کد خبر: 363954
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

هوش مصنوعی مولفه‌ کلیدی اقتصاد دیجیتال

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «ستار هاشمی» معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از پروژه‌های تدوین سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور و طرح زیرساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی (در حوزه خط و زبان فارسی) گفت: اگر به روند تحولات بشری نگاه کنیم، یکی از واژگانی که زیاد با آن مواجه خواهیم شد، اقتصاد دیجیتال است.

وی با بیان این‌که اقتصاد دیجیتال و سهم کلی آن از تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال‌های اخیر رشد غیر قابل باوری داشته است، گفت: بر اساس برآوردی که سال ۲۰۱۷ انجام شد، سهم اقتصادی دیجیتال از اقتصاد کل جهان در سال ۲۰۲۵ باید به چیزی حدود ۲۴ درصد برسد. اما اکنون حجم اقتصاد دیجیتال در دنیا ، ۳۰ تریلیون دلار است که حکایت از سهم ۳۰ درصدی اقتصاد دیجیتال دارد. همچنین، سهم اقتصاد دیجیتال بیش از ۴۰ کشور از ۴۰ درصد نیز عبور کرده است. بخشی از این رشد به دلیل شرایط ناشی از کرونا و همچنین سیر تحولات بشری به واسطه فناوری اطلاعات است.

هاشمی با بیان این‌که هوش مصنوعی یکی از مولفه‌های کلیدی در شکل گیری اقتصاد دیجیتال در دنیا است، معاون وزیر ارتباطات گفت: با نگاه به این آمار و آثار جدی که هوش مصنوعی در تمامی شئونات بشری ایفا می‌کند به طور طبیعی به این مهم می‌رسیم که این حوزه نیاز به توجه، تدبیر و برنامه‌ریزی منسجم، با نگاه به آینده دارد.

وی تاکید کرد: در کنار تمام تلاش‌هایی که در این زمینه انجام شده، این آمادگی باید در حاکمیت ایجاد شود تا از هوش مصنوعی بیش از گذشته استفاده شود. سوال مهمی که مطرح شده این است که زمانی که به سمت مکانیزه کردن امور می‌رویم اثرش بر اشتغال چه خواهد بود؟ آیا در این خصوص باید نگران بود؟ واقع امر این است که تراز ایجاد اشتغال بر اساس هوش مصنوعی مثبت است.

هاشمی تاکید کرد: هوش مصنوعی، ۹۷ میلیون شغل ایجاد می‌کند و ۸۵ میلیون شغل را از بین می‌برد که این تراز مثبت است. هوش مصنوعی، بسیاری از مشاغل عمومی که فعالیت تکراری دارند را از بین می‌برد و نیاز به مشاغل تخصصی را به صورت جدی مطرح خواهد کرد. اگر ما ورود موثری به این حوزه نداشته باشیم، شرایطی که برای کشور به وجود می‌آید، بیکاری و همزمان نیاز به نیروی کار متخصص است.

هاشمی گفت: جذب و نگه داشت نیروی انسانی و همینطور ارتباط صنعت و دانشگاه باید مدنظر قرار بگیرد. برآوردها نشان می‌دهد که سه هزار نفر در سال فارغ التحصیل رشته‌های مرتبط با هوش مصنوعی، ۵۰۰ هیات علمی و ۳۰۰ شرکت نام آشنا در این حوزه وجود دارد، باید برای استفاده از تمام این ظرفیت‌ها تلاش کنیم.

«وحید یزدانیان» معاون وزیر ارتباطات نیز در این مراسم گفت: پروژه‌هایی که ما در پژوهشگاه تعریف می‌کنیم همگی در جهت به کارگیری در حوزه فناوری است. به طور مثال تحقیقات ما در پژوهشکده فناوری اطلاعات بیشتر در حوزه ماهواره ها است تا بتوانیم کمکی کنیم تا ماهواره‌های ایران در مدار قرار بگیرند.

وی افزود: پروژه دیگری تعریف شده که تحقیقات در حوزه تشعشعات دکل‌های مخابراتی را مورد بررسی قرار می‌دهند. در پروژه دیگر، توسعه موتور جستجو را دنبال کردند. اکوسیستمی که اکنون به این واسطه شکل گرفته همگی به دلیل تعریف در پروژه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری کشور است.

به گزارش ایرنا امروز در مراسمی از پروژه‌های تدوین سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور و طرح زیرساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی (در حوزه خط و زبان فارسی) رونمایی شد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس