کد خبر: 371337
۰
۰
نسخه چاپی

ابراهیم در موقعیت مهدی/ میهمان نوازی مرزبانان تُرک و کُرد از رئیس جمهور

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، آذربایجان غربی، مقصد بیست و یکمین سفر استانی رئیس­ جمهور بود. آیت­ الله «سید ابراهیم رئیسی» صبح جمعه، ۳۰ اردیبهشت وارد فرودگاه شهید باکری ارومیه شد و مورد استقبال مقامات و مسئولان این استان قرار گرفت.

گرچه سفرهای استانی آیت الله رئیسی به اقصی نقاط ایران اهمیت سیاسی و اقتصادی دارند اما برخی از شهرها و استان های ایران به دلیل ویژگی های خاص خود، از اهمیت ویژه‌­ای برخودار هستند که آذربایجان غربی یکی از این استان­‌هاست. آذربایجان غربی با ۴۳۶۶۰ کیلومتر (با احتساب مساحت دریاچه ارومیه) و بیش از سه میلیون نفر جمعیت از استان­‌های بزرگ و پرظرفیت ایران است اما اهمیت این استان محدود به ظرفیت‌های اقتصادی و منابع طبیعی آن نیست. آذربایجان غربی مرکز زیست مسالمت آمیز و نقطه تقاطع اقوام ایران است. ۲ قوم تُرک و کُرد و ۲ مذهب شیعه و اهل سنت، قرن‌هاست در این استان کنار هم و با کمترین چالش ممکن زندگی می‌کنند و رواداری آنها نسبت بهم الگوی بسیاری از مناطق کشور است. موزاییک قومی و مذهبی در این استان، از زیباترین نماهای ایران است که دشمنان بسیاری هم دارد. دیار اقوام و ادیان ایران در حالی میزبان آیت­‌الله رئیسی بود که هفته‌ها و روزهای پیش از سفر، دشمنان وحدت ایران، تلاش کردند آن را را به حاشیه برند.

رئیس جمهور در بدو ورود به ارومیه، مرزبانیِ مرزبانان ایران در این دیار را ستود و مثال زدنی توصیف کرد. حماسه‌های سرداران غیور آذربایجان غربی، در هشت سال دفاع مقدس و در رأس آنها، سرداران باکری، شاهد تاریخی در اثبات مرزبانی مثال زدنی آنهاست. راه آن سرداران را متخصصان دفاعی ارومیه با ساخت ماهواره­ ها و پهپادهایی چون «اروم‌ست» ادامه می‌دهند یا سربازان نامدار و گمنام با تأمین امنیت در تک‌تک شهرهای این استان.

جغرافیای آذربایجان غربی، مرزهای نه چندان ایمن همسایگانش و تنوع قومی و مذهبی موجود در آن که گاهی، کانون طمع ورزی دشمنان می‌شود، تأمین امنیت در این استان را دشوار و حساس کرده است، حضور پررنگ آیت­‌الله رئیسی در شهر مرزی پیرانشهر و گفت‌وگوی بی‌واسطه با مردمش حکایت از تأمین تمام‌قد امنیت و آرامش مردم از سوی نیروهای نظامی و انتظامی و مرزداران خستگی‌ناپذیر آذربایجان غربی دارد. بیشترین مصوبات دولت هم به این شهر اختصاص یافت تا کمبودهای موجود در آن، به عاملی برای دلسردی دوستان و دلگرمی دشمنان تبدیل نشود.

استقبال گرم کردهای مهاباد از رئیس جمهور، صحنه‌های در آغوش کشیدن سید ابراهیم رئیسی از سوی هموطنان اهل سنت، همراهی ترک­‌های ارومیه با کردها در این استقبال، حاوی و حامل هزاران پیام است که مهمترین آن، نزدیکی دولت و ملت با تمام سختی­‌های غیرقابل انکار در کشور است.

وقتی خانواده شهیدی از مهاباد به رئیس جمهور گفت «حاج آقا صفا آوردی»، وقتی رئیسی قاطعانه اعلام کرد که باید به میاندوآب برود حتی اگر شرایط آب و هوا اجازه پرواز راحت را ندهد، وقتی مردم میاندوآب در استقبال از او سنگ تمام گذاشتند از دیدنش به وجد آمدند و شعار مشهور «آذربایجان اویاخ دی رهبرین دایاق دی» و «آذربایجان اویاخ دی رییسیه دایاق دی» خوشحالی و حمایت خود را از رئیس‌جمهور اعلام کردند، وقتی به چهارقلوهای ارومیه ای سند یک قطعه زمین داد، وقتی بالگرد را بازگرداند تا مشکل بانوی میاندوآبی را بشنود و بنویسد، وقتی میان کامیونداران مرز تمرچین حضور یافت و از مشکلات شان شنید و گفت که درست می­‌گویند و باید به این درست عمل شود و حق دارند.

در تمام این لحظات، دشمنانی که منتظر دیدن فاصله میان مردم و دولت بودند، ناکام ماندند. مردمان کرد و اهل سنت مهاباد به اندازه مردمان ترک و شیعه میاندوآب، سربلندی ایران را در وحدت می‌دانند، مردمانی به غایت هوشمند که بیش از چهاردهه است که اجازه نداده‌اند بیگانگان منافق و طمعان این سرزمین، آنها را وارد بازی‌های قومی و مذهبی کنند. در عین مشکلات و محرومیت‌های بسیار، در حراست از مرزهای ایران کوتاهی نکردند و شهدای بسیار دادند، ضدانقلاب با تمام آنچه در دست داشت نتوانست آنها را بازیچه زیاده‌خواهی‌های خود کند، مردمانی که در هشت سال بمباران صدام، از دفاع و مقاومت ناامید نشدند، در استقبال از رئیسی هم نشان دادند که بمباران خبرهای منفی از استودیوهای بیگانه نتوانسته است پیوند آنها با دولت و نظام را سست کند. رئیس جمهور ایران امروز در شهرهایی پا گذاشت که منافقان در همراه ساختن مردمش سال‌های کوشیدند و این حضور نشان داد که مردم آذربایجان غربی هوشیارانه مرزبان امنیت وطن هستند. رئیس جمهور هم از امنیت مشاهده شده در نقطه­ نقطه استان خدا را شکر کرد و آن را نتیجه خون شهدا و ایثارگری ایثارگران دانست.

ابراهیم در موقعیت مهدی/ میهمان نوازی مرزبانان تُرک و کُرد از رئیس جمهور

آیت‌الله رئیسی هم رمز آرامش را وحدت دانست و تأکید کرد که به توانایی و ظرفیت‌های بومی آن منطقه ایمان دارد و راه نجات از بیکاری و مشکلات اقتصادی را استفاده از فرصت‌های داخل استان و شهرها می‌داند. در مهاباد از بصیرت مردمش سخن گفت و از همراهی آنان در مسیر اصلاحات اقتصادی قدردانی کرد. در بازدید هوایی از مهمترین دارایی استان آذربایجان غربی یعنی دریاچه ارومیه از نزدیک با نحوه و روند احیای این دریاچه آشنا شد و در جمع فعالان اقتصادی استان، از اعتقاد عمیق خود به توانایی‌های بخش خصوصی سخن گفت. در جمع اقشار مختلف مردم ارومیه هم تصریح کرد که هرگز میدان کار و تلاش را ترک نخواهد کرد. در احاطه گلایه‌های رانندگان منطقه مرز تمرچین، قاطعانه از مسئولان همراهش خواست که هرچه سریع‌تر به معضلات رسیدگی شود. آیت‌الله رئیسی در پایان از امید سخن گفت و تأکید کرد که بسیار به آینده امیدوار است و آن را بسیار روشن می‌بیند. امیدی که باید در جای جای کشور حفظ شود تا ایران مقدس تا قرن‌ها تداوم یابد.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید