کد خبر: 371775
۰
۰
نسخه چاپی

روایت رحیم‌صفوی از حضور روحانیون در دفاع مقدس

سردار سرتیپ پاسدار سید یحیی رحیم‌صفوی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به برگزاری کنگره ۴ هزار شهید روحانی و خدمات طلاب حوزه علمیه در طول دوران جنگ تحمیلی، بیان کرد: در ابتدا جا دارد از برگزارکنندگان این کنگره عظیم تقدیر قدردانی کنم، ببینید جهاد تبیین با هدف تأثیرگذاری برای ساختن نسل جوان و با هدف این که اکثریت جامعه ما از فداکاری‌ها و ایثارگری‌های روحانیون معظم آگاه نیستند و قطعا این کنگره می‌تواند هم در داخل و هم در بیرون از مرزها از جمله در کشورهای یمن، عراق، سوریه و افغانستان تاثیرگذار باشد.

وی افزود: از این که از شهدای انقلاب مشروطیت تا شهدای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، شهدای جنگ تحمیلی و جبهه مقاومت و شهدای بین‌الملل اسلامی مانند شهید صدر، حکیم، شیخ نمر در این کنگره موردتوجه قرار گرفته است که حوزه تأثیرگذاری افکار و اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) را در محیط پیرامون جهان اسلام تبیین می‌کند.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران ادامه داد: یکی از افتخارات بنده که باعث شد که در تفکر و اندیشه از اسلام ناب منحرف نشوم پیروی از اسلام نابی است که حضرت امام خمینی (ره) را در دامان خود پرورش داد و ما نیز در مسیری که ایشان نشان دادند حرکت کردیم. از زمان انقلاب اسلامی تاکنون، از سال ۱۳۵۰ که وارد دانشگاه تبریز شدم با آیت‌الله قاضی هر اقدام و اعتصابی را که می‌خواستیم انجام بدهیم محضر امام خمینی (ره) می‌رفتیم و از ایشان کسب تکلیف می‌کردیم.

نگاهی به فعالیت‌های روحانیون در پیش از انقلاب

سردار رحیم صفوی خاطرنشان کرد: علاوه بر امام، محضر شهید بهشتی نیز می‌رسیدم، همواره شخصیت این بزرگوار ما را تحت‌تاثیر قرار می‌داد و در همان سال‌ها هر زمان تهران می‌آمدم خدمت آقای بهشتی تماس می‌گرفتم و خدمت ایشان می‌رفتم.

وی یادآور شد: خاطرم است از میدان شهیاد که الان به نام میدان آزادی است تماس گرفتم و ایشان گفت از ۱۱ الی ۱۱:۳۰ در منزل ایشان باشم تا من به منزلش برسم ساعت ۱۱:۱۰ شد، زنگ که زدم و در را باز کرد با چهره‌ای نورانی و قد رشید گفت: جناب آقای صفوی، ۱۰ دقیقه دیر آمدید اگر با ۲۰ دقیقه مساله حل می‌شود بیا در غیر این صورت برگرد و منظم باش که من در جوابش گفتم من با همین ۲۰ دقیقه کارمان راه می‌افتد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تاکید کرد: واقعاً سؤال‌ها و مطالبی که از ایشان می‌پرسیدم بسیار هوشمندانه جواب می‌دادند و زمانی که پرسیدم دست به قیام مسلحانه بزنیم، ایشان بیان داشتند که تا جمع‌کردن سلاح و مهمات با حفظ مسائل امنیتی را انجام بدهید اما برای هر اقدامی، باید از آقای خمینی اجازه بگیرید، به ایشان گفتم ما دسترسی نداریم بیان داشتند از من اجازه بگیرید.

وی افزود: البته در زمان جنگ کردستان که ما باید دادگستری این استان را راه‌اندازی می‌کردیم، من حزب جمهوری اسلامی خدمت ایشان می‌رفتم.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: سال ۵۴ که درسم تمام شد و برای خدمت سربازی به شیراز رفتم، تحت‌تاثیر دوعالم بزرگ قرار گرفتم، یکی آیت‌الله شریفی و دیگری آیت‌الله سید اسدالله که ایشان در ممسنی تبعید بود، من و دکتر احمد فضائلی پنج‌شنبه‌ها خانه ایشان می‌رفتیم و شب را در منزل ایشان می‌ماندیم و خود ایشان برای ما چای می‌ریختند. ایشان محبت و معرفت امام را بارها به زبان می‌آورد، درحالی‌که سینه ایشان عفونت داشت و خون بالا می‌آورد اما به ایشان اجازه نمی‌دادند که به شیراز بیاید و باید هر روز در ژاندارمری برای امضا حاضر می‌شد. کلام ایشان نورانی بود و محبت و معرفتی که در کلام ایشان وجود داشت ستودنی بود.

رحیم صفوی یادآور شد: من و دکتر فضائلی در شیراز همواره خدمت آیت‌الله شهید دستغیب می‌رفتیم و نمازها را پشت سر ایشان می‌خواندیم، خدا می‌داند روحیات ایشان الهی بود. چندین جلسه خدمت آیت‌الله مطهری رسیدیم، ایشان پنج‌شنبه‌ها قم می‌آمد و پای درس ایشان می‌رفتیم، این اتفاقات در سال ۵۶ تا ۵۷ رخ داد، ما هر سؤالی که از آیت‌الله مطهری می‌پرسیدیم پاسخ جالب و راهگشایی دریافت می‌کردیم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: قبل از انقلاب من کتاب کیش شخصیت آقای بنی‌صدر را به ایشان نشان دادم که فرمودند مزخرف است، سال ۵۶ ایشان این حرف‌ها را می‌زد. در زمان جنگ چند نفر از شخصیت‌های بزرگوار روی من تاثیرگذار بودند و در جنگ نیز تاثیرگذار بودند.

تکلیفی که شهید محلاتی به دوشم افکند

سردار رحیم صفوی در ادامه بیان کرد: یکی از آنان آیت‌الله شهید شیخ فضل‌الله محلاتی نماینده حضرت امام بود. من دو سه ماه بعد از شروع جنگ فرمانده عملیات جنوب شدم. قبل از من حاج داود کریمی فرمانده عملیات بود اما آقای محلاتی آمدند و به من گفتند که باید فرمانده عملیات باشید، من به ایشان گفتم که کار سختی است اما ایشان گفت که سابقه شما در جنگ کردستان نشان می‌دهد که لیاقت این فرماندهی را دارید.

وی افزود: وقتی که بیان داشتم که نمی‌توانم با صدای بلندی گفت که من نماینده امام هستم و به شما تکلیف می‌کنم اینجا بود که من گفتم؛ چشم.

وی ادامه داد: حسن باقری معاون اطلاعات و سردار رشید جانشین من شد و شهید سید محمد حجازی مسئول اعزام نیرو، آقای محلاتی تقریبا تمام عملیات ها را می‌آمد و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم بود، واقعا حضور ایشان در جبهه‌ها اثرگذار بود.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا عنوان کرد: بعد از عملیات فاو ایشان به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس و قوه قضائیه با هواپیما از تهران به اهواز می‌آمدند، از دزفول که رد شدند دو هواپیمای جنگی عراقی‌ها از العماره بلند شدند و پست شنود ما در پایگاه هوایی دزفول صدای آن‌ها را می‌شنید. یک آدم نفوذی در فرودگاه خبرنگارماآباد حرکت این‌ها را گزارش داده بود که در نهایت همه این عزیزان به شهادت رسیدند.

رشادت‌های شهید عبدالله میثمی

سردار رحیم صفوی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: حجت‌الاسلام شهید عبدالله میثمی یکی دیگر از این شخصیت ها بود که از سوی شهید محلاتی، «نماینده حضرت امام (ره) در سپاه» به «مسوولیت نمایندگی امام (ره) در قرارگاه خاتم‌الانبیا (ره)» که قرارگاه مرکزی و هدایت‌کننده تمامی نیروهای سپاه و بسیج و سایر نیروهای مردمی بود برگزیده شده بود همواره در خط مقدم حضور داشت و بین رزمندگان بود. در عملیات کربلای یک که آزادسازی خبرنگارماان بود یک ارتفاعی به نام قلعه آویزان بود که آن بالا یک کانال بود که فرماندهان نشسته بودند و عراقی‌ها با خمپاره‌های بدون صدای ۶۰ آن قسمت را می‌زدند، اینها نگران بودند که خمپاره اصابت نکند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: وی آمد و عبای خودش را درآورد و روی کانال انداخت و گفت نگران نباشید و خودش بیرون کانال ایستاد. عملیات کربلای یک رمضان بود و خیلی هم هوا گرم بود، من از خبرنگارماان به سمت اهواز می‌آمدم دیدم که یک روحانی پیاده به سمت دهلران می‌رود، ما که ایستادیم دیدیم شهید میثمی است، تمام لب‌هایش خشک شده بود. با زبان روزه وقتی از او پرسیدم که چرا پیاده می‌روید بیان داشت که صرف نمی‌کرد با خودرو بیایم.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان داشت: در زمان جنگ هر روز صبح‌های دوشنبه بعد از نماز صبح خدمت ایشان می‌رسیدم و تفسیر قرآن را از ایشان یاد می‌گرفتم، یک دریایی از علم بود. در زمان شهادت ۳۲ یا ۳۳ سال داشت اما به‌اندازه یک عالم ۶۰ساله خودش را ساخته بود و مفاهیم بسیار زیادی از قرآن فراگرفته بود و در واقع ایشان عالم و مجاهد بود.

وی یادآور شد: در طول جنگ من دو بار تب مالت گرفتم خاطرم است آقای میثمی رفت دزفول و لیموشیرین دزفولی گرفت و دو لیوان آب‌لیمو شیرین به من داد بعد بالای سر من شروع به خواندن قرآن کرد من به ایشان گفتم سوره الرحمن را هم بخوانید کار تمام است، ایشان با خنده گفت نه تو خوب می‌شوی. ایشان قبل از کربلای ۵ درحالی‌که به همراه شهید مجتبی کلاه‌دوزان فرمانده استان‌های فارس و بندرعباس تصادف کردند که ایشان شهید نشدند اما شهید کلاه‌دوزان به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

رحیم صفوی خاطرنشان کرد: وقتی برای ملاقات خدمت ایشان در بیمارستان رسیدیم گفت نگران نباشید من اجرم را در کربلای ۵ می‌گیرم. در منطقه عملیات کربلای ۵ در حال وضو گرفتن به درجه شهادت رسید در واقع همان اجری که خودش وعده داده بود. وی با حضور در خط مقدم با فرماندهان دیدار و گفتگو می‌کرد با فرماندهانی همچون حاج قاسم سلیمانی و شهید کاظمی همواره دیدار داشت و به در خط مقدم تاثیرگذار بود.

روحیات معنوی شهید مصطفی ردانی پور

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا همچنین تصریح کرد: شهید مصطفی ردانی پور از دیگر شخصیت های تاثیرگذار روی من بود. ایشان از همان روزهایی که در اصفهان سپاه را تشکیل دادیم آمد و از بنیان‌گذاران تیپ امام حسین (ع) بود و بعد از مدتی فرمانده شد. وی طلبه‌ای بود که در مدرسه حقانی درس‌خوانده بود و روحیات وی امام زمانی(عج) بود.

رحیم صفوی گفت: در دو سه ماه اول جنگ ما در جنوب و در دارخوین روستای محمدیه کانال آبی که خشک شده بود را درست کردیم به نام خط شیر، کسی از شب تا صبح نمی‌خوابید و همه در خط مشغول نماز و قرآن بودند. شهید ردانی پور تاثیر معنوی بسیار زیادی روی مردم داشت، ایشان بسیار اثرگذار و شجاعت وی مثال‌زدنی بود.

وی ادامه داد: در کربلای ۴ فقط از استان هرمزگان ۲۷ طلبه آمدند، از این ۲۷ نفر ۲۰ نفر که غواص بودند به شهادت رسیدند. در جمع‌بندی این بخش باید بگویم در پیروزی‌های انقلاب اسلامی در راس همه حضرت امام (ره) به‌عنوان یک مرجع عالی‌قدر قرار داشتند، چه کسی باور می‌کرد که امام نه در برابر صدام بلکه در برابر آمریکا، غرب و شرق جنگ را مدیریت و رهبری کند و به پیروزی برساند.

وی خاطرنشان کرد: همان روزهای اول جنگ همه ترسیده بودند از بنی‌صدر که رئیس‌جمهور و فرمانده کل قوا بود تا سیاسیون، جنگ که شروع شد چون با غافلگیری همراه بود بسیاری از افراد جا زدن اما امام در تلویزیون سخنرانی کردند و فرمودند که مسئله‌ای نیست یک دیوانه‌ای یک سنگی انداخته ما یک سیلی به گوشش می‌زنیم تا از جایش بلند نشود.

قانون‌مداری امام راحل

فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: قبل از عملیات فاو من فرمانده نیروی زمینی بودم حضرت امام ۲۶ شهریور ۶۴ بنابر درخواست سپاه فرمان تشکیل نیروی زمینی، دریایی و هوایی را برای سپاه صادر کرد. قبل از صدور این فرمان فقهای شورای نگهبان را دعوت کردند و فرمودند که می‌خواهم این فرمان را صادر کنم آیا با قانون اساسی و اختیارات ولی‌فقیه جور درمی‌آید یا نه این نشان می‌دهد که چقدر ایشان قانون‌مدار بودند.

وی افزود: فقها در جواب امام بیان داشتند که باید در طی جلسه‌ای این موضوع را بررسی کنند که بعد از بررسی بیان داشتند که هم مطابق اصل ۱۵۰ قانون اساسی و هم از اختیارات ولی‌فقیه است که من در شهریور ۶۴ به‌عنوان اولین فرمانده نیروی زمینی انتخاب شدم. در بهمن ۶۴ عملیات فاو را می‌خواستیم شروع کنیم و به همراه سایر فرماندهان و فرمانده سپاه خدمت امام راحل رسیدیم و این عملیات را برای امام توضیح دادیم.

رحیم صفوی اضافه کرد: امام ۴۰ دقیقه گوش کردند و زمانی که سؤال کردیم ما که در عملیات خیبر و بدر شکست خوردیم اینجا می‌رویم و شاید عراقی‌ها را نتوانیم شکست بدهیم تکلیف ما چیست؟ امام سرشان را بالا آوردند و فرمودند فرمانده کل قوا خداست، آن خدایی که امر کرده نماز بخوانید به شما گفته دفاع کنید، شما بروید مطمئن باشید که پیروز می‌شوید و من می‌آیم در آنجا با شما نماز می‌خوانم.

لبیک دو میلیون بسیجی به ندای امام راحل و حضور علما در جبهه

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا اظهار داشت: امام به‌تنهایی در طول ۸ سال دو میلیون بسیجی را راهی جبهه‌ها کرد آن هم از جمعیت ۳۷ میلیونی کشور، این نشان‌دهنده قدرت سربازگیری ایشان را نشان می‌دهد. رزمندگانی که از همه رده‌های نظامی خدمت امام می‌رسیدند هنوز امام حرف نزده بود شروع به گریه کردن می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: آیات صدوقی و اشرفی اصفهانی در بسیج مردمی نقش مهمی داشتند به‌طوری‌که آیت‌الله صدوقی آمدند در جبهه و به ما گفتند چرا یزد تیپ ندارد ما خدمت ایشان گفتیم که نیرو بفرستید و پشتیبانی بکنید ما تشکیل می دهیم و این شد که تیپ استان یزد تشکیل شد. در عملیات فتح خرمشهر آیات مشکینی و صدوقی شب عملیات در قرارگاه حضور پیدا کردند.

سردار رحیم صفوی گفت: علمای بزرگ نقش ویژه‌ای در جنگ داشتند مگر ما آن زمان چقدر روحانی داشتیم که ۴ هزار نفر از این عزیزان به درجه شهادت نائل شدند. از ۳۰ هزار نفر ۴ هزار نفر شهید شدند و جالب‌تر این که از این تعداد ۱۵۰ روحانی اهل تسنن هستند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: از ۳هزار و ۶۴۱ روحانی شهید در جبهه بیش از ۲۴۴ نفر در رده‌های مختلف فرمانده بودند یا حدود ۹۰۰ نفر رزمنده و غواص بودند. طلبه‌ها عنصر تخریب و عملیاتی نیز بودند و در واقع در خط مقدم حضور فعالی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: وزیر فعلی اطلاعات ۱۶، ۱۷ سال داشت که آمد دارخوین و در بخش اطلاعات شروع به کارکرد و به جبهه شوش فرستادیم که آنجا در جبهه شوش ایشان مجروح شد.

برنامه هدفمند دشمنان برای ضربه‌زدن به روحانیت

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ۱۱۱ نفر از روحانیون شیعه و سنی شهدای ترور هستند و این تروری که در صحن امام رضا (ع) به شهادت رسیدند نشان می‌دهد که دشمنان به‌صورت هدفمند دنبال ضربه‌زدن به روحانیت هستند. ۴۰ نفر شهید مدافع حرم را روحانیون تقدیم کرده‌اند که نشان‌دادن هجرت و جهاد روحانیون است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا بیان داشت: در عملیات رمضان ما عقب‌نشینی کردیم، یک روحانی اهل شمال به نام حجازی آمد و گفت: من یک پسر بیشتر نداشتم، اصرار کرد که بیاید جبهه، آمد و شهید شد و جنازه‌اش مفقود شده من آمدم که پیکرش را پیدا کنم به من بفرمایید که در کدام منطقه و تیپ بود با وجود اصرار من که این کار غیرممکن است گفت شما مشخصات به من بدهید و کاری نداشته باشید.

وی ادامه داد: یک ماه گذشت آقای حجازی من را دید و گفت که آقای رحیم صفوی! پیدایش کردم گفتم چی را پیدا کردی گفت پسرم را که شهید و مفقود شده بود. او در بیان نحوه پیداکردن پیکر مطهرش پسرش گفت که، من منطقه‌ای که شهید شده بود قدم‌به‌قدم تفحص کردم و در نهایت از تسبیحی که به یادگار از مادرش به گردنش انداخته بود پیدا کردم و در این مدت یک ماهی که هر روز می‌گشتم گریه می‌کردم و حضرت زهرا (س) را صدا می‌زدم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تاکید کرد: روحانیون نه‌تنها خودشان در جبهه حضور داشتند بلکه فرزندان خودشان را نیز راهی جبهه می‌کردند.

حضور فرزندان رهبر معظم انقلاب در جبهه

وی همچنین تاکید کرد: رهبر انقلاب درحالی‌که رئیس‌جمهور بودند آقا مصطفی و سید مجتبی را به جبهه فرستادند و در عملیات بدر من در کنار دجله آقا مصطفی را بالای تپه دیده‌بانی دیدم و فریاد زدم که چرا بالا رفتی چون دشت بود عراقی‌ها دید داشتند و بلافاصله که پایین آمد همان محل را با توپ زدند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا افزود: شما سراغ دارید رییس‌جمهوری فرزندانش را به خط مقدم بفرستد، من با چشم خودم رشادت‌های فرزندان ایشان را در جبهه دیدم.

وی اضافه کرد: در اوایل جنگ بنی‌صدر به ما بها نمی‌داد، طرح شکستن حصر آبادان را من به شورای‌عالی دفاع بردم و در آن جلسه بنی‌صدر فرمانده کل قوا حضور داشت، حضرت آقا همان جا حمایت کرد و طرح تصویب شد.

رحیم صفوی گفت: من در اینجا می‌خواهم قدرت تصمیم‌گیری و تاثیر رهبر معظم انقلاب را بیان کنم. در آزادسازی سوسنگرد بنی‌صدر اجازه نمی‌داد که تیپ وارد شود رهبر انقلاب نامه‌ای نوشتند به تیپ و رونوشت دادند به حضرت امام که اگر تیپ وارد نشود سوسنگرد آزاد نمی‌شود و در این صورت بود که امام راحل دستور دادند و حصر سوسنگرد شکست.

وی یادآور شد: حضور بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ روحانی شهید در جبهه‌های نبرد نه برای کارهای تبلیغی بلکه در خط مقدم در کنار رزمندگان را شاهد بودیم که اثر هرکدام به‌اندازه‌ای یک تیپ و لشگر بود. خون شهدای روحانی در کنار سایر شهدا موجب پیروزی‌های بزرگ شد چون جنگ ما جنگ ایمان و کفر بود، عراقی‌ها از هر نظر از ما مجهزتر بودند و بیش از ۹۵ میلیارد دلار کمک‌هایی بود که به این کشور می‌شد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در ادامه اظهار داشت: در بخش پایان صحبت‌هایم با باید به این موضوع اشاره کنم که هم اکنون یک جنگ ترکیبی علیه دولت و ملت ما به راه افتاده است. این جنگی که رهبر انقلاب در ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ برای نیروی هوایی ارتش بیان کردند که این هم یک جنگ فرهنگی است، هم یک تحریم اقتصادی است و هم یک عملیات روانی است و تهدیدهایی در درون و نفوذ جاسوسان، نفوذ صورت‌گرفته است و هدف تمامی این ها مأیوس کردن مردم است.

"مردم پایه بودن" بزرگترین قدرت جمهوری اسلامی است

وی در ادامه سخنن خود تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین قدرتش مردم خواهی بودن آن است. ما می‌گوییم حکومت‌های مردم پایه. جمهوری اسلامی جمهوریتش را از مردم می‌گیرد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا یادآور شد: تا زمانی که ما ملت ما پشتیان انقلاب و حکومت باشد دوام و بقای ما تضمین شده است و اساس بقای دولت حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب است.

وی ادامه داد: ۵۰ میلیون‌نفری که بعد از جنگ تحمیلی به دنیا آمدند امروز در تیررس جنگ فکری و فضای مجازی دشمن قرار دارند که باید با حضور فعالانه در فضای مجازی اجازه ندهیم دشمنان به ا.هداف خود برسند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در پایان گفت: اگر جهاد تبیین را روشنفکران، طلاب، اساتید و معلمان به‌خوبی پیاده‌سازی کنند قطعاً می‌توانند ارزش‌های انقلاب را به نسل جوان انتقال دهند./

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید