کد خبر: 373509
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

چندساعت مانده به کشته شدن یک رئیس جمهور

سالوادور آلنده اولین رئیس‌جمهور سوسیالیست شیلی بود که به‌صورت دموکراتیک انتخاب شده بود و دگرگونی های وسیعی را در شیلی در راستای سوسیالیسم راه انداخت.

اقداماتی نظیر ملی کردن صنایع و زمین‌های کشاورزی و سلب مالکیت از معادن مسی که آمریکا آن‌ها را غصب کرده بود. تلاش‌های آلنده برای توزیع مجدد ثروت در جامعه با شیطنت‌ها و کارشکنی‌های سرمایه‌داران داخلی و آمریکا همراه شد که باعث کاهش رشد اقتصادی، افت صادرات، تورم فزاینده، اعتصابات گسترده و ناآرامی‌های اجتماعی شد. با این‌ وجود، بسیاری از کارگران و دهقانان همچنان خود را نمک‌گیر او دانستند و به حمایت از رئیس‌جمهور محبوب خود ادامه دادند.

۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ روزی بود که آگوستو پینوشه، نظامی مورد علاقه آمریکا دست به کودتا زد. این روز، آخرین روز رئیس‌جمهوری آلنده و همچنین واپسین روز حیات او بود.

روایات درباره چگونگی مرگ آلنده متفاوت است. برخی می‌گویند او با یک قبضه کلاشینکف اهدایی فیدل کاسترو خودکشی کرد. عده دیگری مرگ او را ناشی از بمباران کاخ می‌دانند. فیدل کاسترو هم می‌گوید آلنده در حالی که خود را در پرچم شیلی پیچیده و به سمت نیروی های خائن نظامی شلیک می‌کرد هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت.

این عکس جزء آخرین تصاویر به یاد مانده از او است. با مرگ آلنده، دیکتاتوری پینوشه در شیلی برقرار شد.

این عکس توسط لوئیس اورلاندو لاگوس وازکز گرفته شده است. وازکز (۱۹۱۳-۲۰۰۷) که با نام چیکو لاگوس نیز شناخته می شود، یک عکاس خبرنگار شیلیایی بود. در سال ۱۹۷۰، او به عنوان عکاس رسمی کاخ ریاست جمهوری شیلی انتخاب شد.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.