کد خبر: 373334
۰
۰
نسخه چاپی

٢٧٠ هزار فرصت شغلی در بخش صنعت ایجاد می شود

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدباقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه روز سه شنبه در آیین امضای این تفاهم نامه گفت: ٢١ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد این تعداد فرصت شغلی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: ١٠ هزار میلیارد تومان از این تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به صورت ریالی، ١٠ هزار میلیارد تومان توسط نظام بانكی و یك هزار میلیارد تومان نیز از خزانه پرداخت می شود.
رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: 12 درصد از نرخ سود تسهیلات در مناطق محروم و در مناطق غیر محروم تا 10 درصد از كل واحد درصد سود را دولت به صورت یارانه كمك می كند.
نوبخت درباره جزئیات این برنامه گفت: این میزان تسهیلات بر چهار بخش متمركز می‌شود كه نخستین برنامه مربوط به تكمیل طرح های نیمه تمامی است كه 6٠ درصد پیشرفت فیزیكی داشتند و در این بخش 2 هزار و 66 فرصت شغلی جدید ایجاد می شود.
وی افزود: برنامه دوم به بازسازی و نوسازی ٢ هزار و ١65 واحد‌صنعتی و معدنی كه زیر ظرفیت كار می كنند، اختصاص دارند و پیش بینی ها این است كه با این كار 5٢ هزار فرصت شغلی ایجاد شود.
به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه، برنامه سوم كه مربوط به تامین سرمایه در گردش واحد‌های فعال صنعتی و معدنی است ٨٧ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می كند.
وی بیان كرد: كمك های فنی و اعتباری برای خوشه های صنعتی و خدمات كلینیكی برنامه چهارم تفاهم نامه ایجاد اشتغال در حوزه صنعت و معدن است كه برای این حوزه 46 میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده و یك هزار فرصت شغلی از محل این تسهیلات پیش‌بینی شده است.

** تولید و اشتغال با توصیه انجام نمی شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه این برنامه درباره اهمیت تولید و اشتغال گفت: یكی از اهداف برنامه ششم توسعه ایجاد اشتغال بود كه این برنامه امسال به دلیل شرایط تحریمی با نقص و تكانه مواجه شد.
وی با بیان این پرسش كه آیا با توجه به شرایط كنونی باید اهداف برنامه ششم توسعه را كنار بگذاریم یا آنها را دنبال كنیم، افزود: خواست بدخواهان این است كه فعالیت های مربوط به رشد و توسعه در كشور كنار گذاشته شود اما باید تلاش كنیم در این جنگ اقتصادی از هه ظرفیت ها استفاده كنیم.
نوبخت تاكید كرد: در شرایط جنگی و تحریمی باید ایستاد و امروز نیز ما همان كار را می كنیم.
وی بیان كرد: تولید و اشتغال با توصیه انجام نمی شود و نیاز به برنامه و سرمایه گذاری است و در سال گذشته آمار خوبی از اشتغال داشتیم كه حاصل برنامه ریزی سال 1395 است.

** نیاز نقدینگی واحدهای تولید چند برابر شده است
«رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این آیین با بیان اینكه صنعت و معدن ظرفیت قابل توجهی دارد، افزود: 80 هزار واحد صنعتی و معدنی، 10 هزار معدن دارای پروانه كه 6 هزار معدن آن فعال است و سه میلیون واحد صنفی در كشور فعالیت می كنند.
وی تاكید كرد: ظرفیت وسیعی در این حوزه داریم و به عنوان مولد اشتغال می تواند نقش خوبی داشته باشد بنابراین طبیعی است توجه ویژه ای داشته باشیم و این ظرفیت ها را فعال كنیم.
وزیر صنعت اظهار داشت: در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، ظرفیت تولید فولاد كشور 120 میلیون تن بود كه اكنون به 205 میلیون تن رسیده است.
وی تاكید كرد: امروز خام فروشی نسبت به سال های قبل كاهش یافته و برنامه هایی در این زمینه برای سال های 97، 98 و 99 داریم.
رحمانی همچنین درباره ظرفیت صادرات به كشورهای همسایه نیز گفت: اگر ما بتوانیم 10 درصد واردات كشورهای همسایه را تامین كنیم، یكصد میلیارد دلار می شود كه این میزان قابل توجهی است و علاوه بر آن باید به ظرفیت های صادراتی كشورهای عراق و سوریه نیز توجه كنیم.
وزیر صنعت بیان كرد: نیاز به نقدینگی واحدهای تولیدی نسبت به سال گذشته چندین برابر شده است.
وی افزود: به دنبال تامین نقدینگی واحدهای تولیدی به كمك نظام بانكی و فروش سهام هستیم و امیدواریم كه با برنامه ریزی های درست سرمایه در گردش این واحدها را تامین كنیم.
اقتصام**٩١٣٢**2022**2025

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید