کد خبر: 371168
۰
۰
نسخه چاپی

مبادی بی‌سوادی درقم باید مسدود شود

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا قاسمی‌نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: ۹۸ درصد علت بازماندن از تحصیل کودکان لازم التعلیم ۶ تا ۹ سال قم ناشی از فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده‌هاست، از این رو مسئولانباید یک بسته معیشتی را برای دانش آموزان محروم پیش بینی کنتد.

وی ادامه داد:‌ عدم تحصیل کودکان در سن یاد شده ارتباطی به کمبود فضاهای آموزشی ندارد، و شرایط برای تحصیل آنان در صورت برطرف شدن مشکلات اقتصادی فراهم خواهد شد.

وی بیان داشت: نباید به خاطر مشکلات اقتصادی خانواده‌ها شاهد تحصیل نکردن فرزندان باشیم.

قاسمی‌نیا همچنین تلاش برای بازگرداندن کودکان ترک تحصیل کرده به مدرسه را نیز از کارهای موثر در مسدود کردن مبادی بی‌سوادی عنوان کرد و افرود: باید به موضوع آموزش کودکانی که قدرت آموزش پذیری چندان بالایی ندارند و همچنین کودکان کار، بدسرپرست و معلولان جسمی حرکتی نیز توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی با گرامیداشت هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام راحل درسال ۱۳۵۸ گفت: درامر پیشرفت و توسعه کشور باید همان نگاهی که به مقوله بهداشت و مسکن داریم به آموزش نیز داشته باشیم.

قاسمی نیا تصریح کرد: نخستین گام توسعه قم و کل کشور باید تقویت آموزش باشد.

وی همچنین با اشاره به پیش بینی ۴۰ برنامه در هفته سواد آموزی درقم گفت: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی سوادآموزان، مسابقه انشانویسی، بازدید از کتابخانه های عمومی شهر، حضور در گلزار شهدا، دیدار با مراجع تقلید، حضور مسئولان در کلاس های نهضت سوادآموزی، برگزاری مسابقه المپیاد ورزشی، تشکیل میز پژوهش با حضور اساتید حوزه و دانشگاه با محوریت پیام حضرت امام و رهبر معظم انقلاب و شرکت در نمازجمعه بخشی از این برنامه ها به شمار می‌آید.

اول تا هفتم‌دی ماه به عنوان هفته نهضت سوادآموزی نامگذاری شده‌است.

وی همچنین برخی از چالش‌ها و موانع سوادآموزی استان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: نبودن شرایط لازم برای شناسایی اسمی افراد بی‌سواد مهمترین چالش سواد آموزی قم میباشد.

وی با اشاره به نخستین روز هفته سواد آموزی به عنوان رسانه و سوادآموزی، نقش رسانه‌ها در شناسایی افراد کم سواد و بی‌سواد و همچنین جذب آنها به کلاس‌های نهضت سوادآموزی را مهم خواند و گفت: رسانه‌ها می‌توانند حلقه وصل قشر نیازمند به سوادآموزی جامعه با مسئولان و دست اندرکاران سوادآموزی باشند.

معاون آموزش و پرورش قم نقش فکری و فرهنگی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در گرایش بیش از پیش بی‌سوادان به سوادآموزی را نیز مورد توجه دانست و گفت: تقویت انگیزه در بی‌سوادان از عوامل موثر درسوادآموزی آنهاست، که در این خصوص یک عزم ملی و استانی و اراده و باور جدی مسئولان را نیاز داریم.

وی گفت: باید در طرح‌های عمرانی که برای شهر در نظر گرفته می‌شود، به موضوع سطح سواد مردم نیز توجه شود.

وی با تاکید بر نقش مهم سواد، آگاهی و دانش افراد جامعه در افزایش تاب آوری و تحمل دربرابر مشکلات و همچنین مشارکت در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خاطرنشان کرد: با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی رسانه‌ها باید از نمایندگان سئوال د شما در این چهار سالی که نماینده بودید، در خصوص رفع معضل بیسوادی در جامعه چه اقداماتی را انجام دادید.؟

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری دوم اسفندماه سال جاری برگزار می شود.

قاسمی‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خدمات سوادآموزی تنها به خواندن و نوشتن محدود نمی‌شود، بلکه تا ششم ابتدایی و پایان دوره انتقال نیز ادامه دارد، یادآور شد: پیش نویس طرح آموزش بزرگسالان تا پایان دوره متوسطه در دستور کار مقام‌های آموزشی کشور قرار گرفته و اگر این اقدام صورت گیرد رویکرد جدیدی در آموزش بزرگسالان بوجود خواهد آمد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد درسوادآموزی افزود: ما دست نیاز خود را به سوی همه تشکل‌های غیر دولتی برای مبارزه با بی‌سوادی دراز می‌کنیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه سوادآموزی به یک جریان مهم فرهنگی در کشور تبدیل شود، گفت: باید به درونی کردن فرهنگ آموزش در میان اقشار مختلف جامعه توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

قاسمی نیا با ارائه گزارشی از عملکرد سوادآموزی در قم طی ۴۰ سال گذشته افرود: در حالی که در نخستین سال پیروزی انقلاب تنها ۴۷.۵ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال قم از نعمت سواد بهره مند بودند، این نرخ هم اکنون به ۹۷.۵ درصد رسیده‌است.

وی نرخ افراد باسواد ۶ سال به بالای قم را ۹۶ درصد ذکر کرد و افرود: در این خصوص در مقایسه با ابتدای انقلاب ۴۴ درصد رشد پیدا کردیم.

وی با بیان اینکه نرخ باسوادی زنان در قم در چهار دهه گذشته از ۳۴ درصد به ۸۷ درصد رسیده است، گفت: نرخ باسوادی مردان نیز از ۶۴ درصد به ۹۳ درصد ارتقا یافته‌است.

قاسمی نیا اضافه کرد: نرخ جمعیت باسواد شهری قم در سال ۵۸ تنها ۵۳ درصد بوده ولی هم اکنون به ۹۰ درصد رشد پیدا کرده و نرخ جمعیت باسواد روستایی قم نیز از ۳۰ درصد به بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است.

وی همچنین یادآور شد: قم در برنامه چهارم توسعه اقتصادی کشور در ارزیابی عملکرد سوادآموزی در گروه سنی ۲۰ تا ۳۹ سال به نرخی بیش از ۹۷ درصد دست پیدا کرده و همچنان نیز این آمار حفظ شده‌است.

وی اذعان داشت: برغم رشد قابل توجه قم در مقوله باسوادی طی برنامه های چهارم و پنجم توسعه کشور ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

معاون آموزش و پرورش قم گفت: طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ بیش از ۳۳ هزار تن از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال این استان بی‌سواد هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تهیه دو طرح سوادآموزی کشوری و استانی گفت: یک طرح با مشارکت ۱۲ استان کشور از جمله قم که جمعیت باسواد در آنها در حد میانگین کشوری است، در حال تهیه می‌باشد تا برای سه سال آینده رقم بخورد.

وی همچنین با اشاره به طرح شتاب بخشی به سوادآموزی مهاجران و اتباع خارجی گفت: این طرح با مجوزی که از سازمان نهضت سوادآموزی کشور گرفته شده فقط در قم اجرا می شود، و پیش نویس آن نیز در شورای پشتیبانی سوادآموزی استان به ریاست استاندار تصویب شده است.

قاسمی نیا گفت: در قم یک طرح سوادآموزی به نام خودآموز وجود دارد که بر اساس آن سوادآموزان می توانند تحت نظر آموزگاری که خود انتخاب می کنند، آموزش ببینید و برای این کار نیز مبلغ هفت میلیون و ۹۵۰ هزار ریال به فرد سواد آموز پرداخت می‌شود.

وی با یادآوری اینکه تعداد بی‌سوادان قم در سال های ۹۰‌ تا ۹۵ یازده هزار تن کاهش یافته است، افزود: درحال حاضر ۱۳۰ چهره موفق اعم‌ از استاد دانشگاه و حوزه، کارآفرین، مدیر و معلم در استان شناسایی شدند که تحصیل خود را از کلاس های نهضت سواد آموزی آغاز کردند.

وی قم‌ را با کسب ۴۵ رتبه کشوری از موفق ترین استان ها در سوادآموزی دانست و گفت: در ۴۰ سال گذشته ۴۰۰ هزار تن از مردم قم در برنامه های نهضت سوادآموزی این استان شرکت کردند، که حداقل آموزش ارائه شده به آنها خواندن و نوشتن بوده است.

قاسمی نیا با بیان اینکه ۸۵ درصد از شرکت کنندگان در کلاس سوادآموزی قم بانوان بودند، گفت: سن ۷۵ درصد از آنها ۳۰ تا ۴۹ سال بوده است.

وی بیان کرد: تعریف سوادآموزی در نظام آموزشی ما بر خلاف دیگر کشورها حتی کشورهای اسلامی صرفا خواندن و نوشتن نیست، بلکه شامل آموزش فرهنگ و معارف اسلامی، روخوانی و روان خوانی قرآن نیز می باشد، از این رو از یکهزار و ۲۰۰ ساعت آموزش نهضت سواد آموزی در سه دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال ۳۰۰ ساعت به آموزش معارف و قرآن اختصاص دارد.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید