کد خبر: 371399
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

طرح انتقال گاز به عمان تا تيرماه نهايي مي شود

وزير نفت شامگاه چهارشنبه در گفت وگو با ايرنا ، اظهار داشت : توافق براي احداث اين خط لوله در دو بخش صورت خواهد گرفت كه بخش اول آن تا پايان ماه مي (10 تير ) و بخش ديگر آن هم تا پايان ماه ميلادي ژوئن انجام مي شود.
زنگنه با اشاره به ديدار امروز خود با محمد الرومحي وزير نفت سلطان نشين عمان گفت: كارها خوب جلو رفت . امروز صورتجلسه توافقات كه جمع بندي شده بود امضا شد و اميدوارم در زمانبندي تعيين شده ، توافق نهايي شود.
وزير نفت ايران در پاسخ به سوالي درباره علت تاخيرهاي مكرر براي حصول توافق چيست؟ اظهار داشت : مشكلات زيادي وجود دارد . مي بايست با پيمانكاري قرارداد ببنديم كه دو كشور اين پيمانكار را قبول داشته باشند علاوه بر آن مسايل حقوقي متعددي بر اين موضوع مترتب است كه نيازمند دقت و ملاحظات بيشتر در اين خصوص است .
وي در مورد انتشار برخي اخبار مبني بر اينكه در صورت به درازا كشيدن توافق ، ممكن است عمان استفاده از ذخاير گاز خود را به خريد از ايران ترجيح دهد ، اظهار داشت : مذاكره با طرف عماني و مراجعات ديگري كه از سوي خريداران صورت مي گيرد خلاف اين موضوع را نشان مي دهد.
زنگنه وزير نفت ايران عصر چهارشنبه پس از شركت در شانزدهمين اجلاس مجمع جهاني انرژي در هند براي پيگيري روند احداث خط لوله گاز ايران به سلطان نشين عمان، به مسقط سفر كرد.
ايران و عمان در سال 1392 يادداشت تفاهمي در زمينه صادرات گاز طبيعي امضا كردند كه با اجراي آن گاز ايران از طريق يك خط لوله به صورت مستقيم از بستر خليج فارس به عمان صادر شود.
تهران و مسقط توافق كردند روزانه يك ميليارد فوت مكعب گاز از ايران به عمان صادر شود؛ قرار است بخشي از ظرفيت اين خط لوله در عمان به گاز طبيعي مايع (ال ان جي) تبديل و به بازارهاي هدف صادر شود و باقي مانده ظرفيت خط به بازارهاي آتي در كشورهاي جنوب خليج فارس اختصاص يابد.
فناوري ساخت و نصب خط لوله در بستر كم عمق دريا در اختيار شركت هاي ايراني قرار دارد، اما شركت هاي ايراني تاكنون تجربه نصب خط لوله در آب هاي عميق و زير يك هزار متر را نداشته اند و بنابراين قرار است از تجربه شركت هاي بين المللي استفاده شود.
بر اين اساس، چندي پيش نيز نشست مشترك نمايندگان ايران و مديران بلندپايه وزارت نفت عمان با نمايندگان شركت‎هاي توتال فرانسه، شل انگليس-هلند و كوگس كره جنوبي براي حضور در پروژه صادرات گاز ايران به مسقط برگزار شد.
خاورم**1508**3404

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.