افزود: تا چند سال گذشته حتی واحدهای تولیدی و فعال در منطقه ویژه اقتصادی از نوع فعالیت یکدیگر اطلاع نداشتند و این اطلاع نداشتن هزینه‌های زیادی را در تولیدها به آنها تحمیل می‌کرد، بنابراین تمام تولیدهای واحدهای مختلف در منطقه در سایت قرار داده شد.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان یکی از ظرفیت‌هایی است که در قم مغفول مانده و غیر قمی ها بیش از قمی‌ها از آن اطلاع دارند، بنابراین بیشتر سرمایه‌گذاران در منطقه عمدتا از خارج استان هستند و تعداد سرمایه گذاران قمی در سلفچگان محدود است.

علیزاده طباطبایی با یادآوری اینکه منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در سال ۷۶ به تصویب هیات وزیران رسید و کلنگ آن زده شد افزود: قانون مناطق ویژه اقتصادی در سال ۸۴ تصویب شد و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و برخی دیگر از مناطق زمانی ایجاد شد که هیچ قانونی برای اداره مناطق وجود نداشت و دولت تصمیم به این اقدام گرفت و این در حالی است که منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بعد از مناطق ویژه اقتصادی سیرجان و ارگ بم پیش از تصویب قانون ایجاد شد.

به گفته وی در مصوبه دولت برای ایجاد منطقه سلفچگان زمینی به مساحت ۲ هزار هکتار در پنج مرحله تعریف و در نظر گرفته شد که بعدها یک مرحله توسعه به آن افزوده شد که آن مرحله توسعه را جایگزین مرحله ۴ و ۵ کردیم چرا که زمینی که پیش‌بینی شده بود زمینی بسیار ناهموار بود که قادر به کاری در آنجا نبودیم.

دلالی زمین در شهرک‌های صنعتی مانعی برای تولید

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم بابیان این‌که دلالی زمین در شهرک‌های صنعتی استان مانع تولید است گفت: این امر در ماه‌های اخیر شدت پیداکرده و حتی مسئولان امر قادر به جلوگیری از سودجویی نیستند.

ابوالفضل خاکی هفته گذشته در نشست وبیناری هیات نمایندگان اتاق بازرگانی قم با رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: متاسفانه با دلالی زمین در شهرک ها مواجه هستیم که این مساله باعث شده زمین به اندازه کافی در اختیار مردم قرار نگیرد که دلالان، زمین را با نرخ پایین خریداری کرده و در بازار آزاد با نرخ بالاتر از تصور به فروش می رسانند.

وی گفت: همچنین در تامین برق با مشکلات جدی روبه رو هستیم که در بسیاری از شهرک ها حتی تامین برق مورد نیاز صورت نمی گیرد که در این راستا نیاز به عملیاتی شدن وعده های مسوولان به دور از شعار برای حصول نتیجه بهتر هستیم.

به گفته وی در شرایط فعلی و با توجه به ممنوعیت ورود کالاهای خارجی به کشور از محصولات داخلی استقبال بسیاری شده و در شرایط مطلوب صادرات قرار داریم اما متاسفانه به دلیل کمبود امکانات و وجود مشکلاتی همچون زمین که شرکت شهرک های صنعتی در اختیار فعالان اقتصادی برای سرمایه گزاری قرار نمی دهد و عدم تامین برق واحدهای تولیدی تازه تاسیس مواجه هستیم.

روزانه ۵۰ هزار سفر با اتوبوس شهری در قم انجام می‌شود

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم، با بیان اینکه رویکرد توسعه خدمات به‌ جای توسعه کمی در اتوبوسرانی مورد توجه مدیریت شهری قم قرار گرفته است، گفت: روزانه بیش از ۵۰ هزار سفر توسط ناوگان اتوبوس شهری قم انجام می‌شود.

مسعود طبیبی در جلسه شورای سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم در سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اظهار داشت: اداره صحیح ناوگان اتوبوسرانی شهر، مراقبت و بهره‌برداری از وسایل حمل مسافر، افزایش تعداد وسایل همگانی مسافر، توسعه و تکمیل خطوط و تامین نیازمندی‌های عمومی از وظایف این سازمان است.

وی با اشاره به رسالت اداره درست اتوبوسرانی شهر گفت: رضایت مسافران، رضایت رانندگان، رضایت سازمان، رضایت شهرداری و غیره در این زمینه باید موردتوجه باشد.

وی ابراز کرد: در زمینه رضایت مسافران از این ناوگان باید مباحثی مانند نظافت و حسن رفتار، نظم زمانی و مکانی و حضور به‌موقع در ایستگاه‌ها موردتوجه باشد.

به گفته وی، در خصوص رضایت رانندگان این ناوگان هم باید حقوق مکفی و عادلانه، پرداخت به‌موقع حقوق و ارایه تسهیلات و خدمات مناسب توسط سازمان جدی گرفته شود.

طبیبی یادآور شد: در رابطه با مساله رضایت سازمان از فعالیت ناوگان عمومی نیز لازم است تا کسب درآمد مورد انتظار از خطوط، نگهداری مناسب از اتوبوس‌ها، استفاده حداکثر از ظرفیت مسافربری فراهم‌شده، مورد اهتمام باشد.

وی با تاکید بر اینکه روزانه حدود ۳۰هزار کیلومتر مسافت توسط ناوگان اتوبوسرانی قم پیموده می‌شود، عنوان کرد: خوشبختانه در هفته‌های گذشته با وجود مشکلات کرونا و… تعداد مسافر جابه‌جاشده از ۵۰ هزار نفر عبور کرده است.

وی با اشاره به تحقق ۷۰ درصدی پرداخت الکترونیک افزود: ۵۳۷ مسافر به‌صورت میانگین توسط هر اتوبوس در طول روز جابه‌جا می‌شود؛ درحالیکه ظرفیت واقعی هر اتوبوس جابه‌جایی هزار مسافر است.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید