کد خبر: 373508
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

تقویت زیرساخت‌ها، بسط عدالت فرهنگی و تکریم هنرمندان دستاورد سفر به اصفهان

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی پس از قبول مسئولیت در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرد با عنایت به برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی، موضوع نهادینه کردن عدالت فرهنگی و تحقق وعده‌هایش با روحیه‌ای جهادی و عزم و اراده راسخ به میدان آمد.

امروز با انجام بیش از۳۰ سفر استانی در کمتر از ۹ ماه به یکی از فعال‌ترین وزرای دولتمردان کابینه دولت سیزدهم شُهره شده و این مسیر پُر پیچ و خَم را برغم فرازو نشیب‌های موجود پیموده و ادامه می دهد.

آنچه حائز اهمیت است اینکه دولت مردمی کمر همت بسته تا با حضور اعضای کابینه در اقصی نقاط کشور در جهت رفع مشکلات و دغدغه‌های آحاد مردم ایران زمین تلاش کنند از این رو دولتمردان پس از سفرهای استانی به عنوان نماینده دولت و رئیس جمهور موارد و مصوبات سفرها را به معاونت رئیس جمهور منتقل کرده تا مورد ارزیابی قرار گیرد اما سفر یک وزیر و بررسی مشکلات حتما به‌ معنای رفع تمام مشکلات نیست بلکه سرآغاز تلاش برای حل مسائل آنهاست.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه- ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱- در ادامه سفرهای استانی دولت مردمی، در بیست و پنجمین سفر استانی دولت سیزدهم وارد استان اصفهان شد و به عنوان نماینده تام الاختیار رئیس جمهور از نزدیک در جریان مشکلات دو شهرستان شهرضا و دهاقان در حوزه‌های مختلف فرهنگی و صنعتی قرار گرفت.

دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، حضور در نشست شورای فرهنگ عمومی و اداری، دیدار با پدر شهید آقای حسین علی شعبان پور به مزرعه این عزیز رفت و درجه یک هنری را به این هنرمند پیشکسوت عرصه شعر و موسیقی و آواز تقدیم کرد.همچنین مقرر شد نام آن هنرمند ۸۶ ساله در فهرست طرح مستمری تکریم هنرمندان صندوق اعتباری هنر قرار گیرد.

دستاوردهای سفر استانی وزیرفرهنگ به اصفهان در یک نگاه

در سفر رییس جمهور به اصفهان ۲۲ عضو هیات دولت، وی را همراهی کردند و بعنوان نماینده تام الاختیار دولت، ضمن بازدید از طرح‌های در حال اجرا و نیمه تمام در شهرستان‌های استان برای رفع مشکلات عمومی و سامان بخشی به دشواری‌های مُبتلابه همگانی در قالب ضوابط و قوانین جاری می‌کوشند.

برای سفر یکروزه رییس جمهور، بازدید از مناطق مختلف استان، دیدار و نشست با اقشار مردم، رایزنی و تبادل نظر با نُخبگان، شرکت در شورای اداری استان و حضور در نشست خبری، برنامه‌ریزی شده بود.

تقویت زیرساخت‌ها، بسط عدالت فرهنگی و تکریم هنرمندان دستاورد سفر به اصفهان

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز پنجشنبه- ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱- در ادامه سفرهای استانی دولت مردمی، وارد استان اصفهان شد و به عنوان نماینده تام الاختیار رئیس جمهور از نزدیک در جریان مشکلات دو شهرستان شهرضا و دهاقان در حوزه‌های مختلف فرهنگی و صنعتی قرار گرفت.

حضور در جمع مردم شهرضا

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر هیات دولت به استان اصفهان به همراه شماری از مسئولان استانی و محلی عازم شهرضا در این استان شد و سپس در شهرک صنعتی رازی شهرضا در جنوب اصفهان حضور یافت.

اسماعیلی با ورود به شهرضا از واحدهای تولیدی این شهرستان بازدید و سپس در گلستان شهدا و آستان مقدس امام‌زاده شاهرضا و مزار سردار شهید محمد ابراهیم همت حضور یافت. بازدید از محله کم برخوردار اسلام آباد و حضور در جمع نخبگان و خانواده معظم شهدا از دیگر برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر کاری بود.

عضو کابینه دولت مردمی در ادامه سفر خود به شهرضا در جلسه شورای اداری این شهرستان که در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، شرکت کرد و طی سخنانی،گفت: دولت برای تحقق شعار مسجد محوری هدف و برنامه دارد.

اسماعیلی اظهار داشت: تححق شعار مسجد محوری با همراهی مردم در دوره همین دولت محقق خواهد شد و برکات و آثار ارزشمند آن را بزودی شاهد خواهیم بود.

ویر فرهنگ و ارشاد اسلامی درادامه سخنان خود، توسعه و آبادانی اماکن دینی و مذهبی را نیز دستور کار محوری این وزارتخانه و دولت مکتبی و مردمی سیزدهم برشمرد و افزود: امروز رویکرد رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور ولایی ایران اسلامی نیز بر همین مبنا استوار است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع احداث یک خیمه بزرگ در امامزاده شاهرضا از سال‌ها قبل در این آستان نورانی مطرح بوده است که ما در دولت سیزدهم آن را پیگیری خواهیم کرد و به سرانجام خواهیم رساند.

عضو کابینه دولت مردمی که بعنوان نماینده تام‌الاختیار رییس جمهور در سفر استانی به شهرستان شهرضا سفر کرده است، افزود: این امامزاده قُطب فرهنگی شهرضا و محل مناسبی برای فعالیت های فرهنگی و فکری این خطه محسوب می شود.

وزیر فرهنگ در بازدید از شهرک صنعتی رازی شهرستان شهرضا: خودکفایی داخلی مهم‌ترین شعار وزارت فرهنگ در حوزه کاغذ است

وزیر فرهنگ خودکفایی داخلی را مهم‌ترین شعار وزارت فرهنگ در حوزه کاغذ دانست و گفت: به دلیل اهمیت بالای این موضوع؛ کارگروهی به ریاست معاون اول محترم رئیس جمهور و عضویت وزرای فرهنگ و صمت شکل گرفته که به‌صورت ادواری در جلسات مسائل مرتبط با حوزه کاغذ را دنبال می‌کنیم.

تقویت زیرساخت‌ها، بسط عدالت فرهنگی و تکریم هنرمندان دستاورد سفر به اصفهان

اسماعیلی افزود: هدف از سفرهای استانی رئیس جمهور و هیات دولت درک واقعی مسائل و مشکلات بخش‌های مختلف کشور است.

عضو کابینه دولت مردمی تصریح کرد: رئیس جمهور به رغم وجود شرایط کرونایی از ابتدای دولت مردمی به سفرهای استانی اهتمام ورزیدند و تاکنون حدود ۲۵ سفر استانی انجام شده است.

وی به موفقیت دولت مردمی در واکسیناسیون عمومی و کاهش چشم‌گیر موارد فوتی این بیماری در کشور اشاره کرد و افزود: این شرایط درحالی است که کرونا در کشورهای اروپایی و آمریکایی روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ مورد منجر به فوت دارد اما از آنجایی که تلاش جریان‌ امپراتوری رسانه‌ای غرب تحقیر ملی و ناامیدسازی است، به‌این موفقیت بزرگ اشاره‌ای نمی‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شعار سال مبنی‌بر حمایت از تولید از سوی رهبر معظم انقلاب پرداخت و اظهار داشت: رهبر عزیز، حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی سال‌های متمادی است که شعار سال را حمایت از تولید عنوان می‌کنند و امسال تقویت اشتغال و دانش‌بنیان مورد تاکید قرار گرفته است و ما در دولت مردمی وظیفه می‌دانیم که آن را محقق کنیم.

اسماعیلی به مشکلات شهرک صنعتی رازی شهرستان شهرضا اشاره کرد و تصریح کرد: بخش مهمی از شعار سال امسال و تحقق آن منوط به رفع مشکلات موجود در بخش‌هایی همچون شهرک صنعتی رازی است که حتما این مشکلات را در شورای اداری استان اصفهان و به‌ عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در دستگاه‌های مختلف بررسی و دنبال خواهیم کرد.

وی مطالبات مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی در شهرک صنعتی رازی شهرستان شهرضا را با هماهنگی با دستگاه‌ها قابل حل دانست و تاکید کرد: تمام مشکلاتی که در این مجموعه با ارائه مستندات مطرح شده توسط اینجانب یادداشت‌برداری و مورد اهتمام فرماندار محترم قرار گرفت و پیگیری می شود چراکه خودمان را نسبت به این استان و منطقه مسئول می‌دانیم و سال‌ها توفیق خدمت در این استان را داشته‌ایم و به مسائل آن اشراف داریم و پیگیر حل مسائل مختلف آن خواهیم بود.

تقویت زیرساخت‌ها، بسط عدالت فرهنگی و تکریم هنرمندان دستاورد سفر به اصفهان

وزیر فرهنگ از تصویب منطقه آزاد شهرضا خبر داد و گفت: نگرش و نگاه فرهنگی در مسائل مختلف اقتصادی مهم است؛ امروز مهم‌ترین و موثرترین جنبه بخش اقتصاد، بحث تبلیغات است که به موضوع نشر گره می‌خورد که جز ماموریت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و به‌دنبال حل مشکلات آن هستیم.

اسماعیلی خودکفایی داخلی را مهم‌ترین شعار وزارت فرهنگ در حوزه کاغذ دانست و گفت: در این زمینه کارگروهی به ریاست معاون اول محترم رئیس جمهور و عضویت وزرای فرهنگ و صمت وجود دارد که به‌صورت ادواری در جلسات مسائل آن را دنبال می‌کنیم.

وی به همکاری برخی از کارخانجات استان‌های فارس، مازندران و خوزستان در تولید کاغذ اشاره کرد و گفت: جای استان اصفهان در این فعالیت خالی است؛ این عرصه محل ایفای یک نقش مهم فرهنگی است که باید به آن توجه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: شهرضا با توجه به آوازه نیک خود در حوزه فرهنگ و تمدن و شهدای بزرگی که تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، می‌درخشد و ما خداوند را شاکریم که از این سرزمین فرزندان رشیدی چون سردار شهید همت برای کشورمان افتخار آفرینی کرده‌اند و این نسل تداوم دارد.

اسماعیلی با تاکید براینکه با کمک مردم و کار جهادی شبانه‌روزی موضوع اقتصاد در این دولت حل خواهد شد، گفت: در موضوع اقتصاد ما در یک چالش قرار داشتیم که باید آن را پشت سر می‌گذاشتیم؛ جراحی اقتصادی یک اقدام شجاعانه بود که دولت مردمی به اتکای سرمایه اجتماعی که همان اعتماد مردم است، آن را شروع کرده است و مردمی‌سازی یارانه‌ها با این نگاه محوری شروع شده که وضعیت عمومی کشور در حالت تثبیت است.

وی افزود: به‌عنوان عضوی از ستاد اقتصادی دولت که وظیفه افکار عمومی و اطلاع‌رسانی را برعهده دارم، این بشارت و مژده را می‌دهیم که به‌یاری خدای بزرگ ما از این گردنه به‌خوبی عبور خواهیم کرد و کشورمان در مسیر تعالی خواهد بود.

برپایی میز خدمت، حضور در جمع نخبگان و خانواده شهدا از برنامه های وزیر فرهنگ به شهرستان شهرضا بود.

وزیر فرهنگ در شورای اداری شهرستان شهرضا: توسعه و مرجعیت اماکن مذهبی، دستور کار اصلی وزارت فرهنگ است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای اداری شهرستان شهرضا نیز گفت: توسعه و آبادانی اماکن دینی، مذهبی و مرجعیت دادن به آن‌‎ها در راستای تحقق نهضت بازگشت به مساجد از سوی دولت مردمی دنبال می‌شود.

در شورای اداری شهرستان شهرضا که با حضور مدیران، نخبگان و خانواده شهدای این شهرستان برگزار شد، اسماعیلی، وجود مقبره امامزاده شاه‌رضا (ع) در شهرستان شهرضا را یک مزیت فرهنگی دانست و افزود: مهم‌ترین مزیت فرهنگی شهرستان شهرضا همین امامزاده است که اسم شهرستان نیز برگرفته از ایشان است و باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشت و در این زمینه به سازمان اوقاف و امور خیریه این تاکید را خواهیم داشت که شرایط فعالیت های فرهنگی را در این مکان مقدس فراهم کند.

وزیر فرهنگ با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب که «امامزادگان قطب‌ فرهنگی کشوراند» اشاره کرد و تصریح کرد: در دولت مردمی نهضت بازگشت به مساجد را به‌عنوان شعار محوری حوزه فرهنگ انتخاب کرده‌ایم. وقتی می‌گوییم مساجد؛ تکایا، امامزادگان و مکان‌های مذهبی هم در ردیف آن قرار خواهند گرفت. در این زمینه برنامه وسیعی را شروع کرده‌ایم و در همه استان‌ها آن را پیگیری خواهیم کرد.

تقویت زیرساخت‌ها، بسط عدالت فرهنگی و تکریم هنرمندان دستاورد سفر به اصفهان

وی درباره اقدامات خود در دوره مسئولیت در استان اصفهان گفت: زمانی که در استان اصفهان مسئولیت داشتم بودجه اعتبارات فرهنگی را عمدتاً در امامزاده‌های مختلف قرار می‌دادیم که نتایج خوبی داشت. در همین راستا سرمایه‌گذاری مناسبی انجام دادیم تا دارالحدیثی در محل مقبره علامه مجلسی ساخته شود که البته ادامه‌ داده نشد و امروز در مسیر توسعه امامزادگان مسئولیت در سطح ملی برعهده ما قرار داده شده است.

اسماعیلی توسعه و آبادانی اماکن دینی، مذهبی و مرجعیت دادن به آن‌‎ها را از جمله دستور کارهای دولت مردمی دانست و تاکید کرد: شهرضا مفتخر به زادگاه شهید عالی مقام، سردار شهید ابراهیم همت است و جایگاه این شهرستان باید تقویت شود و باید قدر این نعمت‌ها را با تجلیل از آن‌ها بدانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بازدید از شهرک صنعتی رازی و دیدار با مدیران صنایع شهرضا استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در این دیدارها با قشرهای مختلفی از ارگان‌های دولتی و مردم گفت‌وگو داشتیم و در جمع‌بندی این دیدارها چند نکته مهم است که حتما ما در دولت پیگیر آن‌ها خواهیم بود که بخشی از آن‌ها در مصوبات این سفر پیش‌بینی شده است.

نماینده ویژه رئیس جمهور به جاده ترانزیتی شهرضا اشاره کرد و گفت: جاده ترانزیتی که شهرضا را در محور ترانزیت شمال به جنوب قرار داده است، یک موقعیت استراتژیک است. در گذشته از موقعیت شهید امامی بازدید داشته‌ام که در حوزه مبارزه با مواد مخدر مهم است و با توجه به موقعیت راهبردی که این منطقه قرار دارد، باید به‌تناسب آن سیستم نظارتی آن تقویت و تجهیزات پلیس افزوده شود و احداث جاده جدید باید پیشرفت داشته باشد.

اسماعیلی ادامه داد: موضوع مشکلات صنایع شامل چند مورد اساسی از جمله صندوق توسعه ملی بود که آن را دنبال خواهیم کرد. بنده به‌واسطه‌ مسئولیت اطلاع‌رسانی در دولت، در ستادهای مختلف اقتصادی حضور دارم و به‌همین دلیل این بحث‌ها را از جایگاه حقوقی در دولت دنبال خواهم کرد و برخی‌های از آن ها نیز نیازمند مصوبه در دولت است و پیگیری می شود.

تقویت زیرساخت‌ها، بسط عدالت فرهنگی و تکریم هنرمندان دستاورد سفر به اصفهان

وی قرار گرفتن شهرضا به‌ عنوان منطقه ویژه اقتصادی را موجب گشایش جدید اقتصادی برای این شهرستان دانست و بیان کرد: این موضوع در دستور کار شورای عالی قرار دارد؛ بنده عضو شورای عالی مناطق آزاد هستم و در جلسه هفته گذشته این شورا این موضوع به عنوان دستور جلسه بود و در اولین فرصت به تصویب خواهد رسید.

اسماعیلی سپس عازم شهرستان دهاقان شد و از شهرک صنعتی دهاقان و همچنین محل احداث و ساخت تجهیزات و سازه‌های گلخانه‌ای این شهرستان دیدن کرد.

وزیر فرهنگ در جمع مردم دهاقان خبر داد: رشد ۵/۷ درصدی اقتصادی کشور در سه‌ماهه چهارم سال ۱۴۰۰

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از ورود به شهرستان دهاقان با حضور در گلزار شهدا با قرائت فاتحه به مقام شامخ شهیدان گلگون کفن هشت سال دفاع مقدس ادای احترام کرد.وی همچنین با نثار گل یاد و خاطره شهدا را گرامیداشت.

اسماعیلی در ادامه در جمع مردم دهاقان با تاکید بر اینکه دولت‌ مردمی ثابت کرد همه راه‌ها به غرب و کدخدای غربی ختم نمی‌شود، تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی یک تصمیم راهبردی برای کشور بود که شخص رئیس جمهور آبرو و شخصیت اجتماعی خود را به‌ میدان آورد تا این تصمیم سخت و اساسی گرفته شود.

در ادامه سفر استانی هیات دولت به استان اصفهان در جمع اقشار مردم دهاقان با اشاره به دیدارهای اخیرش با مسئولان عالی رتبه منطقه که تنها در فاصله دو روز برگزار شده است، گفت: دولت مردمی با عملکرد خود ثابت کرد همه راه‌ها به غرب و کدخدای غربی ختم نمی‌شود.

وی ادامه داد: میزان حجم واردات و صادرات ما با کشورهای منطقه تاکنون ۲ برابر سال قبل شده است، درحالی که سال‌ها کشور معطل کمک غربی ها شده بود. به هر حال امروز ریل کشور درحال تغییر است البته به خوبی واقف هستیم تغییر ریل همراه با سختی‌های است.

ارز ترجیحی تبعیض، فساد و قاچاق به‌ دنبال داشت

عضو کابینه دولت مردمی همچنین با تاکید بر اینکه ادامه تخصیص ارز ترجیحی ناممکن بود، تصریح کرد: ارز ترجیحی تبعیض، فساد و قاچاق به‌ دنبال داشت هرچند قطع آن برای دولت راحت نبود و به‌ معنای نادیده گرفتن مشکلات نبود بلکه یک تصمیم راهبردی بود که هیچ دولتی چنین تصمیمی را در دوره کاری خود نمی‌گرفت اما شخص رئیس جمهور آبرو و شخصیت اجتماعی خود را به‌ میدان آورده تا جامعه را به‌ سمت رستگاری اقتصادی رهنمود کنند.

تقویت زیرساخت‌ها، بسط عدالت فرهنگی و تکریم هنرمندان دستاورد سفر به اصفهان



اسماعیلی اظهار داشت: مردم به آقای رئیس‌جمهور رای دادند تا تصمیمات بزرگ برای آینده کشور اتخاذ کنند هر چند تصمیمات بزرگ شاید با چالش های مواجه شود.
تاکید بر تبدیل وضعیت معیشتین حوزه‌های دفاعی به‌ نقطه قوت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه وضعیت معیشتی و مسائل اقتصادی همچون حوزه‌های دفاعی به‌ نقطه قوت تبدیل خواهند شد، افزود: اگر این مسائل قابل حل نبود رئیس جمهور مصمم به حضور در این عرصه نمی‌شد.

رشد ۵/۷ درصدی اقتصادی کشور در سه‌ماهه چهارم سال ۱۴۰۰

اسماعیلی همچنین به رشد ۵/۷ درصدی اقتصادی کشور در سه‌ماهه چهارم سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: این عدد با دوره مشابه قبلی قابل مقایسه نیست. دستاوردهای انجام شده میزان فروش نفت و درآمدهای نفتی نیز با کار جمعی صورت گرفته است.

وی به تشریح چگونگی روند مصوبات سفرهای استانی پرداخت و گفت: وزرا در دولت درباره تمام لوایح و مصوبات حق رای و ابراز نظر دارند بنابراین وزرایی که در سفرهای استانی در شهرستان‌ها حضور پیدا می‌کنند در جایگاه نمایندگی از رئیس جمهور وظیفه پوشش همه مسائل را دارند در حالی‌ که به‌ لحاظ حقوقی نیز توان پیگیری موضوعات در هیات دولت را خواهند داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره چگونگی پیگیری مصوبات سفرهای استانی، اظهارداشت: پس از سفرهای استانی نماینده دولت و رئیس جمهور موارد و مصوبات سفرها را به معاونت رئیس جمهور منتقل می‌کنند تا مورد ارزیابی قرار گیرد اما سفر یک وزیر و بررسی مشکلات حتما به‌ معنای رفع تمام مشکلات نیست بلکه سرآغاز تلاش برای حل مسائل است.

دهاقان شهرستانی سرشار از استعدادهای خوب و درخشان

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود دهاقان را شهرستانی سرشار از استعدادهای خوب و درخشان که به‌لحاظ منابع معدنی نیز غنی است، منابع انسانی فرهیخته را مهم‌ترین مولفه قدرت و عزت شهرستان دهاقان دانست و افزود: در دهاقان این مسئله به‌ وفور قابل مشاهده است درحالی که به ضعف‌ها، مشکلات و نارسایی‌ها آن نیز واقف هستیم.

تجلیل وزیر فرهنگ از خانواده شهید تازه تفحص شده دهاقانی

وزیر فرهنگ در ادامه سفر استانی امروز خود به اصفهان با خانواده معلم شهید تازه تفحص شده محمود دهقانی پوده در روستای «پوده» از توابع شهرستان دهاقان دیدار و گفت و گو کرد. وی در این دیدار ضمن تجلیل از همسر شهید دهقانی پوده به ارزش و جایگاه والای شهدا در نظام مقدس جمهوری اسلامی تاکید کرد.

تقویت زیرساخت‌ها، بسط عدالت فرهنگی و تکریم هنرمندان دستاورد سفر به اصفهان

اسماعیلی گفت: دیدار با خانواده شهدا، موجب عزت و افتخار مسئولان است و باید راه آن ها تداوم یافته و به خانواده شهدا ادای احترام کرد.

شهید تازه تفحص شده «محمود دهقانی‌پوده» چهارم شهریور سال ۱۳۳۵ در روستای پوده از توابع شهر دهاقان دیده به جهان گشود و پس از گذراندن مقطع کارشناسی در دانشگاه اصفهان به عنوان دبیر ریاضی در مدارس مشغول به تدریس شد.

این شهید با وجود حضور در سنگر علم و دانش نتوانست تجاوز دشمن بعثی به مرزهای سرزمینی کشورمان را تاب بیاورد و عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد و سرانجام در بیست‌ویکم بهمن‌ سال ۱۳۶۱ در عملیات والفجر مقدماتی و در منطقه فکه به شهادت رسید.

دیدار با آیت‌الله مستجابی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر استانی به استان اصفهان به دیدار آیت الله سید مرتضی مستجابی رفت و ضمن عیادت و گفتگو با این فقیه، از آقای سید مرتضی مستجابی ۹۹ ساله به عنوان فقیه مبارز، مجاهد نستوه و عارف کتوم یاد کرد و افزود: ایشان ‏در مبارزات نفت از فعال‌ترین‌ها بوده و عمر سراسر برکتش را برای استعلای دین صرف کرده است.

عضو کابینه دولت مردمی در این دیدار ضمن تبادل نظر در خصوص مسائل مختلف، حامل پیام محبت آمیز ریاست محترم جمهوری بود، همچنین آیت الله مستجابی در پاسخ به پیام آیت الله رئیسی، گفت: باید همه برای موفقیت و سربلندی آقای رئیسی دعا کنند و بنده هم دعاگو هستم.

تقویت زیرساخت‌ها، بسط عدالت فرهنگی و تکریم هنرمندان دستاورد سفر به اصفهان

اسماعیلی در عین حال، آیت الله مستجابی را یک عالم ورزشکار و پهلوان درجه یک زورخانه توصیف کرد و اظهار داشت: ‏دیروز ایشان می‌گفت: همیشه حاج آقا رئیسی را دعا می‌کنم و این وظیفه همه است.

دیدار با هنرمند ۸۶ ساله خود آموخته آواز ایرانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه ادامه سفر استانی به اصفهان به دیدار حسینعلی شعبانپور پدر شهید محمودرضا شعبانپور و پیشکسوت خودآموخته آواز ایرانی شهرضا رفت و ضمن دیدار و گفتگو با این هنرمند، نشان درجه یک هنری را به هنرمند خود آموخته شهرضایی اهدا کرد.

عضو کابینه دولت مردمی با ستودن خود آموختگی آواز ایرانی و هم همچنین شعرخوانی آقای شعبانپور، گفت: شرایطی فراهم خواهد شد که حسینعلی شعبانپور از خدمات مرتبط با صندوق اعتباری هنر هم بهره‌مند شود.

تقویت زیرساخت‌ها، بسط عدالت فرهنگی و تکریم هنرمندان دستاورد سفر به اصفهان

حسینعلی شعبانپور هنرمند خودآموخته ۸۶ ساله ای که به تازگی انتشار فیلمی از آوازخوانی اش در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است در ۱۰ کیلومتری شهرضا به تنهایی زندگی می کند و به گفته خودش دستگاه‌های موسیقی ایرانی را به خوبی می شناسد و از نوجوانی آواز را به صورت خودآموخته تمرین کرده است.

در این دیدار سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مدیر عامل صندوق اعتباری هنر نیز محمد مهدی اسماعیلی را همراهی کرد.

تقویت زیرساخت‌ها، بسط عدالت فرهنگی و تکریم هنرمندان دستاورد سفر به اصفهان

دیدار مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با هنرمندان در سفر استانی دولت

سیدمجید پوراحمدی همزمان با سفر استانی دولت به استان اصفهان به عنوان نماینده وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی شهرستان‌های شهرضا و دهاقان دیدار کرد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر که همزمان با سفر ریاست جمهور به استان اصفهان همراه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این استان سفر کرده بود، طی دیدار چهره به چهره با اصحاب فرهنگ و هنر شهرضا و دهاقان درخواست ها و مطالبات آنها را مورد بررسی قرار داد.

وی با اشاره به ریشه‌های عمیق فرهنگی وهنری استان اصفهان، گفت: این استان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین استان‌های کشور از نظر پیشینه تاریخی و فرهنگی درکشور است. این استان مهد هنر و صنایع ظریف است که با تلاش هنرمندان آن سبب شده است فرهنگ و هنر اصیل این منطقه از کشور پویا و زنده باشد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه افزود: نزدیک به ۴ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر این استان عضو صندوق اعتباری هنر هستند. این استان زادگاه هنرمندان بزرگی است که از سرمایه‌های معنوی کشور ما محسوب می شوند.

تقویت زیرساخت‌ها، بسط عدالت فرهنگی و تکریم هنرمندان دستاورد سفر به اصفهان

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: صندوق اعتباری هنر خدمات خود را در پنج بخش بیمه تأمین اجتماعی، بیمه درمان تکمیلی، تسهیلات قرض الحسنه ضروری و بلاعوض، طرح تکریم و کمک مستمری به اعضای تحت پوشش ارائه می دهد.

به گفته وی، علی رغم محدودیت‌های منابع مالی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تلاش کردیم حداکثر اقدامات در جهت رفع مشکلات بیمه‌ای و معیشتی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه خصوصاً در ایام شیوع کرونا صورت گیرد.
پوراحمدی با اشاره به اقدامات صندوق هنر در استان‌ها هم، گفت: در حال حاضر صندوق ۳۶ نمایندگی فعال در سراسر کشور دارد. از طریق نمایندگان استانی به طور مرتب پیگیر وضعیت اصحاب فرهنگ و هنر در استان ها هستیم. از سوی دیگر طی جلسات با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها درصدد رفع موانع مطرح شده در استان‌ها در راه ارائه خدمات به اعضا هستیم. همچنین طی دیدارهای چهره به چهره با هنرمندان در سفرهای استانی مسائل و مشکلات مطرح آنها بررسی و مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه با اشاره به رویکرد نوین صندوق اعتباری هنر در دولت مردمی، اظهار داشت: این صندوق ضمن استمرار و توسعه خدمات به دنبال رونق کسب و کارهای فرهنگی و هنری با توجه به ظرفیت هر منطقه هستیم تا زمینه توانمند سازی هرچه بیشتر خانواده بزرگ فرهنگ، هنر و رسانه کشور فراهم شود.

تقویت زیرساخت‌ها، بسط عدالت فرهنگی و تکریم هنرمندان دستاورد سفر به اصفهان

وی دیدار با هنرمندان شهرضا و دهاقان را فرصت مغتنمی در جهت بیان مسائل و مشکلات و همچنین درخواست آنان برشمرد و اظهار داشت: طی این سفر مشکلات بیمه‌ای، تکریم و مستمری و معیشتی هنرمندان این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت. کل مطالب مطرح شده دسته بندی و با توجه به امکانات صندوق در راستای رفع مشکلات اقدامات لازم بعمل می‌آید.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همانگونه که در برنامه های خود برای اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوع تکریم و قدردانی و حمایت از اصحاب فرهنگ،هنر و رسانه به ویژه پیشکسوتان این عرصه را مورد تاکید قرار داده بود، از ابتدای قبول مسوولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مهم را در دستور کار جدی قرار داده و امروز با گذشت حدود ۹ ماه از دولت سیزدهم با جدیت تکریم هنرمندان به ویژه در سفرهای استانی عملیاتی و اجرایی شده است.

افزایش عضویت اعضای صندوق اعتباری هنر، اهدای درجه هنری به هنرمندان پیشکسوت، بزرگداشت استاد کابلی از سوی صندوق اعتباری هنر، ارایه بسته های حمایتی و تسهیلات به اصحاب فرهنگ و هنر، عیادت و حضور در منازل پیشکسوتان کشور از جمله اقدامات اسماعیلی و تیم همراه وی است.

تقویت زیرساخت‌ها، بسط عدالت فرهنگی و تکریم هنرمندان دستاورد سفر به اصفهان

آنچه امروز حائز اهمیت است اینکه وعده‌های ارائه شده به مرور در کوتاه مدت اجرایی و تا حد زیادی عملیاتی شده و همچنان با جدیت این روند ادامه داشته و رشد صعودی به خود گرفته است. طبق برنامه‌ و همچنین وعده‌های داده شده به مرور نیز در میان مدت و بلند مدت قرار است یکی پس از دیگری سایر وعده‌ها و قول‌های داده شده به ملت ایران، اجرایی و محقق شوند.

کارنامه درخشان ۹ ماهه این دولت نشانگر این است که تا حد زیادی وعده‌های ارائه شده محقق شده و به حول قوه الهی مابقی نیز با عزم و اراده و روحیه جهادی دولتمرادن و همراهی آحاد مردم ایران اسلامی جامع عمل پوشانده می‌شوند.

تهیه و تنظیم: علی اکبرقزوینیان

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.