کد خبر: 370829
۰
PNAZAR
نسخه چاپی
معاون محیط زیست خراسان شمالی:

از نوازش نوزادان وحوش پرهیز کنید

حبیب لشکری روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه اکنون فصل زادآوری حیات‌وحش است، ممکن است مردم در هنگام حضور در طبیعت، نوزاد حیوانات را تنها مشاهده کرده و گمان کنند مادر، نوزاد را رها کرده است این در حالی است که مادر در اطراف حضور دارد.

وی خاطرنشان کرد: لمس کردن و نوازش نوزاد وحوش سبب می شود تا بوی انسان بر روی حیوان بماند و به همین علت، مادر از پذیرش نوزاد، خودداری کند در این شرایط حیوان در طبیعت تنها مانده و به علت ناتوانی در تامین غذا جان خود را از دست می دهد.

لشکری افزود: لمس حیوان می تواند مرگ او را رقم بزند، بعضا برخی از افراد در طبیعت با مشاهده نوزاد وحوش گمان می کنند که مادر او را تنها گذاشته است و او را به محیط زیست تحویل می دهند.

وی اظهار داشت: دست زدن و لمس لانه پرندگان و یا تخم پرنده در لانه هم سبب می شود بوی انسان بر آن بنشیند و به دنبال آن پرنده مادر به لانه بازنمی گردد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به بارندگی های اخیر گفت: بارش باران به رویش گیاهان در مراتع کمک شایانی کرد و سبب شد تا تولید علوفه در عرصه های طبیعی افزایش یابد.

خراسان شمالی دارای ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور، ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور است.

برخی از این گونه های جانوری نظیر یوزپلنگ آسیایی، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست یوزپلنگ است با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.