کد خبر: 371155
۰
PNAZAR
نسخه چاپی
صادق زیباکلام:

با گزاره‌های کیلویی، نظیر مردم ایران کتابخوان نیستند مخالفم

صادق زیباکلام که برای امضای کتاب‌هایش درغرفه‌ روزنه‌کار به سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب آمده بود، مهمان غرفه ایرنا در نمایشگاه شد و به سوالات خبرنگار فرهنگی خبرگزاری جمهوری اسلامی پاسخ گفت.

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا شما با این گزاره که مردم ایران اهل کتاب خواندن نیستند موافقید اظهار داشت: من کلا با گزاره های کیلویی و فله ای مخالفم. نظیر این که مردم ایران کتابخوان نیستند و حافظه تاریخی ندارند و ... مخالفم. مردم ایران با مردم فرانسه و نروژ و هند فرقی ندارند. ولی به دلایلی مثل ممیزی و گرانی کتاب و غیره میزان کتاب‌خوانی‌شان از دیگر کشورها کمتر است.

توجه به فضای مجازی در ایران خیلی بیشتر از سایر جوامع است

نویسنده کتاب ما چگونه ما شدیم ضمن مخالفت با نظریه‌ای مبنی بر بی‌ارزش بودن محتوای فضای مجازی توضیح داد: فضای مجازی ارزش دارد. ولی این فضا جای کتاب را نمی‌گیرد. همان طور که در کشورهای پیشرفته مثل فرانسه و ژاپن فضای مجازی جای کتاب را نگرفته است. توجه به فضای مجازی در ایران خیلی بیشتر از سایر جوامع است. چون این فضا محیطی مردمی دارد که آزادانه خیلی از مطالب در آن منتشر می‌شود. در حوزه فضای مجازی تکنولوژی تعیین تکلیف می‌کند و این تکنولوژی خیلی جلوتر از ممیزی است.

فرصت نکردم در خصوص تحولات ایران بعد از انقلاب کار کنم

زیباکلام در پاسخ به این سوال که چرا درباره تاریخ بعد از انقلاب اسلامی کتاب ننوشته است گفت: من فرصت نکردم که در خصوص تحولات ایران بعد از انقلاب اسلامی کار کنم. تنها موردی که کار کردم کتاب هاشمی بدون روتوش بود که شامل مجموعه مصاحبه با آیت الله هاشمی رفسنجانی می‌شود. راجع به ۴۳ سال تحولات بعد از انقلاب در قالب کتاب کار خاصی نشده است. یک سری کتاب‌هایی منتشر شده ولی کارهایی نبوده‌اند که تجزیه و تحلیل درستی داشته باشند.

علت علاقه مردم به خواندن کتاب‌های تاریخی

صادق زیباکلام: با گزاره‌های کیلویی، نظیر مردم ایران کتابخوان نیستند مخالفم

این استاد دانشگاه درباره علت علاقه مردم به خواندن کتاب‌های تاریخی بیان کرد: علاقه ما به تاریخ و انگیزه ما برای خواندن تاریخ شناخت خودمان است. در انتهای کلاس های دانشگاهی من دانشجوها می‌فهمند که هیچ کسی از تاریخ درس عبرت نگرفته‌است. من می‌پرسم اگر تاریخ عبرت‌آموز نیست، پس چرا این قدر علاقه‌مندی به تاریخ وجود دارد؟ ما مثل پسر یا دختری هستیم که در سن بیست و چند سالگی دنبال پدر و مادر حقیقی خودش می‌گردد. اگر بفهمد پدر و مادرش زیر دو تا سنگ قبر هستند، با تمام وجود می‌خواهد بفهمد که روی آن دو سنگ چه نوشته شده است. ما با خواندن تاریخ می‌خواهیم بفهمیم که چه کسی هستیم و از کجا آمده‌ایم.

زیباکلام در پاسخ به این سوال که خواندن چه کتاب‌هایی را توصیه می‌کنید گفت: این روزها خیلی‌ها از من درباره آینده می‌پرسند. پرسش‌کنندگان برای فهم آینده چاره ای ندارند جز این که گذشته را مطالعه کنند. درست مثل این می ماند که وسط یک جاده بپرسیم به کجا داریم می‌رویم. سوال درست‌تر این است که از کجا حرکت کرده‌ایم. وقتی ندانی اول جاده کجا بوده انتهایش را هم نمی‌توانی حدس بزنی.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از ۲۱ اردیبهشت تا ۳۱ اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.